Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست گروه تئاتر جولاسک با اشاره به اینکه هرمزگان قطب تئاتر کشور است ، گفت: یک سالن پلاتو در بندرعباس جوابگوی خیل عظیم گروه های تئاتری هرمزگانی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مصیب داوری سرپرست گروه تئاتر جولاسک و نویسنده و کارگردان تئاتر هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده در خصوص فضای تئاتر بندرعباس،گفت: کمبود فضای تمرینی مناسب یکی از مهم ترین مشکلات هنرمندان عرصه تئاتر هرمزگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده و کارگردان تئاتر هرمزگانی با اشاره به اینکه یک سالن پلاتو در بندرعباس جوابگوی گروه های تئاتری هرمزگان نیست، بیان کرد: با توجه به اینکه تئاتر هرمزگان روند رو به رشدی را دنبال می کند اما با کمبود سالن پلاتو روبه رو است که مسئولان باید به صورت جدی به این معضل نگاه کنند. داوری به وعده های شهرداری در خصوص راه اندازی سالن پلاتو اشاره کرد و افزود: در سال های گذشته شهرداری بندرعباس قول احداث ۱۰ سالن پلاتو را به هنرمندان تئاتری دادند اما متاسفانه این وعده تاکنون محقق نشده است و ان شالله در دوره جدید شورای شهر مشکل کمبود فضای تمرینی برطرف شود. وی ادامه داد: یک سالن پلاتو جوابگو هنرمندان تئاتر هرمزگان نیست و مسئولان فرهنگی و نمایندگان مجلسی که می توانند بودجه بگیرند و خرج فضای فرهنگی و هنری کنند این آستین همت را بالا بزنند و فکری به حال کمبود سالن های تئاتر شهر بندرعباس کنند. هنر تئاتر نیاز و ضرورت یک جامعه است نویسنده و کارگردان برنامه پرپروک مرکز خلیج فارس با بیان اینکه هنر تئاتر نیاز و ضرورت یک جامعه است، تصریح کرد: اگر می خواهیم جامعه ای با فرهنگ ،روبه تعالی و رشد و همراه با آموزش داشته باشیم هنر تئاتر یک آموزش است که می تواند کمک بسزایی در این زمینه داشته باشد. داوری اظهار کرد: ما همیشه فکر می کنیم می توانیم آموزش ها در داخل خانه یا مدرسه ایجاد کنیم اما کار تئاتر یک عمر زندگی است چرا که به نوعی نمایش تئاتر خود را درگیر یک معضل ، آسیب اجتماعی و فرایندی می کنند که بتوانند بازخوردش را در اجتماع ببینند و خیلی موضوعاتی که انتخاب می کند که شاید به یک درصد جامعه برگردد که هنرمندان تئاتر به آن می پرازند که به دو درصد نرسد. مسئولان و مردم باید دیدشان را به سمت هنر تئاتر تغییر دهند وی تصریح کرد:بهترین جایی که خانواده ها می توانند به بحث آموزش ، فرهنگ و پالایش و روح و جسم ،جامعه ای بدون جنگ ، خشونت ، مهر و نشاط و پر از سر زندگی داشته باشند هنر تئاتر است که باید مسئولان و مردم توجه ویژه ای به آن کنند. سرپرست گروه تئاتر جولاسک با بیان اینکه کلمه تئاتر سرشار از ناگفته هاست ،افزود: مسئولان و مردم باید نگاه و دیدشان را به سمت هنر تئاتر تغییر دهند چراکه هنر تئاتر کمک شایانی به بحث آموزش و آسیب های اجتماعی می کند و بنده معتقدم با نگاهی باز به این هنر می توانیم خیلی از مشکلات جامعه را از طریق هنر آسیب شناسی کنیم. هرمزگان قطب تئاتر کشور است داوری با بیان اینکه هرمزگان قطب تئاتر کشور است ، گفت: مسئولان باید دیدشان را به هنر وسیع تر و به سمت هنر بیایند و با ارائه امکانات از هنرمندان تئاتر حمایت کنند که هنرمندان بتوانند خودشان را نشان دهند که اگر بهتر به این هنر توجه شود در سال های آتی حرف های بیشتری را خواهیم داشت . انتخاب متن یکی از مهمترین دغدغه های هنری گروه تئاتری ما است وی با اشاره به اینکه برای گروه ما همیشه انتخاب متن یکی از مهمترین دغدغه های هنری است، خاطر نشان کرد: در انتخاب متن نمایش تئاتر دقت زیادی به خرج می دهیم و اگر قرار باشد امسال کاری را بر روی صحنه ببریم که بتواند معضلات اجتماعی و یک نگاه ریزبینانه را به جامعه که در آن زندگی می کنیم داشته باشد. سرپرست گروه تئاتر جولاسک دارای پروانه درجه یک کشوری از مرکز هنرهای نمایشی ایران،لیسانس کارگردانی نمایش،مدرس بازیگری و کارگردانی ،برنامه ساز تلویزیون مرکز خلیج فارس ،نویسنده و کارگردان برنامه پرپروک مرکز خلیج فارس و نویسنده و کارگردان تئاتر ، تلویزیون بخش از فعالیت های فرهنگی و هنری این هنرمند هرمزگانی است. خاطر نشان می شود؛ این هنرمند نویسندگی بیش از پانزده نمایشنامه ، کارگردانی بیش از بیست تئاتر و شرکت در جشنواره های بین المللی ،ملی و استانی ، ساخت هفت فیلم کوتاه داستانی، تجربی و مستند و حضور در جشنواره ملی تئاتر رضوی در چهار دوره به عنوان نویسنده و کارگردان و طراح لباس برگزیده در جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان در چهار دوره متوالی ،در کارنامه هنری خود دارد. انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۲۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!

عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.

وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.

این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.

آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.

این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم می‌تواند با استقبال بچه ها مواجه شود.

وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرت‌ها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس