Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@11:47:40 GMT

اکثر بانوان روستایی استان کردستان بیسوادند

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۶۲۷۸۹

اکثر بانوان روستایی استان کردستان بیسوادند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کردستان گفت: در حال حاضر بر اساس سرشماری انجام شده اکثر بانوان مناطق روستایی کردستان بیسواد هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، رمضان یوسفی ظهر امروز در نشست شورای پستیبانی نهضت سوادآموزی استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت توسعه مراکز یادگیری در حوزه سوادآموزی بسیار مهم و قابل توجه است و باید همه دستگاه‌ها برای تجهیز و امکانات حرفه‌آموزی مراکز یادگیری محلی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به تشکیل شورای سوادآموزی روستایی اشاره کرد و گفت: این شورا ترکیبی از دهیار، رئیس شورای روستا، مروج جهاد کشاورزی، ماموستای روستا و دو نفر معتمد است که این افراد نسبت به شناسایی، جذب و سوآموزی جامعه هدف 10 تا 49 سال اقدام می‌کنند و در راستای ریشه‌کنی بیسوادی در روستاها تشکیل شده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه اکثر بانوان روستایی استان کردستان بیسواد هستند، تصریح کرد: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 وضعیت سواد در بین جمعیت شش سال به بالا در استان کردستان اکنون یک میلیون و 515 هزار نفر معادل 77.99 درصد باسواد هستند و 286 هزار و 239 نفر معادل 22.01 درصد بیسواد هستند.

وی گفت: در سال 95 تعداد افراد باسواد استان کردستان در بین جمعیت شش سال به بالا یک میلیون و 169 هزار و 552 نفر معادل 81.5 درصد بوده و تعداد افراد بیسواد در مدت یاد شده نیز 265 هزار و 804 نفر معادل 18.5 درصد بوده است.

یوسفی افزود: در فاصله سال‌های 90 تا 95 افزایش درصد باسوادی جمعیت شش سال به بالا کردستان در 5 سال اخیر 3.51 درصد بوده که 119 هزار و 357 نفر جمعیت باسواد استان افزایش یافته است.

87.8 درصد مردان کردستانی باسوادند

وی با اشاره به اینکه در فاصله سال‌های 90 تا 95 نیز تعداد 66 هزار و 176 نفر از مردان باسواد استان معادل 3.73 درصد در بین جمعیت سنی شش سال به بالا افزایش یافته اظهار کرد: همچنین در همین مدت 5 سال اخیر تعداد زنان باسواد استان 53 هزار و 361 نفر معادل 3.73 درصد افزایش یافته است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به مقایسه زنان و مردان باسواد استان در بین جمعیت شش سال به بالا عنوان کرد: تعداد زنان باسواد استان در سال 95، 531 هزار و 400 نفر بوده در حالی که این رقم در بین مردان باسواد 638 هزار و 152 نفر بوده بدین معنا که 75 درصد زنان شش سال به بالا و 87.8 درصد مردان استان باسوادند.

وی گفت: بر اساس این آمار جامعه زنان بیسواد استان کردستان دارای اختلاف 12.9 درصدی در مقایسه با مردان بیسواد هستند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستانبا اشاره به مقایسه وضعیت سواد در فاصله سال‌های 90 تا 95 به تفکیک مناطق شهری در سطح استان خاطر نشان کرد: در سال 90 حدود 732 هزار و 378 نفر معادل 82.32 درصد از جمعیت مناطق شهری استان باسواد بودند که این رقم در سال گذشته به 866 هزار و 211 نفر معادل 85.3 درصد افزایش پیدا کرد.

وی گفت: همچنین وضعیت سواد در مناطق روستایی کردستان در سال90 حدود 317 هزار و 637 نفر معادل 69.5 درصد باسواد بودند که این رقم در سال گذشته به 303 هزار و 338 نفر معادل 72.3 درصد افزایش یافته و یکی از دلایل کاهش تعداد بیسوادان مناطق روستایی کردستان به علت کاهش کل جمعیت روستایی و مهاجرت بوده است.

88.38 درصد جمعیت 10 تا 49 سال کردستان باسوادند

یوسفی به وضعیت سواد در بین جامعه هدف 10 تا 49 سال در کردستان اشاره کرد و افزود: جمعیت باسواد جامعه هدف 10 تا 49 سال استان در سال 90 حدود 899 هزار و 629 نفر معادل 88.38 درصد بوده و افراد بیسواد هم 111 هزار و 917 نفر معادل 10.99 درصد بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین وضعیت باسوادی در بین جامعه هدف 10 تا 49 سال استان در سال 95 حدود یک میلیون و 51 هزار و 901 نفر معادل 92.18 درصد بوده و جمعیت بیسواد این رده سنی هم 82 هزار و 250 نفر معادل 7.82 درصد بوده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان گفت: تعداد افراد بیسواد استان کردستان بر اساس سرشماری سال 85 حدود 139 هزار و 694 نفر بوده که در سرشماری سال 90 به 118 هزار و 256 نفر کاهش یافته و در سرشماری سال 95 نیز این رقم به 82 هزار و 250 نفر کاهش یافته است.

شهرستان سنندج با 94 درصد بالاترین درصد باسوادی را دارد

وی عنوان کرد: بالاترین درصدی باسوادی استان کردستان در بین جمعیت 10 تا 49 سال با 94.1 درصد مربوط به شهرستان سنندج است و کمترین درصد باسوادی با 87.8 درصد مربوط به شهرستان سروآباد است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه بیشترین تعداد افراد بیسواد در بین جامعه هدف 10 تا 49 سال با 19 هزار و 729 نفر مربطو به شهرستان سنندج است، خاطر نشان کرد: کمترین تعداد بیسواد هم شهرستان سروآباد دارد.

وی گفت: بر اساس آمار مرکز آمار ایران، در حال حاضر استان کردستان با داشتن 3.8 درصد در شاخص رشد خالص سواد، دومین استان کشور پس از سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/

R7848/P1377/S6,66/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۲۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۵ درصد نمایندگان پست با گوشی هوشمند توزیع مرسوله می‌کنند

مدیرکل پست استان زنجان گفت: ۸۵ درصد از نمایندگان پست روستایی از طریق گوشی‌های هوشمند نسبت به توزیع مرسولات در نقاط روستایی اقدام می‌کنند.

جواد رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: طی برنامه عملیاتی اعلام شده در سال گذشته با تلاش و همت همکاران واحد کدگذاری استان طرح ژئوکد به پایان رسید و هم‌اکنون همه شهرهای استان دارای ژئوکد هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۲ روستای پرجمعیت در استان دارای ژئوکد شده و به‌روزرسانی اطلاعات کدپستی اکثر روستاهای استان انجام شده است، اضافه کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با فرمانداران و بخشداران شهرستان‌های تابعه استان، عملیات ژئو کد روستایی آغاز خواهد شد.

مدیرکل پست استان زنجان گفت: همه زیرساخت‌های موجود در استان که نیاز به اطلاعات مکان محور دارند، مشکل آنها با اجرای طرح نشانی استاندارد ملی حل می‌شود که این موضوع بسیار مهم است.

رسولی ادامه داد: جی نف (GNAF) یک استاندارد اطلاعات مکانی در حوزه نشانی و مخفف Geo Coded National Address File به معنی «پایگاه نشانی استاندارد مکان محور» است.

وی ادامه داد: این اداره کل در راستای هوشمندسازی، پست استان در سرویس‌های نوین از قبیل احراز مکانی الکترونیکی تعداد ۱۰۵.۳۴۷ احراز را در سال ۱۴۰۲ انجام داده است.

مدیرکل پست استان زنجان گفت: همچنین پست استان اقدام به هوشمندسازی توزیع روستایی کرده و ۸۵ درصد از نمایندگان پست روستایی از طریق گوشی‌های هوشمند نسبت به توزیع مرسولات در نقاط روستایی اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته این اداره کل آمادگی راه‌اندازی صنادیق هوشمند توزیع را دارد.

کد خبر 749016

دیگر خبرها

  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • ۸۵ درصد نمایندگان پست با گوشی هوشمند توزیع مرسوله می‌کنند
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟