Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@20:30:54 GMT

اقدامی مبارک پس از هشتاد سال

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۷۲۷۴۱

اقدامی مبارک پس از هشتاد سال

وبلاگ>انصاری، هادی - گزارشى از نخستین ترمیم پس از هشتاد سال

از سال ١٣٦١ هجرى ، آن هنگامى كه ضريح كنونى امير المومنين ع ازسوى بهره هاى داوودى هند كه به دستور طاهر سيف الدين امام بهره هاى آن دوران ساخته شده ودر اين مكان مقدس نصب گرديد ، تغييرى در درون ضريح وكف پيرامون صندوق خاتمى كه بر روى قبر مطهر حضرت قرار گرفته است ، صورت نگرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در اقدامى كه در اين راستا توليت آستانه علوى در نجف اشرف صورت داد ، عمليات تعويض سنگفرش پيرامون صندوق مطهر
ونيز صندوق شيشه اى كه براى محافظت از صندوق خاتم روى مزار مبارك كه تاريخ ساخت آن به سال ١١٩٨ هجرى ودوران زنديان باز مى گردد، را آغاز نمود.
در ابتداى اين عمليات ، سنگهاى كف درونى ضريح مطهر كه چندين دهه از آن سپرى شده وشكستگى وترك وجز اينها در آن بوجود آمده بود ، برداشته شده وبا سنگهاى مرمر سفيد زيبايي كه در حاشيه دوسوى آنها با سنگهاى عقيق سبز وقرمز
در درون مرمر نحت شده وباصطلاح جاگزارى شده است ،جايگزين گرديد.

سپس محافظ ويا صندوق شيشه اى كه بر روى صندوق خاتم قرار داشت از آنجا كه در چندين مكان اين صندوق ، شيشه ترك برداشته وسه بخش از روى آن در بالاى صندوق شكسته شده بود كه تاريخ آن نيز به دوران توليت سيد عباس كليداربه سال ١٣٦١ هجرى باز مى گرديد و از سويي فرسودگى چهارچوب آن كه اثرى هنرى نيز نداشت ، با صندوق شيشه اى منحصر بفردى تغيير يافت.

شيشه جايگزين شده كه در مجموع از چهارده قطعه ( شش قطعه در بالاسر وپايين پا وهشت قطعه در دوسوى ديگر) از ضخامت ٣٧ ميليمتر برخوردار بوده كه ويژگى آن نخست مقاومت در برابر حريق تا چهارصد درجه به مدت يك ساعت را داشته واز سوى ديگر غير قابل شكستن مى باشد.

وزن اين صندوق شيشه اى در حدود هفت تن بوده كه به وسيله چهارده پايه زمينى در پيرامون خود ودر زير مرمر هاى ياد شده ،
نصب گرديده است.
فاصله بسيار اندك ميان بخش هاى چهارده گانه شيشه ها را با نوارى همچون طناب در هم پيچيده شده كه هر نوار خود از پنج طناب نازك به هم بافته شده، كه نمودى از ( حبل الله المتين ) وپنج تن آل عبا مى باشد ، به رنگ طلايي آذين گرديده ، پوشانيده شده است.

در بخش فوقانى پيرامون اين صندوق شيشه اى گرانسنگ ، چراغهاى ويژه اى به رنگ سبز وقرمز وآفتابى قرار داده شده است كه در مراسم گوناگون اعياد ويا شهادت ها ، مى توان با كنترل از راه دور ، از اين چراغها بصورت تك رنگ ويا آميخته باهم استفاده نمود. گفتنى است كه صندوق خاتم موجود بر روى قبر مطهر حضرت ، كه به بيش از دو قرن ونيم پيش باز مى گردد ، از تحفه هاى خاتم كارى شده زمان بشمار آمده وهر بخش از آن ، آيتى از جمال وزيبايي بشمار مى رود.

عمليات ترميمى ياد شده ،هفده روز بطول انجاميد ودوشنبه شب بيست وسوم مرداد سال ١٣٩٦ مطابق با بيست ويكم ذى القعده سال ١٤٣٨ هجرى به پايان رسيد.

لازم به ياد آورى است كه در اين مدت ياد شده ، تنها حدود هفتاد سانتيمتر از پيرامون خارجى ضريح بوسيله صفحه هاى اكريلى كه عكس ونور طبيعى ضريح مطهر بر آنها به چاب رسيده بود تا آنجا كه افراد از دور نمى توانستند اين تغيير را متوجه شده وخودرا پيرامون ضريح اصلى با شكل ورنگ خود نظاره گر بودند ، قرار داده شده بود.

سپس در دوشنبه شب ياد شده در مراسمى بسيار ساده ، ضريح مطهر به روى عاشقان باز گشايي گرديد. اين بازسازى وترميم درونى ضريح مطهر امير المومنين ع را به همه ولائيان آن حضرت ودودمان پاكش ، تبريك عرض مى كنيم.
اللهم وفقنا لخدمة امير المومنين واولاده المعصومين عليهم السلام. آمين.

کلید واژه‌ها : امام علی(ع) -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۲۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، با حضور جمعی از مسئولان، اصحاب رسانه و فرهنگ از عوامل تولید برنامه‌های ماه مبارک رمضان صدا و سیمای خوزستان تقدیر شد.

مدیر کل صدا و سیمای خوزستان نیز در این مراسم گفت: در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌های مختلفی از جمله پخش زنده محافل قرآنی، ترتیل خوانی قرآن کریم و ضبط و پخش ۲۰۰ جلسه محفل قرآنی خانگی انجام شده است.

داریوش دبیقی با اشاره به تولید مجموعه تصویری آوای نور در شبکه خوزستان افزود: این مجموعه یکی از برنامه‌های خلاقانه و اثرگذار درماه مبارک رمضان بود که مورد تقدیر دفتر مقام معظم رهبری قرار گرفت.

وی ضمن تقدیر از همکاری نماینده ولی فقیه استان در جهت تولید برنامه‌های ماه رمضان ادامه داد: یکی از نمونه‌های مؤثر در تولید برنامه سازی ماه رمضان هماهنگی اثر گذار اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان برای تولید برنامه‌ها بوده است.

کد خبر 6092192

دیگر خبرها

  • گفتگوی رهبران قطر و مصر پیرامون شرایط غزه
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • بازدید مدیران صدای رسانه ملی از طرحهای عمرانی حرم رضوی
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • هر اقدامی علیه ایران با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • جنجال عجیب پیرامون مدال اهدایی به علی دایی!