Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@10:53:34 GMT

معاوضه نفت خزر و خلیج فارس از سر گرفته شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۸۷۸۷۷

معاوضه نفت خزر و خلیج فارس از سر گرفته شد

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، عطیه لباف یک مقام آگاه در شرکت ملی نفت با تأیید این خبر به «ایران» گفت: تاکنون 2 تا 3 محموله 5 هزار تنی که مجموع آن حدود 100 هزار بشکه می‌شود، در پایانه نفتی نکا تخلیه شده است و به مرور حجم محموله‌های سوآپ افزایش خواهد یافت.


پیش از قطع سوآپ نفت خام در دولت احمدی‌نژاد «شرکت نیکو» مسئول این کار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون این شرکت مجدداً مذاکرات با شرکت‌های حاشیه دریای خلیج فارس را در دست گرفته است و به دنبال مشتری سوآپ نفت خام از ایران می‌گردد تا نفت خام کشورهای شمالی دریای خزر را در بندر نکا دریافت کند و در مقابل معادل حجمی این محموله‌ها را در خلیج فارس تحویل دهد. در این قرارداد که نیاز نیست نفت تحویلی همان نفت دریافت شده باشد، ایران می‌تواند علاوه بر ایفای نقش در بازار جهانی انرژی و تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، مزایای دیگری را به خود اختصاص دهد. برای مثال می‌تواند بر اساس توافق، نفت سبک و با کیفیت را در شمال تحویل گرفته و به‌عنوان خوراک به پالایشگاه‌هایی نظیر پالایشگاه‌ها‌ی نفت تهران و تبریز تزریق کند و به جای آن، نفت خامی با کیفیت پایین‌تر و از نوع نفت خام سنگین ایران را در دریای خلیج فارس تحویل خریدار دهد. ضمن آنکه شرکت سوآپ‌کننده دستمزد اندکی نیز دریافت می‌کند.


این مقام مسئول که تمایلی به ذکر نام خود نداشت، اظهار کرد: شرکت نیکو که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است، با جدیت در حال مذاکره برای افزایش این سهم است. وی ادامه داد: با شروع مجدد این فعالیت ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های ارسال نفت خام از جنوب کشور به پالایشگاه‌های تبریز و تهران، جایگاه راهبردی ایران در همکاری با کشورهای آسیای مرکزی و حوزه قفقاز از کریدور شمال - جنوب تقویت خواهد شد. ظرفیت پایانه نفتی نکا به علت کوچک بودن اسکله آن محدود است. اما دولت یازدهم از همان روزهای نخست که درصدد احیای این شاهراه بین المللی بود، بر گسترش زیربناهای سوآپ نفت خام نیز تأکید داشت.


اکنون در آخرین روزهای این دولت سوآپ نفت خام از سر گرفته شده و امید است که در دولت دوازدهم این ظرفیت تقویت شود. چراکه قرار گرفتن تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در منطقه و وجود بازار گسترده مصرف انرژی، شرایط مناسبی را ایجاد کرده تا ایران به محور ترانزیت و سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی در منطقه تبدیل شود. بدون شک بهره‌گیری ایران از این موقعیت استراتژیک، می‌تواند نقش مهمی را در همگرایی سیاسی و اقتصادی همسایگان با کشورمان ایفا کند.


قطع سوآپ در دولت دهم
با وجود مزایای بیشماری که سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی برای کشورمان داشت، «مسعود میرکاظمی» وزیر نفت دولت دهم اعلام کرد که سوآپ نفت از خرداد سال 1389 متوقف شود. میرکاظمی گمان می‌کرد که سود حاصل از سوآپ نفت حدود 20سنت در هر بشکه و هزینه آن حدود 6 تا هفت دلار به ازای هر بشکه است. به همین خاطر قراردادی که به ازای هر بشکه سوآپ نفت 1.1دلار از کشورهای حوزه خزر دریافت می‌کردیم را قطع و به جای آن پیشنهاد 5.5 تا 6دلار را مطرح کرد که البته با موافقت سوآپ‌کنندگان همراه نشد و در نهایت با وجود هشدارهای مدیران و کارشناسان، قرارداد سوآپ نفت فسخ شد. نتیجه این تصمیم عجولانه چیزی نبود جز جریمه ایران در دیوان داوری بین المللی به دلیل نقض قرارداد. شرکت نیکو ملزم به پرداخت 5.5میلیون دلار خسارت و سه تا چهار میلیون دلار هزینه‌های جانبی شد.


اما بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم برای جبران این خطا از همان روزهای نخست دولت دست به کار شد و تلاش او امروز به بار نشست.

ایران

110

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، کارشناس هواشناسی هرمزگان گفت: دریا در این مدت نسبتاً مواج است و سرعت باد در تنگه هرمز و بخش‌هایی از خلیج فارس به ۴۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به یک و نیم متر می‌رسد.

مجتبی حمزه نژاد توصیه کرد در این مدت شناور‌های سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد خودداری کنند و تمهیدات لازم برای رفت و آمد ایمن سایر شناور‌ها صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۵ اردیبهشت

وی افزود: آسمان غالب نقاط استان صاف و در برخی مناطق دریایی و ارتفاعات گاهی گذر ابر پیش بینی می‌شود.

به لحاظ دمایی روز‌های آینده روند افزایشی دمای بیشینه ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • معرفی تیم‌های برتر مسابقات هندبال گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • «جدال خلیج»، خلیجی که همیشه فارس بوده+ فیلم