Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- وزیر پیشنهادی «نیرو» شانزدهمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی «نیرو» شانزدهمین فردی بود که سوابق و برنامه‌های او توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی‌طرف یکی از بیانگذاران مرکز تحقیقات آب جهاد کشاورزی است
محمد فیضی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: مهار آب‌های مرزی با اذن مقام معظم رهبری و با برداشت از صندوق توسعه ملی در حال انجام است و در برخی از مناطق به سرانجام رسیده و یا در حال عملیاتی شدن است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت 85 درصد منشأ ریزگردها مربوط به عوامل خارجی است و در این راستا نباید به اقدامات آقای بیطرف در ساخت سد در گذشته بی‌توجه بود.

وی افزود: در زمان تصدی بیطرف در وزارت نیرو، نیروگاه‌های آبی و نیروگاه سیکل ترکیبی ساخته شد و نباید فراموش کرد منشأ بحران آب به یک نفر ارتباط ندارد بلکه به گرم شدن کره زمین ارتباط دارد و باید در این راستا راهکاری اندیشید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بیطرف از شخصیت سیاسی مناسب برخوردار است به دلیل اینکه یک سیاستمدار متعهد و ثابت قدم است و همچنین یک مدیر کاری و شناخته شده محسوب می‌شود و در بعد علمی نیز به عنوان یک عضو هیأت علمی آموزشی و پژوهشی توانسته عملکرد موفقی داشته باشد.

فیضی ادامه داد: بیطرف مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران اخذ کرده و از تجربیات ارزشمند سیاسی، اجرایی و آموزشی و پژوهشی برخوردار بوده، بیانگر استعداد مدیریتی وی است. همچنین بیطرف یکی از بیانگذاران مرکز تحقیقات آب جهاد کشاورزی در کشور شناخته می‌شود و از اقدامات مهم وی در زمان تصدی‌گری در وزارت می‌توان به تدوین نظام و برنامه بلندمدت تحقیقات آب، ساماندهی سامانه پایش منابع آب و مطالعات پایه، تشکیل موسسه تحقیقات آب و کادرسازی و توسعه ظرفیت نیروی انسانی اشاره کرد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیطرف در تدوین برنامه‌های بلندمدت حوزه آب نقش داشته است، گفت: امیدوارم اهداف و برنامه‌های بیطرف برای رفع چالش‌ها در وزارت نیرو عملیاتی شود و از لحاظ شاخص‌های کمی در بخش آب و آبفا و برق و انرژی به نتیجه مطلوب دست یابیم.

وی ادامه داد: علاوه بر تأمین پایدار آب شرب شهرها و روستاها و تأمین انرژی پاک و سازماندهی فضای اقتصادی در بخش آب و برق و بهبود فضای کسب و کار خواسته‌های دیگری از وزیر پیشنهادی نیرو از سوی نمایندگان وجود دارد و تقاضا داریم به این اولویت‌ها توجه شود، یکی از اولویت‌های مهم ریاست جمهور در سخنرانی‌ها و برنامه ها توجه به مسائل مربوط به بخش فاضلاب است و باید حاشیه شهرها، شهرک‌های جدید و بسیاری از مناطق از ظرفیت فاضلاب برخوردار شوند به دلیل اینکه در حال حاضر دسترسی به شبکه فاضلاب وجود ندارد البته در برنامه آقای بیطرف به این موضوعات توجه شده است.

فیضی گفت: مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو اشاره داشتند که در برنامه های بیطرف به برنامه ششم توسعه توجه نشده این در حالی است که اینگونه نبوده و هم‌پوشانی در برنامه‌ها وجود دارد، همچنین با اسناد بالادستی نیز همخوانی وجود دارد و فقط 13 درصد از برنامه ها همسو نیست البته در برنامه ششم نیز نگفته که مغایرتی در برنامه‌ها وجود دارد.

عملکرد نامناسب بیطرف در بستن حقابه رودخانه هیرمند توسط افغانستان
نادر قاضی پور در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: جنگ آینده، جنگ آب است، نه جنگ نفت. وضع موجود کشور و به تبع آن شرایط زیست محیطی محصول دوره مدیریتی وزیر پیشنهادی نیرو بوده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با طرح پرسشی درباره نقش آقای بیطرف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو در کمبود منابع آب کشاورزی، گفت: 14 استان کشور در حال مبارزه با ریزگردها هستند، جیره بندی آب در روستاها و حمل آب با تانکر برای ما خجالت آور است؛ آیا مشکلات آبی کشور که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد به دلیل کمبود بازندگی است یا مدیریت ناکارآمد.

وی خطاب به بیطرف با توجه به وضعیت بیماری و مدیریت شرکت‌های مختلف، آیا می توانید در وزارت عریض و طویل نیرو موفق عمل کنید، تصریح کرد: فردا با تخلف نیروگاه ها که شما مسئول مدیریت آنها هستید، می توانید برخورد کنید، اگر کارفرما و پیمانکار یکی باشد، رانت به وجود می آید.

قاضی‌پور با تاکید بر اینکه در بستن حقابه رودخانه هیرمند توسط افغانستان در آن زمان هیچ اقدامی انجام ندادید، بیان کرد: در برابر قطع حقابه ایران از رودخانه ساری‌سو چه اقدامی انجام داده اید، و برای مهار آب‌های مرزی چه برنامه ای دارید، آیا مدیریت شما حمایت از ایران اسلامی خواهد بود یا به نفع دیگران عمل می کنید.

وی در ادامه افزود: آیا اعتقادی به جمع آوری آب های سطحی دارید یا خیر، نمایندگان استان‌های گلستان، گیلان و مازندران در مجلس شورای اسلامی یک بار با همت خود توانستند از اجرای طرح انتقال آب دریای خزر در برنامه ششم را منتفی کنند، آقای بیطرف؛ شما قصد درگیر شدن با آنها را دارید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به احیای دائمی جریان رودخانه زاینده رود که خواست تمام مردم ایران است، گفت: آیا توان مدیریت انجام آن را دارید، استان خوزستان هم اکنون با مشکلات عدیده زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند که این وضعیت شایسته مردم استان خوزستان و جنوب کشور نیست، نیامده برق شهر اهواز قطع شده است، آیا سزاوار است تهرانی با دمای 20 درجه کمتربرق داشته باشد، اما مردم شهرهای جنوبی برق نداشته باشند.

قاضی پور با بیان اینکه در زمان مدیریت بیطرف در وزارت نیرو، چندین دریاچه و تالاب خشک شد و برخی دیگر از این مناطق در حال خشک شدن است، تصریح کرد: دومین دریاچه نمکی جهان که با جان میلیون ها نفر ارتباط مستقیم دارد، در زمان مدیریت بیطرف ارتفاع آب آن 4 متر کاهش پیدا کرد. در زمان آقای احمدی‌نژاد سطح آب دریاچه 3 متر کاهش داشت، این نشان می دهد سهم شما در خشک شدن دریاچه ارومیه حداکثری بوده است.

وی ادامه داد: ستاد نجات دریاچه ارومیه امروز فاضلاب ها و پساب های شهرک های صنعتی و نیروگاه‌ها را بدون تصفیه به داخل دریاچه ارومیه سرازیر می‌کند، ستاد نجات دریاچه ارومیه به ستاد مرگ آذربایجان تبدیل شده؛ آقای بیطرف به جای آن که ایران را گلستان کنید، گورستان کرده اید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه قنات بهترین روش برای انتقال آب است، خاطرنشان کرد: به جای احیای تکنولوژی قنات، اکثر قنات های کشور را خشک کردید آیا اپراتورهای برق تعیین وضعیت خواهند شد یا خیر.

وجود پروژه‌های ناموفق و مخرب زیست محیطی در کارنامه بی‌طرف
جلیل مختار در مخالفت با حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: میزان سنجش وزرا براساس عملکرد گذشته، برنامه آنها و تطبیق برنامه های آنها با برنامه های توسعه و اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای بیطرف در مطالعات و تحقیقات مهندسی و سدسازی و انتقال آب در سطح کشور به عنوان مسئول بلندپایه در دولت های پنجم، ششم، هفتم و هشتم منجر به انجام پروژه های ناموفق و مخرب زیست محیطی شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مشکلات برخی از پروژه های سدسازی که وزیر پیشنهادی نیرو در آن نقش داشته است، گفت: سد سیوند تهدیدی اساسی برای آثار تاریخی استان فارس می باشد همچنین تاکنون نشت آب سد 15 خرداد تاکنون مهار نشده است.

وی با بیان اینکه سد زرینه سبب خشکانیده شدن دریاچه ارومیه شده است، گفت: سد بناب در کوتاه ترین زمان تخلیه شده؛ همچنین سد زنوز مرند در مدت 3 سال 3 و نیم میلیون متر مکعب رسوب گرفته است.

مختار با بیان اینکه اجرای پروژه قم رود سبب محرومیت مردم استان لرستان به خصوص شهرستان الیگودرز در زمینه آب شرب و کشاورزی دچار مشکل شده اند، متذکر شد: سد گتوند، سد قوهای نمکی جزء فاجعه های زیست محیطی جهانی است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فاجعه سد گتوند را بر گردن رئیس جمهور قبلی انداخته ایم و معتقدیم رئیس جمهور قبلی را زود افتتاح کرده و این پروژه به درستی اجرا نشده است البته در کار اشتباه رئیس جمهور قبلی شکی نیست اما احداث سد از لحاظ فرآیندی فقط جانمایی آن مشکل دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: مشکلاتی همانند آسیب ریزگردها، خشک شدن دریاچه ارومیه، هورالعظیم، شادگان، گاوخونی، زاینده رود و بیابانی شدن بیش از حد استان مرکزی را می توان نتیجه اقدامات سابق وزیر پیشنهادی نیرو دانست.

وی افزود: سوال این است که چرا در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو خبری از حل بحران ریزگردها وجود ندارد و می توان گفت علت عدم وجود برنامه این است که اقدامات غیرصحیح بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو یکی از عوامل ایجاد ریزگردها بوده است.

مختار با بیان اینکه انتقال آب از منابع مستعد کشاورزی به مناطق کم آب برای توسعه کشاورزی بیان گر سیاست های غیرآمایشی وزیر پیشنهادی نیرو است، گفت: این سیاست ها هزینه های زیادی را به دولت و مردم تحمیل کرده که بنای همه این اقدامات در زمان مسئولیت بیطرف نهاده شده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افراد در زمان مسئولیت خود نباید صرفا به فکر آبادانی استان محل زندگی خود با استفاده از امکانات ملی باشند زیرا این اقدام خدمت نیست بلکه خیانت به کشور است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آقای بیطرف با اجرای پروژه انتقال آب های گسترده به یزد امکان ایجاد صنایعی مانند فولاد و سرامیک را در این شهر فراهم آوردند در حالی که این اقدام برخلاف برنامه های آمایشی بود.

وی با بیان اینکه تاوان انتقال صنایع از سواحل خلیج فارس به یزد را کشور پرداخت کرد، افزود: برای دلخوشی و جلب رأی اعتماد نمایندگان مرزنشین آقای بیطرف در برنامه های خود اعلام کردند مهار آب های مرزی را در دستور کار قرار می دهم این در حالی است که تنها 6 درصد آب مرزی در کشور وجود دارد.

مختار با بیان اینکه ترکیه احداث سدهای غول آسا را در دستور کار قرار دادند که در آینده سبب خشک شدن دجله، فرات و حد و اروند خواهد شد، گفت: افغانستان نیز با احداث سدهای مختلف آب را بر مردم سیستان و بلوچستان می بندد.

نماینده مردم آبادان گفت: مهم ترین چالش های به وجود آمده در اثر اجرای پروژه های انتقال آب تغییر مرز جغرافیایی انسانی و مهاجرت می باشد.

مطابقت ۸۷ درصدی برنامه های بیطرف با اسناد بالادستی
شهاب الدین بی‌مقدار در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: با توجه به اینکه بنده خود از جهادگران بوده و هستم و در مجلس نخست عضو کمیسیون جهاد سازندگی مجلس بوده ام، از بیطرف که از نخستین روزهای انقلاب فرمان امام خمینی (ره) را لبیک گفت به خیل جهادگران پیوست دفاع می کنم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیطرف عضو مرکز تحقیقات آب جهاد سازندگی بوده که کاملا با برنامه های وزارت نیرو هماهنگی دارد، افزود: بیطرف در استانداری، هیات علمی دانشگاه ها، معاونت آموزشی و سازندگی وزارت نیرو، اجرای طرح های بزرگ سدسازی مانند کارون 3 و 4، حضور داشته و عضویت در هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب نیروی ایران و وزیر نیرو در دو دوره دولت هفتم و هشتم، عضویت در پژوهشگاه های مختلف سازمان نظام مهندسی و شرکت هایی در امور صنعت برق، از جمله سوابق بیطرف بوده است.

بیمقدار عضویت در هیات مدیره مولد نیروگاهی و معاونت مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت و گذراندن دوره های مختلف مدیریتی و عضویت در تشکل های علمی و حرفه ای در مجامع علمی و کمیته های تخصصی، ارائه مقالات و شرکت در کنفرانس های بین المللی در کشورهای مختلف در زمینه آب و برق را از جمله سوابق وزیر پیشنهادی نیرو دانست.

وی با بیان اینکه مقبولیت بیطرف در بین مردم و جامعه متخصصین دلیل دیگری بر لیاقت ایشان برای قبول این مسئولیت است، اظهار کرد: برنامه ارائه شده توسط بیطرف بیانگر موارد مثبت بسیار زیادی است که مطابقت 87 درصدی برنامه های وی با اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه نشانگر توجه به منویات مجلس است؛ البته با توجه به اینکه فرصت کمی برای ارائه برنامه وجود داشته، 13 درصد مابقی مدنظر قرار می گرفته است.

بیمقدار برنامه بیطرف را در بخش آب و برق جامع و کامل عنوان کرد و ادامه داد: توجه ویژه به برنامه های نرم افزای از جمله اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و تقویت منابع آب زیرزمینی، اجرای شاخص های کیفیت آب، فاضلاب و برق، توجه ویژه به حق آبه های زیست محیطی، تالاب ها، رودخانه ها که یکی از نیازهای امروز و آینده کشور بوده قابل ستایش است.

وی اظهار کرد: توسعه تحقیقات و پژوهش، افزایش نیروگاه ها و کاهش تلفات، استفاده از مشارکت بخش خصوصی در صنعت آب و برق کشور، رفع محدودیت کمی و کیفی آب از طریق آب شیرین کن ها به ویژه در سواحل، افزایش جمعیت تحت پوشش شبکه آب و برق، توسعه و بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر به میزان 4 هزار مگاوات در پایان برنامه ششم توسعه، تعیین سیاست انرژی کشور و هماهنگی موسساتی که در حال حاضر در امر تولید و بهره برداری و انتقال و توزیع انرژی فعال هستند از جمله برنامه های دیگر وزیر پیشنهادی نیرو است.

این نماینده مردم در مجلس دهم توجه به صادرات، تعیین مقررات، صدور دستورالعمل برای انجام امور و توسعه صادرات و جذب دانش و فناوری از کشورهای مختلف و توجه ویژه به صادرات خدمات فنی مهندسی، توجه به ساخت داخل در توسعه

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۵۱۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای از اتمام بررسی جداول لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «حسین‌علی حاجی دلیگانی» در گفت‌وگویی با بیان اینکه جلسه پایانی کمیسیون تلفیق برای بررسی جدول لایحه بودجه با حضور معاونان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار کرد: نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ امروز با حضور اکثریت اعضا برگزار شده و گزارش هیأت رییسه کمیسیون در جلسات با کمیسیون‌های تخصصی درباره جداول بودجه قرائت شد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ۱،۴۰۰ میلیارد تومان برای افزایش حقوق نیرو‌های خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

حاجی دلیگانی گفت: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ما به ازای دو دهم درصد از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی مدارس اختصاص یابد، علاوه بر این بر اساس مصوبه امروز کمیسیون مقرر شد تا در بودجه سال ۱۴۰۳ یک همت در اختیار وزارت علوم و یک همت در اختیار وزارت بهداشت برای تأمین نیاز‌های دانشگاه‌های جامع زیر مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم اختصاص یابد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار کرد: معاونان سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در کمیسیون حضور داشتند با این مصوبات مخالفتی نداشتند و همراه بودند؛ لذا بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ نیز در کمیسیون تلفیق به پایان رسید.

وی افزود: گزارش کمیسیون تلفیق فردا پنج‌شنبه در سیستم مجلس بارگذاری می‌شود تا نمایندگان بتوانند پیشنهادات خود را برای طرح در صحن مجلس در سامانه بارگذاری کنند و طبق تصمیم هیئت رئیسه مجلس گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • متلاشی شدن ۴۵۴ باند تبهکاری در ترکیه در ۱۰ ماه گذشته
  • طرفداران پادکست‌ «بسته پیشنهادی» را ببینند
  • «بسته پیشنهادی» ویژه طرفداران پادکست‌/احوالپرسی با طراح پارک ساعی
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • دستگیری معترضان و مخالفان کمک به اسراییل در آمریکا
  • با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی افتتاح می‌شود