Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر این که بازار کار به نیروی ماهر نیاز دارد، گفت: اقتصاد دانش بنیان برای شکوفا شدن باید از مسیر اقتصاد مهارت‌ بنیان بگذرد.

به گزارش ایسنا، همایش راهبردهای هدایت و توسعه آموزش‌های مهارتی امروز در مجموعه تلاش برگزار شد.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در این همایش اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید به ثانیه پاسخگوی فوری نیاز بازار کار باشد و دوره‌ها و آموزش‌هایی که ارائه می‌دهیم به ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای شاغلان کمک و افراد را هرچه سریع‌تر جذب بازار کار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید علی موسوی ادامه داد: اولین استراتژی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یک کشور ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است، اما تا زمانی که توازن بین عرضه و تقاضا در بازار کار ایجاد نشود نمی‌توانیم گامی در جهت توسعه پایدار برداریم.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر گسترش اقتصاد مهارت‌ بنیان، خاطر نشان کرد: اگر به دنبال شکوفا شدن اقتصاد دانش بنیان هستیم، باید از مسیر اقتصاد دانش بنیان بگذرد به همین دلیل برنامه درسی تمام موسسات آزاد فنی و حرفه‌ای باید دنبال روی این هدف باشد.

موسوی ادامه داد: آنچه در آموزش فنی و حرفه‌ای به آن نیاز داریم تغییر نگرش است، بنابراین دوره‌های اموزشگاه‌های آزاد باید متحول و به روز شود.

وی افزود: شرکت تویوتا آموزش پیشتاز است و تکنولوژی ماشین‌های هیبریدی را قبل از تولید آموزش می‌دهند، ولی این تکنولوژی در حالی وارد کشور ما می‌شود که هیچ آموزشی همراه آن نیست به همین دلیل بر اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تاکید می‌شود و ما معتقدیم آن تکنولوژی که پیشتاز در تغییر است باید وارد شود و توسعه یابد.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که جایگاه مهارت در کشور ما باید ارتقاء یابد و از حالت فراموشی خارج شود، اظهار کرد: برگزاری مسابقات آزاد، ملی و بین المللی و المپیادهای مهارت همگی در راستای تقویت و ارتقاء مهارت در کشور است.

موسوی با بیان این که جهت گیری موسسات آزاد فنی و حرفه‌ای باید به سمت حل معضل بیکاری باشد، تصریح کرد: وزارت کار متولی اشتغال نیست، ولی جهت‌گیری همه دستگاه‌ها از جمله این وزارتخانه به سمت حل معضل بیکاری است.

وی بر لزوم ارتقاء کیفیت آموزش‌های مهارتی تاکید کرد و گفت: در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید چرخه مدیریت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را داشته باشیم و در هر لحظه کیفیت آموزش را بالا ببریم. امروز بازار کار به نیروهای ماهر نیاز دارد به همین دلیل فاصله بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی باید افزایش یابد و آموزش‌های غیررسمی به بازار کار متصل شود.

همچنین معاون پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز در این همایش با تاکید بر توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از مشاغل در کشور شناسایی نشده‌اند، در حالی که این شغل‌ها بازار کار دارند.

حمیدرضا ثابت نژاد، ادامه داد: برای رونق بازار کار و تحول در حوزه آموزش باید رویکردهای آموزشی خود را تغییر و شناسایی مشاغل جدید را در دستور کار قرار بدهیم.

وی متذکر شد: شناسایی شغل یک مرحله از کار است، ولی این که آیا آن شغل وجود دارد یا نه و چه ویژگی‌هایی دارد مرحله‌ی بعدی است.

معاون پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سیستم آموزشی ما باید به سمتی برود که الگوها و استانداردهای ما بین المللی باشد و سلیقه‌ای عمل نکنیم. هنوز گواهینامه‌های ما در سطح بین المللی اعتبار خود را از دست نداده است به همین دلیل باید سریعا به نیازهای بازار کار پاسخ بدهیم.

ثابت نژاد با اشاره به تعریف استانداردهای شایستگی و شغلی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: گام اول برای تدوین استاندارد شناسایی شغل و ویژگی‌های آن است تا فردی که آموزش دیده بتواند نیازهای بازار کار را برآورده کند.

وی در عین حال از تدوین استانداردها به شکل الکترونیکی خبر داد و افزود: سامانه ملی استاندارد قابلیت‌های خوبی دارد و می‌توان از طریق این سامانه استانداردها را جست و جو کرد. خوشبختانه تدوین استانداردها از این پس به شکل الکترونیکی انجام خواهد شد.

معاون پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین به تشکیل شبکه نخبگان مهارتی اشاره کرد و گفت: با تشکیل این شبکه نخبگان مهارتی را شناسایی کردیم و برای آنکه با نحوه‌ی کار آشنا شوند برایشان دوره‌های آموزش ۷۵ ساعته طراحی کردیم که از مرحله تجزیه و تحلیل تا تدوین استانداردهای آموزش را شامل می‌شود.

ثابت نژاد در پایان خاطر نشان کرد: فرهنگ مهارت آموزی باید در کشور گسترش یابد و این الگو به عنوان یک مرجع قابل اعتماد نهادینه شود تا بتوانیم به تقاضای بازار کار پاسخ بدهیم.

طرح بیمه موسسان و مدیران آموزشگاه‌های آزاد در مجلس تا دو ماه آینده

مدیر کل آموزش فنی حرفه‌ای استان تهران هم از طرح بیمه مربیان و موسسان آموزشگاه‌های آزاد فنی حرفه‌ای در صحن مجلس شورای اسلامی تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: ۸۵ درصد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی و ۲۵ درصد آموزشگاه‌ها در بخش خصوصی مورد پایش قرار گرفتند.

مجید تهرانیان در همایش راهبردهای هدایت و توسعه آموزش‌های مهارتی (رهتام) اظهار کرد: طرح بیمه مربیان و مدیران آموزشگاه‌های آزاد در مجلس شورای اسلامی تا پیش از این به دلیل آنکه محل تامین اعتبار و بودجه آن توسط دولت مشخص نشده بود از سوی مجلس شورای اسلامی رد شد، ولی با تاکید رییس سازمان فنی و حرفه‌ای دکتر سازگارنژاد و پیگیری مجدد طرح را به جریان انداختیم و در کمیسیون مربوطه در پاسخ به این پرسش که اعتبار این طرح از کجا تامین خواهد شد، رییس سازمان اعلام کردند که بخشی از منابع سازمان را به جهت تامین شغلی موسسان به این امر اختصاص می‌دهند.

مدیر کل آموزش فنی حرفه‌ای استان تهران بیان کرد: خوشبختانه طرح در حال حاضر اعلام وصول شده، در نوبت رسیدگی قرار گرفته ولی تا دو ماه آینده به صحن مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود که در صورت تصویب بیمه موسسان و مدیر آموزشگاه‌های آزاد محقق خواهد شد.

وی در ادامه از پایش ۲۵ درصد آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در استان تهران خبر داد و گفت: در بخش دولتی نیز ۸۵ درصد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مورد پایش قرار گرفتند و نگاه‌مان در سال گذشته به جای نگاه مچ‌گیرانه به سمت رفع چالش‌های موجود بوده است.

تهرانیان در ادامه از ارسال ۲۱۴ درخواست ایجاد آموزشگاه آزاد به اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران در چهار ماهه امسال خبر داد.

مدیر کل آموزش فنی حرفه‌ای استان تهران اظهار کرد: این میزان تقاضا در استان تهران چهار برابر تعداد آموزشگاه‌های استانی همچون ایلام است، لذا به همین دلیل در راستای سیاست حمایت از آموزشگاه‌های آزاد تنها با ۶۰ درخواست موافقت کردیم.

به گفته وی آموزشگاه‌های آزاد در تهران مثل قارچ در تهران در حال سبز شدن هستند و هر کسی با یک درخواست به دنبال گرفتن مجوز آموزشگاه‌ است.

مدیر کل آموزش فنی حرفه‌ای استان تهران درباره‌ی استخدام و جذب مربیان حق‌ التدریس فنی و حرفه‌ای نیز گفت: خوشبختانه در استان تهران هیچ مربی فنی و حرفه‌ای نمانده که تعیین تکلیف نشده باشد و تنها در چند استان تعدادی از مربیان حق التدریس فنی و حرفه‌ای باقی مانده‌اند که منتظر گرفتن پست هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۲۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور

نادر کریمی‌بیرانوند ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: در اجرای طرح «شهید محمودوند» که در راستای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل  اجرا می شود، سال گذشته ۶۰ هزار تارک و بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند.

 مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را یک عامل مهم در رشد ساحت اقتصادی و اشتغال عنوان کرد و گفت: تا وقتی که دانش‌آموزان مهارت ورود به بازار کار را کسب نکنند نمی‌توانند در این امر تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه مدارس شبانه‌روز اوقات فراغت خوبی برای دانش آموزان در خود دارد، بیان کرد: استان کردستان یک استان پیشرو در مهارت آموزی مدارس شبانه روز است و در همین راستا نمایشگاه طرح‌های خوداتکایی مدارس شبانه روز استان در محل نمایشگاه‌های دائمی از امروز برپا می‌شود.

کریمی بیرانوند از تصویب آیین‌نامه مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان متوسطه خبر داد و افزود: در ساختار آموزشی نیز تغییراتی داده شده و ساعات درسی مهارت آموزش داده خواهد شد.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این اقدام دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در طول سه سال تحصیلی خود ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی را در قالب درس‌های خود می‌گذرانند. 

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • یکی از بهترین آموزشگاه‌های آرایشگری مردانه در تهران با مدرک بین المللی
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها