Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از این اقدام های زیربنایی در حوزه های کشاورزی، آب ، صنایع ومعادن و ... به اعتقاد کارشناسان هنوز تاثیر خود را در مسیر توسعه استان بروز نداده و در سال های آتی و در دولت دوازدهم شاهد تغییرات شگرف در چهره اقتصادی استان اردبیل خواهیم بود.

**طرح بزرگ پایاب سد خدآفرین، انقلاب در حال وقوع در بخش کشاورزی و آب و خاک استان اردبیل
آب وخاک از جمله قابلیت های غنی استان اردبیل است که تا قبل از دولت تدبیر و امید توجه بایسته و شایسته ای به آن نشده و بسیاری از طرح های سدسازی و مهار آب بویژه در مناطق مرزی استان در این سال ها فراموش شده، متوقف مانده و یا عملیات اجرایی آنها بسیار کند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت تدبیر و امید این بخش از حوزه توسعه ای استان اردبیل را مورد توجه قرار داد و مجید خدابخش استاندار اردبیل اجرای طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین و عملیاتی کردن اجرای چند سد و طرح دیگر را بعنوان یکی از مگاپروژه های مورد هدف خود برای استان تعریف کرد.
سفر دکتر روحانی به استان اردبیل فرصتی فراهم کرد تا با تایید مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار از هشت میلیارد دلار اعتبار تخصیصی از صندوق توسعه ملی به مهار آب های مرزی استان اردبیل تخصیص یابد.
شش طرح پایاب سد خداآفرین، سد عمارت، ساماندهی رودخانه بالهارود، سد و شبکه احمدبیگلو، سد تازه کند و سد عنبران استان اردبیل با 77هزار هکتار اراضی تحت پوشش شامل مگاپروژه مهارآبهای مرزی تعریف شده است.
هم اکنون این طرح ها با سرعت و‌در برخی، در سه شیفت کاری عملیات اجرایی ادامه دارد، بخش از طرح پایاب سد خداآفرین اجرایی شده و بخشی نیز امسال و سال آینده به پایان می رسد.
مجید خدابخش استاندار اردبیل با بیان اینکه 62 هزار از اراضی شهرستان های بیله سوار و پارس آباد با اجرای این طرح به سیستم آبیاری نوین تبدیل خواهد شد، افزود: طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین یکی از سرنوشت سازترین طرح های ملی و منطقه ای کشور است.
او اظهار کرد: در 2 سال اخیر 9 هزار و 400 میلیارد ریال در حوزه آب و خاک برای تکمیل اراضی پایاب سد خداآفرین در حوزه شهرستان های بیله سوار و پارس آباد هزینه شده و امسال نیز هفت هزار میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص خواهد یافت.
خدابخش گفت: سه هزار و 100 نفر در اراضی پایاب سد خداآفرین با یک هزار دستگاه ماشین آلات در دو نوبت مشغول فعالیت و تکمیل این طرح ملی هستند و با اتمام این پروژه برای 26 هزار نفر در این اراضی اشتغال فراهم خواهد شد.
به گفته وی ، با تکمیل و بهره برداری از این طرح که هم اکنون بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده به بهره برداری کامل می رسد ، یک میلیون و 400 هزار تن به تولید محصولات کشاورزی استان اضافه می شود و در صورت ایجاد زنجیره های صنایع تبدیلی ، کشت و صنعت های بخش خصوصی و گلخانه ها استان اردبیل به یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان فرآورده های کشاورزی تبدیل خواهد شد.

** گام های اساسی در توسعه بخش کشاورز ی استان اردبیل
بخش کشاورزی استان اردبیل در دوران دولت تدبیر و امید با جهشی در افزایش تولید و نیز اجرایی شدن تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات نوین مواجه شد ، این امر با توجه به بحران آب، گامی مهم در رسیدن به یک کشاورزی پایدار در منطقه می باشد.
عدیل سروی رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: دولت تدبیر و امید با سیاست های توسعه ای خود در سه سال گذشته تولید محصولات کشاورزی استان را با 800 هزار تن افزایش از 3.7 میلیون تن به 4.5 میلیون تن رساند.
او افزود: دلیل افزایش 800 هزار تنی محصولات کشاورزی به خاطر افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی نبوده بلکه این مهم در سایه تلاش مروجان در بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی زارعان حاصل شده که با حداقل امکانات حداکثر محصول را تولید می کنند.
وی گفت: این میزان افزایش تولید بسیار حائز اهمیت است زیرا ارزش ریالی آن هشت هزار میلیارد ریال است که توسط 120 هزار بهره بردار استانی تحقق یافته است.
پیش بینی می شود با بهره برداری از طرح های بزرگ آب و خاک در استان اردبیل محصولات تولیدی استان در سال های آتی 1.4 میلیون تن دیگر افزایش یابد.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
در این حال سیاست دولت تدبیر و امید و دولتمردان آن در بخش کشاورزی استان اردبیل تغییر تدریجی الگوی کشت و کاشت محصولات نوین و گران قیمت در اراضی مستعد استان می باشد.
مجید خدابخش استاندار اردبیل گفت: با تغییر الگوی کشت، کاشت محصولات با ارزش افزوده مانند پسته، زعفران، بادام زمینی ،گل های تزئینی و گیاهان دارویی در استان آغاز شده و تاکنون بیش از پنج هزار هکتار از زمین های استان به زیر کشت این محصولات رفته و نتایج مطلوبی نیز بدست آمده است.
به گفته وی ، مدیریت مصرف آب مهمترین هدف در اجرای این سیاست بوده است ضمن اینکه توجه به ایجاد درآمد پایدار برای کشاورزان و ایجاد رفاه برای آنها با کشت محصولات گران قیمت از اهداف تعقیبی دیگر می باشد.
وی همچنین با اشاره به اینکه محصول سیب زمینی مهمترین محصول تولیدی استان می باشد گفت: وضعیت ناپایدار بازار این محصول در سال های گذشته همیشه برای زارعان دردسر ساز بود و دولت در این سه سال برای ساماندهی آن اقدام های مطلوبی انجام داده است.
به گفته وی، تدبیر جامع برای مشکل سیب زمینی مازاد استان با صدو 100 هزار تن به جمهوری آذربایجان ، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی ، احداث سردخانه و انبارهای بزرگ
و تبدیل سیب زمینی به محصول نیمه پخته (فرنچ فرایز) با راه اندازی کارخانه بزرگ در این رابطه از جمله اقدام های مورد پیگیری می باشد.
وی افزود: در بخش دامپروری نیز تدبیر برای صادرات محصولات زراعی و دامی به بازار روسیه ، احداث کشتارگاه مرغ صنعتی منطبق با استانداردهای جهانی و سردخانه های مدرن اتمسفریک از جمله اقدام ها بوده است که به بخش کشاورزی و دامپروری استان رونقی خاص داده است.

** صنعت و معدن ؛ گام های بلند برای توسعه
دولت تدبیر و امید در سال 92 تقریبا یک اقتصاد بحرانی را از دولت گذشته تحویل گرفت، اقتصادی که در آن بخش صنعت بعنوان موتور محرکه تقریبا با رکود مواجه شده بود و این وضعیت در استان اردبیل با صنعتی ضعیف بدتر از دیگر مناطق استان اردبیل بود.
در حال حاضر 984 واحد صنعتی در استان اردبیل وجود دارد که 30 درصد آن یعنی 250 واحد صنعتی نیز غیر فعال می باشد.
مجید خدابخش استاندار اردبیل بر این اعتقاد است که راه توسعه استان اردبیل ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ و اشتغال زا و ایجاد ارتباطی منطقی بین بخش های صنعت، کشاورزی، گردشگری و تجارت خارجی می باشد، ارتباطی که بخش های مختلف اقتصادی به تکمیل همدیگر آمده و در نهایت منجر به صادرات و درآمدهای ارزی شود.
وی افزود: سهم صنعت از اقتصاد اردبیل تنها 6 درصد است و این در حالی است که 95درصد واحدهای صنعتی استان را نیز واحدهای خرد و کوچک تشکیل می دهد و این در حالی است که در سال های گذشته واحدهای تولیدی زیادی در استان دچار مشکلات شده و راکد و یا نیمه فعال شده اند.
وی تاکید کرد که راه‌اندازی و فعالیت دوباره واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال سهم به سزایی در توسعه ، رونق و ایجاد فرصت های شغلی در استان اردبیل داشته و در دولت تدبیر و امید گام های اساسی در این زمینه برداشته شده است .
خدابخش بیان کرد: در سال گذشته با تزریق تسهیلات حمایتی 133 واحد صنعتی در استان از رکود و نیمه فعالی خارج شده و زمینه تثبت اشتغال موجود فراهم شد.
به گفته وی ، تثبیت چهار هزار و 300 شغل پایدار در استان با 143 میلیارد تومان تسهیلات اعطایی به این تعداد واحد صنعتی در استان ممکن شد و امسال نیز این سیاست با جدیت بیشتر ادامه می یابد.
سید حامد عاملی رئیس صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز گفت: امسال نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی استان اردبیل مد نظر دولت می باشد ضمن اینکه ارایه تسهیلات حمایتی به برخی صنوف تولیدی نیز اضافه خواهد شد.

** احیای ظرفیت مغفول معدن در استان اردبیل
با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و عقب ماندگی بخش صنعت در استان اردبیل ، معدن یکی از بخش های مهم در ایجاد اشتغال پایدار در استان بوده و در صورت سرمایه گذاری مطلوب می تواند علاوه بر اشتغال چرخ صنعت را نیز در استان به حرکت درآورد.
دولت تدبیر و امید در حالی همت به رونق معدنی این استان گرفته است که از 170 معدن موجود در منطقه تنها 79 معدن در این استان فعال می باشند معادنی که بیتشر در حوزه برداشت شن و ماسه، لاشه سنگ و مصالح ساختمانی فعالیت می کنند.
مجید خدابخش استاندار اردبیل یکی از اهداف دولت را احیا و مطالعه پهنه های معدنی استان ذکر کرد که سالیان طولانی مورد بی توجهی قرار گرفته بود .
به گفته وی ، در سه سال گذشته با مشارکت شرکت های بزرگ کارهای مطالعات در زون های معدنی استان در چهار منطقه از شمال تا جنوب آغاز شده و هم اکنون این مطالعات به نتایج امیدوار کننده ای که می تواند آینده خوشی در این زمینه داشته باشد رسیده است.
وی بیان کرد: مطالعات در پهنه سبلان- قره سو (مشگین شهر) توسط شرکت میدکو پایان یافته و صدور پروانه اکتشاف و آغاز عملیات حفاری و استحصال نمونه در معادن این منطقه آغاز شده است.
به گفته وی در پهنه قزل اوزن (خلخال) شرکت ایمیدرو در حال مطالعات اکتشافی بوده و کار با پیشرفت 25 درصدی ادامه دارد ؛ در پهنه باغرو داغ(کوثر) نیز شرکت سرمایه گذاری کوثر مطالعات سطحی خود را پایان داده و صدور پروانه اکتشاف برای 2محدوده صورت گرفته است.
جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز چند روز پیش در سفر به اردبیل گفت که نتایج مطالعات در پهنه ها معدنی استان اردبیل مثبت بوده و شواهد از وجود کانی های گران قیمت در آنها حکایت دارد.
وی بیان کرد: شواهد از وجود کانی های ارزشمند مانند طلا و مس در بعضی از این پهنه ها خبر می دهند.
فاطمه جوادی مشاور استاندار اردبیل در امور معادن نیز اظهار کرد: از 20 پهنه معدنی موجود در ایران سه پهنه شامل قزل اوزن (خلخال) ، سبلان قره سو (مشگین شهر) و باغرو (کوثر) به استان اردبیل تعلق دارد و هم اکنون کارهای مطالعاتی توسط سه شرکت میتکو ، ایمیدرو و کوثر در آنها در جریان می باشد.
او با اشاره به اینکه بررسی های انجام شده نشان می دهند دست کم در یک پهنه معدنی استان اردبیل شاهد موفقیت خواهیم بود ابراز امیدواری کرد که این موضوع در آینده در پیشرفت اقتصادی منطقه تاثیرهای مثبت داشته باشد.

** توسعه تجارت خارجی، هدف گذاری مهم دولت تدبیر و امید در استان اردبیل
وجود مرز طولانی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان و دسترسی آسان به بازار بزرگ و 400 میلیونی روسیه ، قفقاز و آسیای میانه این استان را در موقعیتی ممتاز برای توسعه بخش تجارت خارجی قرار داده است.
سیاست گذاری دولتمردان استان در سه سال گذشته خروج از سکون در این بخش و برداشتن گام های اولیه و زیربنایی بوده است ، گام هایی که بخشی نتیجه داده و بخشی نیز در سال های آتی امکان عملیاتی شدن دارد.
در این راستا استاندار اردبیل و بخش خصوصی تحرکات خوبی در سال های اخیر صورت داده و دو سفر مجید خدابخش به روسیه و جمهوری آذربایجان و در مقابل سفر نمایندگان بخش خصوصی روسیه و نیز وزرای اقتصاد و گردشگری جمهوری آذربایجان به استان اردبیل امیدها برای پویایی در همکاری های اقتصادی دو طرف را افزایش داده است.
در جریان سفر سال گذشته استاندار اردبیل به روسیه دفتر اتاق بازرگانی اردبیل در مسکو و باکو دایر شده و قرارداد صادرات مرغ از استان به روسیه به امنضا رسید که هم اکنون عملیاتی شده و با راه اندازی کشتارگاه بزرگ و استاندارد مرغ توسط بخش خصوصی این صادرات در حال انجام است.

** طرح منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل، گام مهم به سوی بازارهای خارجی
طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل یکی از تمهیدات دولت تدبیروامید در راستای توسعه صنعت و کشاورزی در شمال استان و در نتیجه رونق تجارت خارجی بوده است. این طرح در قالب لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد جدید در کشور توسط دولت تصویب وبه مجلس شورای اسلامی ارایه شده است.
منطقه آزاد تجاری- صنعتی استان اردبیل ‌تقریبا تمام منطقه مغان شامل بخش هایی از شهرستان های پارس آباد ، بیله سوار و گرمی مغان را در بر می گیرد. با توجه به زنجیره های تولیدمحصولات کشاورزی، وجود پهنه های معدنی، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و دیگر ظرفیت های استان این منطقه می تواند درگاهی برای ورود سرمایه و‌دانش فنی خارجی بوده و زمینه ایجاد صنایع بزرگ صنعتی و کشاورزی و در نتیجه صادرات غیر نفتی را به خارج فراهم کند.
استاند ار اردبیل گفت: در طرح توجیهی منطقه آزاد اردبیل مزیت هایی همچون وجود نیروی کار جوان و‌تحصیل کرده، برخورداری از بیش از 380کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اذربایجان تولید بیش از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی و‌در دست اجرا بودن احیای 63هزارهکتار اراضی کشاورزی و نزدیکی به کشورهای قفقاز و ماوراء قفقاز مورد اشاره قرار گرفته بود که در لایحه ایجاد مناطق آزاد در اسفندماه 93 در

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۵۶۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسین حسینی بعد از ظهر شنبه در نشست شهر مولد استان بوشهر با قدردانی از استاندار بوشهر در پیگیری اجرا شدن شهر مولد کشاورزی بوشهر در سواحل اضافه کرد: این شهرها با تولید و پرورش آبزیان طراحی شده که نقش مهمی در حل مشکلات جوانان دارد.

وی شهرهای مولد را کانون‌های تولید، اشتغال و اسکان دانست و بیان کرد: یکی از اهداف مهم شهرهای مولد تولید و امنیت غذایی پایدار است و به سمت کانون‌های مولد حرکت می‌کند.

حسینی یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم را توسعه اقتصاد دریاپایه دانست و اظهار داشت: یکی از مصداق‌های مهم طرح‌های تولیدی اقتصادی دریا محور شهرک‌های مولد کشاورزی در سواحل است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه توسعه طرح‌های اقتصاد دریا محور یکی از برنامه‌های مهم دولت است، تأکید کرد: شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در اشتغال، تولید پایدار و تقویت معیشت خانوارها دارد که در اجرایی‌شدن شهرهای مولد در سواحل از هیچ کوششی فروگذاری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سواحل کشور خانه‌های مولد طراحی شده است، گفت: شهرهای مولد با ایجاد زنجیره ارزش افزوده، سبب افزایش سطح تولید، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد خانوارها می‌شود.

در این آئین قرارداد زمین ایجاد شهر مولد دلیران تنگستان به امضای جهاد کشاورزی، شیلات، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی و شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر رسید.

کد خبر 6090286

دیگر خبرها

  • حرکت رونالدینیویی؛ امید عالیشاه با عکس خود، تولد همسرش را تبریک گفت! + عکس
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های آموزشی در خارگ است
  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید
  • زیرساخت های کشتی اردبیل تقویت می شود
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم