Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@18:17:33 GMT

سودان با دخالت در دیگر کشورها ارتزاق می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۰۰۸۱۶

رهبر حزب «الامه القومی» سودان و نخست‌وزیر پیشین این کشور، با انتقاد شدید از سیاست خارجی ‏خارطوم، سیاست خارجی نظام حاکم را «سیاست مزدوری» توصیف کرد.‏

خبرگزاری فارس: «صادق المهدی»، رهبر حزب «الامه القومی» و طایفه «الانصار» سودان طی تصریحاتی، از سیاست خارجی دولت خارطوم بشدت انتقاد کرده و دخالت سودان در یمن و لیبی را «سیاست مزدوری» نظام حاکم در عرصه سیاست خارجی توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پایگاه خبری «سودان تریبون» در این‌باره نوشت: رهبر حزب «الامه القومی» سودان در بخش دیگری از خطبه نماز عید قربان که در مسجد «السید عبدالرحمن المهدی» ایراد کرد، این سیاست یکی از «ثمره‌های تلخ» بذری است که نظام حاکم در سیاست خارجی سودان کاشته است.

دخالت در سودان جنوبی

المهدی دخالت نیابتی حکومت سودان در لیبی را موجب خوشایند برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی عنوان و تاکید کرد، دخالت خارطوم در منازعات کشور تازه تاسیس سودان جنوبی، دخالت این کشور در مناطق جنوبی سودان را درپی داشت.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نظام حاکم در عرصه روابط بین الملل به مزدوری روی آورده و در این راستا، زمانی به یک محور متمایل و زمانی دیگر با محور متخاصم آن هم‌پیمان می‌شود و به این ترتیب ضمن نادیده گرفتن منافع ملی، سودان را در عرصه سیاست خارجی بی‌ارزش و کم اعتبار جلوه می‌دهد.

مشارکت در جنگ یمن

المهدی در بخش دیگری از خطبه عید قربان، اقدام خارطوم مبنی بر مشارکت در جنگ یمن را در تضاد با نقش مورد انتظار سودان و در تعارض با سیاست خارجی موزون این کشور از جمله میانجیگری از وقوع درگیری‌های مسلحانه بین دولت اردن و فلسطینیان مقیم این کشور دانست.

پیشتر المهدی تجاوز نظامی عربستان علیه یمن را اشتباه خوانده و از حکومت سعودی خواستار آتش‌بس یک جانبه در یمن و برگزاری نشستی عربی برای ارائه طرح آشتی‌ملی در یمن شده بود.

بحران شیوخ عرب

رهبر حزب «الامه القومی» سودان درباره بحران خلیج فارس نیز گفته بود: اختلاف عربستان سعودی و امارات با قطر به بحرانی منجر شد که رهاورد آن دخالت‌های منطقه‌ای و بین المللی و به بن بست کشاندن همه تلاش‌ها برای حل بحران بود.

به همین دلیل وی هرچه سریع‌تر خواستار برگزاری نشست‌هایی مشترک و بدون پیش شرط بین کشورهای متنازع برای حل اختلافات و توافق درباره مثیاقی اجتماعی شد، چراکه نتیجه این اختلافات تنها نفوذ جریان‌های افراطی و تروریسم و تجار سلاح در منطقه را به دنبال دارد.

جایگاه حمهوری اسلامی

صادق المهدی درباره جمهوری اسلامی ایران نیز گفته بود که ایران دارای حضور و موجودیتی «ژئو سیاسی» در منطقه است و ملت ایران سزاوار روابط برادرانه اسلامی هستند.

وی تاکید کرد: لازم است، خواست و اراده عربی درپی تحقق «همزیستی مسالمت‌آمیز عربی – فارسی» و «اخوت سنی – شیعی» باشد. اگرچه برخی جریان‌های تندرو در ایران موانعی در روابط خارطوم – تهران ایجاد کردند، اما از زمان انتخاب «حسن روحانی» سیاست خارجی ایران به میانه‌روی متمایل شده است.

رابطه با اسرائیل

وی سخن گفتن درباره مقابله با ایران و هم‌پیمانی با اسرائیل را خطای فاحش خواند و تاکید کرد: اختلافات برخی کشورهای عربی با ایران، اختلافاتی سیاسی و مذهبی است، در حالی‌که اختلاف ما با اسرائیل اختلافی جوهری و موجودیتی است، لذا جایی برای رابطه با اسرائیل جز با بازگرداندن حقوق مشروع فلسطینیان وجود ندارد.

المهدی موفقیت طرح دولت سودان در جمع‌آوری سلاح‌ در منطقه دارفور را منوط به شرایطی از جمله مشارکت تمام طرف‌ها در این طرح کرد و هشدار داد، عدم توجه به آنها می‌تواند، اوضاع در دارفور را به مرز انفجار امنیتی برساند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۰۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش جماران؛ ​جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه گفت انتظار می‌رود چند کشور اروپایی تا پایان ماه مه میلادی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

جوزپ بورل این اظهارات را در نشست مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض برگزار می‌شود مطرح کرد. 

در حال حاضر از میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تنها هشت کشور، فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخته‌اند. این کشورها عبارتند از: لهستان، بلغارستان، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی، سوئد و قبرس. 

در ماه‌های گذشته کشورهای ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت آمادگی خودشان را برای پیوستن به این 8 کشور اعلام کرده‌اند. 

با وجود این، اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته است. برخی از مهم‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه معتقدند که به رسمیت شناختن فلسطین تنها از رهگذر مذاکرات بر سر راهکار دو دولتی قابل حصول خواهد بود.

دیگر خبرها

  • استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذران ۱۰۳کشور از ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل : چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟