Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@20:39:06 GMT

پای رحل قرآن از مسجد الجواد تا پشت جبهه‌ها +صوت وعکس

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۰۲۷۳۹

پای رحل قرآن از مسجد الجواد تا پشت جبهه‌ها +صوت وعکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) جلسه قرآن محمدعلی علیزاده، قاری و مدرس قرآن کریم، شب گذشته 23 مرداد ماه از ساعت 21 تا 24 در مسجد الجواد(ع)، واقع در خیابان ناصرخسرو، روبروی دارالفنون با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

در این جلسه قرآن، علیزاده متناسب با سطح هرکدام از قاریان، نکات تجویدی و صوت و لحنی را متذکر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدرس قرآن کریم بین تلاوت اعضای جلسه، به نکاتی درباره استعلا و استفال اشاره کرد و گفت: استعلا در لغت، به معناى (برترى‌طلبى، ميل به بلندى) است. حروف استعلا عبارتند از «خ ـ ص ـ ض ـ ط ـ ظ ـ غ ـ ق» در اثر اين صفت، حرف حالت پرحجم و درشتى به خود مى‌گيرد. همچنین استفال در لغت، به معناى(پايين آمدن، پست شدن) است و در اثر اين صفت، حرف، نازك و كم‌حجم تلفّظ مى‌شود.

علیزاده در ادامه گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده قاریان در کشور ما همین است که نمی‌توانند حروف و کلمات را خیلی زیبا ادا کنند و مخصوصاً که خیلی‌ها هم تجوید را عامل بازدارنده می‌دانند و می‌گویند تجوید دست قاری را می‌بندد اما تجوید همان هنر فن بیان و زیبا خواندن است.


وی افزود: یکی از تفاوت‌های ترتیل با تحقیق بحث انتقال‌ها و تعویض مقامات است که در تحقیق به دلیل محدودیتی که در پرده‌های صوتی وجود دارد قاریان سعی می‌کنند که مقام‌ها را یکی پس از دیگری در همان پرده مقام قبلی را عوض کنند. این کار از یک نظر استاندارد نیست ولی یک کار غیر استانداری است که پذیرفته شده است، مثلا قاری که نیم ساعت می‌خواند یک مقام را در یک پرده خاص می‌خواند و مقاماتی که عوض می‌شوند، پرده شروع مقام همان است.

علیزاده با بیان اینکه در تحقیق به خاطر هنرها و فراز و نشیب‌ها این موضوع کمتر احساس می‌شود، اظهار کرد: علی‌الخصوص که در تحقیق فاصله بین نفس‌هایمان بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه هم می‌رسد در ترتیل این را نداریم و اگر این انتقال‌ها یکسان انجام شود و در ترتیل تعویض مقام در همان پرده قبلی باشد موجب ایجاد خستگی می‌شود.

یادآور می‌شود، محمدعلی علیزاده، متولد 1346 در منطقه فلاح تهران در خانواده‌ای مذهبی و قرآن‌دوست بزرگ شد. هم‌اکنون نیز ساکن منطقه فلاح است. او که با مهدی قره‌شیخلو هم‌کلاسی مقطع دبیرستانی است، از کلاس پنجم ابتدایی، با شنیدن صوت استاد عبدالباسط از رادیو تلاوت حرفه‌ای قرآن کریم را آغاز کرد و شاگردی اساتیدی همچون مرحوم محمد غفاری و سیدمحسن خدام حسینی را در کارنامه ثبت کرد.

علیزاده در تمام این مدت تلاش داشته تا با برپایی جلسات قرآنی در مکان‌های مختلف، زکات علم خود را را پرداخت کند و حتی در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز، در مناطق عملیاتی کلاس‌های قرآن را دایر می‌کرده و تمامی اعضاء، در آن جلسات قرآن تلاوت می‌کردند و نکات تجویدی و صوت و لحنی توسط وی ارائه می‌شده است.

او در پایان این جلسه، که قدمتی ده‌ساله دارد از عباس اکبرزاده، فعال قرآنی جلسه که موجب ثبات و جمع شدن قرآن‌آموزان کنار یکدیگر شده است تقدیر و تشکر کرد.

تلاوت محمدعلی علیزاده

دریافت

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۰۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا پایان سال آینده تهران ۷۵۰۰ اتوبوس فعال خواهد داشت

مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با با خبرنگار مهر اظهارداشت: بیش از ۱۰ سال است که ناوگان اتوبوسرانی تهران نوسازی نشده و وقفه‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم به طوری که تولید کنندگان داخلی اتوبوس خط تولید خود را تعطیل و یا نیمه تعطیل کردند.

وی افزود: سال پیش ۴۵ درصد بودجه شهرداری و امسال ۵۰ درصد بودجه به این موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص یافته و بر اساس برنامه ۴ ساله تا پایان ۱۴۰۴ باید تعداد اتوبوس‌های فعال تهران به ۷۵۰۰ مورد برسد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: سال گذشته قرارداد تولید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس با تولید کنندگان داخلی منعقد شد که ۲۰۰۰ مورد آن دیزلی و بر اساس استاندارد و معیارهای روز دنیا است. ۵۰۰ مورد آن هم برقی بوده که تا پایان سال تحویل شرکت واحد داده می‌شود.

علیزاده اعلام کرد: ۲۵۰۰ اتوبوس هم از خارج از کشور تهیه می‌شود و در مجموع تعداد اتوبوس‌های جدید تهران به ۵۰۰۰ مورد خواهد رسید.

کد خبر 6089521 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • ۲۱۰۰ اتوبوس در خطوط تهران فعالیت می‌کنند + فیلم
  • انتقاد یک مقام سابق از عروسی مجلل دختر شمخانی
  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • اولین گردهمایی ائمه جمعه استان خوزستان با محوریت تبیین جایگاه مسجد در الگوی اعتلای شهر
  • تا پایان سال آینده تهران ۷۵۰۰ اتوبوس فعال خواهد داشت