Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-29@06:46:04 GMT

سیاست لجوجانه ترامپ در قبال ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۶۴۵۲۷

به نوشته واشنگتن پست ، دونالد ترامپ با تصمیم خود مبنی بر برهم زدن توافق هسته ای، لجوجانه سیاست انفعال را در قبال ایران در پیش گرفته است. به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صدا و سیما، به نوشته روزنامه واشنگتن پست ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با تصمیم آشکار خود مبنی بر برهم زدن توافق هسته ای، لجوجانه سیاست انفعال و آنچه این روزنامه مداخلات ایران در منطقه توصیف کرده در پیش گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزنامه آمریکایی در سرمقاله ای که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، افزود: در سوریه، راهبرد دولت آمریکا مبنی بر توافق با روسیه راه را برای نیروهای ایرانی هموار کرده است تا بتوانند کنترل مسیری بین دمشق و بغداد را در دست بگیرد.در افغانستان هم باوجود برنامه های ترامپ در زمینه تشدید حمایت آمریکا از دولت افغانستان، ایران همواره درحال تحکیم موقعیت راهبردی خود است. در یمن نیز آمریکا اجازه داد متحدانش در خلیج فارس یک جنگ نیابتی بی برنده با تهران به راه اندازند که نتیجه اصلی آن تاکنون شکل گیری بدترین بحران انسانی جهان بوده است.با ادعای این روزنامه تنها در یک زمینه بوده که بلندپروازی های جمهوری اسلامی تاحدودی مهار شده و آن تولید مواد لازم برای استفاده در کلاهک های هسته ای است.بر اساس گزارش بازرسان بین المللی و نهادهای جاسوسی آمریکا، ایران تا حد زیادی به مفاد توافق نامه هسته ای پایبند بوده، ذخیره اورانیوم غنی شده خود را تا حد زیادی کاهش داده و فعالیت های هسته ای خود به شدت محدود کرده است.اگر حکومت ایران همچنان به توافق هسته ای پایبند بماند، یک دهه یا بیشتر زمان لازم است تا بتواند بار دیگر در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای قرار گیرد.با این وجود ترامپ با تصمیم آشکار خود مبنی بر برهم زدن توافق هسته ای، لجوجانه سیاست انفعال در برابر مداخلات منطقه ای ایران را پیش می گیرد. پس از تایید از روی اکراه این موضوع در ماه ژوئیه که ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند بوده است، ترامپ به روزنامه وال استریت ژورنال گفت قصد دارد زمانی که در ماه اکتبر باید بار دیگر پایبندی ایران را به توافق تایید کند، موارد عدم پایبندی ایران را بیابد. حال این پرسش مطرح است که اگر جامعه اطلاعاتی آمریکا نظری مخالف این داشته باشد، چگونه می توان به چنین نتیجه ای دست یافت.
تردید درباره اقدامات ترامپکارشناسان درباره اینکه ترامپ با اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای به غیر از برهم زدن میراث باراک اوباما امیدوار است به چه نتیجه دیگری برسد، تردید دارند. بدون اثبات عدم پایبندی ایران، شرکای آمریکا در توافق هسته ای از جمله اتحادیه اروپا، روسیه و چین به طور قطع از حمایت از برهم زدن توافق یا اعمال دوباره تحریم ها خودداری خواهند کرد.از طرف دیگر واکنش ایران به تایید عدم پایبندی این کشور به توافق هسته ای ازسرگیری غنی سازی اورانیوم خواهد بود حتی اگر ترامپ اعمال تحریم های این کشور را از سر نگیرد. این مسئله کاخ سفید را با مشکل دشوار قدیمی یعنی چگونگی متوقف ساختن پیشرفت ایران به سمت دستیابی به بمب مواجه می کند. آیا ترامپ قادر خواهد بود ایران را به اقدام نظامی تهدید کند درحالی که از تهدید متوسل شدن به زور ضد کره شمالی هم استفاده می کند؟این روزنامه افزود یکی از نقاط ضعف توافق هسته ای ماهیت موقتی بودن آن است. مدت اجرای بیشتر مفاد آن ظرف مدت 8 تا 13 سال پایان می یابد و آنگاه ایران آزاد خواهد بود حجم نامحدودی از مواد هسته ای را ذخیره کند.ای روزنامه در ادامه با اشاره به این که در آن زمان چالش پیش روی یک دولت منطقی آمریکایی احتمالا این نخواهد بود که چگونه از توافق خارج شود، بلکه این خواهد بود که چگونه محدودیت های آن را در آینده هم ادامه دهد، افزود: شرکای آمریکا هم احتمالا آماده خواهند بود برای اجرای راهبردی با همان هدف همکاری کنند.واشنگتن پست نوشت دلیلی وجود ندارد که بتوان انتظار حمایت از یک اقدام احمقانه آمریکا را داشت، اقدامی که تهدید بالقوه ایران را دوباره بالفعل می سازد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۴۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، یک رسانه آلمانی جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین را فاش کرد.

روزنامه آلمانی «دی ولت» در گزارشی اعلام کرد که روسیه و اوکراین در بهار ۲۰۲۲ به توافق صلح نزدیک بودند. در آن توافق کی یف آماده تعهد به بی طرفی بود. با این حال اصرار مسکو بر اینکه اوکراین، زبان روسی را دومین زبان رسمی خود قرار دهد یکی از موانع بود.

این روزنامه آلمانی با استناد به یک سند ۱۷ صفحه‌ای به تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۲، مدعی شد که توافقی میان مسکو و کی یف انجام شده بود و قرار بود هرگونه اختلاف باقی مانده در نشست بین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و همتای اوکراینی وی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به نوشته این رسانه آلمانی، بنا به مفاد این توافق اوکراین متعهد به بی‌طرفی دائم می‌شد و موافقت می‌کرد که به سلاح‌ها و نیروهای خارجی اجازه ورود به این کشور را ندهد. همچنین کی یف بنا به توافق مذکورتضمین می‌کرد که مانورهای نظامی با دیگر کشورها برگزار نخواهد کرد.

در مقابل، روسیه متعهد می‌شد که دیگر به اوکراین حمله نکند و کی‌یف می‌توانست تضمین‌های امنیتی را از آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین دریافت کند.

کد خبر 6090259

دیگر خبرها

  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد