Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدابراهیم بهبودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدامات برای کنترل و مدیریت این وضعیت هم اکنون با همکاری سایر دستگاههای متولی در حوزه آب خراسان رضوی در حال انجام است.
وی ادامه داد: 40 منبع آبی در حوزه کشف رود وجود دارد که بخشی از آنها با پساب غیراستاندارد همراه است. ضرورت انجام اقدامات کنترل فاضلاب و پسابهای غیراستاندارد به متولیان حوزه آب اعلام شده و آنان نیز درصدد انجام اقدامات لازم در این زمینه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تلاش شده با برگزاری کلاسهای آموزشی ویژه کشاورزان فعال در زمینهای کشاورزی حومه کشف رود مضرات و عواقب آبیاری زمینها با فاضلاب و پساب غیراستاندارد تبیین شود.
وی افزود: مزراعی که هم اکنون در این حوزه با پساب غیراستاندارد آبیاری می شود زیر کشت محصولاتی مانند ذرت، جو، گندم، گوجه فرنگی و زعفران است.
بهبودی ادامه داد: در سایر شهرستانهای استان از جمله نیشابور نیز با معضل آبیاری زمینهای کشاورزی با فاضلاب و پساب غیراستاندارد روبرو هستیم اما سطح و حجم آن بسیار کمتر است.
کشف رود از رودخانه های فصلی مشهد و از جمله منابع آبیاری مزارع اطراف شهر است که برای کشاورزی استفاده می شود. شعبه ای از کشف رود از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد. این رود 290 کیلومتری که تنها یادی از پرآبی آن در خاطره ها مانده، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد رود تجن نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
1،1 میلیون هکتار زمین در سطح استان خراسان رضوی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۵۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد کنجانچم دشت مهران را آبیاری می‌کند

ایسنا/ایلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: سد «کنجانچم» هم اکنون ۳۵ میلیون متر مکعب آب ذخیره در مخزن دارد که عمدتاً از ورودی آب سامانه گرمسیری تأمین شده است.

«صادق علیمرادی» با حضور در ایسنا در این خصوص اظهار کرد: آبگیری اولیه این سد از دو سال پیش از محل روان آب‌های خود سد آغاز شده بود و از آذر ماه سال قبل با ورود آب سامانه گرمسیری به میزان ۳ متر مکعب بر ثانیه به سد، به منبع عظیمی برای زمین‌های کشاورزی دشت مهران تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری بخشی از این آب ذخیره را از طریق شبکه آبیاری کنجانچم به شبکه بزرگ آبیاری مهران تخصیص دادیم افزود: آب سد از طریق دریچه‌های کشاورزی برای ورود به شبکه‌های آبیاری رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام در خصوص شبکه‌های آبیاری استان نیز گفت: کل زمین‌های کشاورزی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری استان حدود ۸۶ هزار هکتار است و با بهره‌برداری از سامانه گرمسیری، ۱۸ هزار هکتار، به زمین‌های کشاورزی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری استان اضافه می شود.

انتهای پیام 
 

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌های دز و کارون اجتناب کنند
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • سد کنجانچم دشت مهران پرآب شد
  • سد کنجانچم دشت مهران را آبیاری می‌کند