Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛آموزش رایگان نوآموزان پیش دبستانی در قالب طرح خریدخدمات آموزشی، معوقات فرهنگیان حدود ۱۰۰۰ میلیارد است، شیوه‌نامه جذب معلمان جنبه محدودیت ندارد، ثبت نام بیش از ۷ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی سال تحصیلی جدید، رشد مشارکت مردمی در قالب توسعه مدارس غیردولتی، رتبه بندی برای معلمان تاثیر مناسبی نداشت، ایران دومین کشور در رشته‌های مهندسی است، برگزاری اردوهای دانش‌آموزش با هدف آموزش کار‌آفرینی و پیشرفت و توسعه ایران در گروی آموزش و پرورش است از جمله مهم ترین رویدادهای آموزش و پرورش در هفته گذشته محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معوقات فرهنگیان حدود ۱۰۰۰ میلیارد است

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: مطالباتی در آموزش و پرورش وجود دارد که در چند روز اخیر سه جلسه با سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم و اخرین فهرست نهایی شده است و مطالباتی که اولویت اول ارد را تنظیم کردیم و امیدواریم وضعیت درامدی خزانه طوری باشد تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید بخشی از ان را تامین کنیم حدود هزار میلیارد تومان جمع کل معوقات از جمله حق التدریس و حق الزحمه است.

وی عنوان کرد: در آغاز سال تحصیلی ۱۳ میلیون دانش آموز شروع به تحصیل می‌کند و یک هزار و ۱۰۰ عنوان کتاب در ۱۳۸ میلیون جلد آماده شده است که در شهرستان‌ها از ۲۰ شهریور و تهران ۲۵ شهریور توزیع می‌شود.

بطحایی افزود: دوره‌های آموزشی برای کتاب‌های جدیدالتالیف آغاز شده و معلمان دوره‌های مربوط را طی می‌کنند همچنین ۸۱۰ پروژه عمرانی برای مهر افتتاح می‌شود؛ حدود هزار کلاس درس هنوز خشت و گلی است و حدود هزار و ۸۰۰ کلاس کانکسی داریم که در برنامه‌های سال ۹۷ با وضعیت مناسبتری به آموزش ادامه خواهیم داد.

آموزش رایگان نوآموزان پیش دبستانی در قالب طرح خریدخدمات آموزشی

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزرات آموزش و پرورش بیان کرد: از سال گذشته سامانه ای درنظر گرفته شده است و انتظار داریم همه پیش دبستانی هایی که بدون مجوز آموزش و پرورش فعالیت می کنند در اخذ مجوز اقدام جدی داشته باشند و در غیر این صورت با مراکز بدون مجوز برخورد قانونی می شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: به منظور رعایت عدالت آموزشی در مناطق محروم به ویژه مناطق دو زبانه تمهید مقدمات برای تحصیل رایگان نوآموزان پیش دبستانی از طریق طرح خرید خدمات و استفاد از موسسان غیردولتی فراهم شده است.

گرد در مورد وضعیت طرح خرید خدمات آموزشی بیان کرد: در این طرح با هدف کیفیت آموزشی از نیروهای بومی استفاده می شود که در ارتقای کیفیت آموزشی سهم بسیاری داشتند همچنین در این طرح از موسسان تشکر می کنیم که در تامین لباس و هزینه های اولیه نیز به دانش آموزان کمک می کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: در حال حاضر حدود ۱۸۰هزار دانش آموز از طریق طرح خرید خدمات تحصیل می‌کند و قریب به ۱۲هزار معلم از فارغ التحصیلان دانشگاهی و بومی منطقه شناسایی شدند که تحت پوشش این طرح به دانش آموزان آموزش می دهند.

شیوه‌نامه جذب معلمان جنبه محدودیت ندارد

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص بحث شرایط جذب معلمان در آموزش و پرورش عنوان کرد: ضوابطی که در نظر گرفته شده پرونده پزشکی برای دانشجو معلمان بوده که باید 4 سال تحصیل کنند و این سوالات جنبه حمایتی و مراقبتی از آن‌ها را طی مدت تحصیل دارد.

وی افزود: با آگاهی از وضعیت پزشکی دانشجو معلمان در صورت وجود مشکل امکان پشتیبانی و رسیدگی به وضعیت آنها وجود خواهد داشت و نباید این مسئله به عنوان محدودیت تلقی شود چرا که ساز و کاری برای حمایت‌های پزشکی و مراقبتی است.

چهاربند بیان کرد: از نظرات در مورد نحوه پذیرش معلمان استقبال می‌کنیم و تا جایی که امکان چشم‌پوشی وجود داشته باشد و این مسئله به حرفه معلمی لطمه‌ای وارد نکند جذب معلم انجام خواهد شد.

رتبه بندی برای معلمان تاثیر مناسبی نداشت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش در نیروی انسانی، عنوان کرد: این نهاد از محدودیت‌ها عاری نیست، اما باید بهره وری نیروی انسانی مناسب باشد که اکنون مناسب نیست و دارایی‌های ملت خوب مدیریت نمی‌شود.

وی عنوان کرد: در دوره فانی به دلیل خالی بودن ظرفیت مدارس غیردولتی تعدادی دانش آموز به مدارس غیردولتی تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی هدایت شدند که این هزینه‌ها یک سوم هزینه‌های بخش دولتی بودو قریب به ۲۰۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار داد بنابراین پیداست به جهت بهره وری مشکل داریم و باید اصلاح شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۲ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان و سال ۹۵، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان شد که تصور بر بهبود شرایط از سوی ذینفعان حاصل شد، اما امروز معلمان با توجه به رسالتی که بر دوش دارند، احساس می‌کنند وضع مالی خوبی ندارد.

جهانگیری در مورد رتبه بندی معلمان گفت: تصور داشتیم رتبه بندی معلمان اتفاق خوبی باشد، اما تاثیر چندانی برای معلمان نداشت و همچنان در پیچ و خم مسائل گرفتار شده است و می‌خواهیم کاری کنیم منابع دولت بهره وری مطلوب داشته باشد.

ایران دومین کشور در رشته‌های مهندسی است

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در چند سال آینده باید ببینیم رتبه‌های برتر کنکور چگونه با درخشش خود می‌توانند نام ایران را سربلند کرده و آن را به کشور‌های برتر در عرصه علمی تبدیل کنند اگر از مرحوم میرزاخانی یاد می‌شود به دلیل درخشش او در توسعه علم در جهان بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نخبگان کشور باید در عرصه‌های مختلف جامعه خدمت و وسایل توسعه در کشور را فراهم کنند. علت ماندگاری پروفسور حسابی نیز به دلیل تلاش برای توسعه و پیشرفت ایران است و در این مسیر باید سختی‌ها را تحمل کرد و آن‌ها را نیز بخشی از مسیر موفقیت دانست.

وی با اشاره به اینکه عامل تحول هر کشور منایع انسانی است که ارزش افزوده ایجاد می‌کند، گفت: ایران دومین کشور دنیا به جهت فارغ التحصیلان رشته مهندسی است و در عرصه نانو و پزشکی می‌توان ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کرد.

پیشرفت و توسعه ایران در گروی آموزش و پرورش است

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر سابق آموزش و پرورش در مراسم تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از نظر تاریخی اگر بررسی کنیم ریشه کامیابی ها و ناکامی ها در مدرسه است، عنوان کرد: سرچشمه های نقد کاربرد اندیشه را باید در شیوه های آموزش غلط بجوییم، همچنین منشا بی انگیزگی ها و بی روح بودن ها در نظام آموزشی است.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: آینده بهتر از بهسازی نظام آموزش و پرورش می گذرد و حکمرانی خوب در گروی تحول و اصلاح آموزش و پرورش است و توسعه کشور باید با تمرکز نظام آموزشی به ویژه در دوره ابتدایی باشد.

وی عنوان کرد :کوشش کردم به سوی تمرکز زدایی حرکت کنم، مدرسه رکن اصلی باشد، گفتمان سازی ایجاد شود، معلم وارد فرآیند‌های تصمیم گیری شود، نظام رتبه بندی و حقوق‌ی مجزا ایجاد کنیم، به وضع بانک سرمایه خارج از هر مساله‌ای سامان دهیم و معوقات به حداقل برسد.

دانش آشتیانی افزود: از حمایت های مقام معظم رهبری و دولت و همکاران در سراسر کشور تشکر می کنم و به صراحت می گوییم وقتی دیدم نوسازی و تحول ساختاری به سرحد کهنگی رسیده که نیازمند لوازم و مناسباتی است که فاقد آن هستم و به مجموعه مفید باز گشتم البته در مجموعه آموزش و پرورش درس های بسیار آموختم.

ثبت نام بیش از ۷ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی سال تحصیلی جدید

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده دانش آموزان ابتدایی به مناسبت باز گشایی مدارس، اظهار کرد: تا ششم شهریور ماه هفت میلیون و 305 هزار نفر در مقطع ابتدایی ثبت نام شده اند که در مرحله اول نام نویسی 2 میلیون و 773 هزار و 941 نفر و در مرحله دوم یک میلیون و 733 هزار و 654 دانش آموز انجام شده است.

وی افزود: امسال با توجه به تفویض اختیار استان‌ها، هر منطقه‌ای برنامه ویژه‌ای در نظر می‌گیرد، اما مجموعه توصیه‌هایی برای شاداب سازی در پروتال معاونت ابتدایی قرار داده ایم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: با توجه به اینکه ایام بازگشایی مدارس مصادف با برخی مناسبت‌ها است، بنابراین در نظر داریم جشن غنچه ها امسال در 29 شهریور ماه برای نوآموزان پیش دبستانی برگزار شود.

برگزاری اردوهای دانش‌آموزی با هدف آموزش کار‌آفرینی

محمود علی گو قائم مقام سازمان دانش‌آموزی در مورد برگزاری اردوهای دانش‌آموزی اظهار کرد: در سازمان سه سبک اردو برای دانش‌آموزان در حال برگزاری بوده که شامل اردوی ملی و تشکیلاتی ، اردوی کارآفر‌ینی مناطق محروم و آموزش خبرنگاری برای دانش‌آموزان است.

علی‌گو تصریح کرد: آموزش‌های این اردو متفاوت بوده و هدف اصلی آن توانمند سازی دانش‌آموزان امروز است و موا‌ردی همچون کار‌آفرینی ، فعالیت‌های اقتصادی‌پس انداز کردن ، برنامه‌های ‌معرفتی، فن بیان و موا‌ردی از این قبیل را شامل میَ‌شود.

وی افزود: اردوی کار آفرینی مناطق محروم ویژه اشتغال زایی و سرمایه‌گذاری در کرمان در نظر گرفته شد که با همکاری اساتید دانشگاه شریف این برنامه اجرایی شده و از بین شرکت ‌کنندگان 250 نفر برتر وارد بخش‌های تخصصی‌تر است.

رشد مشارکت مردمی در قالب توسعه مدارس غیردولتی

ابراهیم رفیعی معاون آموزش متوسطه شهر تهران در خصوص تنوع مدارس در شهر تهران و میزان مشارکت مردم اظهار کرد: مدارس در دو نوع دولتی و غیر دولتی فعالیت می‌کنند و هرچه تعداد مدارس غیردولتی افزایش یابد مسئله‌ای مثبت محسوب شده، چرا که نشان از مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت است.

وی افزود: بیشترین درصد مدارس غیردولتی در تهران بوده و رقمی حدود 30 درصد را شامل می‌شود که عاملی برای قدرت انتخاب بالای دانش‌آموزان و مشارکت اولیا است.

معاون آموزش متوسطه شهر تهران با بیان اینکه 2 دیدگاه برای تنوع مدارس وجود دارد، اظهار کرد: در یک دیدگاه تصور بر این است که باید استاندارد برای همه مدارس یکسان باشد و برخی بر این باور هستند که باید حداقل خواسته های آموزشی تامین شود و برای سقف آن محدودیت نگذاریم.

رفیعی یادآور شد: نکته قابل توجه این است که فعالیت انواع مدارس از منظر عدالت اجتماعی برای دانش آموزان رعایت شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۷۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه بخوانند؛ بزرگترین استخدام تاریخ ایران برگزار می‌شود +جزئیات

 رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت در جریان برنامه پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش به درخواست‌های مردمی در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در جمع خبرنگار در مورد هزینه‌های مدارس غیر دولتی و کیفیت تدریس در مدارس دولتی، گفت: سیاست ارتقا کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و اقدامات متعددی از جمله نحوه سازماندهی نیروی انسانی، نحوه تخصیص سرانه‌های دانش‌آموزی، نوسازی مدارس در دستور کار قرار گرفته و در این موارد اولویت با مدارس دولتی است. وی افزود: ۱۹ هزار مشاور، مربی تربیت‌بدنی و مربی پرورشی در دستور جذب داریم و در این مورد هم اولویت با مدارس عادی دولتی است، بنابراین باید سطح کیفیت مدارس بالا رود. وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: با یک عقب‌ماندگی طولانی روبه‌رو هستیم که امیدواریم با سرعت بالا جبران شود، از خانواده‌ها تقاضا دارم برای رفع مشکلات مدارس پیش قدم باشند، زیرا مدیران مدارس به کمک آنها در انجمن اولیا و مربیان نیازمند هستند.

سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی تا سال تحصیلی جدید ایجاد می‌شود

صحرایی ادامه داد: درباره هزینه مدارس غیردولتی باید بگویم که این هزینه توسط قانون تعیین می‌شود، زیرا آموزش و پرورش در این خصوص مبلغ تعیین نمی‌کند و مطابق الگویی که در قانون معین شده این هزینه‌ها مشخص می‌شود و لذا آموزش و پرورش در این باره به طور جدی در کنار خانواده‌ها خواهد بود. وی افزود: امسال به موجب قانون سامانه‌ای راه‌اندازی خواهد شد که تمام هزینه‌ها به طور شفاف در آنجا ذکر خواهد شد و تمامی هزینه‌ها نیز از طریق همین سامانه گرفته خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش درباره رفاهیات معلمان و تاسیس سازمان رفاهی، بیان کرد: لایحه پیش نویس تاسیس سازمان رفاهی و اقتصادی معلمان تقدیم دولت شد و چندین جلسه در کمیسیون‌های مرتبط بحث شد، اما موانع قانونی دیگری برای تاسیس سازمان جدید وجود دارد که این موارد در کمیسیون سرمایه انسانی دولت بحث و مقرر شد که این پیشنهاد به شورای عالی اداری برود و با ارتقای وضعیت موجود، چنین سازوکاری طراحی شود. صحرایی ادامه داد: تا زمانی که سازمان رفاهی و اقتصادی معلمان تاسیس بشود، ما پیامد آن را در شرایط فعلی دنبال می‌کنیم به عنوان مثال امکاناتی که در اختیار داریم شبکه بشود و معلمان از سراسر کشور بدانند که در کدام شهر‌ها مراکز رفاهی وجود دارد تا بتوانند سفر کنند؛ تهیه این سامانه ملی در دستور کار قرار گرفته است و در عید نوروز بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در مراکز رفاهی و در مدارس اسکان داده شدند.

۸۰ درصد صندوق ذخیره فرهنگیان بورسی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش درباره روند فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار کرد: صندوق در اجرای ارزش مالکانه گام موفقی را برداشت و به تازگی سهم بازنشستگان را به سرعت پرداخت می‌کند؛ همچنین قرار است شرکت‌های زیان‌ده تعیین تکلیف شوند. وی تصریح کرد: در برنامه هفتم حکمی تصویب شد تا ۸۰ درصد صندوق ذخیره فرهنگیان در طول برنامه بورسی شود و این مقدمه اصلی شفاف شدن وضعیت است. صحرایی درباره گزینش فرهنگیان و توجه به سلامت روان آنها دراین خصوص بیان کرد: به طور کلی مسئله گزینش معلم و انتخاب معلم نیکو، کار مهم و جدی است که دولت‌ها باید به آن توجه کنند، انتخاب صحیح و خردمندانه معلم مبتنی بر استعداد و علاقه بسیار مهم بوده که در دستور کار ما است، سال گذشته با شیوه جدیدی الگوی گزینش معلمان را مبتنی بر کانون‌های ارزیابی پایه گذاری کردیم، برای امسال نیز این تجربه را در اختیار داشته و به شیوه دقیق و صحیح‌تری این کار را انجام خواهیم داد.

۹۰ هزار معلم جدید، اول مهر به مدارس می‌روند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال بزرگترین استخدام تاریخ کشور رخ خواهد داد، گفت: بیش از ۷۲ هزار و ۱۹ معلم جدید در سه گروه مربیان پرورشی، معلمان ابتدایی و دبیران و هنرآموزان استخدام خواهیم داشت و این غیر از حدود ۲۰هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است که جذب می‌شوند؛ به عبارتی در صورتی که از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود ۹۰ هزار معلم جدید، اول مهر به مدارس می‌روند. صحرایی با بیان اینکه دیروز رییس جمهور در دیدار فرهنگیان و تجلیل از معلمان نمونه کشور یک جلسه اختصاصی برای دانشگاه فرهنگیان تشکیل دادند، گفت: رئیس جمهور در این جلسه حدود دو ساعت درباره دانشگاه فرهنگیان مطالبی را بیان کردند و مسئله فضای دانشگاه فرهنگیان تا حد زیادی حل شد. وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه مسئله مهم دانشگاه فرهنگیان کمک به اعتبارات آن است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۳ اعتبارات دانشگاه فرهنگیان جهش خوبی نسبت به گذشته کرده است، مسئله دیگر تامین نیروی انسانی برای دانشگاه فرهنگیان است که در سال جدید قریب به ۲۰۰۰ استاد و کارمند جدید به دانشگاه فرهنگیان ملحق خواهند شد که برخی استخدام جدید و برخی تبدیل وضعیت هستند.

tags # آزمون استخدامی سایر اخبار قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • توجه به دغدغه‌های فرهنگیان مورد تاکید جدی است
  • توزیع ۳.۸ میلیون شیر رایگان در مدارس چهارمحال و بختیاری
  • تغییر عناوین و حجم دروس مدارس برای اجرای برنامه‌های پرورشی
  • ۴۰ درصد فضاهای آموزشی بَردَسکَن خراسان رضوی در طرح نوسازی قرار گرفته‌ است
  • گفته و ها و ناگفته های معلمان در دیدار با رئیس‌جمهور
  • تقویت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم
  • معلمان در دیدار با رئیس‌جمهور از کدام مشکلات گفتند؟
  • تأمین ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه فضای آموزشی بوشهر
  • همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه بخوانند؛ بزرگترین استخدام تاریخ ایران برگزار می‌شود +جزئیات
  • فرسودگی ۳۰ درصد مدارس گناباد