Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-29@03:11:09 GMT

ضرورت حل کارشناسی بحران و تنش آبی در بوشهر

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۰۶۲۵۹

ضرورت حل کارشناسی بحران و تنش آبی در بوشهر

مسئولان بخش آب و کشاورزی در استان بوشهر، کاهش بحران و تنش آبی در این استان را در گرو اجرای راهکارهای کارشناسان و متخصصان این بخش، خودداری سیاسیون از دخالت در این موضوع و حمایت مالی و اجرایی از طرح احیا، تعادل بخشی و پایداری منابع آبی در این استان عنوان کردند. امروز وجود منابع آب بیشتر در کشورها، یک امتیاز بزرگ برای توسعه و پیشرفت آن کشور به حساب می آید حتی در عرصه سیاسی و اجتماعی و تنازعات بین المللی، آب نقش بسیار با اهمیتی را داراست و در طول تاریخ عاملی مهم در شکل گیری تمدنها، روش زندگی بشر و توسعه تکنولوژی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش جنوب نیوز، یازدهمین سال پیاپی خشکسالی برخطه جنوب کشور مستولی و بحران آب شرب و صنعت، دامنگیر مردم استان بوشهر و صنایع عظیم مستقر در منطقه شده است.

در چند سال گذشته بحران و کمبود آب شرب در مناطقی از استان بوشهر به وضوح خودنمایی کرده است طوریکه تامین آب آشامیدنی شهروندان با نوبت بندی، قطع مکرر و نارضایتی مصرف کنندگان همراه بوده است.

استان بوشهر از دیرباز فاقد منابع مطمئن آب آشامیدنی باکیفیت و مناسب بوده و در شرایط کنونی نیز بیش از 90 درصد از آب آشامیدنی شهری و روستایی از استانهای همجوار (کهگیلویه و بویراحمد و فارس) تامین می شود.

با در نظر داشتن این مهم که منابع تامین کننده آب استان فارس بشدت روبه کاهش است، نبود امکان اتکا بیشتر به این منابع از یک طرف و از طرفی افزایش رشد جمعیت در مناطق مختلف استان در دهه های اخیر ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم تامین آب مطمئن را اجتناب ناپذیر می کند.



یکی از راهکارهای غلبه بر مشکلات کم آبی در استان بوشهر، مطالعه امکان سنجی طرح های مناسب برای تامین آب در داخل استان است، این موضوع مهم اکنون به عنوان یکی از مهمترین اولویت های این استان مطرح است و مسئولان بخش آب استان بوشهر بجد به دنبال تامین منابع پایدار آب از راه تعریف طرح های اضطراری و بلند مدت هستند.

با توجه به جمعیت یک میلیون و 134هزار نفری استان بوشهر در شرایط کنونی نیاز آب شرب این استان براساس سرانه های ابلاغی وزارت نیرو معادل 81 میلیون مترمکعب در سال برآورد شده است، این درحالی است که در سال 94 بیش از 117 میلیون مترمکعب آب برای شهرها و روستاهای استان تولید شده است.

این حجم از آب تولیدی 44 درصد از سرانه های ابلاغی بیشتر است با این وجود بخش های زیادی از استان در سال 94 و سال 95 با قطع و نوبندی آب روبرو شد که آسیب شناسی خاص خود را طلب می کند.

هم اکنون بحران و افت کمی و کیفی منابع آب استان بوشهر طوری است که باعث خشک شدن چشمه ها، قنات ها، چاه ها، کاهش شدید میزان آب دهی رودخانه ها، خشکیدن باغ های مرکبات و نخلستان ها، بیابان زایی، رکود کشاورزی و بیکاری شده و در این شرایط تمرکز مسئولان امر باید بر مدیریت منابع آب و ارائه راهکارهای موثر درکاهش تاثیر تنش آبی و بحران آب باشد.

*منابع تامین کننده آب شرب استان بوشهر

منابع تامین کننده آب آشامیدنی استان بوشهر 60 درصد از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویر احمد، 26درصد از منابع آبی شهرستان کازرون استان فارس و 14درصد از داخل استان تامین می شود.

کاهش سهم آب دریافتی از خط کازرون به دلیل کم آب شدن چشمه ساسان از اردیبهشت تا نیمه فصل پائیز هر سال قبل از وقوع بارندگی های فصلی یکی از محدودیت های تامین آب از این خط آبرسانی است از طرف دیگر مشکلات اجتماعی برداشت آب از رودخانه شاپور به دلیل تقارن نیاز حداکثری آب شرب با زمان آبیاری باغ ها و مزارع و کاهش جریان پایه رودخانه از دیگر مشکلات این طرح است.

شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان بوشهر در مجموع 175حلقه چاه زیر پوشش دارند که از این تعداد 78 حلقه چاه شهری و 97 حلقه روستایی است.

از مجموع این چاه ها 41 حلقه در بخش شهری و در بخش روستایی 59 حلقه فعال است و مابقی به دلیل میکروبی و مخروبه شدن نیاز به تجهیز، کف شکنی و احیا دارند.

** عوامل تشدید بحران آب در استان بوشهر و راهکارهای کاهش آن

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: برداشت مازاد از منابع آب زیرزمینی درمناطق جنوبی و مرکزی این استان نه تنها متوقف نشده بلکه با وقوع بارندگی و توهم پرآبی بیشتر نیز شده است که همین وضعیت افت شدید منابع را در پی داشته است.

شاهپور رجایی افزود: این درحالی است که در این بازه زمانی اقدام های برجسته ای برای کاهش برداشت از منابع آب اتفاق نیفتاده است.

وی اضافه کرد: با وجود شرایط خاص استان بوشهر برای انجام مدیریت مصرف آب در زمینه محدودیت سطح زیر کشت، تغییر سامانه های آبیاری و الگوی کشت متناسب با شرایط منطقه ابلاغیه ای صادر نشده است.

رجایی یادآور شد: افزون براین، شرایط حاد و بحران منابع آب زیرزمینی استان بوشهر از بدنه کارشناسی به سطوح عام جامعه انتقال نیافته و روند طبیعی افت منابع همچنان وجود دارد.

وی گفت: براین اساس زمانی می توانیم بگوئیم منابع آب رو به بهبود است که اقدام های گسترده ای برای کاهش برداشت منابع آب و افزایش تغذیه صورت گیرد.

رجایی یادآور شد: قالب این کار اجرای طرح احیا و تعادل بخشی است که با وجود درخواست های کارشناسی همچنان در پیچ و خم تامین اعتبار و حمایت مسئولان امر درجا می زند و تعریف طرح به خودی خود نسخه مناسبی برای بهبود شرایط منابع آب زیر زمینی نیست.

وی اظهار کرد: زمانی وضعیت منابع آب زیرزمینی استان بوشهر بهبود می یابد که برداشت های مازاد برظرفیت متوقف، توان سفره های زیرزمینی تقویت، برداشت های مجاز با استفاده از شیوه های نوین آبیاری و ارتقای راندمان انجام شود.

رجایی گفت: بهره وری کاربرد مصرف آب براساس برنامه ریزی 20 ساله باید به حدی کاهش یابد که کل برداشت از آب زیرزمینی متناسب با حجم آب برنامه ریزی و ظرفیت تجدید پذیر این منابع باشد.

** میزان برداشت آب از منابع آبی استان و ظرفیت واقعی آن

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در استان بوشهر 140میلیون مترمکعب اضافه برداشت منابع آب وجود دارد گفت: دراین استان باید کمتر از 140 میلیون مترمکعب از برداشت های مازاد موجود بخش کشاورزی توسط چاه های مجاز کاهش یابد تا هدف های اولیه طرح احیا و تعادل بخشی محقق شود.

رجایی اظهار کرد: توزیع 140 میلیون مترمکعب در محدوده های مطالعاتی 16 گانه و دشت های استان به تصویب وزارت نیرو رسیده و به این شرکت و شورای حفاظت از منابع آب استان ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: منابع آب زیرزمینی استان بوشهردر شرایط بحرانی به سربرده و نه تنها هیچ ظرفیت بارگذاری جدیدی ندارند بلکه با اتخاذ راهکارها و اجرای طرح های 15گانه مصوب طرح احیا و تعادل بخشی برداشت های موجود باید در حد اعلام شده کاهش یابد تا امکان توقف شرایط بحرانی فراهم شود.

رجایی اظهار کرد: درغیر این صورت اتفاقی که هم اکنون در برخی از دشت های استان از جمله دشت های دهرود، سنا، دشت پلنگ و برخی دیگر ازدشتهای استان رخ داده وخشکیدگی بخش قابل توجهی از چاه ها و تبدیل زمین های مستعد کشاورزی آبی به دیم کم بازده در مدت زمان محدودی به سایر دشت های آبی استان تسری و تعطیلی کشاورزی دور از انتظار نیست.

وی گفت: هم اکنون حدود 490 میلیون مترمکعب از منابع آب های زیرزمینی استان برداشت می شود که 16میلیون مترمکعب در بخش صنعت، هشت میلیون مترمکعب در بخش آشامیدنی و مابقی معادل 467میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی مصرف می شود.

رجایی یادآور شد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان بوشهر باید از 467میلیون مترمکعب با 142میلیون مترمکعب کاهش به 318 تا 320 میلیون مترمکعب برسد تا تعادل برقرار شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در بخش آب زیرزمینی این استان باید تعادل برقرار شود، زیرا به مدت 30 سال مازاد برظرفیت منابع آب زیر زمینی برداشت شده که اگر بخواهیم انباشت را در دشت ها اصلاح کنیم علاوه بر کاهش برداشت مازاد تا حدی که منجر به ایجاد تعادل شود، انجام تغذیه مصنوعی دشت برای رسیدن به حالت ایستایی نیز ضروری است.

رجایی یادآور شد: هم اکنون 30 درصد ظرفیت منابع آب زیرزمینی، برداشت مازاد در استان بوشهر انجام می شود که باید این میزان برداشت مازاد حذف شود.

وی بیان کرد: در این شرایط برای خروج دشت های استان ازحالت بحران برای هر دشت نسخه ای پیچیده شده که برای اجرای آن نیازمند عزم مدیریتی و حمایت اعتباری است که تاکنون انجام نشده است.

رجایی گفت: دراین شرایط بحرانی هنوز کارشناسان در حال تدافعی قرار دارند و به دلیل توجه نکردن به برخی راهکارها، طرح ها نیمه کاره باقی می ماند.

وی، برضرورت بستن چاه ها و محدودیت برداشت های غیرمجاز، تشکیل نظام های اجتماعی در ارتباط با تشکل های آبران، مراعات حریم رودخانه ها، انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان داری تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر یادآور شد: این بایدها با یکسری پاسخ های منفی مسئولان سیاسی و اجرایی نیز روبرو است که باید تلاش کرد قبل از اینکه مساله آب امنیتی شود، سیاسیون کنار بکشند.

وی گفت: در این شرایط کسانی که برای آب برنامه ریزی و بیشترین تاثیرگذاری را برآن دارند خارج از بدنه و بیرون از گود هستند به همین دلیل همواره با مشکلاتی روبرو می شویم و همیشه انگشت اتهام به سمت کارشناسان است.

رجایی افزود: برای بهبود شرایط تشکیل نظام های اجتماعی و مردمی، جدا شدن مدیریت منابع آب از دولت و دستگاههای دولتی و واگذاری به جوامع محلی به عنوان متصدیان مدیریت منابع آب و سوق بیشترین یارانه های ممکن به سمت ارتقای بهره وری آب بویژه در بخش کشاورزی توسط دولت ضروری است.

** بحرانی ترین دشت های استان بوشهر از لحاظ منابع آبی

رجایی بیان کرد: در دشت های استان بوشهر در سه ماه نخست امسال به دلیل نبود فعالیت کشاورزی در فصل بهار تا نیمه تابستان افت چندانی اندازه گیری نشده و بیشترین برداشت از منابع آبی دشت ها از اواخر فصل تابستان تا پاییز اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر باغ های استان بوشهر در دشت های جم، دشتستان و تنگستان قرار دارند افت سطح آبهای زیرزمینی ادامه دارد و پیش بینی می شود با تشدید فعالیت بخش کشاورزی برای کشت پاییزه افت آب زیر زمینی ادامه یابد و در بسیاری از دشت های این استان افت بیش از سه متر در سال رخ دهد.

وی یادآور شد: بحرانی ترین دشت های استان بوشهر دشت دهرود، تنگ ارم، بوشکان، دشت پلنگ، ریز، جم و باغان است که علاوه بر فعالیت های بخش کشاورزی، تامین آب آشامیدنی و صنعت این مناطق از همین منابع زیرزمینی تامین می شود.

** هدر رفت آب های سطحی و ضرورت تسریع در ساخت سدهای ذخیره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر در باره وضعیت آبهای سطحی این استان گفت: باتوجه به نوع بارش و قرارگرفتن استان در پایاب 2 رودخانه مند و حله جریان های تولیدی بیشتر به صورت سیلابی و در بازه زمانی کوتاه اتفاق می افتد که به دلیل نبود سازه های کنترل از جمله سدهای مخزنی بدون استفاده از دسترس خارج و مستقیم به دریا می ریزد.

وی افزود: پارسال آورد رودخانه های اصلی استان بوشهر نزدیک به 2.3 میلیارد مترمکعب بود که تنها 110میلیون مترمکعب در سد رئیسعلی دلواری ذخیره و مابقی وارد دریا شده است.

رجایی اظهار کرد: در شرایطی که باید بیشترین نیاز آب شبکه های آبیاری زهکشی و باغ های استان از محل آب سطحی تامین شود، شبکه آبیاری زهکشی دالکی با کمبود حدود 80 درصدی نسبت به نیاز آبی روبرو است، جریان پایه رودخانه دالکی به حدود سه مترمکعب در ثانیه کاهش یافته و رودخانه اهرم به طور تقریبی خشک و جریان پایه ای وارد شبکه آبیاری نمی شود به همین دلیل باغداران این شبکه با کمبود شدید آب روبرو هستند.

وی یادآور شد: تنها شبکه ای که با وجود خشکسالی های پی درپی در استان بوشهر از شرایط به نسبت مناسبی برخوردار است شبکه آبیاری آبپخش است که از جریان تنظیمی سد رئیسعلی دلواری استفاده می کند.

رجایی بیان کرد: مجموع آبی که از محل منابع سطحی به صورت سالانه در اختیار بخش کشاورزی استان بوشهر قرار می گیرد 370 میلیون مترمکعب است که نزدیک به 350میلیون مترمکعب آن به مصرف شبکه های مدرن آبیاری زهکشی می رسد و مابقی از رودخانه های کوچک و با تلمبه برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت ب منطقه ای استان بوشهر گفت: با وجود اینکه سال آبی گذشته در منطقه رودخانه شاهپور بارندگی به مراتب کمتری نسبت به حوزه های مجاور مند و دالکی اتفاق افتاد، سد رئیسعلی دلواری 110میلیون مترمکعب از سیلاب زمستانه را ذخیره و هم اکنون در دور دوم آبیاری آبپخش حجم ذخیره سد حدود 162میلیون مترمکعب است که نسبت به سال قبل 15میلیون مترمکعب ذخیره کمتری را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود با تکمیل آبیاری دوره اول، دوم و سوم نخیلات و تامین حق آبه زیست محیطی شاهپور و حله و تبخیر صورت گرفته دریاچه حجم باقی مانده در پایان آذربه کمتر از 100 میلیون مترمکعب و حجم ذخیره سد به 135میلیون مترمکعب برسد.

وی افزود: در آذر سال گذشته نیز با توجه به الزام شرکت آب منطقه ای به مباشر ایمن سد و نگهداشت حداقل 70 میلیون مترمکعب به عنوان حجم پایداری امکان تامین آب برای زمین ها و شبکه های پایین دست در سال آبی آینده که از مهر 96 شروع می شود وجود نخواهد داشت.

رجایی اظهار کرد: مساحت شبکه آبپخش شش هزار و 500 هکتار است و آب ورودی به این شبکه شش مترمکعب در ثانیه است درحالیکه مساحت شبکه آبیاری زهکشی دالکی بیش از هشت هزار و 400 هکتار و آب ورودی آن بدون احتساب ظرفیت ایستگاه پمپاژ دشتستان که از جریان تنظیمی سد دالکی استفاده می کند نزدیک به سه مترمکعب در ثانیه است که این اختلاف فاحش از جمله مزایای وجود سد رئیسعلی دلواری است.

وی اظهار کرد: سدهای مخزنی در دوره های زمانی و فصل های بارندگی نقش برجسته ای در مدیریت سیلاب و کاهش خطر و تهدیدهای آن و حتی تبدیل این تهدیدها به فرصت دارند.

رجایی گفت: با ساخت سدهای دالکی، دشت پلنگ، باغان، باهوش و خائیز سالانه حداقل 530میلیون مترمکعب به حجم تنظیمی سدهای استان بوشهر اضافه می شود که می تواند به تثبیت اشتغال در شبکه های برخوردار از این سدها و تامین کمبود آب آشامیدنی استان کمک کند.

** اجرای طرح های نوین آبیاری راهکار مهم برای مدیریت و مصرف بهینه آب

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: توزیع و زمان بارندگی در این استان مناسب نیست و به همین دلیل تنش آبی و خشکسالی همواره در استان بوشهر وجود دارد.

منصور نوذری افزود: این وضعیت بارندگی ها و توزیع نامناسب آن در استان بوشهر باعث شده زمانی که آب نیاز است، در دسترس نباشد و زمانی که نیازی به آب نیست، آب زیادی دریافت می شود.

وی اضافه کرد: خشکسالی های پی در پی، استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی، حفر چاه های غیرمجاز فشار زیادی به منابع آب زیر زمینی این استان وارد کرده است.

نوذری، درباره تامین و استفاده بهینه از آب گفت: سدهایی در استان ساخته شده و برخی دیگر نیز در دست ساخت است که فعالیت این سدها وابسته به وجود بارندگی است.

وی با تاکید بر افزایش راندمان آبیاری اظهار کرد: برای افزایش راندمان آبیاری باید از آب موجود و از آب دریافتی از بارندگی ها استفاده بهینه کرد.

وی گفت: جهاد کشاورزی برای افزایش راندمان آبیاری با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی تاکنون 26 هزار و 700 هکتار از زمین های کشاورزی استان را به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز کرده و راندمان آبیاری از 35 به 70درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه طرح آبیاری تحت فشار در شهرهای بردخون، آبدان و دشتی منطقه دشت پلنگ 90 تا 100 درصد اجرا شده است، یادآور شد: آبیاری تحت فشار برای کشت های متراکم گندم، جو، کلزا و سایر محصولات جالیزی از جمله گوجه فرنگی و هندوانه در استان اجرا شده است.

وی اظهار کرد: استان بوشهر از جمله استان های پیشرو در اجرای طرح کشت آبی گندم به روش آبیاری میکرو است.

نوذری اظهار کرد: با اجرای طرح های نوین آبیاری باتوجه به اینکه آب به ریشه گیاه می رسد و راندمان آبیاری تا 90 درصد ارتقا می یابد از هدر رفت آن جلوگیری می شود.

مدیرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در استان بیش از 400 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

وی یکی از طرح های مهم استان بوشهر برای نجات نخیلات استان از بی آبی تغییر شیوه آبیاری نخیلات از شیوه غرقابی به تحت فشار عنوان کرد و گفت: در شیوه آبیاری غرقابی 1 تا 2 بار در سال نخیلات استان آبیاری می شوند که تبخیر، زه بالای آب، آفت ها و بیماری ها در این شیوه آبیاری از کیفیت محصول می کاهد.

نوذری افزود: این درحالی است که درآبیاری نوین امکان آبیاری نخیلات استان هرهفته با راندمان 80 درصد بدون زه، هدررفت و تبخیر امکان تولید محصول باکیفیت را فراهم می کند.

در استان بوشهر با شش میلیون اصله نخل سالانه 150 هزار تن خرما، 700 هزار تن گوجه فرنگی خارج فصل، 100 هزار تن گندم و بیش از یک میلیون تن محصولات جالیزی و سبزی و صیفی تولید می شود.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۰۶۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، داوود منظور در این دیدار که در محل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک برگزار شد، با تأکید بر لزوم گسترش همکاری‌ها و نقش نهادهای توسعه‌ای مانند اسکاپ در ارتقای توسعه کشورها، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، تکمیل کریدورها و مقابله با خشکسالی، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

معاون رئیس‌جمهور با حائز اهمیت خواندن موضوع نشست امسال اجلاس اسکاپ، بر ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصاد جهان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن علاقه‌مندی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل در مسیر توسعه پایدار، آمادگی دارد در حوزه دیجیتال‌سازی هم همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی، به استفاده از منابع بین‌المللی هم توجه داریم.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از فعالیت‌های مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از مؤسسات منطقه‌ای زیرمجموعه اسکاپ مستقر در تهران مستقر را اساسی دانست و گفت: ما ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های اپدیم، تجربیات موفقی در کاهش بلایا داریم که می‌توانیم آنها را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.

منظور افزود: از جمله تجربیات موفق کشورمان، تجارب حاصل شده در مهار و مدیریت منابع آب و شیرین‌سازی آب است که با توجه به تأثیر تغییرات اقلیم بر بروز خشکسالی‌های پیاپی و کاهش منابع آب، همکاری مشترک به‌ویژه با کشورهای همسایه، اهمیت دوچندان دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کمبود منابع آب به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان، گفت: ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.

منظور با بیان اینکه خوشحال می‌شویم در منطقه به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی در جهت حمل کالا کمک کنیم، گفت: اسکاپ می‌تواند نقش بیشتری را در این زمینه بازی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد با تشکیل گروه کاری مشترک با کشورهای منطقه تحت مدیریت اسکاپ، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با تأکید ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها و همکاری با اسکاپ در حوزه اقتصاد دیجیتال، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با اسکاپ و کمیته‌های مربوطه را اعلام کرد.

کد خبر 6089685 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری و زهکشی مغان
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • ضرورت تقویت ماشین‌آلات و تجهیزات اطفای حریق در ایلام
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان