Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سومين دوره جشنواره موسيقي «ايرج بسطامي» در حالي برگزار مي‌شود که «فاطمه بسطامي» مي‌گويد موسسه‌ي اين آوازخوان نامدار غير دولتي، نوپا و بدون بودجه است؛ اما کار برگزاري جشنواره را شروع کردند و حالا خوشحال هستند که توانستند با با برگزاري اين جشنواره کارهاي مهمي را به سرانجام برسانند. همچنين قرار است در اختتاميه سومين دوره جشنواره ايرج بسطامي از 50 سال خدمات «حسن ناهيد» نوازنده پيشکسوت ني تقدير شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خواهر زنده‌ياد ايرج بسطامي درباره‌ي فعاليت‌هاي موسيقايي برادرش مي‌گويد: «ايرج از پنج سالگي به دليل عِرق و ارثي که داشت آواز خواندن را شروع کرد و ادامه داد تا اين‌که در سال 1358 توسط يکي از دوستان کرماني ما به استاد محمدرضا شجريان معرفي شد و چند سال شاگردي او را کرد. پس از درگذشت برادرم ما سال‌ها براي او بزرگداشت برگزار کرديم و موسسه‌اي را به ثبت رسانيدم؛ اما خواستيم به بزرگداشت بسنده نکنيم و به کار وسعت ببخشيم، به همين دليل در سال 1389 اولين دوره جشنواره موسيقي ايرج بسطامي را برگزار کرديم. در آن دوره 400 اثر به دبير خانه ارسال شد که بسياري از آنها متعلق به شهرستان‌ها و روستاها بود و ما از اين موضوع خوشحال بوديم زيرا هدف ما انتخاب افرادي است که دست‌رسي به پايتخت ندارند. ايرج بسطامي نيز خود از منطقه‌اي محروم بود.»‌
او اميدوار است اسپانسرهايي که با آن‌ها صحبت شده، پاسخ مثبت بدهند: «هدف اصلي ما نگاه به کنسرت و موسيقي نيست؛ بلکه بيشتر قرار است به استعداديابي بپردازيم. ما بايد دست به دست هم بدهيم و اين استعدادها را کشف کنيم.»‌
در ادامه پيروز ارجمند –دبير جشنواره- با بيان اينکه ايرج بسطامي را 31 سال پيش در کرمان ملاقات کرده است، گفت:« ما به نوعي دوست و همراه يکديگر شديم. اين دوستي ديرينه باعث شد با وجود اينکه نمي‌توانيم اين جشنواره را با حضور او برگزار کنيم من در اين رويداد حضور داشته باشم. افرادي مانند ايرج حتي در نبودشان نيز مي‌توانند موثر باشند. اين جشنواره در دو بخش آلبوم برتر و خوانندگان آواز ايراني برگزار خواهد شد. آثاري که به دبيرخانه ارسال مي‌شوند پس از بررسي به مرحله دوم راه پيدا مي‌کنند. در ادامه آثار اين افراد را در حضور استادان موسيقي ضبط استوديويي خواهيم کرد. همزمان با اين کار ويديوي ضبط شده در سايت جشنواره و کانال تلگرامي آن آپلود خواهد شد، زيرا امسال بخش مردمي به اين جشنواره اضافه شده و خوانندگان جايزه نگاه مردمي را دريافت خواهند کرد، در دي‌ماه نيز اختتاميه اين رويداد برگزار خواهد شد.»‌
به گفته‌ي ارجمند، اين رويداد امسال داراي اساسنامه شده است و شوراي سياست‌گذاري نيز در ساختار اين اساسنامه وجود دارد: «فريدون شهبازيان، حسام‌الدين سراج، فاطمه بسطامي و من در اين شورا حضور داريم و اميدواريم کامبيز روشن‌روان نيز به ما ملحق شود. ما تلاش کرديم تمامي اساتيد شاخص و برجسته در اين رويداد حضور داشته باشند. ما به ازاي داوري جشنواره موسيقي ايرج بسطامي را تنها در جشنواره موسيقي جوان داريم.»
در ادامه «حسام‌الدين سراج» –دبير هنري اين جشنواره- بيان کرد: «آواز و موسيقي رُکني است که اگر در جامعه ناديده گرفته شود بخش عمده‌اي از فرهنگ و هنر ناديده گرفته شده است. آواز ايراني به شعر و ادبيات غني ايران بازمي‌گردد. اين کار فرهنگ‌ساز است و افراد مرتبط با آن، افرادي فرهنگي و فرهيخته هستند. اميدواريم با معرفي و استعداديابي چندخواننده بسيار خوب و جوان آن‌ها به جامعه معرفي شده و استعدادهايشان شکوفا شود. ما در اين دوره اغتشاش موسيقايي داريم و زمينه نفس کشيدن براي موسيقي جدي خيلي فراهم نيست.»
به گفته‌ي اين آوازخوان، در اين جشنواره داوطلبان در زمان محدود 14 دقيقه بخش آوازي و تصنيفي مرتبط با دستگاه آواز خوانده شده را ارائه مي‌دهند. آواز در دو بخش ذاتي و اکتسابي فراگرفته مي‌شود. در اين جشنواره بخش ذاتي ناديده گرفته نمي‌شود. از سويي قدرت صدا، نوآوري، تأثير بر مخاطب، شناخت رديف آوازي و استفاده درست از آن از جمله مواردي است که هيأت داوران براي انتخاب فرد برگزيده به آن توجه مي‌کنند. آثار ارائه شده به دبيرخانه اين جشنواره طي سه مرحله داوري مي‌شوند. اين رويداد در دو رده سني زير 30 سال و بالاي 30 سال برگزار مي‌شود.
در بخش ديگر اين نشست فريدون شهبازيان -رئيس شوراي سياست‌گذاري جشنواره- اظهار کرد:‌ «من از دوره قبل اين رويداد تجربه‌هايي کسب کردم که در اين دوره لحاظ مي‌شود. امسال دو بخش آلبوم و آواز بررسي مي‌شود. مسائل آنقدر زياد است که آثار بايد با دقت زياد بررسي شوند. موسيقي، هنر والا و تخصصي‌اي است که بايد متخصصان آن را داوري کنند. از آنجايي که هر جشنواره‌اي از طرف برگزيده‌نشدگانش مورد اعتراض واقع خواهد شد سعي ما بر اين بوده که براي داوري از افرادي دعوت کنيم که علم کامل به اين موضوع داشته باشند.»‌
شهبازيان درباره شرايط البوم‌هايي که مي‌توانند در رقابت اين رويداد شرکت کنند، به اين مساله اشاره دارد که آلبوم‌هايي که در دو سال گذشته ضبط و منتشر شده‌اند با سليقه تهيه‌کننده و ناشر آن در اختيار اين جشنواره قرار مي‌گيرند. براي انتخاب بهترين آلبوم فاکتورهاي مختلفي مورد توجه است که هم از نظر کيفي و هم از نظر کمي اهميت دارد. دادن جايزه‌هاي مختلف به برگزيدگان مختلف نياز به امکانات مالي زيادي دارد: «ما در بخش آلبوم موسيقي به خواننده، آهنگساز، تنظيم‌کننده، شاعر و ترانه‌سرا و گرافيست جلد آلبوم، تکنوار، ناشر، تهيه‌کننده و صدابردار جايزه اهدا مي‌کنيم. با وجود اينکه اکنون صدابرداري ديجيتال شده است اما اگر صددرصد به شکل ديجيتال نبود و صدابرداري مناسبي انجام شده بود جايزه را اهدا خواهيم کرد. بيشتر هدف ما جوان‌هايي هستند که زحمت مي‌کشند و کار مي‌کنند. در اين دوره بيشتر آن‌ها جذب موسيقي پاپ مي‌شوند که تيشه به ريشه موسيقي ايراني مي‌زند. در نهايت اين کار سه خواننده معرفي خواهند شد که من اطمينان مي‌دهم صددرصد سه خواننده خوب خواهند بود.»‌
به گفته‌ي بسطامي، اگر استعدادي پيدا شد و رتبه اول را به دست آورد، اين بنياد تلاش خواهد کرد تا حداقل يک قطعه را ضبط کند و يا به روي صحنه برود، اين کار به عنوان جايزه به آن‌ها داده مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۱۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین یادواره ۳۵۷ شهید گتوند برگزار گردید

سردار احمد خادم سیدالشهدا فرمانده قرارگاه کربلا خوزستان گفت: در دوران دفاع مقدس رزمندگان شجاع و دلیری داشتیم، که نتیجه آن در محور مقاومت می‌شود، شخصیتی مانند شهید کجباف، شهید محمد تاج بخش، شهید مختاربند و محمدی

به گفته او ۷۷ شهید مدافع حرم خوزستان که بیشترین شهید مدافع در کشور می‌باشد، حاضر شدند که در سوریه و عراق در مقابل داعش بایستند و تا آخرین قطره خون خود جانفشانی کنند.

او می‌گوید: اولین کشوری که جرات کرد به اسرائیل موشک بزند جمهوری اسلامی بود، که آن را موشک باران کرد زمانی که موشک‌های ما به سمت اسرائیل شلیک شد، بیش از ۲۰ کشور به اسرائیل کمک کردند، در مرحله اول گنبد آهنین آنها آسیب دید و موشک‌های ما با اختلاف کمتر از نیم متر به هدف خورد.

به گفته سردار خادم سیدالشهدا این قدرت جمهوری اسلامی است قدرتی که دشمن به آن پی برده است، کشور ما امروز قدرت منطقه است 

فرمانده قرارگاه کربلا گفت: دشمنان ما بدنبال این هستند که ما در خانواده چیزی بنام مادر نداشته باشد، اما در همین فضا به جوانان و نوجوانان سفارش می‌کنم، که به مادرتان احترام بگذارید، پیامبر اسلام (ص) فرموده است اگر حاجتی داری اول برو سراغ مادرت و از او حاجت بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • سومین نشست هم‌اندیشی سخنرانان اعزامی به عتبات عالیات برگزار شد
  • سومین دور مسابقات کشتی با چوخه در شیروان برگزار شد
  • سومین یادواره ۳۵۷ شهید گتوند برگزار گردید
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود
  • دانش آموز خوزستانی، برگزیده جشنواره افتخار من+فیلم
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من