Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@02:04:29 GMT

دانستني‌هاي خشکي چشم؛ عارضه شايع سالمندي

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۲۳۱۲۱

خبرگزاري آريا - هفته نامه سلامت - ترجمه علي نيکويي: چشم‌ها داراي چند منبع رطوبت هستند. يکي غدد اشکي که در يک‌چهارم فوقاني راست بيروني چشم قرار دارند. اين غده‌ها مي‌توانند مقدار زيادي اشک توليد کنند (اگر شما گريه کنيد يا شيئي به چشمتان وارد شده باشد.) ساير منابع اشک شامل شبکه‌اي از غده‌هاي موجود در سطح سفيدي چشم و زير سطح پلک‌ها (ملتحمه) است که آب يا ترشحات مخاطي يا موکوس توليد مي‌کنند و غده‌هايي که در لبه پلک‌ها قرار دارند و ماده‌اي روغني توليد مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين مجموعه آب، ترشحات مخاطي و ماده روغني يک لايه اشک روي سطح چشم ايجاد مي‌کند.
خشکي چشم در سالمندي
اغلب افراد سالمند تا حدي دچار علائمي از خشکي و سوزش چشم که «نشانگان خشکي چشم» ناميده مي‌شود، هستند. شدت اين علائم ميان افراد متفاوت است؛ از افرادي که فقط در زمستان‌ها دچار خشکي چشم مي‌شوند تا افرادي که هر روز خشکي چشم دارند.

اگر اشک نباشد...
همچنان که سن ما بالا مي‌رود، توليد اشک کاهش مي‌يابد. اگر غده‌هاي اصلي اشکي به اندازه کافي اشک توليد نکنند، مشکلاتي مربوط به حجم و مقدار اشک ايجاد مي‌شود. اگر غدد اشکي فرعي مانند غدد اشکي اصلي مواد روغني توليد کنند، شما در کيفيت اشک مشکل خواهيد داشت چراکه به هر سه جزء اشک براي توليد لايه کارآمد محافظت‌کننده اشک نياز داريد.
نشانگان خشکي چشم همچنين ممکن است ناشي از داروهايي مانند داروهاي ضدحساسيت يا آنتي‌هيستامين يا داروهاي ضدفشارخون، بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند مشکلات تيروييد يا ديابت، محيط‌زيست شما، جراحي چشم، استفاده از لنزهاي تماسي يا حتي نگاه کردن به صفحه‌هاي نمايش الکترونيکي براي مدت طولاني بدون پلک زدن باشد. (اگر به مدت طولاني پلک نزنيد، چشم‌هايتان امکان ايجاد دوباره لايه اشک را پيدا نمي‌کند.)
چطور خشکي چشم درمان مي‌شود؟
خشکي چشم را نبايد درمان‌نشده ر‌ها کنيد. اين عارضه ممکن است به عفونت چشمي و ايجاد جوشگاه در قرنيه و تاري آن بينجامد. به افرادي که چشمشان به اندازه کافي اشک توليد مي‌کند، اما علائم خشکي چشم ناراحتشان مي‌کند، استفاده از کمپرس گرم و ماساژ ملايم چشم براي تحريک غدد چربي لبه‌هاي پلک توصيه مي‌شود.
برخي از پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف کافئين ممکن است به برطرف شدن خشکي چشم کمک کند. کافئين توليد اشک به‌وسيله غدد اشکي را افزايش مي‌دهد. البته بايد در عين حال مراقب باشيد که بيش‌ازحد نوشيدني‌هاي کافئين‌دار مصرف نکنيد چراکه ممکن است باعث عصبي شدن و بي‌خوابي شما شود.
چند گزينه براي درمان خشکي چشم وجود دارد که در زير به آن اشاره مي‌کنيم:
قطره‌ها و پمادهاي اشک مصنوعي
اين گزينه شايع‌ترين نوع درمان است. انواع بسياري از قطره‌هاي اشک مصنوعي که بدون نسخه قابل تهيه است، در بازار وجود دارد. اما هر قطره‌اي براي هر شخصي مناسب نيست و بايد قطره اشک مصنوعي مناسب خود را پيدا کنيد. اگر دچار خشکي مزمن چشم باشيد، بايد از اشک مصنوعي حتي هنگامي‌که احساس ناراحتي در چشم نمي‌کنيد استفاده کنيد، در غير اين صورت چشم‌هايتان رطوبت لازم را به دست نمي‌آورد. اگر چشم‌هايتان هنگام خواب خشک مي‌شود، بايد از يک فراورده غليظ مانند پماد در شب استفاده کنيد. همچنين استفاده از چشم‌بندهاي هوابندي شده هنگام خواب ممکن است مفيد باشد. اين چشم‌بند‌ها باعث ايجاد يک «اتاق مرطوب» کوچک براي چشم‌هاي شما مي‌شوند.
مسدود کردن موقت مجراي اشکي
پزشک شما ممکن است گزينه بستن مجراي اشکي که اشک را از چشمتان تخليه مي‌کند، انتخاب کند. براي اين کار از توپي‌هاي موقتي استفاده مي‌شود که طوري طراحي شده‌اند که در طول زمان حل شوند.
توپي‌ها غيرقابل‌حل مجراي اشکي و انسداد آن با به کار بردن گرما
اگر توپي‌هاي موقتي مشکل را حل نکنند، پزشکتان ممکن است از توپي‌هايي استفاده کند که براي مدت طولاني‌تري کار مي‌کنند. همچنين ممکن است از عمل کوتر کردن مجراي اشکي استفاده کند. در اين عمل پس از دادن يک داروي آرامبخش به شما با يک ابزار مخصوص منفذ مجراي اشکي سوزانده مي‌شود. جوشگاهي که به دنبال اين عمل ايجاد مي‌شود، به‌طور دائمي مجراي اشکي را مسدود مي‌کند. اين اقدامات با مسدود کردن راه تخليه اشک شما که به‌طورمعمول از چشمتان به بيني‌تان مي‌رود، ميزان اشک را در چشمتان افزايش مي‌دهند. توپي‌هاي اشک را به‌راحتي مي‌توان خارج کرد، اما گاهي خودشان از جايشان خارج مي‌شوند يا اينکه از مسير تخليه اشک خارج مي‌شوند. اين روش‌ها باعث مي‌شوند علائم چشمي شما بهتر شوند و نيازتان به اشک مصنوعي کاسته شود.
ليپ‌فلو (Lipflow)
اين وسيله پزشکي از گرما و فشار براي باز کردن مجراي غدد قرار گرفته در لبه پلک شما استفاده مي‌کند. اين غده‌ها مواد روغني اشک شما را تامين مي‌کنند که با قرار گرفتن در سطح بخش آبي اشک مانع از تبخير آن مي‌شوند.
کرم‌هاي تستوسترون
گاهي کمبود اشک ناشي از کمبود هورمون تستوسترون است که غدد چربي لبه پلک را وادار به ترشح مي‌کند. در اين موارد پزشکتان کرم تستوسترون برايتان تجويز مي‌کند تا روي پلک‌هايتان بزنيد. به‌اين‌ترتيب غدد چربي بهتر کار مي‌کنند.
سيکلوسپورين
اين دارو که به‌وسيله پزشک تجويز مي‌شود، توليد اشک را تشديد مي‌کند.
داروي ليفتگراست (Lifitegrast)
اين قطره که دو بار در روز در چشم چکانده مي‌شود، توليد اشک را زياد مي‌کند.
ساير دارو‌ها و تغذيه
در موارد التهاب و خشکي چشم ممکن است براي مدت کوتاهي کرم‌هاي کورتوني براي شما تجويز شود. افزودن روغن ماهي يا مکمل‌هاي اومگا- 3 به رژيم غذايي‌تان هم ممکن است، کمک‌کننده باشد.
عوامل زمينه‌ساز خشکي چشم در سالمندان
افزايش سن بزرگ‌ترين عامل زمينه‌ساز براي خشکي چشم است چراکه با افزايش سن توليد اشک کاهش مي‌يابد. همچنين در زنان پس از يائسگي خطر خشکي چشم افزايش مي‌يابد. سالمنداني که در آب‌وهواهاي خشک يا بادخيز زندگي مي‌کنند، بيشتر ممکن است دچار خشکي چشم شوند که به علت افزايش تبخير اشک در اين شرايط است.
افراد سالمندي که مبتلا به بيمار‌هاي زمينه‌اي مانند حساسيت، فشار خون بالا يا ديابت هستند، بيشتر در معرض خطر دچار شدن به نشانگان خشکي چشم هستند که به علت داروهايي است که براي اين بيماري‌ها تجويز مي‌شود.
سالمنداني که براي درمان حساسيت از داروي ضدحساسيت آنتي‌هيستاميني استفاده مي‌کنند يا براي درمان فشار خون بالايشان داروهاي ادرارآور يا مدر تجويز شده، ممکن است در معرض خطر بيشتر دچار شدن به نشانگان خشکي چشم باشند.
يک عارضه جانبي داروهاي ضدافسردگي نيز ممکن است خشکي چشم باشد.
بيماري‌هايي که توليد اشک را مختل مي‌کنند از جمله بيماري‌هاي خودايمني مانند آرتريت‌روماتوييد به خشکي چشم مي‌انجامند.
مشکلاتي که مانع از پلک زدن مي‌شوند هم فرد سالمند را در معرض دچار شدن به نشانگان خشکي چشم قرار مي‌دهند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۳۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند

به گزارش خبرآنلاین از اطلاعات آنلاین، دکتر خالد قاسم متخصص دندانپزشکی و عضو موسسه ارتودنسی ایمپرس لندن (Impress) اعتقاد دارد مصرف تنقلات یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان در بین کودکان و بزرگسالان است. موارد زیر که برای بزرگسالان به عادت تبدیل شده برای سلامت دندان مضر هستند.

چای
چای و قهوه علاوه بر ایجاد لکه روی دندان‌ها باعث فرسایش مینای دندان می‌شوند. وقتی چای با اسانس‌های طعم دهنده نیز همراه باشد این فرسایش بیشتر خواهد شد. بهتر است در هر بار استفاده از چای دندان خود را مسواک بزنید.

شیر جو
شیر جو در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و به ویژه برای گیاهخواران یا کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند این شیر توصیه می‌شود. اگرچه شیر جو دوسر ممکن است به طور فعال به دندان‌های شما آسیب نرساند، اما در مقایسه با همتای لبنی خود ممکن است بر سلامت دهان و دندان شما تاثیر داشته باشد.

کیک
پلاک چسبنده روی دندان‌های شما از قند موجود در کیک تغذیه می‌کند و اسیدی ایجاد می‌کند که در نهایت باعث پوسیدگی می‌شود.

میوه‌های خشک
میوه خشک ممکن است برای کسانی که سعی می‌کنند غذاهای سلامی در میان وعده‌ها استفاده کنند، ایده معقولی باشد، ولی در واقع مملو از شکر است. میوه‌های خشک معمولاً برای حفظ تازگی با شکر اشباع می‌شوند و بهتر است به جای این میوه‌های خشک از میوه‌های تازه استفاده کنید.

موز
اگرچه موز حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های متعددی است، اما گلوکز، فروکتوز و ساکارز بالایی دارد. ساکارز، گلوکز و فروکتوز انواع قندهایی هستند که عمدتا در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند. در مقادیر کم موز به نظر می‌رسد مفید باشد، ولی باقیمانده‌های آن در دهان موجب تجریه سریع به قند می‌شود و برای سلامت دندان‌ها مضر است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902681

دیگر خبرها

  • تلاش ٢ ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم دارای عارضه قلبی در ارتفاعات شیوه بیرو اشنویه
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند
  • درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر
  • علل شایع پیری زودرس پوست صورت
  • علت خشکی گلو بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟ (فیلم)
  • ورزش درمانی برای رفع کف پای صاف
  • نماینده همدان در مجلس خبرگان رهبری به علت عارضه مغزی در بیمارستان بستری شد
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)