Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سورنا ستاری در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری را مهم‌ترین اولویت دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود: ایجاد و توسعه زیست‌ بوم کارآفرینی و نوآوری، تقویت کسب و کارهای فناور و نوآور و شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار ما در دولت دوازدهم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد فضای حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور

معاون علمی و فناوری ریس‌جمهور، یکی از ضرورتهای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را ارتقای سهم آنها در اجرای طرح‌های ملی و بین‌المللی دانست و گفت: ارتقای توان صادرات محصولات دانش‌بنیان، افزایش جذب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های خارجی در طرح‌های فناورانه از ضرورت‌های دیگر این بخش از اقتصاد کشور است که معاونت علمی و فناوری با ایجاد زیرساخت‌های حمایتی لازم دنبال می‌کند.

وی با اشاره به حمایت‌های گوناگون در صادرات، معافیت‌ها، معرفی محصولات، ثبت اختراعات و پتنت ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: دولت در بستر مناسبی چون قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از این شرکت‌ها با اعطای معافیت مالیاتی یا گمرکی حمایت می‌کند یا از طریق کریدور صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان زمینه ورود این محصولات را به بازارهای منطقه‌ای و جهانی فراهم می‌کند.

ستاری با اشاره به ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به عرصه حمایت از کسب و کارهای فناور، ‌ادامه داد: در حوزه مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا VC برای حمایت از آنها وارد بورس شده‌اند تا زمینه ورود سرمایه‌گذاران در عرصه‌ استارتاپ فراهم شود. زیرا راه حمایت از نسل جدید کسب و کارها این است که اقتصاد و پول را به محیط علم و دانش بیاوریم.

ستاری با بیان این‌که پایه و اساس اقتصاد دانش‌بنیان نیروی انسانی خلاق است، اظهار کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه توانمندی نیروی انسانی جوان، تحصیل‌کرده و خلاق یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت علمی و فناوری است که در 4 سال آینده به طور جدی دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان نه تنها تولید علمی بلکه علم را هم کاربردی می‌کند، تاکید کرد: بحث دانش‌بنیان ضمن حل بسیاری از چالش‌های موجود همچون اشتغال، مسائل گریبان‌گیر روزمره ما همچون مشکلات زیست‌محیطی را نیز حل می‌کند. بسیاری از مسائل و چالش‌های جدی موجود در کشور همچون نبود بهینه‌سازی مصرف انرژی، خشکسالی، مدیریت محیط‌ زیست و ...پاسخ‌هایی از جنس فناوری و نوآوری را می‌طلبد.

فرهنگ‌سازی و ایجاد زیست بوم کارآفرینی مهم‌ترین لازمه شکوفایی کسب و کارهای نوپا

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تأکید بر تحول در زیرساخت‌های بنیادین فرهنگی و همچنین ساختارهای آموزشی گفت: باید در امر آموزش به طور خلاق و نوآورانه تغییر جدی ایجاد شود و برای تسهیل این روند نیز هماهنگی‌هایی با وزارت علوم و آموزش و پرورش داشتیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، آسیب‌های ناشی از اقتصاد نفتی را یادآور شد و افزود: تکیه صرف به درآمدهای حاصل از فروش نفت، کشور را دچار آسیب‌های فراوانی کرده است و دانشگاه‌های کشور باید با حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین و تربیت نیروی انسانی نوآور، به اصلاح این ساختار فرهنگی نادرست کمک کنند.

وی افزود: تحقق مفاهیم دانش‌بنیان آسان نیست و بودجه نفت خلاقیت فرزندان ما را از بین برده است و استخدام در سازمان‌های دولتی به هدف آنان تبدیل شده است.

ستاری با تاکید بر این‌که فرهنگ ارزش‌گذاری بر مبنای دارایی‌های فیزیکی باید جای خود را به خلاقیت، ایده و نوآوری نیروی انسانی بدهد، اظهار کرد: افراد باید بر اساس ایده‌هایشان ارزش‌گذاری شوند و کسانی که با اعتماد به‌نفس، جسارت و پشتکار ایده‌های خود را تحقق می‌بخشند، مهم‌ترین سرمایه اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری به‌شمار می‌روند.

ستاری با اشاره به پیشینه دیرین کارآفرینی و نوآوری ایرانیان، گفت: کارآفرینی در ژن ایرانی‌ها بوده است؛ اما اکنون فرهنگ آموزش در سیستم ما از بین رفته است. کسب و کارهای نوپا با توجه به ماهیتشان باید عموماً هفته‌ای 10 درصد رشد داشته باشند، وگرنه موفق نیستند و مشکل سیستم ما، تزریق نفت به آنهاست.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، نیروی انسانی تحصیل‌کرده ایرانی را یک مزیت مهم و سرمایه‌ای ارزنده برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ارزیابی کرد و گفت: ما در شاخص‌های نیروی انسانی، دومین قدرت جهان هستیم و با تربیت فارغ‌التحصیلان مهندسی، هم‌پای کشورهای قدرتمند جهان چهارمین کشور جهانیم؛ اما به‌کارگیری این ظرفیت ارزشمند مستلزم ایجاد یک زیست‌بوم مساعد برای فعالیت آن‌ها است.

ظهور کسب و کارهای نوپا

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان این‌که ظهور کسب و کارهای نوآور موفق ایرانی، نشان‌دهنده وجود ظرفیت خارق‌العاده کشورمان در این عرصه است، تصریح کرد: تعداد کسب و کارهای نوآوری که با رشد خارق‌العاده خود افتخارآفرینی کرده‌اند، کم نیست و با کسب و کارهای برجسته جهان رقابت می‌کنند؛ اما موفقیت و استمرار این راه، نیازمند حمایت زیست بومی است و توزیع پول دولتی به جز ایجاد رانت نتیجه‌ای نخواهد داشت و کمکی به این کسب و کارها نخواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور ادامه داد: حدود 600 شرکت دانش‌بنیان اصولی وجود دارد که به سرعت پیش می‌روند که گردانندگان آن جوانانی هستند که صاحب ایده و خلاقیت هستند.

ستاری، منابع مالی را اولویتی پایین برای توفیق یک استارتاپ دانست و از جسارت، پشتکار و ایده به عنوان مهم‌ترین ضرورت‌های رشد یک کسب و کار نوپا یاد کرد.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور تاکید کرد: اغلب استارتاپ‌های موفق، با کم‌ترین امکانات موجود و با پشتکار و نوآوری خود شکوفا شده و رشد کرده‌اند؛ این واقعیت نشان می‌دهد منابع مالی، اولویتی به مراتب پایین‌تر برای یک کسب و کار نوپا محسوب می‌شود، اما مهم‌تر از منابع مالی، تحقق تحول فرهنگی است تا زمینه و فضای مساعد برای تحول‌آفرینی این کسب و کارها در حوزه خدمات و محصولات فناورانه فراهم شود.

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۴۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال

روح الله‌ دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست خبری سالانه این معاونت گفت: در حوزه هوش مصنوعی و شورای راهبری ملی هوش مصنوعی سال گذشته با دستگاه‌های زیادی تعامل شکل گرفت. با برگزاری و حضور دها متخصص بخش نظارت تنظیم‌گری، توسعه و پیگیری پروژه‌ها این شورا راهبری تشکیل شد.

او گفت: در اسفند ماه سال گذشته شورای راهبری ملی هوش مصنوعی با تعیین اعضای با دستور رئیس جمهور تشکیل شد. مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ، کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری خدمات پردازشی بزرگ در اپراتور‌های این مرکز قرار دارد و به شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها خدمات دهی می‌کند.

دهقانی بیان کرد: ایران ۷۰ الی ۸۰ رتبه کاربرد در حوزه هوش مصنوعی دارد. معاونت علمی و فناوری تلاش دارد برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها از آنها حمایت کند. یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها در بورس است. دانش بنیان‌ها برای ورود و سرمایه گذاری در بورس نیازی به اقدام در معاونت علمی ندارند، اما برای شرکت‌هایی که کلان داده‌های مردم و داده‌های امنیت ملی را به دنبال دارند باید از طریق این معاونت وارد شوند.

او گفت: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند کا تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت. علم و فناوری، استفاده از این تکنولوژی‌ها دوبال عملیات صادق بودند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اطهار کرد: حمایت از اندیشه ورزی و تفکردر کشور حمایت از توسعه علم و حمایت از توسعه فناوری و حمایت از توسعه کسب کار‌ها از ارکان اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری است. ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در این معاونت نیز کار خود را آغاز کرده است. امضا کردن موافقت نامه با صنایع بزرگ فولادی و پتروشیمی و وزارت خانه‌های بزرگ از برنامه‌های معاونت علمی بوده که انجام شده است. 

او بیان کرد: قریب به ۲۰ کنسرسیوم در حوزه پتروشیمی، فولاد، ذوب آهن و محیط زیست و ... برای حل مسائل کشور عقد قرارداد و برگزار شد. بودجه‌ای معادل پروژه ۵۰۰ میلیون یورویی نفت برای اجرای پروژه‌های پیشران فناورانه باشند و تاثیر مستقیم در زندگی مردم داشته باشند در پایان سال گذشته ابلاغ شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری ادامه داد: در نظام جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها، علاوه بر سطح فناوری، میزان اشتغال تخصصی و گردش مالی شرکت هم مورد مطالعه قرار می‌گیرد و شرکت‌ها بر این اساس به شرکت‌ها نوپا، نوآور و فناور تقسیم می‌شوند.

او افزود: نوع ۱-۲ و ۳ سابق بر اساس فناوری تقسیم بندی می‌شود، اما الان اشتغال تخصصی و گردش مالی نوع تقسیم بندی را مشخص می‌کند. شرکت‌های بسیار نوع یک داشته‌ایم که در بازنگری به شرکت نوپا تبدیل شدند و شرکت‌های نوع ۳ داشتیم که به شرکت‌های نوآور و فناور تبدیل شدند. ساز و کار‌های حمایتی از دانش بنیان‌ها در روش جدید متناسب‌تر شدند.۱۰ پارک کشور به کارگزار شناسایی شرکت‌های نوپا تبدیل شده اند.

در حال تکمیل...

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی