Web Analytics Made Easy - Statcounter

ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت برگزار شد و مخالفان و موافقان به بیان دیدگاه های خود پرداختند. وزرای پیشنهادی نیز از خود دفاع کردند. به گزارش جنوب نیوز، ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد.

در آغاز جلسه، ادامه روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد نگاه مشخص است

سکینه الماسی، نماینده مردم عسلویه به عنوان دومین مخالف عباس آخوندی با بیان اینکه سه دلیل موفقیت کشورها در امر توسعه برخورداری از سیستم پیشرفته ناوگان ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای است، افزود: این موضوع نقش فرابخشی در کشورها دارد اما بیشتر جابه جایی های مسافر و بار در کشور از طریق جاده ها انجام می شود و سهم بیش از ۱۶۰ میلیون نفری در جاده ها در جابه جایی مسافر در برابر سهم کمتر از ۲۰ میلیون نفری در بخش هوایی، دریایی، ریلی نشان می دهد که الگوی حمل و نقل به صورت جدی نیازمند تغییر است.

وی ادامه داد: سفرهای جاده ای به نسبت حمل و نقل ریلی بسیار پرهزینه و پرخطر بوده و سبب آسیب جدی به تخریب محیط زیست می شود.


الماسی خطاب به آخوندی اظهار کرد: از اقدامات شما در توسعه کمی وکیفی راه آهن مطلع بوده اما با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت نقش ریل به حمل ونقل جاده ای نسبتی منطقی و علمی باشد.

وی با طرح این سوال که اولویت بندی توسعه خطوط آهن به استان ها و شهرهای کشور براساس کدام منطق علمی و نیازسنجی صورت گرفته است، افزود: آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی ویژه مسافر ایمنی جابه جایی مسافر و کالا در کشور را ارتقاء داد و همچنین وابستگی حمل ونقل و مسافر را به ناوگان فرسوده هوایی به میزان چشمگیری کاهش داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه های کشور در جاده ها کشته می شوند و هزاران ایرانی در سوگ عزیزان خود می نشینند، ادامه داد: آیا می دانید به ازای هر یک از مسافرانی که کشته می شوند چه خسارت مادی و معنوی به کشور تحمیل می شود، آیا وزارت راه و شهرسازی در زمینه ارزیابی ریسک های جاده ای کشور شناسایی لازم را صورت داده و درباره خطرات آن مطالعه جامعی انجام داده است.

وی یادآور شد: آیا وزارت راه و شهرسازی نقشه ای از پراکندگی تراکم جاده ای، حوادث و سوانح جاده در دست دارد، به نظر می رسد که ضرورت دارد که نسبت به ساخت جاده ها متناسب با نیازسنجی ها و حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز اقدام شود گرچه در سالیان گذشته شاهد کاهش تلفات جاده ای بوده ایم اما آیا در کاهش سهم جاده در بروز حوادث نیز توفیقی داشته ایم.

آخوندی شجاعت لازم را برای اداره بخش راه و مسکن دارد

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم شاهین‌دژ، میاندوآب و تکاب نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه مدل مدیریتی در کشور ما در حال حاضر راهبردی نیست و لذا به مدیران دارای مبانی فکری استراتژیک نیاز داریم، اظهار داشت: آقای آخوندی شجاعت لازم را برای اداره این وزارتخانه دارد و تاکنون هم از خودش کارآیی نشان داده است.

وی افزود: یکی از نقاط قوت وی، شکستن حبس شبکه ریلی در داخل کشور است؛ توجهی که به سمت افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق پیدا کرده‌اند؛ به همین دلیل است که فراتر از سرزمین عمل کنند تا سایه ایران بالای سر جهان باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در داخل نیز توسعه خطوط راه‌آهن از جمله خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد و اصفهان از این قبیل است.

محبی‌نیا با اشاره به تردد ۲۰ میلیون خودرو در سطح کشور اظهار داشت: در سال ۸۴ میزان تلفات جاده‌ای ۲۸ هزار نفر بوده است، اما در سال ۹۵ این میزان به ۱۵ هزار نفر رسیده است و این یعنی این حوزه مدیریت می‌شود و نفس می‌کشد.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم به توسعه این بخش کمک کنیم، فارغ از نگاه‌های سیاسی، به آخوندی رأی مثبت بدهیم.

معدل عملکرد آخوندی در سطح ملی موفقیت‌آمیز بوده است

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج نیز در موافقت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر قرار به فریاد زدن باشد، من مستحق‌تر هستم، چرا که استان کردستان از لحاظ شاخص‌های توسعه عقب است.

وی در عین حال افزود: اما وقتی معدل عملکرد آقای آخوندی را می‌گیریم، می‌بینیم در سطح ملی موفق بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چهار سال گذشته مجموع تخصیص اعتبار به وزارت راه و شهرسازی ۳۰ درصد بوده؛ اما در زمان مدیریت آقای آخوندی با بهره‌گیری از سرمایه بخش خصوصی و غیردولتی، تلاش شده است تا کارها انجام شود.

علوی با اشاره به تعداد پروژه‌های اجرا شده در وزارت راه و شهرسازی در چهار سال اخیر گفت: ۲۵ پروژه ریلی، ۴۰ پروژه جاده‌ای و ۱۰ پروژه فرودگاهی از جمله اقدامات صورت گرفته در چهار سال اخیر بوده است.

وی آخوندی را یک نظریه‌پرداز در حوزه راه و شهرسازی خواند و تأکید کرد: به وی رأی بدهیم تا مشکلات این وزارتخانه معطل نماند.

آخوندی: جلوی فساد را گرفتم/مخالفتم با مسکن مهر را نشان دادم

آخوندیدر جریان دفاع از برنامه های خود در صحن علنی مجلسگفت: از ۱۳۲ نماینده ای که برای دفاع از من ثبت نام کردند تشکر می کنم برنامه عمل وزرا همان برنامه ششم است و در مجلس تصویب شده و وزارت باید تدابیر روشنی برای اجرای آن داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این جلسه در دو بخش مسکن و خودرو محوری سخنانی مطرح می کند، ادامه داد: بخش مسکن دست کاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است، تعداد خانوار موجود در ایران ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار خانوار و تعداد خانه های موجود ۲۵ میلیون واحد مسکونی است؛ یعنی بیش از خانوار خانه داریم و این به این معناست کهباید اوضاع خوب باشد اما نیست.

آخوندی ادامه داد: آمار سال ۹۵ نشان می دهد ۲میلیون و ۵۸۷ خانه خالی داریم، در حالی که در سال ۹۰ تعداد خانه های خالی ۶۰۰ هزار خانه خالی بود یعنی در طول پنج سال ۲ میلیون اضافه شده است. همچنین آمار نشان می دهد ۲میلیون و ۱۰۰ هزار نفری وجود دارند که دو خانه دارند؛ بنابراین در مجموع این دو عدد، ۴میلیون و ۲۰۰ هزار خانه بلااستفاده در کشور وجود دارد که ارزش آنها به ۴میلیون ۷۰۰ هزار دلار می رسد این رقم بیش از چهار برابر ارزش بازار بورس ایران است.

در دولت قبل قیمت زمین۹ برابر و قیمت آپارتمان ۶ برابر شد

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: در اواخر دولت قبل در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قیمت زمین در تهران ۹برابر و آپارتمان ۶ برابر شد این در حالی است که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از مسکن بود. همچنین بیش از ۱۹ میلیون نفر بد مسکن داریم آیا مقایسه این دو با یکدیگر به معنی داشتن خانه برای بد مسکن هاست؟ در ایام تعطیلات نوروز با آقای جلالی در اتوبان حرکت می کردیم که وی گفت همه آپارتمان های اطراف اتوبان تهران کرج یا خالی هستند یا در حال ساخته شدن برای اضافه شدن به خانه های خالی؛ تنها در منطقه یک تهران ۳۱هزار خانه خالی داریم همه اینها به معنی اتلاف منابع مالی است.

آخوندی با اشاره به دو قطبی شدن شمال و جنوب پایتخت گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در شمال تهران نسبت به جنوب پایتخت ۳۱ برابر بیشتر است آیا این عدالت اجتماعی است. بانک مسکن تا بحال ۲۲ هزار میلیاردتومان یارانه از دولت در بخش مسکن مطالبه دارد آیا این روند می توانست ادامه داشته باشد؟ آیا این اتفاقی رخ داده یا نتیجه سوداگری در بازار است. آقای صادقی (یکی از نمایندگان مجلس) به من گفت برای جلوگیری از برج سازی چه کرده اید؟ پاسخ ما این است که ما جلوی شهرفروشی و تراکم فروشی را در سراسر کشور گرفتیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر تورم مسکن حتی از تورم کشور هم کمتر است و قیمت مسکن هم رشد نکرده است گفت: علت آن است که جلوی فساد را گرفتیم من به تنهایی در وزارت راه و شهرسازی جلوی شهرفروشی گرفتم. آیا ادامه تورم ۵۰ درصد در مسکن قابل قبول بود؟ آیا تداوم این رشد برای ایران افتخار آفرین بود؟ من علاقه ندارم در این افتخار شریک باشم.

وی ادامه داد: در مسکن چهار گروه مسئله دارند، ۱- خانه اولی ها و جوانانی که آماده ازدواج هستند ۲- حاشیه نشین ها با بیش از ۱۱ میلیون نفر جمعیت ۳- ساکنان بافت فرسوده با ۸میلیون نفر جمعیت و ۴- گروه های کم درآمد؛ آیا مسکن مهر پاسخ این چهار گروه را می داد؟ آیا برای اصلاح بافت فرسوده تهران در خانی آباد و جوادیه باید مسکن مهر را در پرند ساخت؟

تنها ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی فعال هستند

سپس نوبت به وزیر پیشنهادی صنعت محمد شریعتمداری رسید. شهباز حسن پور بیگلری نماینده سیرجان و بردسیر در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: مخالفت من با وزیر پیشنهادی نه از سر جناح بازی بلکه به دلیل محقق شدن مجلس پرسشگر و دولت پاسخگو است و همچنین بر حسب وظایف نمایندگی که باید یک نماینده صدای رسای ملت باشد، با وزیر پیشنهادی مخالفت می کنم.

وی گفت: ضمن احترام به شخصیت آقای شریعتمداری مخالفت بنده با برنامه های ارائه شده از طرف شماست. همانطور که می دانید قرار است در سال ۱۴۰۴ ایران به اوج قله موفقیت و ترقی برسد و ما در منطقه دارای رتبه اول در زمینه های مختلف باشیم اما آیا با برنامه ای که شما ارائه کردید چنین چیزی محقق می شود؟

حسن پور تصریح کرد: پس از سه روز برنامه پیشنهادی شما موارد مشخص و جزیی در خصوص مشکلات موجود در حوزه وزارتخانه شما ندیدم چرا که بیشتر برنامه شما کلی گویی است و امروز باید ما بیشتر به جزییات بپردازیم نه کلیات.

وی ادامه داد: مساله دیگری که این وزارتخانه با آن رو به رو است مساله بانک هاست که باید یک هماهنگی و انسجام بین بانک مرکزی، وزارت کار، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی در دولت باشد. بحث شهرک های صنعتی هم که کمتر از ۲۰ درصد آنها در حال فعالیت هستند از دیگر مشکلاتی است که در حوزه وزارتخانه آقای شریعتمداری مطرح است.

وی گفت: آیا وقت آن نرسیده است برای یک بار هم که شده بگوییم زمینی را به صورت رایگان در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهیم؟ تمام این مشکلاتی که گفتم هیچ کدام در راستای افزایش و حمایت از بحث تولید قرار ندارد و امیدوارم که وزیر پیشنهادی بتواند از پس رفع این مشکلات برآید.

مشغله سیاسی شریعتمداری موجب کم توجهی به مشکلات است

احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نیروی حامی دولت است و تلاش بسیار زیادی برای تحقق مشی اعتدال انجام داده، گفت: کار ما نمایندگان همراه این است که با دقت از مسیر ایجاد شده مراقبت کنیم تا مبادا پس از طی ۴ سال به شکست منجر شود.

وی با بیان اینکه اولین آسیب مدیریتی شریعتمداری این است که رئیس ستاد روحانی بوده، ادامه داد: مشکل کشور بیکاری و فقر است که وزارت صنعت، معدن و تجارت یک دستگاه تخصصی است که بیشترین نقش را می تواند ایفا کند. این تهدید وجود دارد که درگیری شریعتمداری با مسئولیت سیاسی قبلی مقداری از وقت را گرفته و کمتر به مسئولیت اصلی پرداخته شود.

کیخا افزود: انتخاب و انتصاب مدیران تحت فشار گروه های سیاسی باعث می شود در تصمیم گیری ها دچار مشکل شده و عملا اهداف این بخش که رفع فقر و مشکل بیکاری است به فراموشی سپرده شود.

نماینده مردم زابل با اشاره به مشکلات وزیر قبلی در کم توجهی به امور بازرگانی و تجاری وزارت خانه، گفت: این نگرانی در خصوص آقای شریعتمداری بصورت برعکس وجود دارد که تجربه مدیریتی ایشان در امور بازرگانی سبب گردد که به امور صنعتی و معدنی توج کمتری شود.

وی خاطرنشان کرد: شریعتمداری در مسئولیت قبلی خود بعنوان معاون اجرایی رئیس جمهور، بر خلاف قانون که وظیفه نظارت بر واردات محصولات کشاورزی را به وزارت خانه جهاد کشاورزی واگذار شده، به این حوزه ورود کرده اند و موجبات اختلال در سیستم تنظیم بازار را فراهم نموده.

شریعتمداری ارتباط خوبی با جریان های سیاسی کشور دارد

علی ابراهیمی نماینده شازند در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: بخش صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۲، ۲۲.۵ درصد از تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده و ۷ میلیون نفر در حوزه صنعت و معدن مشغول به کار هستند.

وی در تشریح سوابق شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ایشان در دوران سازندگی قائم مقام وزارت صنایع بودند علاوه بر این هشت سال نیز سابقه وزارت بازرگانی در دولت اصلاحات را دارا می باشد.

ابراهیمی ادامه داد: علاوه بر این ایشان عضو شورای راهبردی و روابط خارجی جمهوری اسلامی با حکم مقام معظم رهبری بودند.

نماینده شازند ارتباطات شریعتمداری با جریانات سیاسی و مقامات موثر در نظام امری موثر در فعالیت وی در دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواند.

وی واگذاری ها طبق اصل ۴۴، ایجاد سازمان توسعه و تجارت و ادغام وزارتخانه ها را از اقدامات و برنامه های شریعتمداری خواند و گفت: آقای شریعتمداری همیشه برای برگزاری نمایشگاه ها پیشقدم بودند.

ابراهیمی مقاوم سازی تولید، رقابت پذیری، کیفی سازی و توجه به استانداردهای ملی و بین المللی را ازبرنامه های شریعتمداری خواند و گفت: آقای شریعتمداری در پیگیری طرح های کلان کشور اشراف کامل دارد و روحیه وی برای همکاری با افراد خبری موجب حمایت اهالی فن در حوزه صنعت برای همکاری با ایشان است.

وی اظهار داشت: آقای شریعتمداری در سال های اخیر که معاونت اجرایی را بر عهده داشتند زمینه ورود سرمایه های ایرانیان خارج از کشور را فراهم کردند.

نماینده شازند بهبود سرمایه گذاری خارجی، بهبود فضای کسب و کار، جلوگیری از خام فروشی، توجه به محیط زیست، تلاش

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۸۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت: طرح نهضت ملی مسکن در این استان از شتاب مطلوبی برخوردار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمدعلی زهره‌ای در دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت: کشور با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تبدیل به یک کارگاه ساخت مسکن شده است.

وی افزود: روند کار ساخت طرح نهضت مسکن ملی در خراسان رضوی مخصوصا با رویکرد گروه ساخت از شتاب مطلوب برخوردار است و رضایت بخش به کار خود ادامه می‌دهد و با وجود اهتمام استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی و تلاش تخصصی مدیر کل راه و شهرسازی استان؛ بزودی در خراسان رضوی شاهد افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ها هستیم.

قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره با وظایف محوله وزارت راه و شهرسازی در بخش‌های مختلف نظیر راه، مسکن و .... توضیحاتی را ارائه و برنامه‌های کلان وزارت راه و شهرسازی را تشریح کرد.

حجم ترافیک راه‌های استان 4 برابر ظرفیت موجود

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به تاکید ریاست محترم جمهوری در خصوص سرعت بخشیدن به احداث واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن و استفاده از ظرفیت مردم در این راه، باید مباحث با تدبیر اجرا و گره‌گشایی شود.

یعقوبعلی نظری با اشاره به اشرافیت تیم اعزامی از سوی وزارت راه و شهرسازی، افزود: هیچ‌ مشکلی برای رفع موانع و تنگناها در استان وجود ندارد که با راهبری و مدیریت قابل حل نباشد، کافی است راهکارها شناسایی و عملیاتی شود.

وی با استناد به آمار و ارقام، وضعیت راه‌های خراسان رضوی را بسیار مهم ارزیابی و با اشاره به سه مبدا ترانزیتی کشور و همچنین حجم ترافیک حاصل از زائران حرم مطهر حضرت رضا (ع)، ترافیک راه‌ها و آزادراه‌های استان را 4 برابر ظرفیت موجود اعلام کرد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: برنامه و آمادگی کامل در استان برای استفاده از ظرفیت مولدسازی برای تکمیل پروژه‌ها وجود دارد و این امر مهم نیازمند حمایت و همراهی متولیان کشور است.

رتبه نخست در واگذاری زمین در بخش  روستایی

 مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز با ارائه توضیحاتی درخصوص چارت سازمانی و کمبود منابع انسانی در اغلب شهرستان‌ها، لزوم ترمیم چارت را ضروری دانست و گفت: اعلام آمادگی می‌کنیم تا به شکل شبانه روزی برای تحقق برنامه‌ها و رفع مشکلات و موانع تلاش کنیم.

وی درخصوص طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد: نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در بخش تامین زمین رتبه اول، تعداد قراردادهای آماده سازی سایت‌ها رتبه اول، تعداد پروانه‌های نوسازی در بافت فرسوده و ناکارآمد رتبه دوم و واگذاری زمین در بخش روستایی رتبه اول کشور را دارد و جزو استان‌های پیشران کشور است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • روند پیشرفت خوابگاه‌های دانشجویی استان هرمزگان بررسی شد
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها
  • مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند
  • مخالفان اعتبازدایی از اسناد عادی از افشای اموالشان می‌ترسند
  • ◄ تعیین حق توقف کامیون ها وظیفه سازمان راهداری است/ محکومیت شورای عالی هماهنگی ترابری
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان