Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@01:54:34 GMT

اگر استرس باعث اضافه وزن شماست

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۱۵۰۹۶

خبرگزاري آريا -

مي‌توانيد به شيوه‌هاي مختلف بر اشتهاي خود غلبه کنيد
آيا شما هم براي کاهش وزن مشکل داريد و مي‌خواهيد به هر نحوي که شده جلوي اشتهاي‌تان را بگيريد؟ گاهي اوقات آن‌قدر مشغله داريم که اصلا به چيزهايي که مي‌خوريم توجه نمي‌کنيم و درنتيجه وزن اضافه مي‌کنيم. لين گلدبرگ که مربي مديتيشن است، مي‌گويد: «تلاش براي کاهش وزن در جهان پرمشغله امروزي کار بسيار دشواري است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
در اين مطلب قصد داريم درمورد اهميت مديتيشن و نقش آن در کاهش وزن صحبت کنيم. به‌کارگيري مغز براي کاهش وزن يک پروسه زمان‌بر است، اما لازم نيست نگران باشيد. شروع کار آسان است! خبر خوب اين است که مي‌توانيد به شيوه‌هاي مختلف بر اشتهاي خود غلبه کنيد. اين مطلب را بخوانيد تا رازهاي زيادي در اين باره با شما در ميان بگذاريم.
اول صبح مديتيشن کنيد
آغاز کردن روز با تمرينات مديتيشن کمک مي‌کند که در طول روز بيشتر بر اهداف خود مصمم شويد. آگاهي‌بخشي ذهني روشي است که به آرامش بيشتر شما مي‌انجامد و کيفيت زندگي روزانه شما را نيز بهبود مي‌بخشد.
از اين فرمول تبعيت کنيد
هروقت مي‌خواهيد غذا بخوريد يا يک ميان‌وعده کوچک ميل کنيد، نسبت به آنچه مي‌خوريد آگاه باشيد. آيا تا به حال شده که به‌خاطر مشغله زياد، يک وعده غذايي را بدون فکر کردن درباره آن خورده باشيد؟ ما اغلب در ميان راه، حين انجام کار يا تماشاي تلويزيون غذا مي‌خوريم. همچنين ممکن است وقتي داريم براي خانواده شام تهيه مي‌کنيم، نيمي از غذا را پيش از آنکه روي ميز بيايد، در آشپزخانه بخوريم. هر بار که مي‌خواهيد غذا بخوريد، غذا خوردن آگاهانه را تمرين کنيد. قبل از هر گازي که مي‌زنيد، کمي مکث کرده و تفکر کنيد. سعي کنيد در زمان حال باشيد و ذهن‌تان را با مديتيشن تمرين دهيد.
تمرينات صبح خود را چطور آغاز کنيد
اگر قبل از اين مديتيشن نکرده‌ايد، ممکن است انجام آن کمي براي‌تان سخت باشد. اما ما شما را راهنمايي مي‌کنيم. نکاتي که در ادامه مطرح مي‌شوند، به مبتديان کمک مي‌کنند تمرينات خود را به آساني آغاز كنند. يک برنامه مديتيشن مناسب پيدا کنيد، مثل آنهايي که در قالب نرم‌افزارهاي مديتيشن عرضه مي‌شوند. اين برنامه‌ها کمک مي‌کنند نحوه مديتيشن سريع و موثر را ياد بگيريد.
يافتن يک برنامه غذايي يا برنامه کاهش وزن خاص کمک مي‌کند راحت‌تر شروع کنيد. سعي کنيد از راهنمايي‌هاي يک مربي هم استفاده کنيد. يک مربي باتجربه به شما کمک مي‌کند با اتخاذ يک برنامه مناسب، در مسير موفقيت گام برداريد. هر روز صبح وقتي شروع به مديتيشن مي‌کنيد، يک هدف براي خود تعيين کرده و هر چند وقت يک بار آن را به خودتان يادآور شويد. چرا مي‌خواهيد وزن کم کنيد؟ چه چيزي براي شما اهميت دارد؟ فکر کردن درباره اين پرسش‌ها کمک مي‌کند در طول روز با آگاهي بيشتري غذا بخوريد.
آگاهانه غذا بخوريد
اگر مطمئن نيستيد که چطور بايد آگاهانه غذا بخوريد، از نکات زير استفاده کنيد:
- قبل از اينکه بنشينيد و غذا بخوريد، سعي کنيد بدن و مغزتان را درراستاي همديگر متمرکز کنيد. گاهي اوقات پيش مي‌آيد که بدن ما پشت ميز شام نشسته، درحالي‌که مغزمان هنوز در دفتر کار سير مي‌کند، بنابراين به‌جاي اينکه حين تماشاي تلويزيون يا ارسال پيامك غذا بخوريد، سعي کنيد به آنچه مي‌خوريد توجه کنيد.
- بر آنچه حس مي‌کنيد،توجه کنيد. آيا به اين خاطر غذا مي‌خوريد که گرسنه هستيد يا صرفا به اين خاطر که زمان شام فرا رسيده است؟
- اندازه لقمه‌ها نيز اهميت دارد. اغلب افراد تمام خوراکي‌هايي را که در بشقاب‌شان است تا آخر مي‌خورند. آهسته غذا بخوريد و غذا را مزه‌مزه کنيد. با اين کار نه‌تنها از آن بيشتر لذت مي‌‌بريد، بلکه مي‌فهميد کي سير شده‌ايد.
- با يک خوراکي مورد علاقه شروع کنيد. يکي از غذاهاي مورد علاقه‌تان را انتخاب کنيد يا غذايي که اغلب مي‌خوريد.
- حسش کنيد. ظاهر غذا را مشاهده کنيد، بافت آن را لمس کرده و بويش را استشمام کنيد. به ظاهر و عطر و بوي مواد غذايي و احساسي که از خوردن آنها داريد توجه بيشتري نشان دهيد.
- به جويدن غذاي‌تان توجه کنيد. وقتي لقمه‌اي را در دهان مي‌گذاريد، قبل از جويدن آن را در دهان‌تان احساس کنيد. سعي کنيد به طعم و مزه غذا بيشتر فکر کنيد.
- آهسته غذا بخوريد و به آن فکر کنيد. غذاي‌تان را به آرامي بجويد و هر بار کمي مکث کنيد. به محل قرارگيري مواد غذايي در دهان خود توجه کنيد و طعم و بافت آن را درنظر بگيريد. طعم و بافت غذا را پس از جويدن نيز در دهان‌تان احساس کنيد.
- مکث کنيد. قبل از اينکه غذا را فرو ببريد، ببينيد آيا به اين کار نياز داريد يا خير.
- اين کار را آگاهانه انجام دهيد تا انتقال مواد غذايي از مري به معده را احساس کنيد. به تمام احساسات درگير در امر خوردن توجه کنيد.
- شکرگزار باشيد. لحظه‌اي را به شکرگزاري اختصاص دهيد و قدردان غذايي باشيد که مي‌خوريد. شکرگزاري بر روند کلي غذا خوردن شما اثر مي‌گذارد و کمک مي‌کند آگاهانه غذا بخوريد. غذا خوردن آگاهانه يک تکنيک کاملا عملي است که شما را به غذا خوردن سالم تشويق مي‌کند و عادات غذايي بدن‌تان را از بين مي‌برد. گلدبرگ توصيه مي‌کند که از نکات زير در وعده‌هاي غذايي روزانه خود استفاده کنيد.
- کارد و چنگال خود را حين جويدن پايين بگذاريد. اين کار کمک مي‌کند که مقدار غذاي مصرفي خود را کنترل کنيد و آگاهانه‌تر غذا بخوريد.
- حداقل 30دقيقه براي يک وعده غذايي وقت بگذاريد. کم کردن سرعت غذا خوردن کمک مي‌کند که بدن با پردازش لپتين به شما احساس سيري بدهد.
- وقتي غذا بخوريد که واقعا گرسنه هستيد، اين کار از اشتهاي کاذب جلوگيري مي‌کند. اما به خودتان گرسنگي ندهيد، چون ممکن است دچار وسواس غذايي شويد.

سعي کنيد در زمان حال باشيد و ذهن‌تان را با مديتيشن تمرين دهيد
اين نکته را جدي بگيريد
بر غذا خوردن‌تان تمرکز کنيد. وقتي غذا مي‌خوريد، کار ديگري نکنيد. آيا حين غذا خوردن کار مي‌کنيد، تلويزيون مي‌بينيد و دائم در رفت‌وآمد هستيد؟ بهتر است تجديدنظر کنيد. اين رويه برخلاف غذا خوردن آگاهانه است. سعي کنيد براي غذا خوردن وقت بگذاريد و بر تاثير غذا بر جسم‌تان تمرکز کنيد
در زمان خشم به غذا نه بگوييد
غذا خوردن راه مناسبي براي تسکين يافتن است. اما اشتهاي کاذب و ميل به غذا خوردن اغلب با تجربيات عاطفي ما مرتبط است. آيا هر صبح به اين دليل هوس دونات مي‌کنيد که از روي عادت در مسير کارتان دونات مي‌خريد؟ آيا در سينما هوس ذرت بو داده مي‌کنيد؟ هوس خوردن يک خوراکي خاص با چيزهايي غير از مواد غذايي نيز برطرف مي‌شود؛ براي اين کار بايد ببينيد چه چيزي باعث تحريک ميل شما به يک ماده غذايي مي‌شود. اگر بدانيد چرا هوس يک خوراکي خاص کرده‌ايد يا چه احساسي از خوردنش داريد، بهتر مي‌توانيد از خوردن آن در آينده جلوگيري کنيد. اگر فکر مي‌کنيد اشتهاي شما يک اشتهاي عصبي است و به استرس مرتبط است، سعي کنيد براي کاهش استرس و اضطراب خود اقدامات لازم را انجام دهيد يا سعي کنيد از مواد غذايي کاهنده استرس استفاده کنيد.
مطالعات چه مي‌گويند؟
يک مطالعه در دسامبر2015 نشان داد که مديتيشن به‌طور منظم مي‎تواند خطر ابتلا به چاقي را تا 50‌درصد کاهش دهد. تمرين حداقل يک فعاليت که بر ذهن و بدن تمرکز دارد به کاهش خطر ابتلا به اضافه‌وزن کمک مي‌‏کند. اين افراد در مقايسه با افرادي که هرگز چنين تمريناتي نکرده‌‏اند، وزن کمتري دارند. مطالعات ديگري نشان مي‌‏دهد افرادي که توجه بيشتري به افکار و احساسات خود دارند و مي‌‏توانند آن را مديريت کنند، اضافه‌وزن کمتري دارند. گروهي از محققان دانشگاه براوننيز کشف کردند که مشغول بودن ذهن و حضور نداشتن در لحظه حال مي‌‏تواند اثر منفي روي بدن، به‌ويژه در سطوح چربي شکم داشته باشد. در ميان 394نفر از افراد مورد ‌مطالعه، کساني که سطح پايين تمرکز حواس داشتند، 34درصد بيشتر از کساني که در حال حاضر آگاه‌‏تر بودند، به چاقي مبتلا بودند.
پيش‌شرط لازم چيست؟
همه اين تحقيقات وجود دارند اما آنچه قبل از هر چيز بايد به آن توجه داشته باشيد اين است که بايد به اين روش باور داشته باشيد و مثبت بينديشيد. اگر تصور مي‌کنيد که مديتيشن ربطي به لاغر شدن ندارد، وقت خود را هدر ندهيد و روش‌هاي ديگر را امتحان کنيد، اما به شما توصيه مي‌کنيم براي تمرکز اعصاب خود هم که شده اين روش را امتحان کنيد. در تمرين هر تکنيکي فراموش نکنيد که کائنات بهترين را براي شما مي‌خواهد. به صداي دروني خود گوش فرا دهيد سپس به سمت هدف خود قدمي برداشته و بقيه را به کائنات بسپاريد. در‌مورد سلامت و کاهش وزن، مهم است که بدانيد کائنات براي شما بهترين را مي‌خواهد. با انرژي کامل مديتيشن کنيد و اجازه دهيد قانون جذب و ديگر قوانين کائنات براي شما معجزه کنند.
نکته هايي که شايد به کارتان آيد
مربي با تجربه
يک مربي باتجربه به شما کمک مي‌کند با اتخاذ يک برنامه مناسب، در مسير موفقيت گام برداريد.
جلوگيري از اشتهاي کاذب
وقتي غذا بخوريد که واقعا گرسنه هستيد، اين کار از اشتهاي کاذب جلوگيري مي‌کند.
منبع: مجله سيب سبز

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۱۵۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدی: حذف تیلور استرس را از روی یزدانی برداشت/ حریف او را دست کم نگیرید

به گزارش قدس آنلاین، مراد محمدی ، درباره شرایط تیم ملی کشتی آزاد و کسب ۵ سهمیه برای حضور در المپیک گفت: خدا را شکر یونس امامی و امیرعلی آذرپیرا در مسابقات گزینشی قاره آسیا موفق به کسب سهمیه شدند تا تعداد سهمیه‌های کشتی آزاد به عدد ۵ برسد. البته در مسابقات گزینشی المپیک کسب سهمیه توسط کشتی‌گیران ایرانی قابل پیش بینی بود. در مسابقات قهرمانی آسیا هم تیم عنوان قهرمانی را به دست آورد. این عنوان هم از قبل قابل پیش بینی بود به این خاطر که سطح مسابقات قهرمانی آسیا کمی پایین است و بیشتر کشورها هم نفرات اصلی و شاخص خود را برای مسابقات گزینشی و میدان المپیک در نظر گرفتند.

وی گفت: با این حال حضور در این دو مسابقه از جهت اینکه ملی‌پوشان در شرایط آماده قرار بگیرند اهمیت زیادی داشت. امیدوارم تک سهمیه باقی مانده در مسابقات ترکیه توسط علیرضا سرلک کسب شود. البته که کار سختی پیش رو دارد، اما فکر می‌کنم اگر سرلک همان کشتی‌گیری باشد که در مسابقات جهانی به مصاف حریفان خود رفت، می‌تواند این سهمیه را به دست بیاورد و تیم ملی کشتی آزاد با ترکیب کامل به مسابقات المپیک راه پیدا کند.

کارشناس کشتی ایران در مورد حذف دیوید تیلور از المپیک پاریس گفت: این اتفاق برای کشتی‌گیران ما خوب بود؛ به هر حال تیلور حریف دیرینه و قدیمی حسن یزدانی بود که موفق شده بود کشتی‌گیر نامدار ما را در چندین مسابقه شکست دهد. حذف او از المپیک به لحاظ روحی و روانی برای کشتی‌گیران ما خوب بود. اما نباید از حریف او غافل شویم، کشتی‌گیری که توانسته تیلور را شکست دهد و ۶ دقیقه بدون اشتباه کشتی بگیرد قطعاً حریف قدرتمندی است و نباید او را دست کم گرفت.

محمدی تأکید کرد: بنابراین به نظرم نباید این کشتی‌گیر را دست کم گرفت. قطعاً حذف تیلور از نظر روحی و روانی و استرسی که به کشتی‌گیران ایران می‌داد به نفع ماست. اما نباید حریف او را دست کم گرفت. امیدوارم کشتی آزاد بتواند بهترین عملکرد را در المپیک داشته باشد.

وی در مورد جدال حسن یزدانی و کامران قاسمپور گفت: این دو کشتی‌گیر هر دو از قهرمانان نامدار کشتی آزاد هستند اما مسئولیت انتخاب بین این دو نفر با کادر فنی است و آن‌ها باید پاسخگو باشند. امیدوارم هر دو کشتی‌گیر در مسابقات مجارستان بهترین عملکرد را داشته باشند و هر کدام که کادر فنی صلاح بداند به المپیک اعزام شود و بهترین نتیجه را کسب کند.

دیگر خبرها

  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • نصرتی: می‌توانیم به آسیا برسیم
  • خشم بهاری را کنترل کنید
  • پاسخ وین رونی به گلایه فن دایک: این بخشی از شغل شماست
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • حذف دیوید تیلور استرس را از روی حسن یزدانی برداشت
  • محمدی: حذف تیلور استرس را از روی یزدانی برداشت/ حریف او را دست کم نگیرید
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • حذف تیلور استرس را از روی یزدانی برداشت/ حریف او را دست کم نگیرید