Web Analytics Made Easy - Statcounter

چیت چیان گفت: از ۸۰ درصد نیروگاههای قابل واگذاری بیش از ۵۵ درصد در سال‌های گذشته به بخش خصوصی واگذار شده و ۲۵ درصد باقیمانده نیز در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دارد که به ترتیب واگذار خواهد شد. حمید چیت چیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه مالکیت ۲۰ درصد از نیروگاه‌ها باید در اختیار دولت قرار داشته باشد افزود: واگذاری نیروگاه‌ها به نهادهای غیر تخصصی بابت بدهی به طلبکاران مانند بنیاد شهید، وزرات دفاع، تأمین اجتماعی در دولت نهم و دهم انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در ۱۲ سال گذشته مجوز ساخت ۳۷ هزار مگاوات نیروگاه جدید صادر شده تا بخش خصوصی این نیروگاه‌ها را بسازد که به دلیل مشکلات و موانعی که از نظر توان مالی و تجهیزات داشته تاکنون ۱۲ هزار مگاوات آن ساخته شده است.
چیت چیان اضافه کرد: حدود ۵ تا ۶ هزار مگاوات از این مجوزهای صادر شده نیز در حال ساخت است و از حرکت اشتباهی که در گذشته و در واگذاری نیروگاه‌ها صورت گرفته نیز جلوگیری شد و الان در مسیر صحیح واگذاری نیروگاه‌ها قرار داریم.
وی درباره نیروگاه هایی که به بخش خصوصی واگذار شده بود، اما بدهی ساخت آن به عهده وزارت نیرو بود نیز گفت: خوشبختانه براساس قانون رفع موانع تولید ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها پارسال از دوش وزارت نیرو برداشته شد و دولت پرداخت بدهی‌ها را به عهده گرفت.
وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که از روند خصوصی سازی در سال‌های اخیر راضی هستید، شیوه خصوصی سازی در گذشته را مناسب ندانست و افزود: الان بخش خصوصی ورود خوبی به موضوع دارد البته بخشی از نهادهایی که نیروگاه‌ها می‌خرند وابسته به دولت هستند گرچه صد در صد دولتی نیست.
چیت چیان گفت: ما هیچ مجوزی برای احداث نیروگاه جدید به بخش دولتی نمی‌دهیم به طور مثال در ابتدای دولت یازدهم ۴ نیروگاه تجدید پذیر داشتیم که ۳ تا آن دولتی و یکی خصوصی بود، اما هم اکنون بالغ بر ۵۴ نیروگاه تجدیدپذیر در حد مگاوات داریم که همه آن‌ها خصوصی هستند.
وی افزود: در این چهار سال دولت یک نیروگاه هم نساخته و وزارت اقتصاد نیز تلاش می‌کند نیروگاه‌های دولتی به درستی به بخش خصوصی واگذار شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۹۷۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اقداماتی برای افزایش راندمان نیروگاهی صورت گرفته است ، گفت: نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از کلاسf هستند که راندمان بیش از ۵۵ درصد دارند.

وی ادامه داد: در دنیا نیز همین راندمان و بازدهی نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی طراحی و ساخته می‌شوند راندمان ۵۵ درصد دارند.

به گفته مدیر عامل توانیر نیروگاه‌هایی که راندمان پایین دارند در حال ارتقا هستند.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات این است که برای کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌های حرارتی توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر است

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر هدف‌گذاری شده است، خاطر نشان کرد: از این میزان ۴ هزار و۵۰۰ مگاوات مربوط می‌شود به چهار سرمایه گذار که اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده‌اند و نتیجه آن طی دو سال اخیر مشخص می‌شود.

به گفته این مقام مسئول فعالیت‌های خوبی در حوزه تخصیص زمین صورت گرفته است که امیدواریم در بخش تأمین ارز و تسهیلات مربوطه کمک می‌کند که این ۱۰ هزار مگاوات تجدید پذیر ها اتفاق بیفتد.

وی در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر ۱۲۵۰ مگاوات است که پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده سه تا چهار برابر شود.

کد خبر 6089418 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد