Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@08:54:25 GMT

چگونه قيمت طلا را محاسبه کنيم؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۲۲۹۹۸

خبرگزاري آريا - وب سايت howcanu: چگونه قيمت طلاي دست دوم را محاسبه کنيم؟ چگونه قيمت طلا را محاسبه کنيم؟ فرمول محاسبه قيمت طلا چيست؟ چگونه در طلا فروشي سرمان کلاه نرود؟ اصطلاحات طلا فروشي به چه معناست؟
در اين مطلب به تمامي اين موارد پاسخ داده خواهد شد. اما شما حتما تا به حال براي هر منظور و هدفي به طلا فروشي مراجعه کرده ايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه براي خريد طلا و چه بسا گاها براي فروش طلا يا اصلا خريد طلاي دست دوم، اما در مقابل فروشنده ايستاده ايد در حالي که وي با يک ترازو و يک ماشين حساب، دقايقي را به حساب و کتاب مي پردازد بدونه اينکه بدانيد قضيه از چه قرار است. قيمت هر گرم طلا را مي دانيد اما اينکه قيمت نهايي چگونه محاسبه مي شود هميشه براي شما گنگ و پيچيده بوده است.

ما براي اينکه اطلاعات موثق و دقيق به شما ارائه کنيم به سراغ اتحاديه طلا فروشان و يک وبسايت معتبر ديگر رفتيم تا اطلاعات را مو به مو به همراه مثال کاملا ساده و ملموس در اختيار شما کاربران بگذاريم. اما قبل از هر چيز شما با يک سري مفاهيم و تعاريف ابتدايي که خاصه طلا فروشان است بايد آشنا شويد و سپس به سراغ فرمول ها و محاسبات برويم.
تعاريف و اصطلاحات طلا:
اونس:
هر اونس طلا يا به عبارتي يک اونس طلا برابر با103431/ 31 گرم باعيار (999. 9) که عيار (24) هم خوانده مي‌شود
مظنه طلا:
يعني قيمت 608/ 4 گرم طلاي17عيار يا (705).
مثقال:
يک مثقال طلا برابر با608/ 4 گرم است
سوت:
به عبارت ديگر اگر هر گرم را به هزار واحد تقسيم کنيم هر قسمت يک سوت است. پس هر گرم 1000 سوت است
قيراط:
هر قيراط برابر با 200 سوت است.
سکه تمام بهارآزادي:
(قديمي و امامي) عيار 6/ 21 است؛ يا‌‌ همان عيار (900) که عيار 22هم خوانده مي‌شود، وزن هرسکه133 /8 گرم است.
سکه نيم بهار آزادي:
(وزن0665 / 4 گرم با عيار900 )است.
سکه ربع بهارآزادي:
(وزن03225/ 2 گرم با عيار900)است.

حال که با اصطلاحات رايج طلا آشنا شديد اجازه دهيد به سراغ فرمول ها و روش محاسبات قيمت طلا بر اساس اطلاعات برويم. براي اين کار به سراغ اتحاديه طلا و جواهرات رفته است که باز هم لازم است با يک سري مفاهيم ابتدايي آشنا شويد.
قيمت روز طلا:
قيمت روز طلا يا مظنه يا في طلا هر سه به يک معني مي باشد. قيمت طلا براساس هماهنگي لازمه بين اتحاديه طلا و جواهر با بانک مرکزي ايران مشخص مي گردد و همچنين تغيير در اوضاع سياسي و نحوه ثبات اقتصادي در آن دخيل است، بطوريکه همزمان با افزايش نابساماني سياسي در هر کشوري قيمت طلا نيز بعلت پشتوانه بودن آن در حال افزايش خواهد بود. معمولاٌ در ايران مظنه را براساس يک مثقال طلاي 705 يا 17 عنوان مي کنند که فروشنده مي تواند آن را تبديل به گرم و هر عيار مورد نياز خود نمايد. قيمت يک گرم طلاي 18 عيار آب شده نيز بعنوان مظنه استفاده ميگردد. مثال يک مثقال عيار 17 مقدار 170000 ريال باشد.
اجرت:
حتما با لغت اجرت آشنا هستيد. مطمئنا مي دانيد که علاوه بر ارزش طلا شما ميبايست دستمزد و حقوق کساني که بر روي آن قطعه طلاي خام کار کرده اند را هم بپردازيد پس مقدار پولي که بابت هر گرم ساخت به کارخانه و کلاً به بنکدار پرداخت مي گردد، اجرت مي گويند. اجرت کار، تنوع خاصي دارد و کارهايي که مدل جديدتري باشند، معمولاٌ اجرات بالاتري دارند. اجرت در جواهرسازي بعلت دقت زياد کار و همچنين احتمال کسري زيادتر و استفاده از سنگ هاي قيمتي که احتمال شکستن آن وجود دارد، معمولاً بالاتر است و بعضي اوقات تا 4 الي 6 درصد قيمت طلا نيز رسيده است. در کشورهاي اروپايي نوع کار اجرات دارد، يعني اجرت را با فلز نمي سنجند، بلکه کار انجام شده مي سنجند. ولي در ايران يک نوع کار برروي دو فلز اجرت هاي متفاوتي دارد. مثلاً کار قلمزني برروي طلا گرمي 4000 ريال و برروي نقره گرمي 400 ريال مي باشد.

سود فروش:
عرف عام در بازار بين 5% الي 10% مي باشد. با داشتن اين چهار عامل مي توان قيمت فروش را به سهولت محاسبه نمود.
روش محاسبه قيمت طلا:
خب حال با داشتن سه مورد بالا به انضمام وزن آن قطعه طلا مي توانيم به محاسبه قيمت نهايي طلا با استفاده از فرمول بنشينيم.
قيمت کل = 8%+ (وزن کل× (اجرت هر گرم+ قيمت هر گرم))
مثال 1)
گوشواره ميله اي به وزن 800/5 گرم مورد نظر مشتري مي باشد. اگر اجرت هر گرم 2000 ريال باشد و قيمت هر گرم طلاي 18 عيار 40000 ريال باشد قيمت کل را محاسبه کنيد؟
قيمت کل گوشواره
263088=19488+243600=8%+[800/5×(2000+40000)]
اگر متوجه نشديد به سرغ يک مثال ملموس تر از سايت طلاکاران مي رويم که اين مورد را واضح تر توضيح داده است.
مثال 2)
فرض کنيد به يک طلا فروشي مراجعه کرديد و يک انگشتر طلا به وزن دو گرم نظر شما جلب کرده حالا قصد داريد آن را خريداري کنيد از فروشنده چند چيز را بپرسيد يک قيمت امروز چقدر است فرض مي کنيم هر گرم طلا 100000 تومان بود وقتي پرسيديد حتما خودتون هم به تابلو نصب شده در فروشگاه هم نظر بياندازيد که فروشنده قيمت نجومي از خودش بيان نکند، دوم اينکه مزد ساخت يا همان اجرت ساخت آن چقدر است، فرض مي گيريم اجرت ساخت5000 تومان است و سوم به ترازوي آن نگاه کرده و وزن را خودتان با چشمان خودتان ببينيد در بالا گفتيم انگشتر دو گرم بود. خوب اطلاعات اوليه را گرفتيد حالا بريم سراغ محاسبه قيمت طلا و اينکه چقدر بايد پول پراخت کنيم
100000+5000+7%+9%*2gr=244000
خب در مثال بالا که سود را کمي کمتر از فرمول بالا که 7 درصد است در نطر گرفتيم و متوجه شديد يک انگشتر دو گرمي دويست و چهل و چهار هزار تومان براي ما آب مي خورد که دويست تومن پول طلا و مابقي هزينه هاي جانبي طلا بود. توجه داشته باشيد که در زمان خريد طلا از مغازه دار معيارهايي مانند ماليات بر ارزش افزوده ، اجرت ساخت، درصد سود فروشنده نيز به مبلغ طلا اضافه خواهد شد و در زمان فروختن به مغازه دار پارامترهايي مانند ماليات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت و درصد سود فروشنده از آن حذف و صرفا پول طلاي آن قطعه به شما پرداخت مي گردد، به همين دليل است که بين قيمت طلا در زمان خريد و در زمان فروش اختلاف زيادي مشاهده مي گردد و اگر طلاي انتخابي شما از سنگ هاي گرانبها يا ديگر سنگ ها ساخته شود ، اين موضوع نيز در قيمت مي تواند تاثير گذار باشد.
نکته:
پس يک نتيجه گيري جالب براي شما ايتجاست که خريد طلاي دست دوم براي شما به مراتب با صرفه تر از طلاي نو است چراکه ديگر خبري از انواع مبالغ اضافه شده از جمله اجرت، ماليات، و … نيست و هزينه پرداختي شما بسيار نزديک به هزينه طلاي خالص است اما بر عکس براي فروش طلا هم آنچنان نبايد به چيزي بيش تر از هزينه وزن طلا فکر کنيد. پس خريد طلاي دست دوم بسيار اقتصادي تر از خريد طلاي نو است البته به شرط ثابت بودن قيمت طلا.

نکات مهم طلا:
طلاي 24 عيار وجود ندارد:
تحت هيچ شرايطي فريب چيزي به اسم طلاي 24 عيار را نخوريد. تنها طلايي که 24 عيار خالص است، شمش طلاست و به خاطر اينکه شمش فلز نرمي است، نمي شود به تنهايي از آن زيورآلات ساخت. سازندگان طلا براي اينکه آن را به زيورآلات تبديل کنند، مس و نقره به آن اضافه مي کنند تا با پايين آمدن عيار، قابل ساخت باشد.
سکه بخريد نه طلا:
اگر هدف تان از خريد طلا، داشتن سرمايه است، بهتر است سکه بخريد. اين به معناي آن نيست که ارزش سکه و طلا با هم متفاوت است. اين دو ارزش يکساني دارند، اما موقع فروش سکه، سود بيشتري نصيب شما مي شود. سکه اجرت ساخت ندارد، اما وقتي بخواهيد زيورآلات تان را بفروشيد، رقمي براي اجرت ساخت از آن کم مي شود.
تشخيص طلا از نقره و پلاتين:
شخيص طلا از نقره و پلاتين کار راحتي است. بر اساس يک اصل کلي، بيشتر طلاها با حرف انگليسي K در کنار عددي که نشان دهنده عيار آن است، بارگذاري مي شوند. نقره ها را با علامت بيضي، مهر مي کنند و پلاتين هم با حروف PT مشخص مي شود، به خاطر همين براي تشخيص اين تفاوت کار سختي نداريد.
تشخيص طلاي دست دوم:
بازار طلاهاي دست دوم مدت هاست که داغ است؛ تشخيص طلاي دست اول و دست دوم شايد تا حدودي مشکل باشد. ساده ترين راه براي اين که دست دوم بودن طلا را تشخيص بدهيد، يک نگاه به ظاهر آن، به خصوص به قفل و بندي است که در آن به کار رفته. در طلاي دست دوم، اين قسمت ها در مقايسه با بخش هاي ديگر کمتر براق اند و به خاطر استفاده هايي که از طلا شده، خش هايي هم در اين بخش ها ديده مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۲۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهشی شدن قیمت سکه و طلا

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب،قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته یک‌شنبه (۹ اردیبهشت)، افت ۳۸۶ هزار تومانی داشت و به ۴۰ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۴۱۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۶ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان معامله شد.

امروز نیم سکه با کاهش ۶۰. هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته یک‌شنبه (۹ اردیبهشت)، ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه بدون تغییر، ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت سکه گرمی با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به نرخ ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۳۸۱ هزار تومان بدون تغییر در بازار فروخته شد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۲ هزار و ۳۳۶ دلار رسیده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۱ اردیبهشت ماه
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران: سکه‌ های حراج شده کاملاً استاندارد بانک مرکزی است/ مراقب فریب سودجویان باشید
  • سکه‌های حراجی مرکز مبادله استاندارد است؟
  • قیمت طلا و سکه امروز 8 اردیبهشت 1403
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • هشدار یه خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید