Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی درباره تبلیغات در فضای مجازی، روی دیوار ها، کنار خیابان‌ها و جاده‌ها مبنی بر فروش گوسفند زنده هشدار داد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ عباس عباسی گفت : با فرا رسیدن روز عرفه و عید قربان، سازمان دام پزشکی تمهیداتی را با مشارکت برخی دستگاه ها مانند استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، کمیته امداد، بهزیستی، نیروهای انتظامی و سازمان‌های بهداشت و درمان در نظر گرفته است تا این مراسم مذهبی در سلامت و اطمینان کامل برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی ادامه داد:مراکز مورد تایید دامپزشکی تن‌ها در میادین عرضه دام است و هر مکانی به غیر از این مراکز دارای مجوز نیستند و همچنین سلامت دام‌ها تایید شده نیست.
وی ادامه داد : کشتارگاه های دام در این روز موظف هستند که آمادگی لازم را برای ذبح دام های قربانی در روز عید قربان داشته باشند، اما ممکن است کشتارگاه ها به دلیل شلوغی پاسخگو نباشند. لذا برای مبادرت به ذبح دام های قربانی و دسترسی آسان تری داشته وجود دارد، سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی استان ها با همکاری شهرداری، یکسری اماکن را در داخل و حاشیه شهرها درنظر گرفته و این مراکز مجهز به میادین عرضه کشتار دام نیز هستند و علاوه بر آن، قربانگاه تعبیه شده است تا دام های قربانی تحت نظر متخصصین دامپزشکی قبل و بعد از ذبح نیز معاینه شود.
عباسی خاطرنشان کرد: به لحاظ اینکه در این روز حجم دام های کشتاری کل کشور افزایش چشمگیری پیدا می کند ، برخی افراد ممکن است فرصت مراجعه به اماکنی که تحت نظر دامپزشکی است را نداشته باشند یا شاید ترجیح دهند در منازل خودشان اقدام به این کار شود، برای این دسته از افراد نیز چاره اندیشی شده است. بدین صورت که، در اماکنی که برای این کار تحت نظر دامپزشکی و شهرداری مشخص شده است دامپزشکان و ناظرین شهری ما حضور دارند تا سلامت لاشه را قبل از ذبح تایید کنند و سپس افراد می توانند با گرفتن برگه سلامت حیوان، آن را به برای کشتار به منزل ببرند.
مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: چند نکته حتما باید رعایت شود، لذا ما در اماکن غیر از کشتارگاه سیستم پیش سرد را نداریم و گوشت بعد از کشتار باید یک دروه 24 ساعته را در پیش سرد بگذراند (در 0 تا 4 درجه) تا سلامت جمود نعشی خود را طی کند و در این ارتباط برخی از بیماری ها که ممکن است برای انسان مخاطره انگیز باشد در این صورت از بین می رود از جمله بیمارهای مشترکی که بین انسان و حیوان وجود دارد جلوگیری شود.
وی هشدار داد : افراد این موضوع را جدی بگیرند، هم خود لاشه و هم آلایش دام را بعد از 24 ساعت در درجه یخچال نگهداری کرده و بعد مبادرت به قطعه کردن و توزیع به دیگران کنند. برخی افراد که در منزل این کار را انجام می دهند ما توصیه می کنیم، حتما امنیت فردی را رعایت کنند و در زمان کشتار از دستکش، ماسک و روپوش استفاده کنند و طوری دام را ذبح کنند که خون حیوان به صورت و نقاط دیگر بدن تماس پیدا نکند چرا که از نظر پزشکی تشخیص دام بیمار مخصوص حیوان مبتلا به تب کریمه کنگو مشکل است.
به گفته عباسی، مردم باید از خوردن بلافاصله جگر، دل، قلوه و... بعد از کشتار اکیدا خودداری کنند و حتما بعد از 24 ساعت نگهداری گوشت در یخچال از آن استفاده کنند. همچنین در زمان تهیه دام، در مراکزی این کار را انجام دهند که دامپزشکی و شهرداری آن را تایید کرده اند و بعد از معاینه توسط دامپزشک و گرفتن برگه سلامت می توانند حیوان را در همان قربانگاه و یا منزل خود ذبح کنند.
مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: سازمان دامپزشکی تقاضا دارد از افرادی که در این روز قصد دارند دامی را کشتار کنند، خون و آلایش حیوان را در معابر عمومی، جویبارهای کنار منازل، جدول های کنار خیابان و به طور کل در فضای باز عمومی رها نکنند و حتما تحت ضوابط بهداشتی آن را محصور کنند تا محیط زیست و دیگر افراد تحت خطر بیماری های مشترک بین انسان و دام قرار نگیرند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۲۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان

«جزو ۱۰ کشور اول در رشد سرطان هستیم.» این جمله را قبل‌تر رئیس مرکز تحقیقات سرطان به خبرآنلاین گفته بود، بیماری‌ای که اگرچه این روز‌ها روش‌های زیادی برای درمان و کنترل آن وجود دارد، اما هیچکدام از این روش‌ها جای پیشگیری از ابتلا به سرطان را نمی‌گیرد، پیشگیری‌ای که شاید فقط لازم است تغییری در سبک زندگی‌مان ایجاد کنیم، حتی تغییراتی در خوردن چایی یا استفاده از مسواک، این‌ها نتیجه یک پژوهش ۲۰ ساله است، وقتی مردم یک نقطه از ایران بیشتر از هر جای دنیا به سرطان مبتلا می‌شدند یک تیم پژوهشی برای ۲۰ سال حدود ۵۰ هزار نفر از آن‌ها را زیر نظر گرفت تا سر نخ این کلاف به‌هم پیچیده پیدا شود؛ رضا ملک‌زاده، وزیر اسبق بهداشت، سرپرست آن تیم تحقیقاتی بود، او به خبرنگاران می‌گوید: «یک زمانی یک نقطه از ایران در دنیا بیشترین میزان شیوع سرطان‌ها را داشت، آن نقطه گنبد کاووس بود که سرطان مری در این شهر بیشتر از همه جای دنیا بود.»

به گزارش خبرآنلاین، ملک‌زاده ادامه می‌دهد: «همیشه علاقه داشتم دلیل این مسئله را متوجه شوم، بنابراین حدود ۲۰ سال در این نقطه از کشور و در ۳۶۴ روستا مطالعه خود روی حدود ۵۰ هزار نفر از افراد سالم شروع کردیم، مثلاً از این تعداد ۵۰۰ نفر از آن‌ها سرطان مری گرفتند و آن‌ها را با افرادی که به سرطان مبتلا نشدند مقایسه کردیم.»

وزیر اسبق بهداشت بیان می‌کند: «به این نتیجه رسیدیم که ابتلا این افراد به سرطان ۷ علت دارد، عدم مصرف سبزیجات، عدم مصرف میوه‌جات کافی، مصرف آب آب‌انبار، زندگی در خانه‌های تنگ و تاریکی که دود آن را گرفته بود، اصللاحاً به آن آلودگی درون خانه می‌گوییم آن‌ها با چوب و ذغال هم خانه را گرم می‌کردند و هم پخت و پز می‌کردند، بنابراین خانه پر از دود شده بود. مصرف چایی داغ یکی دیگر از دلایل بود، برخی‌ها چایی را در دمای ۶۵ الی ۷۰ درجه مصرف می‌کردند. مصرف تریاک و عدم مسواک زدن دندان‌ها از دیگر دلایل بود.»

ملک‌زاده می‌گوید: «در ۲۰ سال این ۷ علت را پیدا کردیم و برای این پژوهش جایزه بین‌المللی هم گرفتیم، جالب این‌که تاثیر تریاک و چایی داغ بر ابتلا به سرطان را برای اولین بار در دنیا ثابت کردیم، قبل‌تر گمان می‌کردند سیگار سرطان‌زا است، اما ما ثابت کردیم تریاک از سیگار سرطان‌زا‌تر است.»

جوان شدن سن ابتلا به سرطان

وزیر اسبق بهداشت درباره جوان شدن سن ابتلا به سرطان به خبرنگاران می‌گوید: «سرطان‌ها در همه دنیا وارد سن جوانی شده است، در ایران هم این اتفاق افتاده و افراد در سنین جوانی به سرطان مبتلا می‌شوند، دلیل آن هم تغییر سبک زندگی آدم‌ها است، غذا‌های فست فودی چیز‌هایی هستند که اگر آدم‌ها از سنین کودکی آن را مصرف کنند کمک می‌کند افراد در سنین جوانی به سرطان مبتلا شوند؛ بنابراین شیوه زندگی ما مدرن شده است لذا ما هم با مشکلات غیرمدرنیزاسیون مواجه هستیم و هم با مشکلات مدرن شدن جامعه.»

او بیان می‌کند: «علاوه بر تغییر سبک زندگی به‌ویژه در غذا خوردن، موارد دیگری هم وجود دارند که سبب ابتلا به سرطان می‌شود، مانند مصرف سیگار، مواد مخدر و آلودگی هوا که متاسفانه در شهر‌های بزرگ خطرات جدی برای ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد می‌کنند.»

دیگر خبرها

  • افراد زودجوش این دمنوش را مصرف کنند
  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • سازمان دامپزشکی به‌دنبال بازمهندسی در فرایندهای سازمانی است
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان