Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@20:04:40 GMT

چوب حراج بر میراث طبس در خواب خوش استاندار و فرماندار

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۰۰۸۳۵

چوب حراج بر میراث طبس در خواب خوش استاندار و فرماندار

در هفته‌ای که باید شاهد افتتاح و بهره برداری پروژه ها و دستاوردها باشیم، چوب حراج به میراث طبس را نظاره گر شدیم و با مطرح شدن جداسازی 6 ایستگاه راه آهن شرق از طبس، هفته دولت را به کام مردم طبس تلخ نمودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان؛ طی روزها و یک ماه اخیر فضای شهرستان طبس به نوعی متشنج شده که این موضوع ناشی از اخباری مبنی بر جدا شدن 6 ایستگاه طبس از راه‌ آهن شرق و الحاق به راه آهن یزد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس قرار است 6 ایستگاه به نام‌های جندق، چاه‌محمد، بهاباد، سه‌چاهون، پیروزی، و بیشه‌در با مجموع طول حدود 150 کیلومتر، از حوزه تحت مدیریت اداره‌کل راه‌آهن شرق به مرکزیت طبس جدا شود و به اداره‌کل راه‌آهن یزد بپیوندد.

راه‌آهن شرق که از سال 1384 به بهره‌برداری رسیده، با حدود هزار کیلومتر طول خط و 42 ایستگاه باری و مسافری، در 3 استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، و یزد واقع است و طویل‌ترین منطقه راه‌آهن کشور محسوب می‌شود، اما اکنون پس از 12 سال، با جابجایی ایستگاه‌ها، این آمارها نیز دست‌خوش برخی تغییرات می‌شود.

مدیرکل راه آهن شرق در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی گلشن، تلویحاً این موضوع را تأیید و اظهار کرده است: با جدا شدن این 6 ایستگاه از راه‌آهن شرق، ضرری به طبس نرسیده و از شأن این اداره‌کل کم نمی‌شود، بلکه در نهایت به نفع اداره‌کل راه‌آهن شرق است.

حسن ماسوری با بیان اینکه تابع دستورات ابلاغی از سوی راه‌آهن هستم، افزود: با جدا شدن این ایستگاه‌ها، ریالی از بودجه راه‌آهن شرق کم نمی‌شود و بودجه ایستگاه‌های جدا شده نیز به طبس می‌رسد؛ ضمن اینکه در ازای دادن این ایستگاه‌ها، قرار است از ایستگاه غوریان استان هرات کشور افغانستان به طول 100 کیلومتر به شبکه ریلی راه‌آهن شرق ملحق شود که دارای حجم بسیار زیاد بار است و با این کار راه‌آهن شرق جایگاه اول حمل بار کشور را از آن خود می‌کند؛ همچنین به‌جای آن، 9 میلیون تن بار جدید از ایستگاه سنگان بارگیری شده؛ و نیز احداث خط دوم راه‌آهن شرق هم آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر چه وسعت راه‌آهن شرق کم‌تر باشد، زحمت مدیریت و هزینه‌ها نیز کمتر است، بیان کرد: این 6 ایستگاه دارای خط ‌آهن نامساعد و دردسرساز بوده و تن‌کیلومتر منظور شده‌ی آن برای راه‌آهن شرق نیز بسیار ناچیز است و تاکنون هم منافع حاصل از بارگیری و حمل بار آن برای یزد بوده است.

ماسوری همچنین یادآور شد: مرکزیت شهرستان طبس در راه‌آهن شرق کاملاً دقیق و کارشناسی بوده و غیرقابل تغییر است.

اما این گفته های ماسوری در حالی است که وی قبلا و در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان طبس گفته بود که اگر بخواهد بخشی از راه‌آهن شرق جدا شود، قطعاً باید با نظر مساعد این اداره‌کل باشد و من با این موضوع مخالفم و باتوجه به این‌که این موضوع فعلاً کارشناسی نشده و مصوبه هیأت‌مدیره نیز ندارد و برخی اعضای هیأت‌مدیره هم با این موضوع مخالف هستند، این جابه‌جایی انجام نخواهد شد.

مهدی طلائی‌مقدم فرماندار طبس که پیش از این فرماندار بافق بوده، ظاهراً با این موضوع مخالفت چندانی ندارد و در سخنانش در محافل مختلف بیشتر سعی کرده تا اذهان را به سمت توسعه‌ی صنایع جوار ریلی و دو خطه شدن راه‌آهن شرق ببرد.

محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم طبس در مجلس نیز در این خصوص گفته است: مدتی پیش در موضوع جدا شدن برخی ایستگاه های راه آهن شرق و واگذاری آن به استان‌های دیگر، گمانه زنی هایی از جانب رسانه ها مطرح ش که پس از آن، اینجانب طی نامه‌ای به هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران و از طریق پیگیری با مهندس رسولی، عضو هیئت مدیره آن، موضوع دستبرد به محدوده راه آهن شرق را متذکر شدم.

وی افزود: اما پس از اعلام آقای ماسوری در جلسه شورای اداری شهرستان و در حضور امام جمعه، فرماندار، شخص خودم و سایر مسئولین و نیز در جلسه بنده با ایشان در اداره کل راه آهن شرق مبنی بر شایعه بودن این موضوع، پیگیری ها را متوقف نمودم هرچند مکاتبات آن موجود است و حال ایشان با انتشار نامه مورخ ۹۶/۴/۱۸ ابراز بی اطلاعی می‌کنند !!

امیرحسنخانی تصریح کرد: جای بسی تاسف است که باید بگویم: هفته دولت را به کام مردم طبس تلخ نمودند؛ در هفته‌ای که باید شاهد افتتاح و بهره برداری پروژه ها و دستاوردها باشیم، چوب حراج به میراث طبس را نظاره گر شدیم.

وی همچنین با بیان اینکه بعد از لغو برنامه های خود به مناسبت هفته دولت در حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی و از طریق هیئت مدیره راه‌آهن تا دوشنبه پیگیر این موضوع خواهم بود گفته است: هرچند هیچ‌گونه تماس یا پیگیری از جانب مقامات مسئول در شهرستان در این خصوص با بنده انجام نشده بود اما بعد از حساسیت‌های بالای مردمی بلافاصله طی دو نامه جداگانه به؛ مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین عضو هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی نسبت به جلوگیری از انجام این امر هشدار داده بودم، اکنون هم توقع این است که مسئولان دلسوز شهرستان نیز اگر خواهان بازگشت ایستگاه ها می‌باشند به صحنه بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم مهاجریان مقدم امام جمعه طبس نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ اظهارکرد: محدود کردن حوزه مدیریت راه آهن شرق به مرکزیت طبس از 5-6 سال قبل به شکل های دیگری مطرح بود و قزار بود اداره راه آهن شرق به تربت منتقل شود اما با پیگیری ها و مخالفت های زیاد از این اقدام جلوگیری کردیم و مسئله مسکوت شد.

وی افزود: اما از 2-3 ماهه اخیر و از زمان جابجایی مدیرکل راه آهن شرق، موضوع انتقال 6 ایستگاه راه آهن طبس به یزد و 2 ایستگاه هم به اصفهان به صورت جدی ظهور و بروز کرده که پس از تحقیق بر این مبنی که آیا این موضوع شایعه است یا خیر، مطرح شد که صحت دارد و تصمیم شورای مرکزی راه آهن کشور است.

امام جمعه طبس گفت: بنده بلافاصله به شورای مرکزی راه آهن کشور نامه ای نوشتم و به استاندار، معاون ویژه استاندار در طبس و مدیرکل راه آهن شرق هم رونوشت فرستادم و به شدت با این موضوع مخالفت کردم و یادآور شدم که الفبای مدیریت این است که یک مدیر باید نسبت به توسعه حوزه مدیریتش تلاش کند، نه اینکه حوزه مدیریتش را کوچک و محدود کند، این عمل با الفبای مدیریت سازش ندارد و مخالفات مردم و تبعات اجتماعی را هم به دنبال خواهد داشت.

مهاجریان مقدم بیان کرد: بعد از چند روز هم شورای اداری شهرستان برگزار شد و بنده این موضوع را مطرح و به شدت مخالفت کردم و در خطبه های نماز جمعه هم مطرح کردم که این محدود کردن به نفع طبس نیست و باید در صدد توسعه باشیم.

وی افزود: در این چند ایستگاهی که قرار است از طبس جدا شود، بیش از 100 نفر طبسی به عنوان کارگر، کارمند و مدیر فعالیت می کنند که در صورت جدایی، قطعا راه آهن یزد عذر 100 کارگر را خواهد خواست و روی دست طبس خواهند ماند.

امام جمعه طبس اظهارکرد: درخصوص جداشدن این 6 ایستگاه با فرماندار طبس هم تماس گرفتم که وی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و گفت پیگیری می کنم و نتیجه را اعلام خواهم کرد، اما علی رغم اینکه وی به دیدن مدیرکل راه آهن شرق رفته اما هنوز از این پیگیری جوابی به من اطلاع داده نشده است.

مهاجریان گفت: در این خصوص با نماینده طبس در مجلس شورای اسلامی هم تماس گرفتم که وی هم درخصوص جدا شدن این ایستگاه ها از طبس، موضع گیری مخالفی داشت و موضوع را به وزیر راه و شهرسازی منتقل و با آن مخالفت کرده است.

وی ادامه داد: اما مدیرکل راه آهن شرق در نشستی با خبرنگاران این موضوع را تایید کرده و گفته است که ما به دنبال توسعه کیفی راه آهن شرق هستیم نه توسعه کمی، اما این گفته ها در حالی است که تقویت کیفیت با توسعه کمیت منافاتی ندارد بلکه اگر کمیت بیشتر باشد می توان بر کیفیت هم بیشتر افزود و امکانات و تجهیزات را جلب و جذب کرد.

امام جمعه طبس با تاکید بر اینکه جداسازی این ایستگاه ها قطعا به نفع شهرستان نخواهد بود و بنده و نماینده مجلس پیگیر موضوع هستیم ولی هنوز نتیجه قطعی اعلام نشده است گفت: فرماندار طبس تاکنون در این خصوص سکوت کرده و موضعی اعلام نکرده است که معمولا سکوت در بسیاری از موارد علامت رضایت است.

مهاجریان مقدم با اشاره به اینکه تاکنون استاندار هم در این خصوص موضع گیری نکرده و نسبت به نامه ای هم که فرستادم جوابی نداده است افزود: در هفته دولت هم که استاندار به طبس آمده بود، بنده در سمینار روحانیون طبسی در خراسان شمالی بودم.

وی بیان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در سراسر کشور در مناسبت های مختلف بین سال به عنوان هفته دولت یا دهه فجر و ... اولین برنامه مدیران دولتی دیدار با امام جمعه است، البته نه به دلیل شخص امام جمعه بلکه به عنوان اهمیت و تجدید میثاق با مقام امامت و ولایت این دیدارها با ائمه جمعه که نماینده مقام معظم رهبری هستند، برگزار می شود.

امام جمعه طبس افزود: اما امسال برای اولین بار دیدار مسئولین در هفته دولت با امام جمعه طبس لغو شد، که لغو دیدار با ائمه جمعه بیانگر سیاستی است که در پشت آن حتما مسائل دیگری وجود دارد که نتیجه آن تضعیف نهاد رهبری است.

مهاجریان مقدم با اشاره به اینکه چون ایام شهادت حضرت مسلم و نماینده امام حسین(ع) بود در خطبه های نماز جمعه به این موضوع اشاره کردم گفت: زمانی که مردم با مسلم؛ نماینده امام معصوم درست رفتار نکردند وقتی امام معصوم هم آمد با او جنگیدند، اکنون هم همین موضوع است و عده ای داد از امام زمان می زنند ولی با نماینده امام زمان رابطه درستی ندارند و وقتی امام زمان هم بیاید با او رفتار درستی نخواهند داشت.

علی‌رغم اینکه حسن ماسوری مدیرکل جدید راه‌آهن‌شرق به نوعی این جابه‌جایی را یک معامله دانسته و وعده داده که در ازای بخش جدا شده، قرار است بخشی دیگر از خواف تا غوریان افغانستان به راه‌آهن شرق واگذار شود، اما چندان نمی‌توان روی حرف‌های وی حساب کرد، چرا که ماسوری پیش‌تر جدا شدن همین 6 ایستگاه را هم منتفی اعلام کرده بود.

نکته‌ی دیگر این ‌که در اوایل تأسیس راه‌آهن شرق، 2 ایستگاه دیگر به نام‌های مبارکه و کاشمر نیز تحت مدیریت این اداره‌کل بوده که خیلی بی‌سروصدا از سوی راه‌آهن یزد و راه‌آهن خراسان قاپیده شده است.

از طرفی اکنون مدتی است که شایعه‌ی جدا شدن بخشی دیگر از راه‌آهن شرق از ایستگاه بجستان به سمت تربت‌حیدریه و خواف و ایجاد یک منطقه‌ی جدید مستقل راه‌آهن نیز قوی‌تر شده و علاوه بر آن شنیده شده که قرار است دو ایستگاه دیگر هم به اصفهان منتقل شود.

بر اساس این گزارش از مقامات استانی و شهرستانی طبس، تنها امام جمعه طبس و نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی ورود جدی داشته اند و علی رغم تاکید این دو مسئول و درخواست آنها از سایر مسئولین برای ورود جدی به این موضوع، اما متاسفانه تاکنون استاندار و فرماندار طبس هیچ موضع و واکنشی در این خصوص از خود نشان نداده اند و طلائی مقدم فرماندار طبس که پیش از این فرماندار بافق بوده، ظاهراً با این موضوع مخالفت چندانی ندارد و در سخنانش در محافل مختلف بیشتر سعی کرده تا اذهان را به سمت توسعه‌ی صنایع جوار ریلی و دو خطه شدن راه‌آهن شرق ببرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۰۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست؛ روز یک‌شنبه (۹ اردیبهشت) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران در حالی بناست هفته آینده برگزار شود که طی ۲۰ حراج حضوری شمش طلا در این مرکز و طی ۳ ماه حجم معاملات طلا از مرز ۲،۷ تن گذشت.

حراج حضوری شمش طلا از (۲۷ دی ۱۴۰۲) در مرکز مبادله ایران آغاز و با گذشت ۳ ماه و برگزاری ۲۰ حراج، ۲۷۱۶ کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار حداقل ۹۹۵ در هزار معامله شد.

بر اساس شیوه نامه نحوه برگزاری حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مورخ ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲، بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد، روز یک‌شنبه (۹ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

زمان جلسه حراج از ساعت (۱۲ تا ۱۶) است؛ وجه‌الضمان مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌تواند تا ساعت ۲۴ روز شنبه (۸ اردیبهشت) مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کند.

طبق اعلام مرکز مبادله، مبلغ وجه‌الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تأیید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود.

دیگر خبرها

  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • کلکسیون مشکلات اصفهان نیازمند توجه ویژه است
  • زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد
  • راه‌اندازی ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد
  • زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد+شرایط
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • خدمتگذاری به محرومان و یتیمان از تعالیم امام خمینی(ره) نشأت گرفته است