Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه توریسم غذا یکی از عوامل توسعه گردشگری است گفت: خیلی از نقاط دنیا برای غذاهای بومی و محلی خود معروف شده و به مقصدی برای گردشگران تبدیل شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن رنجبر مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حاشیه افتتاحیه دومین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری به میزبانی هتل پارامیدای شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: توسعه گردشگری، احیای غذاهای سنتی و قرار گرفتن آن در فهرست غذایی رستوران ها، افزایش درآمد جامعه محلی، ایجاد اشتغال، کم شدن فاصله بین مزرعه و آشپزخانه و تنوع بخشی به جاذبه های گردشگری از اهداف برگزاری این جشنواره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: ایده برگزاری این جشنواره از سال گذشته به ذهن رسید و سپس اجرایی شد که چرا این ظرفیت طی سال های گذشته در حوزه گردشگری مورد غفلت واقع شده است.

گردشگری یکی از محورهای هشتگانه توسعه در کشور

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی توجه به گردشگری را به عنوان یکی از محورهای هشتگانه توسعه در کشور عنوان و تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه نیز توجه ویژه ای به گردشگری صورت گرفته است و مقام معظم رهبری نیز در بند پنجاهم سیاست های ابلاغی تاکید کرده اند که تا سال 1400 تعداد گردشگران خارجی کشور باید 5 برابر افزایش یابد.

رنجبر یادآور شد: سفره در نزد ما ایرانیان از قداست خاصی برخوردار است و یکی از ویژگی های سفره ایرانی تعادل موجود در مخلفات غذاست که در دنیا زبانزد است.

عرضه خوراک های بومی و محلی یکی از ظرفیت های حوزه گردشگری است

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه در گردشگری باید عناصر متعددی را باید به کار گرفت و در بسته های سفر قرار داد تا بتوان گردشگر را به یک مقصد جذب یا راضی از آن مقصد هدایت کرد افزود: عرضه خوراک های بومی و محلی یکی از ظرفیت های حوزه گردشگری است که خیلی از نقاط دنیا به خاطر غذاهای بومی و محلی خود معروف شده و به مقصدی برای گردشگران تبدیل شده اند.

رنجبر گفت: به عنوان مثال از 65 میلیون گردشگری سالانه کشور اسپانیا فقط 6 میلیون نفر برای چشیدن طعم غذاهای متنوع و سنتی به این کشور سفر می کنند اما پس از بررسی علایق و سلایق گردشگران خارجی که به کشور ما سفر می کنند از یکنواختی غذاها و عدم عرضه خوراک های بومی و محلی راضی نیست.

وی تاکید کرد: ما نیز باید بتوانیم خوراک های بومی و محلی مناطق مختلف کشور را به گردشگران معرفی کرده و آن مکان را تبدیل به یک مقصد گردشگری کنیم.

وجود بیش از دو هزار و 500 نوع غذا در ایران

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وجود بیش از دو هزار و 520 نوع در ایران گفت: مکتب های غذایی ایرانی، رومی و چینی سه مکتب غذایی معروف در دنیا است اما متاسفانه فهرست غذایی رستوران ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی ما در کشور فاقد تنوع غذایی و در آن جایی برای خوراک های بومی و محلی هر منطقه دیده نشده است.

رنجبر با بیان اینکه خوراک های بومی و غذاهای محلی هر منطقه ریشه فرهنگی دارد و هویت یک منطقه را نشان می دهد افزود: مواد اولیه ای که در غذاهای بومی و محلی مورد استفاده قرار می گیرد عمدتا ارگانیک است، در همان منطقه تولید شده و در ایجاد اشتغال برای مناطق روستایی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره از سال گذشته در مناطق مختلف کشور عنوان کرد: شرایط زیست محیطی، فرهنگی، اقلیمی، طبیعی و عناصر گردشگری استان های مختلف کشور بررسی و استان های چندگانه ای کنار هم قرار گرفته و مناطق مختلف برگزاری جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری تشکیل شد.

عرضه غذاهای سنتی جزو شاخص های ارزیابی رستوران ها قرار می گیرد

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی به برگزاری هشت جشنواره در هشت منطقه مختلف کشور در سال گذشته اشاره کرد گفت: برای برگزاری این جشنواره در سال جاری استان های میزبان جابه جا شدند تا تداوم عرضه خوراک های بومی و محلی باعث شود در اذهان باقی مانده و بسیاری از غذاهای سنتی بر سفره ها راه یابد.

رنجبر یادآور شد: پس از ارزیابی و بررسی نتایج جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری مناطق مختلف کشور غذاهای شاخص هر استان احصا شد و با شیوه نامه هایی که برای هر غذا تهیه شده است برای قرار گرفتن در فهرست غذایی در اختیار رستوران ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه عرضه غذاهای سنتی و خوراک های بومی و محلی به زودی جزو شاخص های ارزیابی و رتبه بندی رستوران ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی قرار خواهد گرفت خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که یکی از دلایل سفر به کشور ما چشیدن طعم غذاهای سنتی و خوراک های بومی و محلی باشد که ظرفیت آن در جای جای مختلف کشور وجود دارد.

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه گردشگران تنها به دلیل جاذبه های طبیعی به یک مقصد سفر نمی کنند گفت: غذاهای سنتی و خوراک های بومی و محلی یک منطقه از عناصری است که گردشگران در بسته سفر خود به به دنبال آن می گردند و فرهنگ غذایی یک منطقه نیز شاید از خاطره انگیزترین مواردی باشد که یک گردشگر از سفر به محل زندگی و آشپزخانه خود در دورترین نقطه دنیا منتقل می کند.

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۸۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد

 نماینده ولی فقیه در آیین گرامیداشت تلاشگران و حامیان عرصه سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:  باتوجه به هم مرز بودن سیستان و بلوچستان با چندین کشور و نیاز مردم این کشور‌ها به خدمات درمانی، گردشگری سلامت باید توسعه یابد

 خداوند در سوره مائده می‌فرمایند هر کس، شخصی را زنده بدارد، پس گویا همه مردم را زنده داشته است، بر همین اساس باید همه افرادی که در عرصه سلامت فعالیت می‌کنند قدر و اهمیت شغل خود را بدانند

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • سومین جشنواره چند رسانه‌ای گردشگری کشور به میزبانی کرمان برگزار می‌شود
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب