Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@06:40:06 GMT

با فلسفه و فوايد وضو آشنا شويد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۹۴۲۹۲

خبرگزاري آريا -

فلسفه و فوايد وضو چيست
فلسفه وضو چيست؟ کسي که تازه استحمام کرده است و مي‌داند که بدنش پاک است، و مي‌خواهد بلافاصله بعد از آن نماز را بخواند چرا مجدد بايد وضو بگيرد؟ مي‌گوييد اگر آب نيست تيمم کنيد، چطور آب مي‌تواند چرکي و کثيفي و نجاست را از بين ببرد؟ آنچه با استحمام حاصل مي‌شود طهارت ظاهري است، اما علاوه بر طهارت ظاهري، يکي ديگر از شرايط نماز، تحصيل طهارت معنوي است که تن‌ها از راه وضوء و غسل بدست مي‌آيد و اگر استفاده از آب امکان پذير نباشد، اين طهارت معنوي و باطني بوسيله تيممي که به جاي وضوء و يا غسل انجام مي‌گيرد بدست مي‌آيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه اين مطلب را به نقل از مشروح بخوانيد.
البته بايد توجه داشت که نکته بيان شده به معناي آن نيست که صد در صد تيمم اثري در پاکيزگي ظاهري ندارد. وضو گرفتن براي بسياري از ما ناخوشايند و مشکل است بعضي وقت‌ها با خود مي‌گوييم کاش ميشد نماز را بي وضو خواند مخصوصا در فصل سرما دشواري آن به نظرمان دو چندان ميشود. اما اگر کمي در مورد وضو و تأثيرات مثبت آن بر روي روح و جسممان بيشتر بدانيم شايد ترجيح بدهيم که همه با وضو باشيم.
فلسفه و فوايد وضو چيست؟
فلسفه و فايده وضو از دو نظر قابل توجه مي‌باشد. يکي آثار وضوء از نظر دنيوي و بهداشتي و ديگر از جهت معنوي است. اينک توجه شما عزيزان را به علت وضوء از دو جهت مادي و معنوي جلب مي‌نمايم.
1. سبب طول عمر مي‌شود
رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم فرمود:
«يا انس اکثر من الطّهور يزيد الله في عمرک، و ان استطعت ان تکون بالّبل و النّهار علي طهارة فافعل، فانک تکون اذامت علي طهارة شهيداً.»‌اي انس: سعي کن طاهر و با وضو باشي که خداوند بر طول عمرت مي‌افزايد، و اگر توانستي شب و روز با وضو باشي اين کار را انجام بده، زيرا اگر در حال وضو از دنيا بروي پاداش و ثواب شهيد را خواهي داشت. 1،
2. موجب برآورده شدن حاجت مي‌شود
امام صادق عليه السلام فرمود:
«انّي عجبت ممّن باخذ في حاجة و هو علي وضوء کيف لا تقضي حاجته.»
من تعجب مي‌کنم از کسي که دنبال حاجت و کاري است در حالي که با وضو است، حاجتش برآورده نشود!
3. ثواب شهادت
رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم فرمود:
«من نام علي الوضوء ان ادرکه الموت في ليله مات شهيداً.»
کسي که با وضو بخوابد، اگر در شب، مرگ به سراغش آمد، اين شخص شهيد از دنيا رفته است.
4. خواب با وضوء
رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم فرمود::
«من نام متوضا کان فراشه له مسجداً، و نومه له صلوة حتي يصبح، و من نام علي غير وضوء کان فراشه له قبراً و کان کالجيفة حتّي يصبح.»
کسي که با وضو بخوابد بستر او برايش مسجد مي‌شود، و خوابش (ثواب کسي را دارد که) به نماز مشغول است تا اين که شب را به صبح رساند؛ و اگر کسي بدون وضوء خوابيد بسترش براي او قبر خواهد بود و مانند مرداري مي‌ماند تا صبح شود. 4،
5. باعث زيادي رزق و روزي مي‌شود

وضو و پيش از غذا باعث از بين رفتن فقر، و بعد از آن سبب از بين رفتن غم و غصه خواهد شد
امام صادق عليه السلام فرمود:
«من سره ان يکثر خير بينه فليتوضا عند حضور طعامه».
کسي که دوست دارد بر خير و برکت منزلش بيفزايد هنگام غذا خوردن وضوء بگيرد؛ و همچنين آن حضرت عليه السلام فرمود::
«الوضوء قبل الطّعام و بعده يزيدان في الرّزق».
وضو و (شستن دست و صورت) پيش از غذا و بعد از آن باعث زيادي روزي مي‌گردد.
6. سبب از بين رفتن غم و غصه مي‌شود
رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم فرمود:: «اوله ينفي الفقر و اخره ينفي الهم».
وضو و (شستن دست و صورت) پيش از غذا باعث از بين رفتن فقر، و بعد از آن سبب از بين رفتن غم و غصه خواهد شد.
رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم فرمود::‌اي انس: سعي کن طاهر و با وضو باشي که خداوند بر طول عمرت مي‌افزايد، و اگر توانستي شب و روز با وضو باشي اين کار را انجام بده، زيرا اگر در حال وضو از دنيا بروي پاداش و ثواب شهيد را خواهي داشت.
7. باعث فرو نشاندن غضب مي‌شود
رسول خدا صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:: «اذا غضب احدکم فلينوضّاً»
زماني که يکي از شما خشمگين گرديد وضو بگيرد.
8. آثار بهداشتي وضوء.
اما رضا عليه السلام فرمودند: «انما امر بالوضوء ليکون العبد طاهراً اذا قام بين يدي الجبّار عند مناجاته ايّاه، مطيعا له في‌ها امره، تقياً من الادناس و النجاسة، فيه من ذهاب الکسل و طرد النّعاس و تزکية الفوار للقيام بين يدي الجبّار.»
خداوند سبحان امر به وضو کرده تا اينکه انسان وقتي در پيشگاه خداوند براي مناجات حق تعالي قرار مي‌گيرد، طاهر و پاکيزه گردد و مطيع دستورات او باشد؛ و همچنين به وسيله وضو انسان را از پليدي‌ها و نجاسات پاک مي‌گردد، و نيز به سبب وضو، سستي و چرت از بين مي‌رود و قلب براي نماز و حضور نزد حق تعالي پاک خواهد گشت.
امام صادق عليه السلام فرمود:
«اذا اردت اطّهارة و الوضوء فتقدم الي الماء تقدمک الي رحمة الله، فان الله تعالي قد جعل الماء مفتاح قربته و دليلاً الي بساط خدمته و کما انّ رحمة الله تطهّر ذنوب العباد کذلک النّجاسات الظاهرة تطهر‌ها الماء لاغير...» 10
هنگامي که خواستي پاک و با وضو باشي، آن را با آب شروع کن مانند شروع تو در رحمت خداوند بزرگ، براي اينکه حق تعالي آب را کليد تقرب به سوي خويش و دليلي بر گستردگي خدمتش (به بندگان) قرار داده است. همان گونه که رحمت خداوند سبحان گناهان بندگان را پاک مي‌کند همچنين آب فقط نجاسات ظاهر را پاک مي‌کند.
همانطوري که در اين روايات آمده است يکي از علل وضو براي اين است که انسان وقتي مي‌خواهد در برابر خالق هستي که آفريننده تمام زيبايي‌ها است قرار بگيرد ظاهرش تميز و پاکيزه باشد، و به وسيله وضو خود را از آلودگي و نجاسات پاک نمايد و چرت و بي حالي را از بين ببرد، و با قلبي نوراني و ظاهري شاداب و با طراوت در محضر محبوب قرار گيرد؛ بنابراين يکي از خواص وضو مربوط به سلامت جسم و بدن مي‌باشد، زيرا بدني که روزي حدّاقل سه مرتبه تميز شسته شود به مراتب سالم‌تر از بدني است که شسته نشود، انساني که روزي چندين بار چهره خود را با آب وضو مي‌شويد بسيار شاداب‌تر و با نشاط‌تر از کسي است که با وضو و نماز سر و کار ندارد. بر همين اساس دانشمندان براي وضو و غسل فوائد فراواني بيان کرده اند که به بعضي از آن‌ها اشاره مي‌کنيم.
تاثيرات وضو و غسل سلامتي
وضو و غسل باعث به وجود آمدن تعادل از دست رفته رگ‌هاي سمپاتيک (رگ‌هاي محرّک) مي‌شود، زيرا بسياري از اوقات مخصوصاً در بزرگتر‌ها در اثر سبقت رگ‌ها و اعصاب پاراسمپاتيک، رگ‌هاي سمپاتيک کنترل و تعادل خود را از دست مي‌دهند، که از بين رفتن تعادل آن‌ها باعث عدم تعادل در دستگاه‌هاي بدن مي‌شود و با گرفتن وضو و غسل اين تعادل برقرار مي‌شود.
1. مضمضه در وضو سبب تعادل عضلات لب‌ها و زيبايي آن‌ها مي‌شود.
2. مضمضه باعث تحرّک و توجّه خون به طرف دهان و قلب و در نهايت به سوي مغز است.
3. استنشاق در وضو محيط بيني را قليائي و براي دفاع در برابر آلودگي‌ها آماده مي‌سازد.
4. استنشاق در وضو سبب ادامه نظم ريتم تنفسي مي‌گردد.
5. ذرّات گرد و خاک سبب خشک شدن محيط بيني مي‌شوند، اما استنشاق آن خشکي را از بين مي‌برد و باعث مرطوب نگه داشتن محيط بيني مي‌گردد.
6. و نيز در خنک کردن هواي بيني در هواي گرم موثر است آن هوايي که بايد خنک شود و به ريه برسد.
منبع: fardanews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۴۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فواید روزه از نظر هوش مصنوعی (فیلم) فواید شگفت انگیز سیب برای پوست (فیلم) فواید مصرف تخم شربتی در ماه رمضان (فیلم)

دیگر خبرها

  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ