Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی منتظر می‌مانند تا تحصیلات خود را به صورت کامل به اتمام برسانند و سپس اقدام به ازدواج کنند ولی در این میان پرسش هایی مطرح می‌شود.

به گزارش گروه رسانه های بی‌باک، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق گلزاده، جامعه شناس دینی در گفت‌وگو باایکنابه تبیین علل بالا رفتن سن ازدواج در جوانان پرداخت و گفت: تأخیر در ازدواج تأخیر در دستیابی به کمال و توفیقاتی است که در این امر نهادینه شده است که از جمله می‌توان به داشتن فرزند سالم اشاره کرد چرا که فرزندی که دارای والدین کهنسال است نمی‌تواند از شادابی و نشاط کافی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی فضای مجازی و ماهواره‌ها را از جمله عواملی دانست که به بالا رفتن سن ازدواج منجر شده‌ است و گفت: این بسترها محیطی برای لذت‌های حرام هستند و مشکلات زندگی را چنان در نظر آنان برجسته می‌کنند که جوانان جرئت ورود به زندگی مشترک و ازدواج را ندارند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامیتوقعات بیش از حد و نابجای دختران و پسران نسبت به یکدیگر و یا خانواده‌ها نسبت به دیگری را از دیگر عوامل بالا رفتن سن ازدواج خواند و عنوان کرد: برآورده کردن برخی توقعات زمان‌بر و مستلزم هزینه‌کرد بالا است؛ همین امر سبب می‌شود جوانان زمان ازدواج را به تأخیر برسانند تا بتوانند توقعاتی که هیچ الزامی برای وجود آن به منظور آغاز زندگی مشترک ندارد را عملیاتی کنند‌.

این جامعه‌شناس ادامه داد: وقتی یکی از ملاک‌های جوانان داشتن تحصیلات در مقاطع بالا از سوی خود و همسرشان است باید شاهد به تأخیر افتادن و بالا رفتن سن ازدواج نیز باشیم چرا که دریافت مدرک دکتری که امروز در پیش چشم جوانان به امری ضروری تبدیل شده، بسیار زمان‌بر است.

وی بر ضرورت شناخت اولویت‌ها برای ازدواج تأکید کرد و گفت: گاهی اولویت‌ها اشتباه شناخته می‌شود؛ جوانان ما امروز نتوانسته‌اند بین ازدواج، تحصیل و اشتغال اولویت قائل شوند. واضح است که داشتن تحصیلات و اشتغال امری پسندیده است، اما باید بررسی کرد که دسترسی به این ویژگی در چه زمانی ممکن است و افراد تا چه زمانی از داشتن زندگی مشترک در جوانی محروم می‌مانند.

مجرد در دانشگاه یا متأهل؟

حجت‌الاسلام گلزاده با طرح یک پرسش گفت: برخی منتظر می‌مانند تا تحصیلات خود را به صورت کامل به اتمام برسانند و سپس اقدام به ازدواج کنند ولی در این میان این پرسش مطرح می‌شود که افراد در عنفوان سن جوانی که نیاز به جنس مخالف دارند و در محیط مختلط دانشگاه هستند با داشتن یک همسر می‌توانند به تحصیل بپردازند و یا به تنهایی و با تحمل برخی مشکلات به سبب تنها بودن، می‌توانند در این زمینه موفق باشند. جوان مجرد از ظرفیت، توان و قابلیتی که دارد نمی‌تواند به درستی بهره‌برداری کند اما جوانی که دست به ایجاد زندگی مشترک می‌زند، با وجود مشکلات مادی می‌تواند با برنامه ریزی و هدف گذاری مشترک بر بسیاری از مشکلات فائق آید.

وی یکی از عوامل اساسی دیگر بالا بودن هزینه‌های زندگی مشترک همچون مهریه، هزینه‌های سنگین مراسم عقد و عروسی و اسباب و لوازم زندگی مشترک همچون خانه، ماشین و لوازم زندگی دانست و گفت: با یک مدیریت صحیح می‌توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد که از جمله آنها معقول و متعادل کردن هزینه‌ها است.

این جامعه‌شناس با ارائه پیشنهادی گفت: برگزاری مراسم‌های نامزدی، عقد و عروسی بسیار هزینه بر است و خانواده‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد، در این راستا با یک برنامه‌ریزی و تدبیر می‌توان به تجمیع مراسم‌ها پرداخت و از برگزاری مکرر مراسم‌های هزینه‌بر خودداری کرد. همچنین در صورتی که خانواده‌ها تمایل دارند هدیه‌ای به زوجین به منظور آغاز زندگی بدهند می‌توانند این امر را به نحوی پیش ببرند که گره‌ای از زندگی آنان باز شود، اما چشم و هم چشمی و تعارفات بیهوده سبب شده است افراد از بیان نیازهای زندگی خود بپرهیزند.

ضرورت شناخت عوامل پایداری زندگی

وی به نقش والدین در ازدواج جوانان اشاره و عنوان کرد: والدین باید در سازماندهی زندگی زوج‌های جوان نقش اصلی را بر عهد گیرند و شرایط ازدواج پایدار را به درستی درک کنند و تشخیص دهند تا بتوانند جوانان را نیز راهنمایی کنند.

وی اخلاق، تدین و ایمان، تفاهم و سازگاری، قناعت و .. را از جمله عواملی خواند که سبب همراهی زوجین با یکدیگر تا پایان عمر و سبب ایجاد زندگی مشترک پایدار می‌شود و عنوان کرد: گاهی این ملاک‌ها به درستی احصا نمی‌شود و ملاک افراد معیارهایی همچون زیبایی می‌شود؛ در صورتی که این شاخص بستگی به زمان داشته و ماندگاری ندارد، بنابر‌این با گذشت زمان دچار دلزدگی از همسر خود می‌شوند.

حجت‌الاسلام گلزاده داشتن کفو فرهنگی و ایمانی را از جمله عوامل مؤثر بر ایجاد زندگی مشترک پایدار دانست و تصریح کرد: در این جهت می‌توان از کفو علمی نیز نام برد اما درجه اهمیت آن به اندازه مسائل یاد شده نیست، چرا که اگر افراد به فهم و درک صحیح از مفهوم تحصیل رسیده باشند می‌توانند بدون داشتن مشکل با تفاوت‌هایی در میزان مدرک تحصیلی در کنار یکدیگر زندگی کنند.

جزئیاتی که اختلاف برانگیز نیستند را رها کنیم

وی به بروز برخی بدعت‌ها در پروسه ازدواج اشاره و عنوان کرد: به عنوان مثال به تازگی مرسوم شده است که افراد به بسیاری از پرسش‌های جزئی در ارتباط با تمایلاتشان در عرصه ازدواج پاسخ دهند و یکسانی این سلایق را ملاکی برای ازدواج بدانند در صورتی که در زمینه برخی جزئیات باید در زندگی مشترک به شناخت رسید، چرا که همسان نبودن آنان تاثیری در ایجاد زندگی مشترک ندارد.

رسانه‌ها


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۱۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین مشترک ملی پوشان ووشو ایران با چینی‌ها در اردوی آماده‌سازی

به گزارش خبرگزاری مهر، تیم‌های ملی ساندا و تالو کشورمان پس از اتمام مسابقات انتخابی جام ‌جهانی که با قهرمانی مقتدرانه کشورمان همراه بود؛ جهت برپایی اردوی آماده‌سازی وارد کمپ تمرینی تیم‌های ملی چین در شهر خوخات شدند.

قرار است تیم‌های ملی کشورمان در این کمپ تمرینی با ووشوکاران چینی تمرینات آماده‌سازی را دنبال کنند.

تیم‌ ملی ووشو کشورمان خود را برای ۳ رویداد بین‌المللی شامل؛ بازی‌های بریکس کازان روسیه در خردادماه ، جام بین المللی پارس ایران در مردادماه و مسابقات قهرمانی آسیا ماکائو در شهریورماه مهیا می‌کند.

همچنین پس از ورود به محل این کمپ تمرینی، رئیس انجمن ووشو چین، با اعضای تیم‌ ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این راستا تیم تالو کشورمان به همراه تالوکاران چینی ضمن حضور در مدرسه راهنمایی “خوخات” چین اقدام به آموزش نمادین ووشو به هنرجویان حاضر در این مدرسه کردند که این دیدار با استقبال پرشوری از سوی دانش‌اموزان این مدرسه همراه بود.

کد خبر 6090934

دیگر خبرها

  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • تداوم پیشتازی همراه اول در جذب مشترکان
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • تمرین مشترک ملی‌پوشان ووشو با چینی‌ها
  • تمرین مشترک ملی پوشان ووشو ایران با چینی‌ها
  • تمرین مشترک ملی پوشان ووشو ایران با چینی‌ها در اردوی آماده‌سازی