Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@03:13:11 GMT

لاکچری‌ها چطور رتبه‌ برتر کنکور می‌شوند؟ +عکس

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۹۲۵۲۲

لاکچری‌ها چطور رتبه‌ برتر کنکور می‌شوند؟ +عکس

به گزارش جام نیوز، هرساله بعد از اعلام نتایج کنکور مدارس قبول شدگان و استفاده آنها از موسسه و یا کتاب‌های کمک درسی خاص سوال بسیاری از دانش آموزان می‌شود. با اینکه تلویزیون هرساله اصرار دارد که به مخاطبان بگوید که دانش آموزان برتر از هیچ موسسه آموزشی و یا کتاب خاصی نکرده‌اند و فعالیت‌هایشان در حد همان مدرسه بوده‌است اما با بررسی مدارس محل تحصیل رتبه‌های برتر کنکور می‌فهمیم که حضور در این مدارس گرانقیمت یا به اصطلاح لاکچری همه مقدمات لازم برای داشتن یک رتبه حداقل سه رقمی را خودبه‌خود فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال این سوال پیش می‌آید که آیا این موضوع عادلانه است؟

از شهریه ۲۰ میلیونی تا ۱۰۰درصد قبولی
بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری مدارس زیادی رتبه های برترشان را در اندازه های بزرگی چاپ کردند و گل درشت به دیوار مدرسه شان آویزان کردند تا نشان دهند که دانش آموزانشان تا چه میزان توانسته‌اند از پس اولین غول زندگی‌شان بر بیایند. بررسی قبول شدگان رشته انسانی ۹۶ یک نکته قابل توجه داشت. رتبه‌های زیر ۱۰ رشته علوم انسانی یکی درمیان از یک مدرسه مشهورهستند. مدرسه‌ای واقع در شمال شهر تهران که بسیاری از چهره‌های شناخته سیاسی و فرهنگی فرزندشان در این مدرسه تحصیل کرده‌است تا به اصطلاح مدرسه آقازاده‌ها نیز شناخته شود. یکی دیگر از مدارس غیرانتفاعی شناخته شده نیز قبولی‌های کنکورش به همین منوال است. این مدرسه که مخصوص دانش آموزان علوم انسانی است. بیش از ۸۳ درصد از دانش آموزانش در کنکور ۹۶ رتبه زیر ۱۰۰۰ داشتند و همه دانش آموزانش رتبه‌ زیر ۲۵۰۰ داشتند. مدرسه‌ای که طبق گفته دانش آموزانش شهریه ای ۲۰ میلیون تومانی دارد.

با توجه به اطلاعات استخراج شده از نتایج کنکور امسال سراغ «علی عبدالعالی» استاد دانشگاه و فعال حوزه رفتیم تا بفهمیم آیا این موضوع ناعادلانه نیست؟ و اگر هست چاره چه چیزی خواهد بود؟



تا عدالت اجتماعی اصلاح نشود عدالت تحصیلی وجود ندارد
به نظر من سوال شما اصلا خنده‌دار است. من و شما بیرون از این مدارس نشسته‌ایم و داریم درباره‌شان حرف می‌زنیم. کافیست یک‌بار بروید لیست حضور و غیاب این مدرسه‌ها را دستتان بگیرید و ببینید چندنفر از بچه‌های وزیر و وکیل و نماینده در این مدارس درس می‌خوانند. من در یکی از این مدارس مدتی درس می‌دادم. وقتی حضورغیاب می‌کردم. اسامی بسیار جالب بود. انگار که هیئت روسای کشور را حضورغیاب می‌کردم. البته اشکال ابدا از این مدارس نیست. اشکال از فرهنگ بی عدالتی حاکم بر جامعه است. بحث فقط شهریه نیست. به طبع این مدارس باتوجه به امکانات خاصی که نسبت به سایر مدارس دارند. از سالن مطالعه تا اردوهای نوروزی در بهترین نقاط کشور. پس عجیب نیست که خیلی بهتر از سایرین نتیجه بگیرند. این موضوع یکی از مشکلات بزرگی ست که کنکور به وجود آورده‌است و باعث تبعیض هرچه بیشتر میان مردم شده‌است. این مدارس تخلف و کلاهبرداری انجام نمی‌دهند.



تنها چاره اصلاح کنکور از ریشه است
تنها چاره این رفع تبعیض حذف کنکور از ریشه است و باید جایگزین دیگری برایش درنظر گرفته شود. تا زمانی که کنکور به این سبک وجود دارد. این ماجرا ادامه خواهد داشت. بسیاری از مسوولین شعار عدالت اجتماعی می‌دهند اما خب محل تحصیل فرزندانشان همین مدارس است. باید قبول کرد تا زمانی که عدالت اجتماعی وجود ندارد عدالت آموزشی نیز وجود نخواهد داشت و این ناعدالتی در نظام آموزشی به این شکل خودش را نشان می‌دهد. مسوولین باید به جای شعار عدالت خودشان هم عامل باشند. یک زمانی در این کشور جنگ بود. عده زیادی از فرزندان مسئولین خارج از کشور مشغول تحصیل بودند. جنگ که تمام شد همان بچه‌ها آمدند و پروژه‌ها و کارها را دست گرفتند و آن مردمی که شهید دادند هیچ سهمی نداشتند. متاسفانه کشور ما در این مساله دچار تعارف شده‌است. و به نظر من تنها راه حل شدن این ماجرا این است که تلاش کنیم مسوولین به فکر اصلاح اساسی کنکور باشند.

مجله‌مهر/206

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۹۲۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور : دانش آموزان تهرانی از وقتی پای مدرسه به شهر باز شد با پای مبارک به مدرسه می‌رفتند؛ یعنی مسیر خانه تا مدرسه و بالعکس را پیاده گز می‌کردند. بااین‌حال با رشد مدارس نوین و رونق گرفتن مدارس متوسطه کم‌کم بحث جابه‌جایی دانش آموزان جدی شد؛ به‌خصوص جابه‌جایی دانش‌آموزانی که از مسیرهای طولانی باید به شهر می‌آمدند و درس می‌خواندند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

«داریوش شهبازی» مولف و محقق، درباره نخستین سرویس‌های مدارس تهران می‌گوید: «سیستم تحصیلی در تهران بیشتر بر روی محله‌ها متمرکز بود؛ یعنی هر محله یا روستایی مکتب‌خانه خودش را داشت. بعد از اینکه مدارس دبستانی توسعه پیدا کرد به علت کمبود مدرسه، بچه‌ها پیاده باید مسیرهای طولانی را برای رسیدن به مدرسه طی می‌کردند. یادم می‌آید وقتی ۷ سالم بود در مدرسه‌ای در محله زرگنده تحصیل می‌کردم. آن روزها برخی خانواده‌های پولدار شمرونی بچه‌هایشان را با ماشین شخصی و راننده به مدرسه می‌فرستادند که نوعی سرویس خصوصی بود.»

شهبازی می‌افزاید: «تقریباً اواخر دوره پهلوی دوم بحث سرویس‌های مدارس در تهران جدی شد. در حقیقت رونق سرویس‌های مدارس با توسعه شهر تهران و مشکلات تصادف، ایمنی و امنیت دانش‌آموزان گره خورده بود. دورانی که ما درس می‌خواندیم تنها خطری که دانش آموزان را تهدید می‌کرد گرگ‌های بیابان و سگ‌های ولگرد بودند!»

«عباس حسینی» نویسنده کتاب معروف «این اتولی که من داشتم...» درباره نخستین سرویس‌های مدارس شهر تهران می‌گوید: «در دوران پهلوی دوم برخی از مدارس بزرگ تهران برای دانش آموزان سرویس مدرسه راه‌اندازی کردند. اتوبوس‌های خاص که زردرنگ هم بودند. مدرسه هدف و مدرسه ایران و کالج (البرز) در تهران سرویس مدرسه داشتند مخصوص دختران دانش‌آموز بیشتر از سرویس استفاده می‌کردند.»

اولین اداره و قوانین راهنمایی و رانندگی | سرعت بالای ۱۵ کیلومتر در ساعت ممنوع! روایت‌هایی از نخستین شرکت‌های مسافربری | وقتی گاریخانه‌ها به گاراژ تبدیل شدند

کد خبر 849180 برچسب‌ها هویت شهری همشهری محله

دیگر خبرها

  • برگزاری امتحانات نهایی با حضور ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی
  • نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
  • سهم دشتستان از رتبه‌های برتر کنکور افزایش یابد
  • پیشرفت و تغییر در جامعه از خط سیر مدرسه و معلم می‌گذرد
  • ۷ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مددجویان کمیته امداد هستند
  • واژه ای به نام سمپاد به گوشتان خورده است ..
  • قبولی ۱۶ دانش آموز سمپاد مناطق محروم در کنکور سال گذشته
  • تسلیت استاندار مازندران درپی درگذشت نخبه دارنده رتبه ۲۵ کنکور
  • ساخت ۱۱ مدرسه جدید در سیرجان
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند