Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حجت الاسلام حسن روحاني در نخستين گفتگوي زنده تلويزيوني با مردم از شبکه يک سيما در آغاز دولت دوازدهم با تبيين فرايند تشکيل کابينه افزود: به طور طبيعي پس از انتخابات رايزني‌ها را براي کابينه آغاز کرديم که البته مراحل قانوني آن پس از تنفيذ حکم از جانب مقام معظم رهبري و برگزاري مراسم تحليف در مجلس شوراي اسلامي طي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي اضافه کرد: البته پيشاپيش رايزني‌ها را با همه چهره هاي معروف سياسي و احزاب آغاز و با آنها مشورت کرديم و همه آنها کمک کردند و پيشنهادهايي داشتند. بزرگ ترين تفاوت اين کابينه با کابينه دولت پيش اين است که اکنون افرادي هستند که در چهار سال گذشته مستقيم و غير مستقيم با آنها کار کرده ام بنابراين شناختي دقيق تر و بيشتر از آنان دارم. نيمي از کابينه کنوني همان وزرا هستند که سمت‌ها را ادامه مي‌دهند و از مجلس راي اعتماد گرفته اند و نيم ديگر وزرا نيز برخي معاونان وزراي سابق بودند مانند وزراي ارتباطات، اقتصاد و آموزش و پرورش و همه افرادي هستند که قبلا سمت معاونت را در همان وزارتخانه‌ها به عهده داشتند.
وي گفت: برخي نيز افرادي بودند که بنده قبلا با آنها کار کردم به نحوي که يا معاون من بودند مانند معاون اجرايي رئيس‌جمهور يا رئيس بازرسي ويژه رياست جمهوري بنابراين شناخت بيشتري از آنان دارم و آنان هم ديدگاه هاي من را دقيق تر مي‌دانند. اين در حالي است که در کابينه دولت يازدهم با برخي تازه آشنا شدم و به تازگي آغاز به کار کرديم. روحاني همچنين با سپاسگزاري از همه وزرايي که در دولت يازدهم خدمت کرده بودند گفت: آنان کار بسيار شايسته اي در دولت قبل انجام دادند و اکنون حتما در مسئوليت ديگري به ملت و ودولت خدمت مي‌کنند.
وي در ادامه اظهاراتش درباره فرايند تشکيل کابينه افزود: دولت دوازدهم با مشورت و شناخت بيشتر کارش را آغاز کرده است و چون نيمي از وزرا، همان وزراي سابق هستند کاملا با مسير و راهي که بايد برويم آشنا هستند.رئيس‌جمهور اضافه کرد: همچنين برخي برنامه هايمان تکميل برنامه هاي دولت پيش است يعني ما در نيمه راه بوديم و به مردم مي‌گفتيم مي خواهيم راه را ادامه دهيم و مردم نيز به بياني مي‌گفتند به عقب بر نمي گرديم. روحاني گفت: اکنون شرايط بهتري است که ما بتوانيم به مردم خدمت کنيم زيرا در آغاز دولت پيش با مشکلات بسيار عظيمي مواجه بوديم اما اکنون آن مشکلات يا از بين رفته يا بسيار کاهش يافته است.
وي، تورم بالا، بيکاري گسترده و رشد منفي اقتصادي را بخشي از مشکلات آغاز به کار دولت يازدهم برشمرد و افزود: مردم سال‌ها با مذاکرات هسته اي مواجه بودند که دو يا سه ماه يک بار انجام مي‌شد و در افکار عمومي اين پرسش مطرح بود که مذاکرات چه مي‌شود. رئيس‌جمهور اضافه کرد: گروه هايي به مذاکره مي رفتند و باز مي‌گشتند و دوباره قطعنامه اي ديگر عليه ملت در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تصويب مي‌شد اما امروز ديگر آن نگراني‌ها در اين زمينه‌ها کمتر شده است.
روحاني ادامه داد: البته معني اش اين نيست که مشکلات تمام شده است، مشکلات فراواني پيش رو داريم ، معني اش اين نيست که راه هموار شده است و هنوز سنگلاخ هايي پيش رو داريم. رئيس‌جمهور در آغاز اين گفتگو با تسليت شهادت امام محمد باقر (ع) و تبريک اعياد قربان و غدير ابراز اميدواري کرد که همه بتوانيم از روز پرفيض عرفه بهره برداري کنيم. وي همچنين با دعا براي سلامت حاجيان، هفته دولت را به کارکنان اين خانواده بزرگ و به ملت ايران تبريک گفت و با نکوداشت سالروز شهادت شهيدان رجايي و باهنر براي مسئولان دولت دوازدهم آرزوي موفقيت کرد. اميدوارم بتوانيم خدمتگزاران خوبي براي ملت بزرگ ايران باشيم که حماسه بزرگ 29 ارديبهشت را آفريدند، حماسه اي که دولت دوازدهم در سايه آن است و اکنون مشروعيت دارد و امروز مي‌تواند فعاليتش را آغاز کند که البته آغاز کرده است. رئيس‌جمهور همچنين از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بابت راي اعتماد بسيار خوب به دولت دوازدهم قدرداني کرد و افزود: با اين راي اعتماد کابينه اکنون مي‌تواند با روحيه بالاتري آغاز به کار کند.
رئيس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالي درخصوص کم شدن مشکلات کشور نسبت به آغاز دولت يازدهم گفت: مشکلات کوچک تر شده و نوع مشکلات فرق کرده اما اين به آن معنا نيست که مشکلات کاملاً برطرف شده است. روحاني افزود: در بحث هسته اي آن موقع که ما دولت را شروع کرديم قرار بود دائم ميزان فروش نفت ما کاهش پيدا کند و تحريم‌ها شدت يابد اما امروز تحريم‌ها شکسته شده است و بازگشت تحريم‌ها امکان پذير نيست. رئيس‌جمهور گفت: اگر چه امريکايي‌ها تصوراتي در اين خصوص دارند اما به هيچ عنوان شرايط به قبل برنخواهد گشت زيرا شرايط بين المللي درقبال ايران تغيير کرده، نگاه جهانيان عوض شده است و امروز مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشته ايم.
روحاني با اشاره به اينکه امروز در جامعه مردم احساس آرامش و امنيت بيشتري مي‌کنند، افزود: منظور از امنيت به مفهوم امنيت نظامي يا هجوم خارجي نيست بلکه منظور امنيت به معناي عام است. امروز مردم در همه عرصه‌ها از عرصه هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي احساس آرامش و امنيت مي‌کنند و شرايط کاملاً متفاوت است. روحاني مشکل آب و محيط زيست را از مهم ترين مشکلات کشور دانست و افزود: مشکل آب که با ادامه خشکسالي‌ها روز به روز بيشتر مي‌شود و مشکلات محيط زيستي که برخي از آنها بزرگ تر شده اند، از مشکلات کشور است که بايد براي حل آنها برنامه ريزي کرد. رئيس‌جمهور با بيان اينکه نوع مشکلات کشور فرق کرده است، گفت: همانطور که مشکلات فرق کرده اند اميد و تجربه ما هم بيشتر شده است و مردم هم آماده ترند و شرايط جامعه براي حل اين مشکلات مهياتر است.
روحاني در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص جوانگرايي در کابينه دولت دوازدهم و حضور بانوان در دولت افزود: من امروز بسيار خوشحالم که جامعه ما به جوانان و بانوان حساسيت بيشتري از خود نشان مي‌دهد.
رئيس‌جمهور گفت: در اين زمينه حق با افکار عمومي است امروز در جامعه ما نيروي جوان زياد با ظرفيت بالا وجود دارد قشر جواني که تحول آفرين است و اکثر آنها تحصيلکرده اند. روحاني ظرفيت انساني کشور را ظرفيتي بسيار خوب دانست و افزود: بايد از جوانان و اين ظرفيت استفاده شود. رئيس‌جمهور با ابراز نگراني از اينکه چرا گردش نخبگان درجامعه از سرعت برخوردار نيست، گفت: به همه وزرا دستور داده ايم که حتماً دو نفر از جوانان در سمت هايي همچون مشاور، معاون يا دستيار به کار گرفته شوند و از يک خانم نيز در سمت هاي مشابه به منظور تحول آفريني در وزارتخانه‌ها استفاده کنند.
روحاني با بيان اينکه زمينه را آماده کرده ايم تا از ظرفيت جوانان و بانوان بيشتر استفاده کنيم، افزود: اخيراً مصوبه اي را تصويب کرده ايم تا ظرفيت جوانان و بانوان در مديريت دولتي تا 30 درصد افزايش يابد. رئيس‌جمهور گفت: اين روند آغاز شده است و نتيجه آن در سال هاي آينده مشخص خواهد شد. روحاني درخصوص استفاده از ظرفيت بانوان نيز افزود: ما بايد در سطوح مختلف مديريتي و در فعاليت هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي از ظرفيت بانوان استفاده کنيم. رئيس‌جمهور با اشاره به انتخاب يک جوان به عنوان وزير ارتباطات گفت: حضور ايشان بسيار راهگشا خواهد بود و اعتماد به نسل جوان را بيشتر خواهد کرد. روحاني افزود: همچنين در دولت از حضور سه خانم استفاده کرده ايم و از نظرهاي آنها بهره مند مي‌شويم.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه استفاده از جوانان و بانوان تنها منحصر به هيئت وزيران نمي شود، گفت: ما جامعه کارمند بزرگي داريم حدود 3 ميليون نفر کارمند لشکري و کشوري داريم و جمعيت بزرگي نيز بازنشسته داريم که با احتساب آنها به حدود 5 ميليون نفر مي‌رسند. روحاني افزود: بنابر اين خانواده دولت جمعيتي بزرگ است که مي‌توان از ظرفيت جوانان و بانوان در اين خانواده بزرگ استفاده کرد. رئيس‌جمهور گفت: اميدوارم نه تنها در دولت بلکه در بخش هاي ديگر همچون مجلس شوراي اسلامي و همه قوا و در همه نظام از جوانان و بانوان و همچنين از اقوام مختلف استفاده شود. روحاني افزود: همه بايد از ظرفيت خودشان به کشور کمک کنند و بدانند که در کشور اصل بر شايسته سالاري است و اصل بر گروه يا مذهب نيست.
رئيس‌جمهور اعلام کرد: دو وزير باقيمانده کابينه دولت دوازدهم تا هفته اوليه مهر ماه به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌شود. روحاني در ادامه گفتگوي زنده تلويزيوني با شبکه يک سيما ضمن تشکر از راي اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، به خواسته اش از مجلس پيش از اعلام فهرست کابينه دوازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: خيلي علاقه مند بودم که پيش از اعلام فهرست وزراي کابينه به مجلس شوراي اسلامي تکليف لايحه دو فوريتي براي تفکيک وزراتخانه هاي راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت و همچنين تفکيک سازمان ملي جوانان از وزرات ورزش و جوانان تعيين تکليف شود که البته اينگونه نشد لذا با تعيين تکليف اين لايحه کابينه ترميم خواهد شد. وي افزود: با توجه به انصراف فرد انتخاب شده براي وزرات علوم 24 ساعت پيش از تقديم فهرست وزرا به مجلس شوراي اسلامي و همچنين عدم توفيق وزير پيشنهادي براي وزارت نيرو در کسب راي اعتماد مجلس، وزراي اين دو وزارتخانه در هفته هاي اوليه مهرماه معرفي خواهند شد.
رئيس‌جمهور با رد هر گونه اعمال فشار در معرفي وزرا براي کابينه دوازدهم تاکيد کرد: به هيچ وجه براي انتخاب وزرا تحت فشار نبودم اما اين طبيعي است که جناح‌ها و گروه‌ها علاقه مند به حضور نزديکان خود در مناصب اجرايي باشند برهمين اساس با تمام جناح‌ها و گروه‌ها و فراکسيون هاي مختلف مجلس مشورت شد، اما اينکه سهم خواهي مطرح باشد اينگونه نيست دولت دوازدهم همچون دولت يازدهم غير جناحي است و وزراي انتخاب شده هم به اصول پايبند هستند، هم خواهان اصلاح امور و هم به اعتدال پايبند هستند.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر لزوم به کارگيري تمام اقوام و مذاهب در امور اجرايي کشور گفت: تمام اقوام و مذاهب شهروندان ايران هستند و فرصت براي خدمتگزاري براي همه يکسان است و در دولت هاي يازدهم و دوازدهم بخشي از فرمانداران و معاونان وزرا ازهموطنان ما از اهل سنت بوده و هستند.
رئيس‌جمهور گفت: هماهنگي در دولت يک اصل است و مسئوليت مشترک هم يک اصل است. روحاني ادامه داد: وزرا و رئيس‌جمهور همه مسئول هستند و مسئوليت مشترک دارند بنابراين هر چه ما بتوانيم با يکديگر هماهنگ باشيم بهتر مي‌توانيم به مردم خدمت کنيم به نظر من دولت دوازدهم نسبت به دولت يازدهم هماهنگ تر است ويکي از اصول انتخاب من در خصوص وزرا و معاونان اين بوده که بتوانيم با يکديگر کار کنيم. وي گفت: البته در دولت قبل نيز ناهماهنگي چشمگيري وجود نداشت که در برخي از رسانه‌ها به آن اشاره شد شايد برخي ناهماهنگي هاي جزئي در دولت يازدهم وجود داشت اما در دولت دوازدهم کاملا اعضا با يکديگر هماهنگ هستند به خصوص در زمينه اقتصاد که براي مردم ما بسيار مهم است.
رئيس‌جمهور افزود: البته ما يک جلسه شوراي هماهنگي در دولت يازدهم داشتيم و در دولت دوازدهم نيز خواهيم داشت که ممکن است ترکيب آن قدري متفاوت باشد. روحاني گفت: تصميمات اساسي درباره مسائل اقتصادي دولت در جلسه شوراي هماهنگي اتخاذ مي‌شود و مقداري که لازم است ممکن است به شوراي اقتصاد برود يا به شوراي وزيران بيايد اما تصميمات مهم و اساسي در اين شورا اتخاذ مي‌شود. وي افزود: وزرا هر کدام اختيارات قانوني خود را دارند اما يک سري تصميمات اساسي بايد در بخش اقتصاد اتخاذ شود که به هماهنگي سطح بالاتري نياز دارد و اين هماهنگي را شخص رئيس‌جمهور انجام مي‌دهد.
رئيس‌جمهور گفت: من در دولت يازدهم 200 جلسه هماهنگي داشتم در دولت دوازدهم نيز همين تعداد يا بيشتر جلسات هماهنگي برگزار مي‌شود به خصوص در آغاز دولت که نيازمند هماهنگي هاي بيشتر هستيم به طور معمول ما هفته اي دو جلسه نشست شوراي هماهنگي را تشکيل مي‌دهيم. روحاني افزود: ما ستاد اقتصاد مقاومتي هم در دولت داريم که اين ستاد هم براي هماهنگي ميان دولت و فعالان اقتصادي بيروني يا نهادهاي عمومي غير دولتي و گاهي هماهنگي اقتصادي ميان دستگاه هاي اجرايي و قضايي يا مجلس نياز است، اين ستاد به فعاليت مي‌پردازد اين در راستاي اختياراتي است که مقام معظم رهبري براي هماهنگي بيشتر به ما واگذار کرده اند.
وي گفت: شوراي اقتصاد و دولت وظايف خاص خودشان را انجام مي‌دهند ضمن اينکه وزراي اقتصادي هم با يکديگر جلساتي را برگزار مي‌کردند و اکنون نيز برگزار خواهند کرد.رئيس جهمور افزود: وظايف معاونت اقتصادي، اقتصادي است که رئيس‌جمهور به آن واگذار مي‌کند در برخي از موارد اقتصادي است که يک نفر بايد آن را هماهنگ يا دنبال کند و يا پيگيري نمايد اين کار را معاون اقتصادي رئيس‌جمهور انجام مي‌دهد و موارد خاص را رئيس‌جمهور به معاونت اقتصادي ارجاع مي‌دهد. روحاني گفت: در دولت دوازدهم ما براي حکم وزرا يک پيوست را مد نظر قرار داده ايم اين در حالي است که خود حکم به وزرا ابلاغ شده است و پيوست احکام نيز تا پايان هفته جاري يا آغاز هفته آينده به وزار ابلاغ خواهد شد که پس از آن مي‌توانيم اين پيوست‌ها را در اختيار رسانه‌ها قرار دهيم تا قابل انتشار باشد زيرا اين پيوست‌ها طبقه بندي خاصي ندارد بنابراين قابل انتشار است.
وي افزود: در اين پيوست يک سري از موارد ميان وزرا مشترک است و برخي نيز مخصوص هر وزير است.
روحاني ادامه داد: نکته دوم اين است که اين مسئله را بنا نهاده ايم که هر سه ماه يک بار عملکرد وزرا را مورد بررسي قرار دهيم و حتي من به سازمان برنامه و بودجه نيز دستور داده ام که درمورد واگذاري بودجه به همه دستگاه هايي که از بودجه دولتي استفاده مي‌کنند هر سه ماه يک بار رسيدگي شود که آنها در چارچوب قانون به فعاليت خود ادامه دهند و اگر لازم باشد بودجه تخصيصي دستگاه‌ها را کاهش دهد.
رئيس‌جمهور گفت: علت دستور من به سازمان برنامه و بودجه براي اختصاص بودجه دولتي به دستگاه‌ها اين است که در جلساتي که با هيئت وزيران در آغاز دولت دوازدهم برگزار کرديم وقت خود را صرف موضوع بودجه نموديم.
روحاني افزود: يکي از مسائل ما اين است که بودجه واگذار مي‌شود، دستگاه آن را تقسيم مي‌کند و بالاخره بودجه مصرف مي‌شود اگر بودجه 100 درصد مصرف شود سال آينده آن دستگاه 110 درصد بودجه دريافت مي‌کند اگر دستگاه خاصي احتياط کرد و بودجه کمتري را مصرف کرد 80 درصد بودجه دريافت خواهد کرد بنابراين همه دستگاه‌ها تشويق مي‌شوند که بودجه تخصيصي را مصرف کنند اين کار اساساً اشتباه است زيرا ما بودجه را بايد بر اساس مسئوليت‌ها به دستگاه‌ها واگذار و بررسي کنيم که هر تخصيصي در چه جايي و چگونه صرف شده است زيرا اعتقاد ما اين است که بودجه تخصيصي دستگاه‌ها بايد محصول محور باشد.
وي گفت: در ابتدا بايد بگويم که در ايام انتخابات فضاي کشور ما به رغم اينکه بسيار رقابتي بود و همه نامزدها فعال بودند و جناح هاي مختلف تلاش مي‌کردند جو بسيار مودبانه و قاعده مندي وجود داشت، يعني همه قاعده بازي را بلد بودند، شعار مي‌دادند و شعارها صريح بود اما در عين حال ما گاهي جلسات تبليغات انتخاباتي داشتيم، در يک استاني بين من و رقباي من گاهي با فاصله يک يا دو ساعت برنامه برگزار مي‌شد و اين جمعيت‌ها به يکديگر مي‌رسيدند اما برخورد‌ها کاملا مودبانه و برادرانه بود.
رئيس‌جمهور افزود: من به واقع از ملت ايران به ويژه جوانان و بانوان ميهن عزيزمان تشکر مي‌کنم زيرا کار بسيار عظيمي را انجام دادند که کمتر سابقه آن را در دنيا ديده ايم که انتخاباتي با اين شکوه و عظمت با مشارکتي فعال برگزار شود و در چارچوب اخلاقيات باشد. روحاني گفت: اگر بخواهيم به اهدافي که نظام ما و ملت ما به دنبال آن هستند دست پيدا کنيم راهي جز وحدت و تعامل با يکديگر نخواهيم داشت زيرا معتقديم که اگر به قول مقام معظم رهبري بايد تعامل گسترده داشته باشيم ابتدا بايد در داخل تعامل ما عميق تر و گسترده تر باشد تا تعامل با خارجي‌ها و ملل ديگر.
وي افزود: فکر مي‌کنم که براي همه روشن شده است که حذف رقيب امکان پذير نيست زيرا هيچ جناحي نمي تواند جناح ديگر را از ميدان بيرون کند ضمن اينکه هيچ فکري نمي تواند تفکر مطلق باشد چرا که دنياي ما اين دنيا نيست و جامعه ما اين جامعه نيست مخصوصا مردم ايران با فرهنگ و تمدن بزرگي که دارند و عشقي که به پيامبر (ص) و اهل بيت رسالت (ع) مي‌ورزند مردمي هستند که بايد در کنار هم زندگي کنيم و تفاوت‌ها و اختلافات فکري را به رسميت بشناسيم. رئيس‌جمهور گفت: معتقتدم که کاملا براي ما روشن باشد که افکار و سلايق با يکديگر يکي نيستند و همه جا بايد چارچوب قانوني ملاک اصلي باشد و اصل ما بايد منافع بلندمدت باشد و با آينده نگري حرکت کنيم.
روحاني افزود: اگر قصد داريم کشور را به سمت پيشرفت و تعالي سوق دهيم و در کمال آرامش و امنيت زندگي کنيم همه بايد در کنار يکديگر باشند زيرا ما تفاوت رأي و نظر داريم و بايد يکديگر را ياري کنيم.
وي گفت: همه مردم مي‌دانند که اين دولت به عنوان منتخب مردم روي کار آمده است و دولتمردان نيز به خوبي مي‌دانند که چه وظيفه اي در قبال ملت ايران دارند. رئيس‌جمهور افزود: بايد به همه مطالبات مردم و حقوق شهروندي آنها رسيدگي کنيم و در مقابل گفته هاي ملت ايران کاملا گوش شنوا داشته باشيم و براي اينکه به اهداف ملي خود دست يابيم ابتدا بايد قوا در کنار يکديگر باشند. روحاني گفت: بدون کمک قواي مقننه و قضاييه نمي توانيم به اهداف خود دست يابيم و بايد در اين راه قواي قضاييه و مقننه ما را ياري کنند.
وي افزود: همه مردم در اين کابينه مشاهده کردند که چطور قواي مقننه و مجريه در کنار يکديگر قرار گرفتند و همديگر را ياري کردند تا 16 وزير از مجلس شوراي اسلامي با رأي اعتماد بالا خارج شوند به انضمام اينکه يک وزير هم هماهنگي سه قوه را بر عهده داشت به طوري که وزير دادگستري را رئيس قوه قضاييه پيشنهاد مي‌کند، رئيس‌جمهور مي‌پذيرد و به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌کند و از مجلس راي اعتماد مي‌گيرد بنابراين ما يک نوع هماهنگي سه قوه را در همين کابينه مشاهده کرديم.
رئيس‌جمهور گفت: من بسيار اميدوار هستم تعامل سه قوه در دولت دوازدهم بهتر از دولت يازدهم باشد.
روحاني در ادامه سخنانش با مردم از شبکه يک سيما افزود: هم مجلس شوراي اسلامي به نظر من امروز آمادگي بيشتري براي کمک دارد و هم احساس مي‌کنم قوه قضاييه آمادگي بيشتري براي کمک دارد و اين براي ما بسيار مغتنم است و براي ملت و جامعه ما بسيار آرامش دهنده است که سه قوه در کنار هم باشند و اگر مشکلي هم دارند در جلسات خودشان مطرح و حل و فصل کنند. وي در ادامه گفت: نيروهاي مسلح در کشور بسيار مهم هستند، در واقع اجراي ما دو قسمت کشوري و لشکري دارد و نيروهاي مسلح ما جزو دستگاه اجرا هستند اما تحت فرمان فرمانده کل قوا قرار دارند.
رئيس‌جمهور ادامه داد: بودجه نيروهاي مسلح هم از طريق بودجه عمومي دولت تامين مي‌شود و هم وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نظرها و مسائل آنها را در دولت مطرح مي‌کند. روحاني گفت: در شوراي امنيت ملي که هم سه قوه هستند و هم مقامات لشکري و کشوري حضور دارند هماهنگي هاي لازم در آنجا انجام مي‌گيرد اما در عين حال رابطه خود رئيس‌جمهور با مسئولان عالي رتبه نظامي بسيار مهم است؛ چه ارتش و چه سپاه که اين دو نيروي بزرگ ما هستند البته نيروي انتظامي و بسيج هم سرجاي خودشان هستند.
رئيس‌جمهور افزود: ما در دولت يازدهم جلساتي را با فرماندهان محترم ارتش و سپاه داشتيم در اين دولت هم جلسه بسيار خوبي با فرماندهان عزيز سپاه داشتيم، در آن جلسه خيلي مفصل و طولاني نظرهايشان را مطرح کردند، من هم نظرهايم را مطرح کردم و تصميمات بسيار خوبي براي هماهنگي گرفتيم. وي گفت: براي اينکه حتي در اقتصاد پيشرفت کنيم نيروهاي مسلح بايد به ما کمک کنند،اصل 147 قانون اساسي مي‌گويد که در زمان صلح بايد امکانات نيروهاي مسلح در کنار دولت قرار بگيرد. روحاني اضافه کرد: در بخش آموزش، امداد، مسائل اقتصادي و به تعبير قانون اساسي در جهاد کشاورزي در همه اين امور نيروهاي مسلح در زمان صلح در کنار دولت هستند و اگر خداي ناکرده جنگي پيش بيايد دولت در کنار نيروهاي مسلح است بنابراين اينکه شما سوال کرديد حتما به صورت يک حادثه نيست به صورت يک کار دائم هم فرايندي است و هم به عنوان وظيفه و اراده دو طرف است و بالاي سر همه ما مقام معظم رهبري است.
وي گفت: مقام معظم رهبري همواره بر وحدت و هماهنگي بيشتر تاکيد مي‌کنند ان شاءالله اين وحدت و هماهنگي را بهتر از گذشته ادامه مي‌دهيم. رئيس‌جمهور در پاسخ به موضوع مسئله احياي اخلاق که از جمله شعارهاي انتخاباتي در سال 92 بود و اينکه آيا اين رويکرد در دولت دوازدهم نيز ادامه خواهد يافت گفت: به هر حال اخلاق به عنوان هدف بلند اسلام اعلام شده است پيامبر فرمود که من مبعوث شدم براي اينکه مکارم اخلاق را تکميل و تتميم کنم بنابراين اخلاق اساس است يعني اگر امروز بخواهيم پيشرفت کنيم بدون اخلاق و بدون توجه به ارزش هاي ديني، ملي و انقلابي نمي توانيم به اهدافمان برسيم.
روحاني افزود: متولي اصلي اخلاق و فرهنگ خود مردم هستند درست است مشعلداراني اخلاق و فرهنگ در جامعه ما دارد که علما، حوزه هاي علميه، فرهيختگان، دانشگاهيان و هنرمندان هستند، براي آنکه راه را روشن تر کنند، اصلا اساس دين همانطور که قرآن به ما مي‌گويد براي اين است که راه را به ما نشان دهد و نور بيايد جاي ظلمت را بگيرد. رئيس‌جمهور ادامه داد: خداوند مي‌خواهد که در مسير روشنايي باشيم و بتوانيم دقيق ببينيم و تصميم بگيريم و با اراده حرکت کنيم در مسير درست اخلاق و فرهنگ که به دست خود مردم ساخته مي‌شود. وي افزود: الان در جامعه مثلا يک حادثه تلخي در يک گوشه کشور ما رخ مي‌دهد، يک دختربچه اي مورد ظلم و ستم قرار مي‌گيرد، ببينيد افکار عمومي و فضاي مجازي به اصطلاح چکار مي‌کند، مردم در فضاي مجازي چگونه همدردي نشان مي‌دهند، چگونه نفرت خودشان را از ظلم نشان مي‌دهند، نهي از منکر همين است همينکه همه مردم در صحنه مي‌آيند يک اسيدپاشي در يک شهري رخ مي‌دهد تمام مردم مي‌آيند در صحنه، در مطبوعات و در فضاي مجازي حمله مي‌کنند، داد مي‌زنند، مي‌گويند که بوده، اين همين نهي از منکر است.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: چيزي که براي ما مهم است اين است که معروف را به همه درست معرفي کنيم يعني کار شايسته را همه شايسته و کار ناشايست را همه ناشايست بدانند. روحاني گفت: معروف و منکر اگر درست معرفي شود مردم خودشان در اين صحنه هستند، ما يک طبقه و يک گروه خاصي نداريم که اتيکت بزنند آمران به معروف، تک تک افراد جامعه آمر به معروف و ناهي از منکر هستند، مردم ما در صحنه حضور دارند و بايد مردم را تشويق کنيم. وي ادامه داد: اگر کسي فکر کند که اخلاق به گروه، قشر و جناح خاصي انحصار دارد اينگونه نيست همه مردم ما در پي اخلاق و فرهنگ هستيم البته فرهيختگان جامعه ما وظايف بلندتري در اين زمينه دارند دولت هم بايد در اين فضا ياري کند هم بايد کمک کند و هم بايد به استمداد بيايد.
رئيس‌جمهور اضافه کرد: بعضي از موارد نهي از منکر در حد سخن گفتن و اينها نيست مراحل بالاتري مي‌رود که

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۷۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند

به گزارش جام جم آنلاین، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران امروز - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - در سی‌وپنجمین جشنواره ملی تقدیر از کارگران نخبه، گروه‌های کارگری و واحد‌های نمونه حضو یافت.

رئیس‌جمهور با همراهی عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدای لوح و تندیس ویژه از جمعی از کارگران نخبه و گروه‌های کارگری تقدیر کرد.

رئیس جمهور در جمع کارگران نخبه اظهار داشت: خدا را شاکریم که نشست ما بعد از جلسه بسیار با شکوهی که در محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بود، تشکیل می‌شود که ما از رهنمود‌های ایشان بهره ببریم، مدیران و محافل کارگری تلاش کنند، سازو کار‌های لازم برای اجرایی شدن فرمایشات ایشان را بیاندیشند، قانون و سیاست‌های نظام در جهت رشد اقتصادی و تولید مصوب شده است که باید اجرایی شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه این جلسه در کارخانه بزرگی که کارگران عزیز آن کار‌های بسیار مهم و قابل عرضه‌ای را تولید می‌کنند برگزار شده است، گفت: محصولاتی که در اینجا می‌بینید به دست توانای کارگران ساخته شده است که نشان دهنده توانایی کشور ماست، نشان دهنده ذوق و سلیقه و تلاش کارگران و مهندسان عزیز ماست. این‌ها نمونه‌ای است که ثابت می‌کند در این کشور کار‌های بزرگی انجام می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه دشمن همانطور که در همه عرصه‌ها ناکام مانده حتما در عرصه اقتصادی نیز ناکام خواهد ماند، اظهار داشت: محور تولید کارآفرینی و کارگر است. نقش کارگران نقش بی‌بدیلی است و لذا باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر صورت گیرد که روز به روز تولید ما در کیفیت و کمیت رشد پیدا کند. تولیدات ما باید استاندارد‌ها و شاخص‌ها را داشته باشد و باید تولید برتری داشته باشیم که در دنیا بهترین باشد و این از ملت ما برمی‌آید که حتی بالاتر از استاندارد‌های ضروری می‌توانند کالا‌ها را تولید و عرضه کنند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: این امیدآفرین است که عزیزان ما علی‌رغم همه تهدیدها، تحریم‌ها و برخی کاستی‌ها، تولیدات امیدآفرین برای کشور دارند و این همان است که رهبری تاکید کردند که باید تلاش‌ها و اقدامات امیدآفرین توسعه یابد.

ما پای کار ایرانیم؛ کارگران و کارفرمایان ایران با روحیه جهادی پای کار ایران هستند

رئیس جمهور با بیان اینکه «ما پای کار ایرانیم» اظهار داشت: این پای کار ایران بودن است و نشان می‌دهد با همین روحیه جهادی و ارزشمند کارگران و مهندسان، کارفرمایان و متخصصان پای کار ایران هستند و دشمن همانطور که در همه عرصه‌ها ناکام مانده حتما در عرصه اقتصادی نیز ناکام خواهد ماند.

رئیس جمهور محور همه تلاش‌ها را در فعالیت و تولید دانست و گفت: محور در تولید کارآفرین کارگر است که نقش بی بدیلی دارند و بنابراین باید همه حمایت‌ها اعم از حقوقی، مالی، اجتماعی از کار و کارگر شکل بگیرد.

آیت الله رئیسی بر کیفی و کمی بودن تولیدات تاکید کرد و افزود: باید تولیدات با کیفیتی داشته باشیم. ملت ما نشان داده که می‌تواند حتی بالاتر از استاندارد‌های ضروری کالایی را تولید و عرضه و حتی کالای برتر را در دنیا ارائه کنند.

پیگیری مجدانه دولت برای به سرانجام رسیدن لایحه امنیت شغلی کارگران

رئیس جمهور در جشنواره ملی امتنان از کارگران و گروه‌های کار و واحد‌های نمونه ادامه داد: آقای وزیر توضیح دادند که لایحه امنیت شغلی کارگران در دولت تصویب شده است و ان‌شالله از طریق مجلس دنبال خواهد شد که سریعتر به نتیجه برسد. ثبات شغلی برای کارگران مساله بسیار مهمی است. تزلزل شغلی نه تنها فرد بلکه خانواده را متزلزل می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال تفضل کرد و به دست شما کارگران و کارآفرینان عزیز امروز شاهد افزایش میزان اشتغال و کاهش بیکاری در کشور هستیم، اظهار داشت: آمار اشتغال نشان می‌دهد که زمینه ایجاد اشتغال برای تحصیل‌کرده‌ها بسیار بهتر از قبل فراهم شده است.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: رهبری بسیار حکیمانه فرمودند که ما در بین جامعه کارگری نخبگانی داریم که بعضا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. این نخبگان مبتکر، خلاق، صاحبنظر و صاحب ایده هستند لذا هم خودشان و هم ایده‌هایشان باید مورد توجه قرار بگیرد. 

وی خاطرنشان کرد: آقای مرتضوی در وزارت تعاون و آقای علی‌آبادی در وزارت صمت کاری که در وزارت رفاه انجام شده که به نخبگان توجه شود و نخبگی نخبگان را تقویت کند و ایده‌ها و ایده‌پردازی‌ها را از کسانی که در میدان و عمل صاحب ایده شدند را دنبال خواهند کرد.

رئیس جمهور یادآور شد: یک زمانی یک شخصی در دانشگاه و پای تخته صاحب ایده می‌شود آن هم مهم و صاحب‌نظر است، اما کسی که در عمل صاحب ایده و نظریه شده است، یک نظریه و یک خلاقیت و ابتکار قابل عرضه است و این نخبگی حتما باید مورد توجه خاص قرار بگیرد. 

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: تعداد نخبگان در جامعه کارگری کم نیستند. ما در دولت حتما توجه به مساله نخبگان، ایده‌های نخبگان و دیدگاه‌های آن‌ها با اولویت توجه می‌کنیم.

با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند

رییس جمهور گفت: اکنون در فضای اقتصادی، جنگ اقتصادی بر کشور تحمیل شده است مانند همان فضای جنگ تحمیلی. اما جوانان، کار آفرینان و کارگران تاکنون نشان دادند همانگونه که در جنگ نظامی رزمندگان سیلی محکمی به دشمنان زدند، تولید کنندگان و کارگران ما هم در جنگ اقتصادی سیلی محکمی به دشمنان خواهند زد. 

آیت الله رئیسی ادامه داد: در مساله جنگ اقتصادی تصور کردند که با برخی تهدید‌ها و تحریم‌ها می‌توانند ملت را متوقف کنند در حالیکه کشور از رشد اقتصادی، رشدتولید و نوآوری و خلاقیت‌ها و رشد در حوزه‌های فناورانه برخوردار است.

رییس جمهور به رشد کمی و کیفی در محصولات شرکت‌های دانش بنیان اشاره و رشد صادرات این شرکت‌ها را بیش از ۲ میلیارد دلار عنوان کرد و خطاب به کارگران گفت: اینکه شما شعار ما پای کاریم را سر می‌دهید، واقعا پای کار هستید.

بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است

رئیس جمهور در جشنواره ملی امتنان از کارگران و گروه‌های کار و واحد‌های نمونه اظهار داشت: مساله بیمه کارگران ساختمانی بسیار مهم است. آن‌ها بسیار زحمتکش هستند و در شرایط سخت در تولید ساختمان و مسکن که پیشران اقتصادی است، نقش دارند. بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است، موانعی وجود داشت و در تلاشیم با کمک نمایندگان مجلس هر چه سریعتر موانع را رفع کنیم. ساز و کار سه جانبه کارگری، کارفرمایی که در قانون تعریف شده است، سازوکار خوبی است و باید دنبال شود.

وی اظهار داشت: بانک‌ها با اشتغال، مسکن و با ازدواج همراهی کنند. بر پرداخت وام برای هر سه موضوع همواره تاکید کرده‌ام و از این سخن‌گاه نیز تاکید می‌کنم. این وام‌ها می‌تواند به رفع دغدغه جوانان عزیزان کمک به سزایی کند. مسئول بانک رفاه کارگران اعلام آمادگی کرد که برای پرداخت تسهیلات به مسکن کارگران همراهی و کمک کند. ان‌شالله که بانک رفاه کارگران بتواند دغدغه‌های مسکن و دغدغه تسهیلات آنان را حل کند.

علاوه بر این سید صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی در آغاز این مراسم به گزارش عملکرد فعالیت وزارتخانه تحت نظارت خود پرداخت و گفت: براساس گزارش مراکز رسمی بالغ بر ۷۵۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده است، یعنی اشتغال منهای بازنشستگان و مشمولان بیمه بیکاری و این بدان معناست که ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی که خالص آن ۷۵۰ هزار نفر می‌شود.

وزیر کار تاکید کرد: اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان، تدوین برنامه‌های راهبردی برای اصلاح صندوق‌های بازنشستگی، حمایت از کودکان دارای سوتغذیه و بازمانده از تحصیل، پوشش بیمه‌ای ۲۳۴ قلم داروی جدید، پوشش هزینه‌های درمان ناباروری و بیماری‌های خاص، ایجاد ثبات و امنیت شغلی و حمایت از مشاغل ایجادی، تلاش برای جلوگیری از تعطیلی واحد‌هایی که در شرف تعطیل بودند، به ظرفیت اسمی رساندن سایر کارخانه‌ها که از ۱۰ هزار واحد عبور کرد، اصلاح قانون کار برای تبدیل قرارداد موقت به دائم از جمله مهمترین اقدامات وزارت کار است.

دیگر خبرها

  • اعتراف کی‌یف به دستاورد‌های نظامی روسیه
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند
  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است