Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-03@23:00:47 GMT

این ماده غذایی را به غذا اضافه نکنید

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۶۶۱۰۷

این ماده غذایی را به غذا اضافه نکنید

به گزارشگروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛دکتر منصور رضایی گفت: سبوس، فیبر فراوانی دارد و به پیشگیری از چاقی و اضافه وزن کمک می‌کند، اما مصرف آن به تنهایی و یا اضافه کردن سبوس به غذا می‌تواند جذب املاح را مختل کند. همچنین موجب کاهش جذب ریزمغذی‌هایی نظیر آهن، روی و کلسیم می شود.

وی افزود: اطمینان از این که سبوس‌هایی که فروخته می‌شود تحت نظارت بوده یا نه کمی دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواردی دیده شده که سبوس‌های گندم آغشته به خاک توزیع شده و به دست مصرف کننده رسیده است، بنابراین حتی در سلامت سبوس نیز باید این اطمینان وجود داشته باشد، که ناخالصی نداشته و آلوده نیز نباشند.

رضایی با بیان اینکه احتمال زیاده روی در مصرف سبوس با افزودن آن به غذا وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به موارد ذکر شده زیاده روی در مصرف سبوس خطر آفرین است بنابراین افرادی که از سبوس برای بهره‌مندی از فواید فیبر موجود در آن استفاده می‌کنند بهتر است از پنج منبع اصلی تامین کننده فیبر، نیاز خود را مرتفع کنند.

وی توضیح داد: حبوبات، میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل و غلات از جمله موادغذایی هستند که فیبر فراوانی دارند، و مصرف آن می‌تواند خواص سبوس را داشته باشد، البته به شرط این‌که افراد از آن‌ها به طور کامل استفاده کنند، به این معنی که میوه باید کامل نه به صورت آب گرفته خورده شود و یا سبزی‌هایی مانند هویج را تنها به صورت آب گرفته مصرف نکنند.

به گفته این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی در صورتی که فردی به دلایل مختلف خوردن میوه برای او راحت نیست ازجمله سالمندان و کودکان بهتر است از پوره آن‌ها استفاده شود تا از فیبر کافی بهره‌مند باشند، به طور کلی برای بهره‌مندی از خواص این دسته از خوراکی‌های فیبردار این نوع موادغذایی را به صورت قوامدار باید مصرف کرد تا فیبر کافی وارد بدن شود.

رضایی گفت: استفاده صحیح از موادغذایی حاوی فیبر موجب می‌شود که حجم زیادی از معده پر شده و به فرد احساس سیری دست دهد، علاوه بر آن روند آهسته غذا خوردن و خوب جویدن نیز به صورت عادت درآمده و از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری خواهد شد و در نتیجه از عوارض چاقی و مشکلات گوارشی ناشی از پرخوری نیز پیشگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: تاکید بر خوردن میوه کامل، سبزی کامل علاوه بر آنچه که گفته شد از سوی دیگر به آن دلیل است که اگر فردی یک لیوان آب هویج را بخورد، علاوه بر این‌که از خواص فیبر آن برخوردار نمی‌شود، بلکه میزان مصرف آن ماده غذایی نیز در فرد بیشتر خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یک فرد ممکن است پنج عدد سیب را در پنج ساعت مصرف کند اما آب گرفته شده همان تعداد سیب را در چند ثانیه بخورد، بنابراین مشکلات دیگری با مصرف بیش از اندازه این نوع موادغذایی نیز برای فرد به وجود خواهد آمد.

تبعات زیاده روی در مصرف سبوس

همچنین دکتر محمدحسین عزیزی متخصص علوم‌ غذایی نیز درباره مصرف اضافی فیبر توسط سبوس توضیح داد: اگر افراد به اندازه کافی موادغذایی حاوی فیبر، مانند سبزی و میوه استفاده کنند، نیازی به مصرف سبوس به طور جداگانه نیست.

وی گفت: هر فرد با مصرف نان و غذاهایی نظیر عدس و سایر موادغذایی که در طول روز مصرف می‌کند تا حدودی فیبر مورد نیاز بدن آن‌ها تامین می‌شود، بنابراین بهتر است از سبوس به شکل جداگانه استفاده نشود، چون زیاده روی در مصرف آن مضر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: به طور کلی سبوس‌ها آلوده و کثیف هستند و چنان‌چه از سبوس‌های باز و فله‌ای خریداری می‌شود و یا اطمینان از بهداشتی بودن آن وجود نداشته باشد زیان‌های دیگری را برای فرد به همراه خواهد داشت، بنابراین در صورت نیاز به مصرف سبوس، حتما باید از نوع بسته‌بندی شده و از جاهای مطمئن خریداری شود.

منبع:سلامت آنلاین

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۶۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدن این چای فشارتان را تنظیم می‌کند

چای سبز از جوانه و گلبرگ‌های تازه چای به دست می‌آید؛ در فرآیند تولید این چای اکسایش بسیار کم صورت می‌گیرد؛ چای سبز انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی دارد.

به گزارش همشهری، در این مطلب برخی از خواص این گیاه را بیان می‌کنیم.

کاهش وزن با چای سبز

پلی فنول‌های چای سبز فعالیت آمیلاز موجود در بزاق (آنزیم تجزیه کننده قندها) را مهار می‌کند بنابراین این چای نقش موثری در کاهش وزن دارد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با چای سبز

عصاره برگ چای سبز خواص ضد میکروبی دارد و از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

محافظت از قلب در برابر آسیب‌های مختلف با چای سبز

دانشمندان ماده‌ای شیمیایی را در چای سبز شناسایی کردند که در حفاظت از قلب در برابر آسیب‌های مختلف موثر است.

کارشناسان موسسه بهداشت کودکان انگلیس در مطالعه روی ترکیبات چای سبز موفق به شناسایی ماده‌ای شیمیایی به نام «اپی‌گالوکاتچین گالات» شدند که می‌تواند مرگ سلول‌ها را پس از حمله قلبی کاهش دهد؛ این ماده همچنین روند بهبود سلول‌های قلبی را سرعت می‌بخشد.

کاهش تری‌گلیسیرید خون با چای سبز

کاتچین موجود در چای سبز، فعالیت آنزیم لیپاز (آنزیم مسئول هضم چربی‌ها) در لوزالمعده را مهار می‌کند بنابراین شکستن چربی با سرعت بسیار کمی صورت می‌گیرد و چربی خون آهسته افزایش پیدا می‌کند.

جلوگیری از بروز فشارخون بالا با چای سبز

مصرف نیم تا ۲ و نیم فنجان چای سبز در روز احتمال بروز پُرفشاری خون را تا ۴۶ درصد کاهش می‌دهد.

جلوگیری از عوارض دیابت با چای سبز

چای سبز از عوارض ناشی از دیابت مانند آب مروارید و بیماری‌های کلیوی نیز جلوگیری می‌کند.

چای سبز به علت داشتن کافئین، از جذب مواد معدنی به ویژه آهن جلوگیری می‌کند.

زنان باردار و شیرده، مبتلایان به ناراحتی اعصاب و افرادی که تپش قلب نامنظم دارند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا، جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می‌دهد.

افراط در مصرف چای سبز باعث دفع زیاد آب از بدن و یبوست می‌شود.

افرادی که فشار چشم بالا دارند نباید از چای سبز استفاده همچنین مبتلایان به میگرن نیز باید در مصرف آن احتیاط کنند.

استفاده از چای سبز در اشخاصی که از دارو‌های ضد انعقاد مانند وارفارین استفاده یا افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند نیز ممنوع هست.

دیگر خبرها

  • سبزی‌های بی‌نظیر برای کنترل قند خون
  • عوارض مصرف زیاد پنیر
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • نوشیدن این چای فشارتان را تنظیم می‌کند
  • فرهنگ مصرف نان مردم باید تغییر کند
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • به چه نانی نان کامل می‌گویند؟/ تاثیر نان‌های کامل در لاغری
  • موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان
  • حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان دو برابر می شود/ ۶۷ هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی