Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تلفن همراه با قابليت‌هاي بي‌شماري که دارد، اين امکان را به نوجوانان مي‌دهد که بتوانند استفاده‌هاي متفاوتي از آن داشته باشند اما زمان‌هايي که نوجوانان در گوشي‌شان سپري مي‌کنند، مشغول چه کاري هستند و چقدر نظارت بر آنها وجود دارد؟

خبرگزاري فارس ـ شهين مرداني: رشد تکنولوژي و رسانه‌هاي جمعي باعث شده است تا در دست همه اعضاي خانواده يک گوشي باشد، حتي بعضي از افراد خانواده صاحب چند گوشي هستند که همه آنها هم روشن و فعّال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در گزارش پيشين خبرگزاري فارس درباره مضرات و معايت گوشي‌هاي تلفن همراه و به جدايي ناپذير بودن آنها از کودکان و نوجوانان اشاره کرديم؛ در اين گزارش به محتواي تلفن همراه و اينکه چگونه قابليت‌هاي اين گوشي‌هاي پيشرفته موجب سرگرم شدن کودکان و نوجوانان مي‌شود، مي‌پردازيم.
* تماس‌هاي تلفني/ تلفن‌هايي که مدام اشغال است
يکي از قابليت‌هاي گوشي همراه برقراري تماس است. امکان تماس و ايجاد ارتباط با فردي که در نزديکي شخص قرار ندارد و مي‌خواهد از شرايطش مطلع شود، قطعا يکي از مهم‌ترين هدف‌هاي ساخت گوشي همراه بوده است.
گوشي‌هاي تلفن همراه در کنار مزاياي خود امروز به يک مسئله‌ نگران‌کننده در بين خانواده‌ها تبديل شده‌اند؛ زماني تلفن خانه زنگ مي‌خورد و به قدري صدايش بلند بود که همه اهالي خانه متوجه آن مي‌شدند؛ مشخص بود که کدام فرد خانواده مشغول صحبت کردن با تلفن است و حتي چه کسي پشت خط قرار گرفته و دارد چه حرف‌هايي مي‌زند و اگر هم بچه‌ها مشغول صحبت کردن با دوستانشان بودند تلفن خانه اشغال مي‌شد و والدين متوجه ارتباط فرزندشان با دوستانشان مي‌شدند و حتي در جريان حرف‌هايي که بين آنها رد و بدل مي‌شد قرار مي‌گرفتند؛ اما امروز چطور؟
بچه‌ها گوشي تلفن خود را در حالت سکوت قرار مي‌دهند و هنگامي که زنگ مي‌خورد هيچکس متوجه نمي‌شود؛ اگر شرايطتش را داشته باشند جواب مي‌دهند و اگر موقعيت را نامناسب ببينند، رد تماس مي‌دهند و با يک پيامک اطلاع مي‌دهند که هنگام فراهم شدن شرايط، خودشان تماس خواهند گرفت.
اين موضوع در حالي اتفاق مي‌افتد که ديگر والدين از تماس تلفني فرزندشان با خبر نمي‌شوند و حتي نمي‌دانند چه کسي پشت خط قرار دارد و چه حرف‌هايي بين آنها رد و بدل مي‌شود و همين موضوع، شروع نگراني‌هاي تماس‌هاي سر وقت و بي‌وقت است؛ شک کردن به اينکه اصلاً چرا گوشي تلفن همراه بايد در حالت سکوت باشد، مگر چه کسي قرار است زنگ بزند و چه حرف‌هايي رد و بدل خواهد شد که پدر و مادرها براي شنيدن آنها غريبه هستند.
ساده‌ترين امکانات تلفن همراه امروز باعث دردسرهاي فراواني شده که تبعات آن تا ماه‌ها و حتي سال‌ها همراه فرد است.
* پيامک‌ها/سکوتي که جلب توجه نمي‌کند
پيامک‌ها از ديگر قابليت‌هاي تلفن همراه هستند؛ هزينه کمتر آنها نسبت به تماس باعث محبوبيت اين قابليت به خصوص در بين نوجوانان شده است. يکي ديگر از ويژگي‌هاي مهم اين قابليت اين است که فرد با فرستادن پيامک ديگر مجبور به صحبت کردن نيست و اينگونه کسي متوجه وي نمي‌شود.
از طرفي با آمدن شبکه‌هاي اجتماعي نظير تلگرام، فرستادن پيامک از اين طريق بسيار بيشتر شده است.
*مديا پلير/بيش از يک ميليارد نوجوان در آستانه کم‌شنوايي قرار دارند
يکي ديگر از قابليت‌هاي تلفن همراه، مديا پلير است که امکان پخش موسيقي را به فرد مي‌دهد؛ امروز به وضوح در سطح جامعه مي‌بينيم که جوانان و نوجوانان به خصوص قشر دانش‌آموز وقت زيادي را مي‌گذارند تا آهنگ مدنظر خود را در گوشي تلفن همراه بريزند تا بتوانند مسيرهاي رفت و آمد را با گوش دادن به موسيقي سپري کنند؛ البته نه تنها مسير رفت و آمد بلکه ساعت‌هاي زيادي براي گوش دادن به موسيقي هدر مي‌رود.
گاهاً حتي در مدرسه دانش‌آموزان با استفاده از هندزفري موسيقي گوش مي‌دهند و شب‌ها قبل خواب هم مشغول گوش دادن به موسيقي هستند؛ اين در حالي است که آنها نه تنها به خودشان بلکه به ديگران هم آسيب مي‌زنند.
مردمي که صبحگاه در مترو، اتوبوس و خيابان به ناچار مجبورند موسيقي افرادي را گوش بدهند که صداي بلند آهنگ‌هايشان فضاي عمومي را پر کرده است؛ حالا بماند که اين موسيقي‌هايي که از هندزفري پخش مي‌شود چه تأثيراتي بر سلامت جسمي و روحي نوجوان مي‌گذارد.

البته ناگفته نماند محتوايي که وارد حافظه تلفن همراه مي‌شود، هميشه هم موسيقي نيست؛ تعدادي از دانش‌‌آموزان از اين قابليت براي گوشي دادن به زبان خارجي و يا زبان‌هاي ديگر استفاده مي‌کنند.
آسيب‌هاي هندزفري وقتي شدّت مي‌گيرد که نوجوانان نه تنها براي موسيقي بلکه براي صحبت کردن هم از هندزفري استفاده مي‌کنند.
سازمان بهداشت جهاني در گزارش تکان‌دهنده‌اي پيش‌بيني کرده است، بيش از يک ميليارد نوجوان در جهان به دليل گوش دادن به موسيقي با صداي بلند، در خطر قرار گرفتن در فهرست بيماران کم‌شنوا و حتي ناشنوا در سال‌هاي آتي قرار دارند.
طبق آمار سازمان بهداشت جهاني تا کنون 43 ميليون نفر در گروه سني 12 تا 35 سال، به دليل گوش دادن به موسيقي با صداي بلند و استفاده طولاني‌مدت از هدفون ناشنوا شده‌اند؛‌ آماري که به گفته سازمان بهداشت جهاني به طور روزانه در حال افزايش است.
بر اساس اين گزارش، طي تحقيقات و مطالعاتي که در اين زمينه انجام شده گوش دادن به صداهاي بلند در طولاني مدت باعث به وجود آمدن تومور مغزي و افزايش حمله قلبي مي‌شوند.
* دوربين/ فيلمبرداري جاي امدادرساني را گرفته است
از طرفي دوربين پيشرفته و باکيفيت گوشي‌هاي تلفن همراه همه افراد را تبديل به عکاس و فيلمبردار کرده است؛ اگر استفاده درست و بجا باشد، دوربين گوشي همراه، خيلي هم وسيله خوبي براي ثبت خاطرات است اما اگر قرار باشد فرد نداند کجا و چگونه از آن استفاده کند، در پس هر حادثه تلخ و ناخوشايندي از دوربين موبايلش استفاده مي‌کند تا عکسبرداري و فيلمبرداري کند؛ فارغ از اينکه او با اين کار اشتباهش باعث به خطر افتادن جان فرد يا افرادي شده‌ است که نه تنها کمکي به نجات آنها نمي‌کند بلکه مانع امدادرساني هم شده است.
نمونه‌هاي اين حادثه را کم در اطراف خودمان نديديم، مردم به جاي کمک به حفظ جان افراد گرفتار با گوشي‌هاي تلفن همراه مشغول عکسبرداري و حتي سلفي گرفتن هستند و جان همنوعانشان در آن لحظه هيچ ارزشي برايشان ندارد.

*پخش فيلم/ انتخاب گوشه‌اي خلوت براي تماشاي فيلم
يکي ديگر از مسائلي که باعث دغدغه‌هاي فراوان شده است،‌ پخش فيلم از طريق گوشي تلفن همراه است؛‌ کسي چه مي‌داند دانش‌آموزان و نوجوانان که هندزفري در گوش گذاشته‌اند و در گوشه‌اي خلوت نشسته‌اند و يا حتي سر خود را زير پتو برده‌اند مشغول ديدن چه فيلم و کليپي هستند!
قبلاً با دستگاه‌هاي ويدئو و سي‌دي همه اعضاي خانواده در کنار هم مي‌نشستند و فيلم تماشا مي‌کردند و حتي اگر فرزند خانه به تنهايي مي‌خواست فيلمي را تماشا کند، به يکباره يکي از اعضاي خانواده وارد مي‌شد و زمان مي‌برد تا دستگاه خاموش شود و سي‌دي از دستگاه خارج شود؛‌ اما امروز به محض اينکه کسي بخواهد نگاه به فيلم در حال پخش کند به سرعت برق و باد مي‌توان برنامه را بست و هيچکس هم از اينکه چه فيلم و يا کليپي در حال پخش بود، آگاه نشود.
حالا بگذريم از اينکه گوشي چندين رمز دارد و به جزء خود شخص کسي نمي‌تواند به برنامه‌هاي داخل گوشي تلفن همراه ورود پيدا کند.
* بازي/ غفلت از خانواده و اطرافيان
بازي يکي‌ ديگر از قابليت‌هاي تلفن همراه است که اين روزها به مسئله مهّمي تبديل شده است؛ اگر قرار باشد آنلاين بازي نکنند، بايد از بازي‌هايي که داخل گوشي تلفن همراه ريخته شده و نيازي به اتصال به نت ندارد، استفاده کنند و همين‌طور ساعت‌ها را پاي گوشي تلفن همراه براي بازي کردن هدر بدهند و از همه اعضاي خانواده و اطرافيان غافل شوند.
*بازي آنلاين/ پرداخت پول براي دستيابي به رتبه بالاتر
بازي‌هاي آنلاين هم که به لطف اينترنت پرسرعت بين دانش‌آموزان شايع شده است، علاوه بر اينکه نوجوان را براي افزايش رتبه بازي تحريک به پرداخت پول مي‌کند، اخلاقيات را نيز با نوع پوشش و ارتباطات در برخي بازي‌ها هدف گرفته است.

* اپليکشن/ ساعت‌هايي که براي برنامه‌ها هدر مي‌رود
گوشي‌هاي اسمارت پُر از اپلکيشن‌هاي متنوع هستند؛ هر روز هم يا جايگزين‌هاي جديدي براي‌ آنها در نظر گرفته مي‌شود يا به روز مي‌شوند؛ برنامه‌هايي که بعضا براي نصب آنها بايد مبلغي را نيز هزينه کرد. علاوه بر اين موضوع، تعداد زياد برنامه‌ها و تنوع آنها باعث شده که افراد ساعت‌هاي زيادي را براي سردرآوردن از آنها هدر دهند.
*اينترنت/ مرزهايي که از بين مي‌روند
شايد اينترنت بزرگ‌ترين معضل گوشي‌هاي موبايل باشد، اينترنت پرسرعت که به لطف شرکت‌هاي ارتباط سيار در اختيار همه قرار گرفته‌اند و مرزها را شکسته‌اند.
دانش‌آموزان و نوجوانان با تقريباً روزي 10 ساعت سير کردن در گوشي تلفن همراه بخش عمده‌اي از ساعت‌هاي خود را در فضاي مجازي سپري مي‌کنند، در حالي که با هندزفري، موسيقي گوش مي‌دهند، شبکه‌هاي مجازي هم رصد مي‌کنند و انواع تصاوير، فيلم‌ها و حتي متن‌هاي نامناسب هم رؤيت مي‌کنند.
*** دنياي فضاي مجازي/ رمزهاي متعدد گوشي تلفن همراه
فضاي مجازي و ارتباط‌گيري‌هاي گسترده به‌وسيله آن موجب شده اصطلاح «گوشي يک وسيله شخصي است»، نقل زبان دانش‌آموزان و نوجوانان شود؛‌ به راستي چه چيزهايي در گوشي آنها وجود دارد که لازم به داشتن چندين رمز است؟
اوقات فراغت دانش‌آموزان چرا بايد با محتواي منفي گوشي‌هاي تلفن همراه به هدر برود؟ ما بايد انتظار چه نسلي را در آينده داشته باشيم؟ بي‌انصافي نمي‌کنيم و يادآوري مي‌کنيم که همه اينطور نيستند؛ تعدادي هم واقعاً‌ استفاده درست و مثبت از اين وسيله ارتباطي مي‌کنند، مثلا بعضي از دانش‌آموزان براي تکاليف مدرسه خود از اينترنت استفاده مي‌کنند و با جست‌و‌جوي مطالب در اين فضا، اطلاعات زيادي کسب مي‌کنند؛ اما تعداد آنها چند نفر است؟
*تلگرام و اينستاگرام/ استفاده 400 ميليوني از اينستاگرام
تلگرام و اينستاگرام حالا به بخش جدانشدني از زندگي نوجوانان و دانش‌آموزان تبديل شده است؛ با يک جست‌وجوي ساده به قدري با تصاوير نامناسب روبه‌رو مي‌شوي که اگر کنترلي بر روي خودت نداشته باشي، به جست‌وجوي بيشتر هم تحريک مي‌شوي.

بر اساس آماري که يک سايت آمريکايي در سال 2017 از تعداد کاربران اينستاگرام منتشر کرد، روزانه حداقل 400 ميليون نفر از اين شبکه اجتماعي براي انتشار عکس و بالغ بر 250 ميليون نفر نيز از قابليت استوري اينستاگرام استفاده مي‌کنند.
بر اساس‌ آمار اين سايت، 78 ميليون نفر از جمعيت آمريکا نيز به طور ماهانه از اينستاگرام استفاده مي‌کنند.

تلگرام،‌ واتس‌آپ و ديگر برنامه‌هاي چت هم باعث شده‌اند تا دختر و پسر در گروه‌هايي عضو شوند که بدون هيچ شناختي نسبت به هم، از هر دري صحبت کنند و با پخش تصاوير نامناسب زمينه رفتارهاي غيراخلاقي را فراهم کنند.
دختر و پسر با دروغ‌هاي رنگارنگ از وضعيت ظاهر، تحصيل و خانواده خود با يکديگر ارتباط مي‌گيرند. علاوه بر خشونتي که از طريق بازي‌هاي رايانه‌اي، روان نوجوانان را تهديد مي‌کند‌، اعتياد و گرايش به مواد مخدر و حتي داروهاي روان‌گردان از نتايج ورود به فضاي مجازي است.
عده‌اي از طريق فضاي مجازي اقدام به فروش مواد مخدر و قرص‌هاي روان‌گردان مي‌کنند و در واقع اين جديدترين شيوه آنهاست.
در اين دو گزارش به محاسن، معايب و محتواي تلفن همراه اشاره کرديم؛ حالا والدين بايد براي چگونه استفاده کردن فرزندشان از گوشي‌هاي اسمارت و دنياي مجازي برنامه‌ريزي کنند تا‌ آنها را از خطرات فضاي مجازي در امان نگه دارند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۹۲۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین مشترک ملی پوشان ووشو ایران با چینی‌ها

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، تیم‌های ملی ساندا و تالو کشورمان پس از اتمام مسابقات انتخابی جام ‌جهانی که با قهرمانی مقتدرانه کشورمان همراه بود؛ جهت برپایی اردوی آماده‌سازی وارد کمپ تمرینی تیم‌های ملی چین در شهر خوخات شدند.

قرار است تیم‌های ملی کشورمان در این کمپ تمرینی با ووشوکاران چینی تمرینات آماده‌سازی را دنبال کنند.

تیم‌ ملی ووشو کشورمان خود را برای ۳ رویداد بین‌المللی شامل: بازی‌های بریکس کازان روسیه در خردادماه، جام بین‌المللی پارس ایران در مردادماه و مسابقات قهرمانی آسیا ماکائو در شهریورماه مهیا می‌کند.

همچنین پس از ورود به محل این کمپ تمرینی، رئیس انجمن ووشو چین، با اعضای تیم‌ ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این راستا تیم تالو کشورمان به همراه تالوکاران چینی ضمن حضور در مدرسه راهنمایی “خوخات” چین اقدام به آموزش نمادین ووشو به هنرجویان حاضر در این مدرسه کردند که این دیدار با استقبال پرشوری از سوی دانش‌آموزان این مدرسه همراه بود.

دیگر خبرها

  • تمرین مشترک ملی‌پوشان ووشو با چینی‌ها
  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم
  • تمرین مشترک ملی پوشان ووشو ایران با چینی‌ها
  • کشف محموله گوشی تلفن همراه سرقتی در گرمسار
  • کلاهبرداری با ترفند رسیدساز جعلی
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • آموزش: ۸ ترفند ساده برای شارژ سریع‌تر گوشی
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا