Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@08:32:52 GMT

مراقبت‌هاي قبل و بعد از سزارين

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۴۸۱۴۴

خبرگزاري آريا -

بسياري از مادران باردار با سوالات زيادي روبه‌رو هستند، از جمله اين که روز قبل از سزارين چه کارهايي بايد انجام دهيم و پس از آن چطور؟ البته پزشکان معالج به بسياري از اين سوالات پاسخ مي‌دهند، اما به دلايلي (مثل استرس مادر) بيمار به آنها توجه نمي‌کند و برخي مسائل هم به نظر پزشکان آنقدر مهم نيست که بخواهند توضيحي بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين نوشتار سعي مي‌شود تا حدودي به اين سوالات پاسخ داده شود.
نکات قبل از سزارين
خانم باردار بايد در روز قبل از عمل سزارين چند نکته را رعايت کند، حتي در کساني که برنامه زايمان طبيعي دارند، رعايت برخي نکات زير توصيه مي‌شود، چون در هر زايمان طبيعي هم احتمال سزارين اورژانسي وجود دارد.
1 ـ حمام ‌کردن در روز قبل از عمل به پيشگيري از عفونت محل جراحي کمک مي‌کند. در مورد کساني که زايمان طبيعي در پيش دارند، حمام‌کردن بعد از شروع دردهاي خفيف توصيه مي‌شود. برداشتن موي ناحيه عمل فقط در روز عمل توصيه مي‌شود، نه روز قبل از عمل.
2 ـ بهتر است بيمار حداقل هشت ساعت قبل از عمل، چيزي نخورد، هرچند در بررسي‌هاي جديد، خوردن آبميوه و آب ممنوع نيست، اما بهتر است مادر باردار حتي آب هم نخورد. البته در مواردي، مصرف آنتي‌اسيد جهت خنثي کردن اسيد معده توصيه مي‌شود.
اين توصيه‌ها جهت بهتر شدن روند بيهوشي داده مي‌شود. در مورد زايمان طبيعي توصيه مي‌شود بيمار پس از شروع دردهاي خفيف از خوردن غذاهاي سنگين پرهيز کرده و بيشتر از مايعات استفاده کند.
3 ـ دفع مدفوع در روز قبل از عمل هم به روند کلي بهبودي و کاهش دردهاي پس از عمل کمک مي‌کند. در مورد زايمان طبيعي هم توصيه مي‌شود بيمار با شروع دردها با کمک روغن کرچک يا داروهاي ديگر اجابت مزاج مناسب داشته باشد.
4 ‌‌ـ‌ پاک‌کردن لاک دست و پا قبل از عمل. در غير اين صورت، روز ورود به بيمارستان حتي جهت زايمان طبيعي اين کار توسط پرسنل توصيه و انجام مي‌شود، چرا که برخي کنترل‌هاي وضعيت اکسيژن‌رساني و تنفسي بيمار، حين بيهوشي با توجه به رنگ بستر ناخن‌ها انجام مي‌شود و ناخن بايد بي‌رنگ باشد.
5 ـ درآوردن النگو و انگشتر و کليه زيورآلات توصيه مي‌شود. اين مساله شامل گيره سرهاي فلزي و کلا هر جسم فلزي ديگري که در تماس با بدن است نيز مي‌شود، زيرا اين اجسام با وسايل کنترل داخل اتاق عمل و اتاق زايمان تداخل دارد.
از آنجا که حين بارداري، اغلب ورم دست و بدن و افزايش وزن وجود دارد، بايد النگو و انگشتر قبل از تنگ‌شدن بيش از حد خارج شود، وگرنه در اتاق زايمان يا اتاق عمل با وسايل مناسب انگشتر و النگو بريده و خارج مي‌شود. به همين دليل، کل لباس‌ها حتي لباس زير، قبل از ورود به زايشگاه و اتاق عمل خارج و لباس بيمارستان يا اتاق عمل پوشانده مي‌شود.
6 ـ در مواردي که خانم باردار استرس زيادي دارد، شب قبل از عمل مصرف يک عدد آرام‌بخش مثل ديازپام توصيه مي‌شود.
مراقبت بعد از سزارين
مراقبت صحيح طي 6 تا 8 هفته اول بعد از زايمان در سلامت مادر، رشد و تکامل نوزاد و سلامت خانواده تاثيرگذار است.
همچنين نوزاد طي اين مرحله، تغييرات رشد و تکاملي چشمگيري دارد که سلامت مادر و بهبودي پس از سزارين در اين زمينه نقش بسزايي دارد.
آشنايي مادران با مراقبت هاي پس از سزارين به ايشان کمک مي کند تا دوران نقاهت پس از زايمان را به دور از هر گونه خطري سپر نمايند. اميد است اين راهنما پاسخگويي شما مادر عزيز باشد.
نکات زير در حين مراقبت پس از سزارين ممکن است مشاهده شود:
- تا 24 ساعت پس از سزارين، ممکن است خونريزي در حد قابل توجهي وجود داشته باشد، ولي به تدريج از حجم خون کاسته مي شود. همچنين ترشحات واژن نيز ممکن است تا يک ماه ديده شود.
- درد محل عمل و درد ناشي از انقباضات رحم در پي شيردهي ممکن است احساس شود. اين درد به علت برگشت رحم به حالت قبل از حاملگي است و با مصرف مسکن تجويزشده توسط پزشک معالج کم مي شود.
پانسمان ناحيه سزارين ضدآب و شفاف است و مي توانيد هر روز به روش ايستاده، استحمام کنيد.
تغذيه مادر پس از سزارين
- توصيه مي شود تا سه روز پس از سزارين از خوردن غذاهاي نفاخ مثل ميوه خام، آب ميوه خام، آب ميوه هاي کارخانه اي چون سانديس و ...، حبوبات، پلو و خورشت بپرهيزيد.
- غذاهايي چون کباب، جوجه کباب، گوشت يا مرغ آب پز و سبزيجات پخته مثل هويج، کدو، سيب زميني و آب رقيق کمپوت مناسب ترند.
- در صورت يبوست از روغن زيتون، آلوخشک و انجيرخشک خيس کرده استفاده شود.
- سعي کنيد آب به ميزان کافي مصرف نماييد، چرا که به رفع يبوست کمک مي کند. از طرفي به علت شيردهي و خونريزي نيز به جايگزيني مايعات بدن نياز داريد.
- هنگام دفع ادرار و اجابت مزاج، براي جلوگيري از فشار به محل بخيه، از توالت فرنگي استفاده شود.
ميزان فعاليت بدني پس از سزارين
سعي کنيد مرتبا راه برويد، چرا که راه رفتن هم از نفخ شما جلوگيري مي کند و هم از يبوست.
به خاطر داشته باشيد استراحت کافي، در فواصل فعاليت، به تسريع بهبودي دوران پس از زايمان کمک ميکند.
سعي کنيد در ساعاتي که نوزاد خواب است شما نيز استراحت نماييد و از ديدوبازديد هاي طولاني بستگان حتي الامکان بپرهيزيد.
کار سنگين در منزل انجام ندهيد.
برخي پزشکان به استفاده از شکم بند اعتقاد ندارند. چنانچه شکم بزرگ باشد، مي توان آن را با پارچه (مثل شال پارچه اي) بست.
زمان شروع ورزش پس از سزارين
معمولا اجازه انجام ورزش از روز دهم به بعد، در اولين ويزيت پزشک معالج توسط پزشک معالج، به فرد داده مي شود.
شير دان به نوزاد پس از سزارين
مرتب از هر دو سينه به نوزاد شير بدهيد. در صورت حالات غير عادي در سينه مثل سفتي سينه، درد، قرمزي و تب به پزشک معالج خود اطلاع دهيد و به بيمارستان مراجعه نماييد.
همچنين شستشوي نوک سينه با آب ولرم، قبل و پس از هر بار شيردهي به منظور پيشگيري از آلودگي لازم است.
نکات قابل توجه پس از سزارين
در صورت مشاهده تب، التهاب ناحيه جراحي (يعني قرمزي، درد، ترشح)، تب و خونريزي شديد و غيرعادي به بيمارستان مراجعه نماييد.
منابع:
جام جم - دکتر ثريا عالمي، جراح و متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان
سايت بيمارستان دي


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۸۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بخش بیماران نیازمند به مراقبت‌های خاص در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، رئیس بیمارستان فاطمیه همدان در حاشیه بهره برداری از این طرح گفت: این بیمارستان بخشی برای بستری بیماران ویژه و بخشی برای بیماران عادی داشت، اما راه اندازی بخشی برای مراقبت از بیمادان خاص ضروری به نظر می‌رسید.

شمیم پیله ور افزود: مرجعیت بیمارستان فاطمیه و مراجعه شمار زیادی از بانوان همدانی و حتی بیمارانی از خارج از استان به این مرکز، ضرورت ایجاد این بخش را دو چندان کرد.

او تأکید کرد: در این بخش مادران باردار، مادران پس از بارداری و حتی مادرانی که نیاز به جراحی‌های زنانه دارند پذیرش می‌شوند.

پیله ور تصریح کرد: در این مرکز یک سری مراقبت خاص انجام می‌شود و در صورت نیاز از این محل برای هماهنگی به منظور انتقال بیمار به بخش آی. سی. یو استفاده شود.

بخش بیماران نیازمند به مراقبت‌های خاص دارای ۱۱ تخت است که پنج تخت برای بیماران «اچ. دی. او»، «پرگ لمسی» (بیماران فشار خون بالا)، «اکلمسی»، «هلپ» (بیماران پرخطر)، «خونریزی شدید»، «آی. تی. پی» (پلاکت پایین)، «بیماران دارای تشنج» و ۶ تخت دیگر برای بیماران داخلی است.

 

 

 

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نوزاد فلسطینی متولد شده از مادر جان‌باخته درگذشت
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان
  • زایمان موفق خانم دامغانی در خانه با کمک اورژانس
  • افتتاح بخش بیماران نیازمند به مراقبت‌های خاص در همدان
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • ۷ جراحی موفق و رایگان مغز در اصفهان
  • اژ‌ه‌ای: مسئولان قضایی باید خیلی مراقبت کنند
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم