Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس موسسه کنترل سلاح آمريکا معتقد است که بر اساس مفاد برجام فقط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌تواند درخواست دسترسي به تاسيسات ايران را داشته باشد و نه هيچ کشور ديگري.
خبرگزاري مهر، گروه بين الملل- عبدالحميد بياتي: اظهارات جنجالي هفته گذشته «نيکي هيلي» نمانيده آمريکا در سازمان ملل در خصوص ايران و برجام و همچنين سفر وي به وين براي ديدار با «يوکيو آمانو» مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي و طرح خواسته‌هاي نامتعارف نماينده آمريکا از آژانس موجب بوجود آمدن حدس و گمان هايي در خصوص آينده برجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماينده آمريکا در سازمان ملل در نشست خبري خود در روز جمعه با خبرنگاران اظهار داشت: بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد به پايگاه هاي نظامي ايران دسترسي داشته باشند.
وي در ادامه ابراز نگراني کرد که بازرسان هسته اي به پايگاه هاي نظامي ايران دسترسي ندارند و از آژانس بين المللي انرژي اتمي خواست از تمام مقامات خود براي اطمينان از پايبندي تهران به توافق هسته اي استفاده کند.
طرح اين موارد از سوي هيلي سبب شده تا با توجه به نزديک بودن زمان اعلام جديد پايبندي ايران به برجام از سوي آمريکا، اين احتمال قوت بگيرد که آمريکا در حال مقدمه چيني براي خروج از برجام است. در همين رابطه براي تحليل بهتر موضوع با «داريل کيمبال» رئيس موسسه کنترل سلاح آمريکا، به گفتگو بنشينيم.
کيمبال از سال 2001 تا کنون مدير اجرايي انجمن تحقيقاتي کنترل سلاح آمريکاست و در سال 2004 ميلادي توسط نشنال ژورنال به عنوان يکي از 10 چهره تاثيرگذاري که نظريات آنها به شکل گيري سياست هاي آتي در مورد آينده تسليحات هسته اي کمک مي کند معرفي شده است. متن کامل اين گفتگو به شرح زير است:
* نيکي هيلي، نماينده آمريکا در سازمان ملل، در هفته گذشته مدعي شد که آمريکا مي خواهد بداند که آيا آژانس برنامه اي براي بازرسي از سايت هاي نظامي ايران براي تائيد پايبندي ايران به برجام دارد يا خير. وي در همين راستا به وين سفر کرده و با «يوکيو آمانو» مدير کل آژانس ديدار کرد، ارزيابي شما از اين حرکت جديد آمريکا چيست؟
اين کاملا طبيعي است که يک مقام بلندپايه از آمريکا، ايران و يا هر کشوري ديگري از کشورهاي اروپايي حاضر در برجام (EU3+3) با مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي و تيم وي در خصوص نظارت بر اجراي برجام و پايبندي به آن رايزني کنند.
به دليل آنکه نيکي هيلي در مقام نمايندگي آمريکا در سازمان ملل تازه کار بوده و تجريه چنداني در اين رابطه ندارد ارتباط وي با آژانس بين المللي انرژي اتمي و مطلع شدن از اينکه آژانس به چه صورتي عمل مي کند امري سودمند است. همچنين اين ارتباط براي مطلع شدن از نقش مهم آژانس يعني نظارت بر اجراي برجام و همچنين رعايت پادمان هاي آژانس از سوي کشورهاي مختلف براي مطمئن شدن از اينکه فعاليت هاي هسته اي آنها صلح آميز است نيز مفيد است.
ترامپ نه مي خواهد شخصا توافق برجام را تائيد کند و نه اينکه مي خواهد برهم زننده توافقي باشد که هم آژانس هاي اطلاعاتي آمريکا و هم مشاوران ارشد وي و هم متحدان آمريکا معتقدند که وجود آن به نفع آمريکا و جامع بين المللي است* آيا اين رويکرد جديد از سوي آمريکا (سفر هيلي به وين و درخواست براي بازرسي از ايران) مي تواند منجر به خروج آمريکا از برجام شود؟
به رغم اجراي مفاد برجام از سوي ايران هيچ شکي در اين وجود ندارد که برجام به موجب اظهارات «ترامپ» تحت فشار سنگين قرار دارد. ترامپ معتقد است که انتقاد از برجام و تهديد براي عدم تائيد پايبندي ايران به برجام منافع سياسي کوتاه مدت وي را تامين مي کند. برجام همچنين از سوي تندروها که بدنبال منافع داخلي خود هستند نيز تحت فشار است.
بر اساس قوانين آمريکا، رئيس جمهور ايالات متحده بايد هر 90 روز يکبار تائيديه اي را در مورد برجام صادر کرده و به کنگره گزارش بدهد. تاريخ بعدي صدور اين تائيديه 15 اکتبر است. اگر ترامپ اين تائيديه و پايبندي ايران به برجام را صادر نکند و يا آنکه دولت آمريکا دليلي بيابد که به موجب آن بگويد ايران به مفاد برجام پايبند نبوده آنکاه کنگره ايالات متحده به موجب قانون INARA (قانون بازبيني توافق هسته اي ايران) که در سال 2015 تصويب شده مي تواند تحريم هاي مرتبط با برنامه هسته اي ايران را مجددا اعمال کند.
بر اساس قانون INARA رئيس جمهور آمريکا بايد موارد زير را تائيد کند:
- ايران بطور کامل برجام را اجرا مي کند؛
- ايران مفاد برجام را نقض نکرده است؛
- ايران هيچ اقدامي که مشخصا مي تواند موجب توسعه برنامه تسليحات هسته اي شود انجام نداده است؛
- تعليق تحريم ها اقدامي مناسب و موثر به موجب اقدامات انجام شده از سوي ايران بوده و به سود امنيت ملي آمريکاست.
با اين حال دولت ترامپ تاکنون نشان نداده که تصميم به خروج از برجام و يا اعلام عدم پايبندي ايران به برجام بر اساس قانون آمريکا (INARA) دارد. آمريکا تاکنون چنين حرکتي انجام نداده و دست کم هنوز در پي آن نيست. به رغم اين موضوع ترامپ نه مي خواهد شخصا توافق برجام را تائيد کند و نه اينکه مي خواهد برهم زننده توافقي باشد که هم آژانس هاي اطلاعاتي آمريکا و هم مشاوران ارشد وي و هم متحدان آمريکا معتقدند که وجود آن به نفع آمريکا و جامع بين المللي است.
اعمال مجدد تحريم هاي هسته اي بدون وجود مدرکي روشن در خصوص اينکه ايران از برجام تخطي کرده آمريکا را به عنوان برهم زننده برجام معرفي کرده و خطر از هم پاشيدن توافق هسته اي را افزايش مي دهد. تحت چنين شرايطي بعيد است که متحدان اروپايي آمريکا در اعمال مجدد تحريم هاي هسته اي عليه ايران از جمله تحريم هاي ثانويه که بانک ها و تجار طرف قرارداد با ايران را تحت فشار قرار مي دهد با واشنگتن همراهي کنند و ديگر اينکه «گزينه مذاکره مجدد براي رسيدن به توافقي بهتر»، گزينه اي واقع بينانه نيست.
* نيکي هيلي اعلام کرده بود که براي طرح پرسش به وين مي رود و نه براي مجبور کردن آژانس به انجام کاري خاص؛ با توجه به نفوذي که آمريکا در آژانس دارد آيا ممکن است اين نهاد بين المللي محدوديت هاي بيشتري را عليه ايران اعمال کند؟
هيلي گفته که او با مقامات آژانس ديدار و سوال هايي در خصوص نظارت بر پايبندي ايران به برجام و اجراي مفاد اين توافق از سوي تهران مطرح کرده است. اما برخي از مقامات کاخ سفيد مي گويند بدنبال اين هستند که آژانس از تاسيسات نظامي ايران و يا تاسيساتي که در مورد آنها نگراني وجود دارد بازرسي کند. اين افراد مي گويند آژانس بر اساس برجام قادر به انجام اين کار هست و انجام اين کار براي آزمودن همکاري ايران لازم است.
بر اساس برجام اين برعهده آژانس است که درخواست دسترسي به مکاني خاص را داده و تعيين کند که آيا همکاري ايران کافي بوده و موجب رفع نگراني هاي شده يا خير. هيچ يک از طرف هاي حاضر در برجام نمي تواند چنين درخواستي را مطرح کند. اگر آژانس خواسته اي را مطرح کند و از پاسخ هاي تهران قانع نشود آنگاه 5 طرف از 8 طرف حاضر در کميسيون مشترک مي توانند راي به انجام اقداماتي براي حل اين نگراني بدهند (اين موضع در ضميمه 1 بخش Q برجام قيد شده است.)
به نظر من اگر نگراني مشروعي وجود دارد و يا بازرسي از يک سايت براي تائيد همکاري و پايبندي ايران به برجام ضروري است اين امر ضروري خواهد بود که آژانس به گوش به زنگ بودن خود ادامه داده و همچنين در پي تحقق اين حق خود براي دسترسي به تاسيسات ايران باشد.
هرچند اين امر تنش زا خواهد بود که آمريکا با هدفي خاص به آژانس فشار بياورد تا اين نهاد بين المللي خواستار بازرسي از تاسيسات ايران شود. طرح چنين درخواستي با مخالفت ايران مواجه شده و آنگاه دليلي براي عدم پايبندي ايران به برجام بوجود مي آيد.
هر چند برجام براي هيچ يک از طرفين تمام آن چيزي که مي خواستند نيست اما يک دستاورد تاريخي و يک دستاورد ديپلماتيک برد-برد است که نبايد از طرف هيچ يکي از طرفين بويژه براي رسيدن به موفقيت هاي کوتاه مدت سياسي نقض يا به دور انداخته شوددر چنين وضعيتي مقامات ايراني نيز به نوبه خود بايد بدون درنگ همکاري کاملي با آژانس و برآورده کردن خواسته هاي آن براي دسترسي هاي اضافي داشته باشند تا طرف هاي ديگر متقاعد شوند که ايران به همکاري با آژانس ادامه داده و چيزي براي پنهان کردن ندارد.
اگر بحثي مشروع در مورد اينکه ايران و يا طرف ديگري در برجام چگونه به برجام پايبند بوده و تعهدات خود در قبال آن را انجام مي دهد مطرح است موضوع بايد در داخل کميسيون مشترک برجام حل و فصل شود. کميسيون مشترک مجمعي متشکل از 8 عضو است که براي بررسي سوالات مربوط به اجراي برجام و رفع اختلاف نظرها در خصوص آن بوجود آمده است.
علاوه بر اين مورد اين امر براي ايران غيرسازنده خواهد بود که تهديد به ارتقاي سطح غني سازي اورانيوم به رغم محدوديت هايي که برجام اعمال کرده کند. زيرا هيچ توجيه فني براي انجام اين کار وجود ندارد و انجام آن موجب تقويت موضع اشخاصي در واشنگتن و نقاط ديگر که خواستار اعمال مجدد تحريم ها عليه ايران هستند مي شوند.
دليل اين افراد براي اعمال دوباره تحريم ها سخت کردن کار براي شرکت هاي اروپايي، روسي و چيني براي مبادلات تجاري، سرمايه گذاري و همکاري هاي فني با طرف هاي ايران است.
* آنتونيو گوترش، دبير کل سازمان ملل متحد، معتقد است که برجام يکي از مهمترين دستاوردهاي ديپلماتيک براي تحقق صلح و ثبات در جهان است و همه طرف هاي حاضر در برجام بايد براي حفظ آن تلاش کنند، با توجه به اين اظهارات و اقداماتي که واشنگتن در خصوص برجام انجام مي دهد چگونه ممکن است آمريکا برجام را حفظ کند؟
حق با دبيرکل سازمان ملل است. توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بين آمريکا و متحدان بين المللي آن يعني اتحاديه اروپا، چين، فرانسه، آلمان، روسيه و انگليس به اضافه ايران به امضا رسيده ثابت شده که يک توافق موثر و قابل اثبات است که براي تلاش هاي منع گسترش هسته اي و نيروبخشيدن (احياي) اقتصاد ايران دستاوردي مهم است.
هر چند برجام براي هيچ يک از طرفين تمام آن چيزي که مي خواستند نيست اما يک دستاورد تاريخي و يک دستاورد ديپلماتيک برد-برد است که نبايد از طرف هيچ يکي از طرفين بويژه براي رسيدن به موفقيت هاي کوتاه مدت سياسي نقض يا به دور انداخته شود.
اگر يکي و يا تعداد بيشتري از طرفين از عمل به تعهدات خود در برجام خودداري کنند تمامي طرف ها زيان مي کنند. تا کنون هيچ طرح جايگزيني (plan B) براي برجام وجود نداشته و نمي توان دوباره درباره آن به گفتگو (مذاکره مجدد) نشست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۹۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟

از ابتدای پيروزی انقلاب تاکنون دشمنان نظام با تکیه بر فشارهای اقتصادی ،جنگ روانی و تحریم همواره سعی داشته تا ملت ایران را تحت فشار قرار دهد .آمریکا وهم پیمانانش گرچه همواره یک شعار ثابت دارند که هدف ما از اعمال فشار دستگاه دولت و حکومت است اما حقیقت امر دیگریست .آنان به خوبی می‌دانند که با اعمال تحریم‌ها و جنگ اقتصادی این اقشار جامعه هستند که تحت فشار قرار می‌گیرند در واقع قصد دارند تا با تحت فشار قرار دادن ملت نظام اسلامی تسلیم زورگویی ها و زیاده خواهی های آنان بشود و از طریق رسانه های تحت امر خود نیز سعی دارند تا در کشور تولید آشوب کنند. در ادامه به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شکست دشمن در عرصه های مختلف و طراحی توطئه‌ های مذبوحانه آنان خواهیم پرداخت.

همانطور که رهبر انقلاب چند سال پیش فرمودند: با وقوع انقلاب اسلامی دشمنان در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، فرهنگی و... دشمنیِ خود علیه ایران اسلامی را دنبال کردند و البته در تمامی این میادین ملت ایران پیروز صحنه بود: «ما در جنگ فرهنگی بر دشمن پیروز شدیم. در جنگ نظامی هم ما پیروز شدیم... در جنگ امنیّتی ـ سیاسی هم ما پیروز شدیم. جنگ امنیّتی ـ سیاسی‌شان سال ۸۸ و حوادث سال ۸۸ بود. برای آن حوادث سالها زحمت کشیده بودند؛ آن‌جور حوادث یک‌ساعته و یک‌روزه که به وجود نمی‌آمد؛ چند سال برای آن زحمت کشیده بودند؛ ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی بر توطئه‌ی دشمن فائق آمد و پیروز شد.» ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ 

دشمن می‌خواهد ملت ایران را به ستوه بیاورد

امروز نقشه‌ی دشمن این سه چیز است: فشار اقتصادی، فشار روانی، و فشار عملی؛ هدف هر سه نوع فشارهای دشمن هم سیطره‌ی بر کشور عزیز ما ایران است.» ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ ایشان در ادامه این سه محور اصلیِ تحرک دشمن را تشریح کردند: «فشار اقتصادی، تحریم است... مسئله‌ی آنها از فشار اقتصادی و تحریم، صرفاً زیر فشار قرار دادنِ دستگاه دولت و حکومت نیست؛ میخواهند ملّت ایران را به ستوه بیاورند به خیال خودشان؛ میگویند ملّت ایران را به ستوه بیاوریم تا نظام اسلامی ناچار بشود تسلیم زورگویی‌های ما بشود... در [فشار روانی] نقاط قوّتی که برای کشور و برای ملّت مایه‌ی اقتدار و مایه‌ی تقویت است نشان کرده‌اند و آنها را در تبلیغات و در برخوردها به‌عنوان نقاط چالش‌آفرین معرّفی میکنند... فشار عملی‌شان عبارت است از اینکه در کشور آشوب ایجاد کنند.» ۱۳۹۷/۰۳/۱۴

دشمنان با تحریم سعی در ایجاد نارضایتی دارند

ایشان همچنین درباره توطئه های جدید دشمن برای غلبه بر ملت ایران نیز فرموده اند: طراحیِ جدید دشمن» یک نقشه‌ی پیچیده و چند لایه است. با فشار اقتصادی ناشی از تحریم، سعی دارند نارضایتی اجتماعی ایجاد کنند: «در جنگ اقتصادی هدف آمریکا ایجاد نارضایی است؛ هدفشان این است؛ میخواهند نارضایی ایجاد کنند بلکه بتوانند این نارضایی را به اغتشاش داخلی تبدیل کنند.» ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ 

ایشان بار دیگر نیز متذکر شدند: در واقع «فشار عملی» همان «جنگ امنیتی» دشمن برای ناامن‌سازی کشور و در ادامه‌ی پروژه‌ی تحریم است و این نه یک تحلیل که خبر است: «من یک خبری را به شما بگویم -این تحلیل نیست، خبر است- قضایای دی‌ماه [سال ۹۶] که یادتان هست... چند روز در چند شهر یک عدّه‌ای آمدند و شعار دادند و کارهایی مانند اینها کردند. دولت آمریکا به همراهی صهیونیست‌ها، به همراهی سعودی‌ها، سه سال یا چهار سال کار کرده بودند برای اینکه این قضایا را به وجود بیاورند؛ چقدر خرج کردند خدا میداند! سه سال، چهار سال کار کردند برای اینکه بتوانند چند روز در چند شهر کشور، دویست نفر، پانصد نفر، هزار نفر آدم را جمع کنند که یک شعاری بدهند... چند سال زحمت کشیدنِ آنها را برای ایجاد آن حادثه، ملّت ایران در ظرف چند روز از بین برد. بعد آنها گفتند که خب، این فلان عیبها را داشت، این عیبها را برطرف کنیم، سال آینده -یعنی سال ۹۷- دوباره همان حوادث را راه بیندازیم. رئیس‌جمهور آمریکا گفت شش ماه دیگر شما خبرهای مهمّی از ایران خواهید شنید؛ آن شش ماه دیگر، همین مرداد [سال ۹۷] بود.» ۱۳۹۷/۰۵/۲۲

دشمن از مطالبات مردمی سوءاستفاده می‌کند 

ایشان همچنین چندی بعد فرمودند: آنچه در آبان ۹۸ و پس از اجرایی شدن طرحِ مدیریت مصرف سوخت در برخی نقاط کشور به‌وقوع پیوست را باید در ادامه‌ی همین طرحِ عملیاتیِ سه ضلعی دشمن دید و فهم کرد. پروژه‌ای که پیش از این توسط آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره شده بود. نقشه‌ای که بر سوء‌استفاده از مطالبات مردمی استوار است و «عوامل نفوذی» و «اشرار» به‌صورتی جدی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند: «نقشه‌ی دشمن این است که از مطالبات مردمی سوءاستفاده کنند. ممکن است در یک شهری، در یک نقطه‌ای از کشور یک عدّه‌ای مطالبه‌ای داشته باشند، جمع بشوند، دنبال مطالباتند... دشمن در یک‌چنین مواردی نقشه میکشد، عوامل نفوذی خود را، در واقع اشرار و انسانهای خبیثی را به تعداد معدودی در این اجتماعات وارد میکنند تا اجتماعات آرام مردم را تبدیل کنند به حرکت ضدّ امنیّتی و حرکت آشوبگرانه... این نقشه‌ی دشمن است، ما خبر داریم؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند برای این کار.» ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ 

این هشدارهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در برخی مقاطع دیگر نیز تکرار شد. به‌صورت مشخص در آذرماه ۹۷ و در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا، ایشان با اشاره به توطئه‌های دشمنان احتمال عملیاتی شدن این توطئه‌ها در سال ۹۸ را به‌صراحت مطرح کردند: «اینها گفتند در سال ۹۷ ما چنین میکنیم، چنان میکنیم، و نقشه‌هایی را برای جمهوری اسلامی ابراز کردند -یعنی در واقع نقشه‌شان لو رفت- این ممکن است فریب باشد؛ ممکن است جنجال را برای سال ۹۷ بکنند، نقشه را برای سال ۹۸ بکشند. همه باید حواسشان جمع باشد.» ۱۳۹۷/۰۹/۲۱البته در ابتدای سال ۹۴ نیز رهبر انقلاب به این توطئه‌ی دشمن اشاره کرده بودند: «[دشمنان] میخواهند این امنیّتی که امروز در کشور ما هست را به‌دست مردم از بین ببرند و مردم را وادار کنند به برهم زدن امنیّت؛ و حرکات اعتراضی را در کشور شروع کنند؛ دارند تحریک میکنند، دارند کار میکنند، دارند برنامه‌‌ریزی میکنند. این کاری است که باجدّیّت و با شدّت به‌دنبال آن هستند؛ خب این یک شرایط مهم است، این یک چالش بزرگ است.» ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ این همه در حالی است که تنها چند روز قبل از اتفاقات رُخ داده پیرامون طرح مدیریت سوخت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش نسبت به مسئله‌ی فتنه هشدار دادند: «[نیروهای مسلّح و حافظ امنیّت] مراقب فتنه باشند... بایستی نیروهایی که حافظ امنیّت هستند آرایش لازم را، نظم لازم را برای مقابله‌ی با فتنه هم بگیرند، آمادگی‌های خودشان را برای فتنه هم بایستی حفظ بکنند.» ۱۳۹۸/۰۸/۰۸

وعده صادقی که ترمز دشمنان را کشید 

در سال ۱۴۰۱ نیز شاهد فتنه انگیزی و تدبیر اندیشی دشمنان با استفاده از ابزارهای رسانه ای برای ازبین بردن نظام اسلامی را نیز شاهد بودیم که این فتنه نیز توسط مردم و مسئولان کشور دفع شد و اسرائیل نیز اخیرا با مورد هدف قرار دادن سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه خواب جدیدی برای مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران دیده بود که آن هم با عملیات وعده صادق به دست نیروهای سپاه دفع شد و این رژیم منحوس علی رغم جو پراکنی و ایجاد جنگ رسانه ای هرگز جرات پاسخ دهی را پیدا نکرد.

آمریکا و اسرائیل در طراحی توطئه های شکست جمهوری اسلامی به بن بست رسیده اند 

حمیدرضا ترقی، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره شکست توطئه های جدید دشمنان در عرصه های مختلف اظهار کرد: دشمن سال‌هاست که با اتخاذ سیاست‌های مختلف همواره تلاش کرده تا به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند که همواره شکست خورده و اکنون در تدابیر و توطئه های جدید خود علیه مردم ایران نیز به بن بست رسیده است.

وی افزود: دشمنان همواره تلاش کردند تا نقش ایران را در منطقه کمرنگ کنند اما شاهد مأیوس شدن آنان هستیم و ایران نقش بسزایی در حل و فصل مسائل منطقه ای دارد.

ترقی متذکر شد: امروز نه تنها هیچ کدام از حیله ها و اهداف دشمنان محقق نشده بلکه برعکس باعث اقتدار بیشتر ایران در سطح جهان شده است .

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی گفت: بدون شک روابط ایران و همسایگان نقش موثری در خنثی‌سازی توطئه ها و تلاش دشمن برای نابودی و انزوای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و یقینا دولت سیزدهم توفیق های بسیاری در این زمینه کسب کرده و به زودی شاهد خروج آمریکا از منطقه خواهیم بود.

گوش به زنگ تدابیر جدید دشمنان باشیم/ باید نسل جدید را نسبت به توطئه های دشمنان آگاه کرد 

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره شکست توطئه های جدید دشمن علیه ملت ایران اظهار کرد : یاس و نومیدی که شامل حال دشمنان شده آنها را از این مسیر باز نداشته و آنان اکنون در حال اندیشیدن تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی هستند و بنابراین باید بسیار هوشیارانه عمل  ودائما آنان را رصد کنیم .

او افزود: طی چهل و پنج سال عمر انقلاب اسلامی شیطان بزرگ و پیروان او دائما در سیاست‌های خود علیه جمهوری اسلامی شکست می‌خورند اما باز هم اقدام به توطئه گری می‌کنند. 

مصباحی مقدم متذکر شد: یکی از مسائلی که باید بسیار به آن اهتمام داشته باشیم تربیت کودکان و نوجوانان است تا نسل جدید تحت تاثیر القائات دشمنان قرار نگیرد .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این امر نیازمند آموزش و استفاده از استراتژی دشمن شناسی است بنابراین ضمن ناامید کردن دشمن در عرصه های مختلف باید همواره مراقب باشیم تا به واسطه آنان از روزنه های دیگر گزیده نشویم.

نظر رهبرانقلاب در خنثی سازی نقشه‌ های چند بُعدی و پیچیده دشمنان چیست؟

رهبر انقلاب در این راستا فرموده اند: اولا بدانیم که: «امروز عرصه‌ی اقتصاد، به‌خاطر سیاستهای خصمانه‌ی آمریکا، یک عرصه‌ی کارزار است، یک عرصه‌ی جنگ است، جنگی از نوع خاص. در این عرصه‌ی کارزار، هر کسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. این جهاد است.» ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ و ثانیا در عرصه‌ی اقتصاد، کار جهادی را با تدبیر و کار عالمانه دنبال کنیم: «برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد. با تنبلی، با بی‌حالی، کم‌انگیزگی، مسئله‌ی اقتصاد کشور حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد، مدیریّتهای جهادی باید بر مسائل اقتصادی کشور احاطه داشته باشند... [یعنی] انسان می فهمد که برای خودش، برای پُر کردن کیسه‌ی خودش کار نمی کند، دارد برای مردم کار می کند، برای خدا کار می کند؛ هم این، و هم عالمانه؛ یعنی بنشینند و با موازین علمی، با شیوه‌ی دقیق عالمانه راه‌های صحیح را پیدا کنند؛ هم باسواد باشند، کارآمد باشند.» ۱۳۹۸/۰۱/۰۱

و در نهایت اینکه «بیداری و بصیرت» را با «عمل به تکلیف» و «امید» همراه کنیم: « قضایای معیشت، مردم را فشار می دهد، خیلی‌ها هم اوقاتشان تلخ است، ناراضی‌اند، امّا زیر بار توطئه و خواست سیای آمریکا و فلان رژیم بدبخت روسیاه که ملّت ایران نمی رود! دشمن ضعیف است، دشمن ناتوان است، دشمن شکست‌خورده است و مطمئنّاً در آینده هم دشمن در همه‌ی مراحل شکست خواهد خورد؛ به شرط اینکه من و شما بیدار باشیم، به شرط اینکه من و شما به وظایفمان عمل بکنیم، به شرط اینکه من و شما ناامید نشویم... و من مطمئنّم که ان‌شاءالله دست قدرت الهی پشت این ملّت است.» ۱۳۹۷/۰۵/۲۲

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشار‌ها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا
  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم