Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری سجادی نیری با اشاره به همکاری مشترک میان ایران و کره جنوبی در حوزه صنایع خلاق و فناوری های فرهنگی گفت: این همکاری مشترک در قالب حمایت از راه‌اندازی دوره مشترک فناوری فرهنگی توسط دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی در ایران و دانشگاه کایست KAIST)) کره جنوبی در سطح دانشگاهی و آموزشی محقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برگزاری نشست مشترک فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق میان ایران و کره جنوبی در آذرماه سال گذشته سرآغاز همکاری میان شرکت‌های خلاق دو کشور برای استفاده از امکانات و قابلیت‌های یکدیگر بود.

همکاری مشترک برای ورود به بازارهای جدید صنایع خلاق

دبیر ستاد توسعه فناوری نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری، با بیان این‌که همکاری میان ایران و کره‌جنوبی هم در سطح استفاده از ایده‌ها، هم در بخش تولید محصول و هم در عرضه و فروش آن قطعاً ثمرات مفیدی برای طرفین به بار خواهد آورد، افزود: روند تکامل صنایع خلاق در کشورهای توسعه‌یافته حکایت از آن دارد که این صنایع جز در یک فضای تعاملی، یعنی تعامل بین افکار و اندیشه¬ها، و ایده¬ها و فرهنگ‌ها، رشد نمی‌کنند و همچنان که خلاقیت به معنای شکستن حصارهای ذهنی و پا گذاشتن به قلمروهای تازه است صنایع خلاق هم‌مرزهای جغرافیایی را درمی‌نوردند و به‌سرعت تکثیر و منتشر می‌شوند.

وی افزود: این فرایند، نیازمند توجه، مدیریت و مراقبت است تا از ثمرات آن بهره‌برداری حداکثری شده و از آفات محتمل آن پیشگیری شود.

سجادی نیری با اشاره به گسترش همکاری سازنده و تبادل تجربه میان ایران و کره جنوبی در حوزه صنایع خلاق، افزود: انجام پروژه های تولید مشترک و ورود مشترک به بازارهای جدید مهم‌ترین وجه آن میتواند زمینه‌ساز ایجاد نقطه عطفی در سیر تعامل مثبت میان شرکت‌های خلاق ایرانی و کره‌ای باشد.

شکل‌گیری نوع جدیدی از حمایت‌ها و همکاری‌ها در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، هدف از شکل‌گیری معاونت علمی و فناوری را حمایت از توسعه علمی و ایجاد ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: علاوه بر ترمیم شکاف و کاهش فاصله میان دانش و فناوری از سویی و ارزش افزوده اقتصادی از سوی دیگر، تلاش برای ایجاد بستر و شرایط مناسبی که منجر به افزایش ثروت ملی از طریق رشد و گسترش دانش و فناوری به ترتیبی که متناسب با نیازهای جامعه و بازار و صنعت و الزامات توسعه کشور باشد، رویکرد غالب این نهاد از زمان تولد تاکنون است.

وی با بیان اسن‌که تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز به‌عنوان یکی از ستادهای توسعه فناوری ذیل معاونت علمی و فناوری بر مبنای همان رویکرد فناورانه - تجاری به مقوله فرهنگ صورت گرفت، اظهار کرد: این ستاد در مقام یک نهاد بالادستی به‌عنوان متولی توسعه نوع جدیدی از فناوری‌ها که فناوری‌های نرم و فرهنگی نام گرفته‌اند در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز با اشاره به ورود این معاونت به عرصه فرهنگ‌سازی عرصه صنایع فرهنگی گفت: با توجه به وجود موانع متعدد از موانع نهادی و ساختاری گرفته تا عدم آشنایی بسیاری از مسئولان و فناوران و سرمایه‌گذاران و پژوهشگران با فناوری‌های فرهنگی و ابعاد و اهمیت آن‌ها، این ستاد از ابتدای پیدایش تا کنون سعی کرده است با انجام مجموعه گسترده‌ای از اقدامات در سطوح متفاوت از سیاست‌گذاری و ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها تا تسهیل گری و هماهنگ‌سازی و اقدامات ترویجی و حمایت‌های موردی و... شرایط رشد صنایع فرهنگی در ایران را تسهیل و موانع پیش روی بالندگی و شکوفایی آن را برطرف کند.

گام‌های جدی برای تقویت صنایع خلاق

سجادی نیری، به برخی از اقدامات صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و گفت: تدوین سند ستاد، تدوین آئین‌نامه شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه ، مطالعات سیاست‌گذاری، تدوین شاخص‌ها، راه‌اندازی سایت ستاد و مجله الکترونیکی، برگزاری و حمایت از جشنواره‌ها و مسابقات و فعالیت‌های رسانه‌ای، حمایت مالی از طرح‌های فناورانه و تجاری مرتبط، ایجاد زیرساخت‌های کارآفرینی، ایجاد مراکز نوآوری، حمایت از شتاب‌دهنده¬ها و... بخش کوچکی از فعالیت‌هایی است که در چارچوب مأموریت کلان در نظر گرفته‌شده برای گسترش فناوری‌های نرم و فرهنگی انجام‌گرفته است.

وی با بیان این‌که تقویت صنایع خلاق که در بسیاری از متون تحقیقاتی موجود تناظر و همپوشانی زیادی با صنایع فرهنگی برقرار می‌کنند از اولویت‌های اصلی مدنظر ستاد بوده است ، اظهار کرد: در همین راستا حمایت جدی و مؤثر از شرکت‌های خلاق در چارچوب زنجیره‌ای از اقدامات و راهبردها پیگیری شده است.

ایجاد کارگروه صنایع خلاق معاونت علمی

سجادی نیری کارگروه صنایع خلاق معاونت علمی را گامی در راستای حمایت نظام‌مند از این حوزه عنوان کرد و افزود: با تدوین آئین‌نامه و تشکیل کارگروه صنایع خلاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چارچوب حمایت از شرکت‌های خلاق صورت نظام‌یافته‌تر و روشن‌تری پیدا کرد.

گسترش حمایت‌های زیرساختی و همکاری‌های بین‌المللی

دبیر ستاد ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی، پویانمایی، بازی‌های ویدئویی و سینما را حوزه‌های اولویت‌دار صنایع خلاق برای حمایت این ستاد برشمرد و گفت: طیف وسیعی از اقدامات برای فعال کردن ظرفیت های داخلی این 3حوزه از جمله اقدامات زیرساختی برای ایجاد شالوده‌های فنی و نهادی، فعالیت‌های ترویجی با هدف تقویت گفتمان صنایع خلاق و همکاری‌های بین‌المللی در راستای هم‌افزایی تجارب و توانمندی‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به تأکید معاونت علمی و فناوری بر گسترش تعامل‌های بین‌المللی گفت: کشوری که بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داد کشور کره جنوبی است و انتخاب این کشور به دلیل جایگاه ممتاز و پیش‌رونده آن در حوزه صنایع فرهنگی و روابط خوب میان ایران و کره جنوبی بود.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۰۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند

رییس جهاددانشگاهی در احکامی جداگانه، رییس، دبیر و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این نهاد را منصوب کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر حسن مسلمی نائینی؛ رییس جهاددانشگاهی در احکامی جداگانه دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو (رییس)، دکتر ابراهیم نبیونی (دبیر) و دکتر علی سعداله، دکتر محمدحسین عسگرپور، دکتر کامران جعفری، دکتر مسعود حسنلو، دکتر ابوالقاسم رئیسی، دکتر علیرضا کلانترمهرجردی و دکتر محمدصادق سبط‌الشیخ انصاری را برای مدت دو سال به‌عنوان اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این نهاد منصوب کرد.

آمادگی صندوق نوآوری برای تأمین مالی طرح‌های مسئله‌محور جهاد دانشگاهی

پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تنها پارک تخصصی در حوزه علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در گستره ملی ایران محسوب می شود. این پارک با توجه به رسالت جهاددانشگاهی و ظرفیت های موجود در این نهاد و همچنین با در نظر گرفتن نیازهای کشور برای توسعه و تجاری‌‏سازی فناوری‌‏های نرم و اشتغال‏ زایی در بخش فرهنگ و هنر، صنایع دستی، گردشگری با حوزه نفوذ ملی آغاز به کار کرده است.

شبکه گسترده جهاددانشگاهی دامنه موضوعی پارک فناوری ‏های نرم و صنایع فرهنگی را وسعت بخشیده که امکان انتقال تجربیات در سطح تخصصی بالا را در سراسر کشور فراهم می کند.

این پارک به عنوان اولین و تخصصی‌ترین پارک در حوزه اقتصاد فرهنگ، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت‌ها را فراهم می‌آورد و شرکت‌های فناور مستقر در آن در تعامل سازنده با دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات پژوهشی و فناوری به فعالیت‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازند.

براساس ابلاغ رییس جمهور، شهر جهانی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی جهاددانشگاهی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند