Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان،فریدون الهیاری اظهار داشت: با توجه به آغاز عملیات گسترده مرمت آثار تاریخی در محور شرق شهرستان اصفهان؛ عملیات مرمت دیواره‌های قلعه تاریخی قورتان به‌عنوان بزرگ‌ترین دژ تاریخی استان اصفهان، از اواسط مردادماه سال جاری آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهانتأکید کرد: این طرح بااعتباری بالغ‌بر 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید محمد نژاد، ناظر طرح‌های مرمت محور شرق شهرستان اصفهان نیز تأکید کرد: کار مرمت این قلعه عظیم تاریخی که بیش از 43 هزار مترمربع وسعت دارد به‌صورت متناوب از سال 1390 آغاز شده است، با توجه به تخریب تدریجی دیواره‌های این قلعه عظیم، کار مرمت دیواره‌ها و استحکامات این قلعه تاریخی ازجمله برج‌های قلعه از سال 1395 آغاز و در نیمه دوم سال 1396 پس از تخصیص اعتبار ادامه یافته است.

وی با بیان اینکهدر سال‌های گذشته با تخصیص اعتبار لازم توانستیم پس از تملک دو خانه تاریخی در این قلعه، ابتدا مسجد جامع قلعه را مرمت کرده و سپس مرمت برج‌های قلعه را آغاز کنیم، افزود: در طی 2 سال گذشته مرمت کنگره‌ها و برج‌های قلعه از محور شمالی و شمال شرقی آغاز شده و ادامه دارد.

وی گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم مرمت نزدیک به 570 مترمربع از دیواره‌ها، کنگره‌ها و برج‌های این قلعه عظیم تاریخی را در جداره‌های خارجی آن انجام دهیم، لذا ادامه آن در سال جاری ازجمله پیوند و آزادسازی و مرمت تمامی دیوار خارجی و مرمت و بازسازی بخش‌هایی از کنگره‌های بالای دیوارهای قلعه ادامه می‌یابد.

گفتنی است ارگ تاریخی قورتان در منطقه شرق اصفهان و نزدیک شهر ورزنه و نزدیک منطقه‌ای باستانی به نام فارفان و در میانه روستای قورتان واقع شده است. برخی منابع تاریخی شالوده این قلعه تاریخی را به دوران پیش از اسلام نسبت داده و برخی دیگر نیز تاریخی بنای آن را به دوران دیلیمان در سده چهارم هجری قمری نسبت می‌دهند.

انتهای پیام/م

مرمت قلعه روستای قورتان در استان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلام شیرزاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای حفاظت و نگهداری از این بنای تاریخی و استفاده بهینه از آن حمام بیگ‌جوان چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار و زیر نظر کارشناسان حفظ و مرمت استان مورد مرمت قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چایپاره افزود: حمام تاریخی بیگ‌جوان در مساحتی بالغ بر ۵۴۰ مترمربع در دو بخش عمومی شامل هشتی ورودی، سربینه، گرم‌خانه و خزینه و بخش اختصاصی ساخته شده است.

او با بیان اینکه مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا از نوع سنگ و آجر است، گفت: قدمت ساخت حمام بیگ‌جوان چایپاره به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد که با شماره ۹۱۷۱ به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی