Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@22:50:12 GMT

نبود مرکز همسرگزینی قانونی در آذربایجان‌شرقی

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۶۶۹۴۳

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی، برنامه‌های مختلف این معاونت در هفته ازدواج را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، «امیر تقی‌زاده» در نشست خبری که به مناسبت هفته ازدواج برگزار شد، اظهار کرد: 49.1 درصد جمعیت استان ما را بانوان و 50.8 درصد را مردان تشکیل می‌دهند که جمعیت جوان ما 23.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصد جمعیت کل استان است و از این تعداد، 52 درصد جوانان استان ما، آقایان و 48 درصد جمعیت جوان استان، بانوان هستند.

وی افزود: همجنین 70.1 درصد جمعیت جوان ما ساکن نقاط شهری هستند و 29.8 درصد نیز در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: از روز یک شهریور ماه، به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، هفته ازدواج آغاز می‌شود و نامگذاری این هفته، جهت الگوسازی از آموزه‌های دینی و معنوی انجام شده که ما نیز همچون سال‌های گذشته، نشست‌های تخصصی مختلفی را از یک ماه گذشته با کارشناسان فعال در دستگاه‌های دولتی برگزار کرده‌ایم تا برنامه‌های جلسه ستاد ساماندهی مشخص شود و برنامه‌ریزی‌هایمان را برای هفته ازدواج انجام داده‌ایم.

تقی‌زاده تصریح کرد: روز اول شهریور ماه، همزمان با آغاز هفته ازدواج، از همسر شهید ذاکری با حضور حضرت آیت‌الله آل هاشم تجلیل خواهد شد و همچنین از 40 زوج نیز در امامزاده سیدحمزه تجلیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: از ساعت 17 روز چهارشنبه (یک شهریور)، هفتمین جشنواره تجلیل از خادمان فعال ازدواج همزمان با 21 شهرستان استان، در فرهنگسرای بزرگ الغدیر تبریز برگزار می‌شود و در این برنامه، از قطعه موسیقی "عائیله" با صدای فرشید رئوفی و با موضوع خانواده و ازدواج رونمایی خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان، خاطرنشان کرد: برنامه‌های متنوع ما به‌مناسبت هفته ازدواج تا نیمه شهریور ماه ادامه خواهد داشت و برابر هماهنگی‌هایی که انجام داده‌ایم، مشاوران ما در مدارس حاضر می‌شوند تا طبق پیش‌بینی، به 7000 نفر خدمات مشاوره‌ای ارائه شود.

وی یادآور شد: هم‌چنان فرهنگ‌های غلطی در برخی روستاها در خصوص ازدواج کودکان 10 تا 15 سال وجود دارد که متأسفانه استان آذربایجان‌شرقی رتبه دوم کشوری را در این خصوص دارد و در این راستا، کارشناسان‌مان را به این مناطق ارسال خواهیم کرد تا ابتدا، نیازهای گوناگون این افراد را شناسایی کرده و در وهله بعدی، روی بحث‌های روانی کار کنیم و سپس مهارت‌های زندگی را به آن‌ها آموزش دهیم.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: در سال 94، نزدیک به 4000 دختر 10 تا 15 سال ازدواج کرده‌اند که پس از تحقیق روی این موضوع، به این نتیجه رسیدیم که اینگونه ازدواج‌ها بیشتر در مناطق روستایی انجام شده و اکثراً با اجبار خانواده‌های انجام شده است که متاسفانه این آمار در سال 95 به بیش از 4100 مورد افزایش یافته که باید روی این موضوع، بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به این‌که، هفت مرکز مشاوره مجوزدار در سطح استان وجود دارد، افزود: تلاش ما این است که با ارائه تخفیفات مختلف، به مرحله‌ای برسیم که در استان ما هیچ فردی به‌علت مشکلات مالی، از برخورداری از مشاوره‌های مختلف بازنماند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان، هم‌چنین از افتتاح رسمی مجمع خیرین ازدواج شهرستان تبریز و انتشار تخصصی‌ترین نشریه جوانان کشور در استان، با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی تهران در هفته ازدواج خبر داد.

تقی‌زاده افزود: تاکنون هیچ مجوزی در خصوص بحث همسرگزینی صادر نشده و همه این گروه‌های همسرگزینی، بدون مجوز و غیرقانونی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به غیرجامع بودن تحقیقات انجام شده در حوزه طلاق، اظهار کرد: در معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان، 28 مورد تحقیقی که در حوزه طلاق انجام شده بود را تحلیل محتوا کرده‌ایم و متاسفانه به این نتیجه رسیدیم که این تحقیقات، تنها در یک حوزه بررسی شده و باید برای رسیدن به جمع‌بندی خوبی در این موضوع، مطالعات بین‌رشته‌ای انجام شود و به جای مطالعه در یک زمینه تخصصی، این موضوع را از زاویه‌های گوناگون بررسی کنیم تا یک گزارش و تحقیق جامع به دست بیاوریم.

وی در خصوص اصلی‌ترین عوامل طلاق گفت: فقر مالی، بیکاری، ندادن خرجی و نفقه برای زن، اشتغال زن در خارج از خانه، بی‌سوادی و اختلاف تحصیلاتی، تشریفات و تجملات در زندگی و الکلیسم و اعتیاد، بیشترین آمار فردی طلاق را شامل می‌شوند.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: انجمن علمی مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی و انجمن علمی مولتی‌مدیای دانشگاه هنر را تشکیل داده‌ایم تا در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های هنری در راستای امور جوانان و ازدواج فعالیت کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است

به گزارش صدای ایران از ایسنا،مالک رحمتی روز شنبه، هشتم اردیبهشت ماه در همایش شورا‌های استان به کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری امور به نهاد‌های مردمی تاکید کرد و افزود: هر گونه وظیفه استانداری و فرمانداری‌ها که قابل واگذاری و تفویض اختیار به شوراهاست باید ضمن بررسی، واگذار شود و در این راستا نیز برای موفقیت در نظام مدیریتی با هر نسبت و محتوایی نیاز به اتحاد، انسجام، تعامل و همکاری مدیریتی وجود دارد و در نبود آنها، بهترین برنامه‌ها نیز به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد.

وی توصیه‌هایی به اعضای شورا‌های شهر و روستا در جهت عملکرد بهتر کرد و ادامه داد: اعضای شورا‌های اسلامی شهرها، بخش‌ها و روستا‌ها باید از نگاه‌های بخشی و کوتاه مدت به امور توسعه پرهیز کنند و برای موفقیت بهتر، به صورت بلند مدت و همه جانبه فکر کنند و آینده‌نگر باشند، همچنین باید منافع شخصی، گروهی و سازمانی را در گروه منافع عمومی و مردم ببینند و از نگاه‌های سلیقه‌ای پرهیز کنند.

وی اظهار کرد: شورا‌های اسلامی باید نسبت به افزایش قیمت مسکن و اجاره‌ها حساس باشند و در کنار سایر متولیان مسکن، در زمینه تامین مسکن نیازمندان تلاش کنند و در این راستا نیز با داشتن روحیه تعامل، تعاون و همکاری بیش از پیش، داشتن قاطعیت و شجاعت در حفظ بیت المال، اعمال حداقل افزایش در عوارض، صدور پروانه و امور ساخت و ساز برای جلوگیری از بروز التهاب در بازار مسکن فعالیت مستمر داشته باشند.

رحمتی، گردشگری را مردمی‌ترین بخش صنعت دانست و گفت: برنامه‌ریزی برای مقوله گردشگری و بوم گردی، نشاط عمومی و ورزش همگانی و قهرمانی، ارایه مشوق‌های مورد نیاز در کنار مشوق‌های قانونی در طرح جوانی جمعیت، نهادینه کردن شفافیت مالی و پاسخگویی در شورا‌ها و شهرداری ها، هویت بخشی به بخش‌ها و روستا‌ها و زیباسازی محیطی و معماری شهری با استفاده از نماد‌های ملی و استانی ضروری است.

وی تصریح کرد: شورا‌های اسلامی باید فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، جهاد تبیین و فرهنگ‌سازی برای جوانان و نوجوانان برای مقابله با توطئه و خباثت‌های دشمنان را برنامه‌ریزی کنند، همچنین شورا‌ها باید برنامه‌های ویژه برای نقش آفرینی بانوان در نظام اداری، مدیریتی و توانمندسازی روستاییان با محوریت جذب سرمایه گذار برای تحقق مشارکت مردمی در جهش تولید ارائه کنند.

وی به نقش اساسی و تعیین کننده مردم در اداره جمهوری اسلامی تاکید کرد و افزود: امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و شهدا درصدد حاکمیت و نقش تعیین کننده مردم در سرنوشت خود بودند که در این راستا نیز اراده مردم از رهبری تا شورا‌های روستا حاکم است و این بزرگ‌ترین پدیده و دستاورد این نظام و انقلاب اسلامی است.

 استاندار آذربایجان‌شرقی، عملکرد مسئولان را حافظ دستاورد مردم سالاری دینی و انتخابات دانست و افزود: امروزه بزرگ‌ترین حامی مردم سالاری در عالم واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران است در حالیکه کشور‌های غربی دم از دموکراسی می‌زنند.

وی به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: فرمانداران، شورا‌ها و هر فردی که دارای تریبون و نقش تاثیرگذاری بر مردم دارد باید مانند دور اول انتخابات مردم را برای انتخاب اصلح‌ترین و بهترین نماینده از حوزه‌های انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، شبستر و میانه دعوت کنند.
جبارعلی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز به توسعه و بهره‌گیری از سامانه‌ها برای پیشبرد اهداف تاکید کرد و گفت: طرح هادی توسعه مناطق روستایی و شهری تدوین شده است ولی در اجرا به مشکل برمی‌خورند و دلیل این امر این است که با طرح‌های جامع تفصیلی پیش نمی‌رویم و در این راستا با بهره‌گیری از سامانه‌ها می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم و امیدواریم امسال شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

داوود عباسی، فرماندار شهرستان مرند نیز در این همایش به نگاه تحولی مدیریت و موضوعیت امورات استانی در نگرش و فرآیند‌ها تاکید کرد و گفت: امروزه در روستا نگاه تولیدی به مصرف کننده تغییر پیدا کرده که ما باید این نگرش را تغییر دهیم.

وی به اجرایی طرح تکام در روستا‌ها تاکید کرد و افزود: دغدغه همه فرمانداران و دهیاران آماده‌سازی زیرساخت‌ها و اجرای طرح تکام است که موجب پیشرفت و توسعه شهر و روستا‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: کوچ معکوس به روستا‌ها که باید زیرساخت‌های زیرساختی از جمله مدارس و مسائل بهداشتی مهیای این امر باشد.

وی به وحدت و همدلی شورا‌های شهر و روستا تاکید کرد و گفت: شورا‌های یکپارچه و همدل با همدلی، همراهی و هم‌زبانی توان توسعه، پیشرفت و آبادانی شهر و روستا‌ها را خواهند داشت.


در پایان این مراسم از شورا‌های برتر استانی تجلیل به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت
  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • واگذاری زمین به خانوار‌های ایثارگر در آذربایجان شرقی
  • زمین به ۱۷۷ خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی واگذار شد
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای کشور
  • افزایش ۵۸ درصد ترانزیت جاده ای کشور در سال گذشته