Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروهاجتماعی خبرگزاری برنا،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری را مهم‌ترین اولویت دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود: ایجاد و توسعه زیست‌ بوم کارآفرینی و نوآوری، تقویت کسب و کارهای فناور و نوآور و شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار ما در دولت دوازدهم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد فضای حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور

معاون علمی و فناوری ریس‌جمهوری، یکی از ضرورتهای توسعه شرکت های دانش بنیان، ارتقای سهم آنها در اجرای طرح‌های ملی و بین‌المللی دانست و گفت: ارتقای توان صادرات محصولات دانش‌بنیان، افزایش جذب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های خارجی در طرح‌های فناورانه از ضرورت‌های دیگر این بخش از اقتصاد کشور است که معاون علمی و فناوری با ایجاد زیرساخت‌های حمایتی لازم دنبال می‌کند.

وی به حمایت‌های گوناگون در صادرات، معافیت‌ها، معرفی محصولات، ثبت اختراعات و پتنت ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: دولت در بستر مناسبی چون قانون حمایت از شرکت‌های¬دانش‌بنیان از این شرکت‌ها با¬اعطای معافیت¬مالیاتی یا گمرکی حمایت می‌کند یا از طریق کریدور صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان زمینه ورود این محصولات را به بازارهای منطقه‌ای و جهانی فراهم می‌کند.

ستاری با اشاره به ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به عرصه حمایت از کسب و کارهای فناور ‌ادامه داد: در حوزه مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا VC برای حمایت از آنها وارد بورس شده‌اند تا زمینه ورود سرمایه‌گذاران در عرصه‌ی استارتاپ فراهم شود. زیرا راه حمیات از نسل جدید کسب و کارها این است که اقتصاد و پول را به محیط علم و دانش بیاوریم.

ستاری با بیان این‌که پایه و اساس اقتصاد دانش‌بنیان نیروی انسانی خلاق است اظهار کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه توانمندی نیروی انسانی جوان، تحصیل‌کرده و¬خلاق یکی¬از¬مهم‌ترین اولویت‌های معاونت علمی و فناوری است که در 4 سال آینده به طور¬جدی¬دنبال¬خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان نه تنها تولید علمی بلکه علم را هم کاربردی می کند، تاکید کرد: بحث دانش‌بنیان ضمن حل بسیاری از چالش‌های موجود همچون اشتغال، مسائل گریبان‌گیر روزمره ما همچون مشکلات زیست‌محیطی را نیز حل می‌کند. بسیاری از مسائل و چالش‌های جدی موجود در کشور همچون نبود بهینه‌سازی مصرف انرژی، خشکسالی، مدیریت محیط‌ زیست و ...پاسخ‌هایی از جنس فناوری و نوآوری می طلبد.

فرهنگ‌سازی و ایجاد زیست بوم کارآفرینی مهم‌ترین لازمه شکوفایی کسب و کارهای نوپا

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با تأکید بر تحول در زیرساخت‌های بنیادین فرهنگی و همچنین ساختارهای¬آموزشی گفت: باید در امر آموزش¬به طور خلاق و نوآورانه تغییر جدی ایجاد شود و برای تسهیل این¬روند نیز هماهنگی هایی با وزارت علوم و آموزش و پرورش داشتیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، به آسیب‌های ناشی از اقتصاد نفتی را یادآور شد و افزود: تکیه صرف به درآمدهای حاصل از فروش نفت کشور را دچار آسیب‌های فراوانی کرده است و دانشگاه‌های کشور با حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین و تربیت نیروی انسانی نوآور، به اصلاح این ساختار فرهنگی نادرست کمک کنند.

وی افزود: تحقق مفاهیم دانش بنیان آسان نیست و بودجه نفت خلاقیت فرزندان ما را از بین برده است و استخدام در سازمانهای دولتی به هدف آنان تبدیل شده است.

ستاری با تاکید بر این‌که فرهنگ ارزش‌گذاری بر مبنای دارایی‌های فیزیکی باید جای خود را به خلاقیت، ایده و نوآوری نیروی انسانی بدهد، اظهار کرد: افراد باید بر اساس ایده هایشان ارزش گذاری شوند، و کسانی که با اعتماد به‌نفس، جسارت و پشتکار ایده‌های خود را تحقق می‌بخشند، مهم‌ترین سرمایه اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری به‌شمار می‌روند.

ستاری، با اشاره به پیشینه دیرین کارآفرینی و نوآوری ایرانیان گفت: کارآفرینی در ژن ایرانی ها بوده است اما اکنون فرهنگ آموزش در سیستم ما از بین رفته است. کسب و کارهای نوپا با توجه به ماهیتشان عموماً هفته ای 10 درصد رشد داشته باشد وگرنه موفق نیست و مشکل سیستم ما، تزریق نفت به آنهاست.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، نیروی انسانی تحصیل کرده ایرانی را یک مزیت مهم و سرمایه‌ای ارزنده برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ارزیابی کرد و گفت: ما در شاخص‌های نیروی انسانی، دومین قدرت جهان هستیم و با تربیت فارغ‌التحصیلان مهندسی، هم‌پای کشورهای قدرتمند جهان چهارمین کشور جهانیم اما به‌کارگیری این ظرفیت ارزشمند مستلزم ایجاد یک زیست‌بوم مساعد برای فعالیت آن‌ها است.

ظهور کسب و کارهای نوپا

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این‌که ظهور کسب و کارهای نوآور موفق ایرانی، نشان‌دهنده وجود ظرفیت خارق‌العاده کشورمان در این عرصه است، ابراز کردتعداد کسب و کارهای نوآوری که با رشد خارق‌الععاده خود افتخار آفرینی کرده‌اند کم نیست و با کسب و کارهای برجسته جهان رقابت می‌کنند؛ اما موفقیت و استمرار این راه، نیازمند حمایت زیست بومی است و توزیع پول دولتی به جز ایجاد رانت نتیجه‌ای نخواهد داشت و کمکی به این کسب و کارها نخواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: حدود 600 شرکت دانش بنیان اصولی وجود دارد که به سرعت پیش می روند، که گردانندگان آن جوانانی هستند که صاحب ایده و خلاقیت هستند.

ستاری، منابع مالی را اولویتی پایین برای توفیق یک استارتاپ دانست و از جسارت، پشتکار و ایده به عنوان مهم‌ترین ضرورت‌های رشد یک کسب و کار نوپا یاد کرد.

وی ادامه داد: اغلب استارتاپ‌های موفق، با کم‌ترین امکانات موجود و با پشتکا و نوآوری خود شکوفا شده و رشد کرده‌اند؛ این واقعیت نشان می‌دهد منابع مالی، اولویتی به مراتب پایین‌تر برای یک کسب و کار نوپا محسوب مب‌شود، اما مهم‌تر از منابع مالی، تحقق تحول فرهنگی است تا زمینه و فضای مساعد برای تحول‌آفرینی این کسب و کارها در حوزه خدمات و محصولات فناورانه فراهم شود.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: تمام مراحل و اقدامات جهت کاهش آلایندگی نیروگاه برق حرارتی شازند اراک در قالب ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و از طریق یک کارگزار تخصصی با مدیریت ستاد و کمیته فنی ذیل آن راهبری خواهد شد تا نهایتا به یک الگو و مدل قابل تسری به دیگر نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ کشور برسیم.

به گزارش ایسنا، سید مهدی نوربخش، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست طی سخنانی در نخستین نشست هماهنگی در راستای پیگیری فراخوان کاهش آلایندگی نیروگاه برق حرارتی شازند اراک، اظهار کرد: هدف از این نشست هماهنگی، تشکیل کارگروهی از خبرگان برای رسیدن به راه حل‌هایی جهت کاهش آلودگی نیروگاه شازند است. در این راستا، می‌کوشیم تا این موضوع را در سه بخش اصلاح سوخت نیروگاهی و سولفورزدایی مازوت، اصلاح فرآیندهای داخل نیروگاه و ارتقای راندمان و بهره‌وری و نهایتا حذف آلاینده‌های خروجی و اصلاح فضای سبز پیرامونی پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: تمام مراحل و اقدامات جهت کاهش آلایندگی این نیروگاه در قالب ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و از طریق یک کارگزار تخصصی با مدیریت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست و کمیته فنی ذیل آن راهبری خواهد شد تا نهایتا به یک الگو و مدل قابل تسری به دیگر نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ کشور برسیم.

وی ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های فعال در حوزه مسائل زیست محیطی را برای پیشبرد ایده کاهش آلایندگی نیروگاه شازند، ضروری دانست و دراین راستا به فراخوانی که به تازگی از سوی ستاد منتشر شده، اشاره کرد و گفت: در این فراخوان ما به دنبال ایجاد کارگزار تخصصی برای تشکیل این کنسرسیوم هستیم و تا به امروز هفت شرکت دانش‌بنیان اعلام آمادگی کرده‌اند.

نوربخش همچنین به ابزارهای حمایتی معاونت اشاره کرد و اعطای اعتبار مالیاتی، ابزارهای تنظیم‌گری و وضع قوانین و مقررات و تسهیلگری جهت اجماع سازی شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله این ابزارها برشمرد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری،  وی در  پایان خاطرنشان کرد: اقدام بعدی در راستای پیگیری موضوع، تشکیل کمیته فنی و بررسی پیشنهادهای دریافتی خواهد بود. پس از انتخاب کارگزار تخصصی، تدقیق فهرست خدمات و انتظارات و تدوین نقشه راه با راهبری کمیته فنی، انجام خواهد شد که انتظار می‌رود بتوانیم تا پایان سال، بخش‌هایی از این اقدام مثبت را به مرحله اجرا درآوریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار