Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همه با نامش آشنا هستیم و پیداست که باید در آن قربانی کنیم. عیدی که با قربانی کردن نفس گره‌خورده و در نماد قربانی کردن دام جلوه‌گر می‌شود؛ حاجیان با فرارسیدن این ایام ‌ دام زیادی را قربانی می‌کنند و در برخی موارد تعداد آن به صدها رأس می‌رسد و در این میان هستند کسانی که به معنای حقیقی این روز مبارک دست یافته و دستگیری از نیازمندان را هدف خود قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



‌‌در آیات قرآن کریم به‌خوبی بیان شده که یکی از اهداف قربانی‌کردن این است که گوشت آن به مصرف‌های لازم برسد تا هم قربانی کننده از آن استفاده کند و هم قسمتی را به فقیران نیازمند برساند: «فَکُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقي»(حج/28)؛ در این میان راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از طریق آن در کنار قربانی کردن گوسفند که واجب اعمال حاجیان و اعمال مستحب روز عید قربان است دست نیازمندان را گرفت.

مرحوم کلینی روایتی در کتاب شریف کافی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که بسیار عظیم و بهت‌آور است؛ «ابان بن تغلب می‌گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمودند: هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزوجل شش هزار حسنه برای او می‌نویسد و شش هزار گناه از او می‌آمرزد و شش هزار درجه به وی عطا می‌فرماید و شش هزار حاجت از او برآورده می‌سازد؛ سپس فرمودند: «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً؛ گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف فضیلت دارد».

این خدمت و گره‌گشایی آن‌قدر مورد تاکید اسلام و عظیم است که نبی مکرم اسلام(ص) در این رابطه فرموده‌اند: «مردم به‌منزله عیال خداوند هستند، دوست‌داشتنى‏‌ترین خلق پیش خدا کسی است که به مردم نفع برساند یا خانواده‏‌ای را خوشحال کند یا با برادر مسلمانش به‌خاطر برآوردن حاجتش راه برود، این عمل از اعتکاف دو ماه در مسجدالحرام بهتر است»، همچنان مى‏‌فرمایند: «مؤمنان برادران یکدیگرند که بعضى از آنان نیازهاى بعضى دیگر را رفع مى‏‌کند و خداوند هم نیازهاى او را برآورده مى‏‌کند. از بهترین اعمال این است که انسان مؤمنى را شاد، یا گرسنگى را از او دفع کند و از غصه برهاند یا قرض او را ادا کند یا به او لباس بدهد».

حال چند سالی است که کمک به موسسات خیریه و آسایشگاه‌ها و قربانی کردن گوسفند در این مکان‌های پر مهر و مقدس که پدرها و مادرهای بسیاری در آن زندگی می‌کنند و دل‌هایشان را به عرش خدا گره زنده رواج پیدا کرده است. یکی از این مراکز که همه‌ساله جشن روز عید قربان را به‌گونه‌ای بسیار با شکوه برگزار می‌کند و مورد استقبال بی‌نظیر خیرین و نیکوکاران قرار می‌گیرد، آسایشگاه خیریه کهریزک است.


‌در این روز بسیاری از مردم نیکوکار کشورمان ترجیح می‌دهند که عید خود را در این مکان مقدس بگذرانند و با اهدای قربانی خود به این آسایشگاه خیریه و مصرف آن توسط مستحقان در این مراکز ثواب مضاعف و شیرینی بیشتری را از این عید بزرگ خداوندی دریافت کنند.

روز گذشته دل‌های زیادی به عرش خدا گره خورد، دست‌های زیادی به آسمان رسید و حاجت‌های زیادی رقم خورد و همه این‌ها بی‌تردید به دلیل مهر و محبت نهفته در دل پدران و مادرانی است که از بد روزگار به آسایشگاه خیریه کهریزک پناه آورده و دورافتاده از محبت فرزندان خود محبت خیرین را با جان و دل می‌خرند و با دعای گیرا و حتمی خودشان بدرقه راه خیرین می‌کنند.

امسال نیز عید قربان در آسایشگاه کهریزک با شور و حال دیگری برگزار شد؛ شور حالی که باید ببینید، درک کنید و آن را با وجودتان لمس کنید تا به زیبایی‌های آن پی ببرید. مسئولان کهریزکی در این روز با اجرای برنامه‌های مختلفی که از نخستین ساعات بامداد روز جمعه 10شهریورماه با حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و انبوهی از هموطنان نیکوکار در آسایشگاه خیریه کهریزک برگزار ‌شد، به این مراسم جلوه ویژه‌تری را بخشیده بودند.


اینجا گویی همه در دست آسمان سپرده بودند و دل را به خدای کریم بخشیده بودند که پذیرایی آنها باشد. در این جشن هم‌وطنان نیکوکار جهت اهدای قربانی و اهدای نذورات به منظور اطعام مددجویان آسایشگاه کهریزک و دیگر مراکز نیازمند مشابه در سراسر کشور، حضور داشتند و جشن عید قربان امسال با برپایی غرفه‌های متعددی ازجمله صنایع دستی معلولان شامل 20 کارگاه کاردرمانی، غرفه‌های پایش سلامت با تست رایگان با حضور پزشکان، روان‌شناسان و مددکاران، نقاشي روي صورت كودكان و اجرای سرودهای جمعی مددجویان در قالب اجرای موسیقی، تواشیح، دف‌نوازی با شرکت اقشار مختلف مردم و هنرمندان عرصه سینما، تئاتر برگزار شد.

صحنه‌های زیبایی را در کهریزک می‌توان بارها دید و جانی دوباره برای کمک کردن گرفت. اجرای مراسم،‌ ذبح و قربانی کردن بیش از 2000 رأس گوسفند، اهدای نذورات، اجرای طواف نمادین خانه خدا و استقرار پایگاه انتقال خون استان تهران جهت دریافت خون هموطنان از کهریزک، میعادگاهی معنوی و عرفانی ساخته بود تا عید قربان «روز ملی آسایشگاه خیریه کهریزک» ‌نام‌گذاری شود.

محسن پزشکی، مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه معلولین و سالمندان کهریزک در حاشیه مراسم جشن عید قربان در گفت‌وگو با شبکه ایکنا با اشاره به خدمات این آسایشگاه به نیازمندان اظهار کرد: ۱۷۵۰ تخت در این آسایشگاه برای نیازمندترین افراد مبتلا به معلولیت‌های مختلف ذهنی و جسمی و افراد سالمندی که به عوارض مختلف کهولت دچار هستند و بیماران مبتلا به MS در نظر گرفته شده است.


وی افزود: این آسایشگاه از سال ۱۳۵۱ به همت شادروان دکتر محمدرضا حکیم‌زاده رئیس وقت بیمارستان فیروزآبادی در شهر ری آغاز به کار کرد و از آن دوران تاکنون توسعه زیادی داشته است به صورتی که در سال ۱۳۵۱ آسایشگاه در زمینی بالغ بر نهایتا ۲۰۰۰ مترمربع فعالیت خود را آغاز کرده و امروز متجاوز از ۴۰۰ هزار مترمربع وسعت زمین آسایشگاه کهریزک است که ۱۸۰ هزار مترمربع سطح زیربناهای موجود است.

مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک خدمات این آسایشگاه را به سه بخش معلولان، سالمندان و بیماران ms تقسیم کرد و افزود: از ۱۷۵۰ تخت فعال در آسایشگاه ۱۰۰۰ تخت به سالمندان و ۷۵۰ تخت دیگر به معلولان و بیماران مبتلا به ms اختصاص یافته است. در این میان وجه تمایز فعالیت این موسسه خیریه با سایر مکان‌های نگهداری سالمندان و معلولان ‌ شعار ما یعنی «کهریزک مکانی برای زندگی کردن نه زنده ماندن» است.

پزشکی ادامه داد: زندگی مناسب اعضای آسایشگاه از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است؛ به عنوان مثال در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی، آموزشی و تحصیلی برای اعضا برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است. یکی از برنامه‌های آسایشگاه ‌ ارتقای تحصیلی مددجویان خواند و در این جریان هرکسی که بخواهد در کهریزک زندگی کند اگر سواد نداشته باشد با همکاری نهضت سواد‌آموزی آغاز به تحصیل می‌کند و کسانی هم که سواد دارند در هر مقطعی که باشند باید ارتقاء تحصیلی پیدا کنند.

پزشکی با بیان اینکه در آسایشگاه کهریزک به انواع مختلف به کسانی که پذیرش شده‌اند، بها داده می شود تا زندگی کنند و خود را موثر در جامعه بدانند، تصریح کرد: قرار بر این است که هر که را پذیرش می‌کنیم حتما باید کسانی باشند که غیر از کهولت و معلولیت از لحاظ اجتماعی نیازمند واقعی باشند؛ چراکه این موسسه خیریه است و با کمک‌های مردمی اداره می‌شود و لذا این نیاز اجتماعی توسط مددکار ما باید مورد تایید قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: معمولا از مددجویان وجهی دریافت نمی‌شود و یا بر اساس در‌آمد خود و خانواده‌اش یک وجهی را به عنوان کمک هزینه دریافت می‌کنیم، لذا مراجعه به آسایشگاه برای پذیرش فراوان است و متاسفانه امکانات و تخت ما اجازه نمی‌دهد که تا این حد پذیرش داشته باشیم و به همین علت نوبت‌های بستری گاهی بسیار طولانی می‌شود و ایجاد مشکل می‌کند.


مدیر روابط عمومی آسایشگاه کهریزک درباره حمایت‌های مالی از این آسایشگاه تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد از هزینه‌های جاری را از طریق کمک‌های مردمی دریافت می‌کنیم و ۲۰ درصد از طریق کمک‌های دولتی و نیمه دولتی تامین می‌شود که عمده کمک دولتی همان یارانه‌ای است که از طریق سازمان بهزیستی جذب می‌کنیم، همچنین کمیته امداد و برخی نهادهای دولتی و نیمه دولتی هم کمک‌های مختصری به آسایشگاه دارند.

پزشکی با بیان اینکه بیش از ۲۰ دفتر جذب کمک‌های مردمی در سطح شهر تهران فعال هستند، تصریح کرد: برخی خیرین به صورت مستمر و برخی غیر مستمر به آسایشگاه کمک مالی می‌کنند که عمده هزینه‌های جاری ما را تامین می کند.

وی ادامه داد: امسال هم مانند سال‌های گذشته جشن عید قربان با همت جمعی از حجاج و سایر خیرین برگزار شد که قربانی خود را به آسایشگاه هدیه می‌کنند. در جریان این مراسم حدود 300 کارمند و خیر از مشاغل و نقاط مختلف کشور به صورت رایگان و نذر به خانواده کهریزک خدمت‌رسانی کردند.

مدیر روابط عمومی آسایشگاه کهریزک بیان کرد: در مجموعه آسایشگاه کهریزک تا این میزان نیاز به گوشت وجود ندارد؛ چرا که مردم به صورت مستمر نذورات خود را در قالب قربانی به آسایشگاه هدیه می‌کنند و لذا کهریزک نهایتا ۲۰ درصد گوشت قربانی را برای مصرف داخلی خود استفاده و مابقی را در بین ۱۰۰ مرکز خیریه در سطح کشور غیر از تهران که عمدتا از معلولان نگهداری می‌کنند توزیع می‌کند.

در نهایت باید گفت آنچه در روز عید قربان در این مرکز رخ داد همه‌اش عشق بود، عاشقی در پیشگاه خدایی که او نیز بنده نواز است و محبت را به بهایی گران می‌خرد؛ محبتی که هرچند کوچک است اما دنیای ارزش و مهر و اثر را در پس خود همراه دارد.

به گزارش ایکنا، موسسه خیریه کهریزک ضمن دعوت از نیکوکاران جهت مشارکت در کارهای خیر دعوت می‌کند تا با شماره تلفن 88826092 هدایا و نذورات قربانی خود را به کهریزک اهداء و سهمی در شادی بخشی نیازمندان سراسر کشور داشته باشند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۱۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ضرغام پرنیان، مشاور وزیر آموزش و پرورش در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای درباره چگونگی وضعیت تحصیل دانش‌آموزان سیل‌زده، اظهار کرد: در سیل اول و دوم ۳۶۸ مدرسه در عرصه دیواره‌ها و بعضی از قسمت‌های مدارس دچار آسیب شدند.

وی با بیان اینکه ۳۶۸ مدرسه در طرح شهید عجمیان با مشارکت گروه‌های جهادی معلمان و دانش‌آموز و گروه‌های قومی بهسازی، مرامت‌سازی و شاداب‌سازی شد، تصریح کرد:، اما این امر به معنای این نیست که مشکلات اتفاق‌افتاده به‌طور کامل رفع شده است و بر اساس آمار کسب‌شده ۷ تا ۸ مدرسه به تخریب و بازسازی نیاز دارند.

اجرای ویژه طرح شهید عجمیان پس از پایان امتحانات خرداد

پرنیان با اشاره به اینکه هیچ‌گونه اختلالی به آموزش دانش‌آموزان وارد نشده است، ابراز کرد: آموزش دانش‌آموزان در مکان‌های عمومی از جمله مسجد انجام می‌شود؛ بنابراین هیچ مدرسه‌ای در این مناطق تعطیل نیست. مدارسی که به دلیل حجم بالای آب میسر به بازگشایی نباشند، به مکان‌های عمومی انتقال داده می‌شوند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پایان امتحانات خرداد دانش‌آموزان، تشریح کرد: پس از پایان امتحانات نهایی نوید می‌دهیم که طرح شهید عجمیان را در قالب ویژه‌تری جهت رفع این مشکلات اجرا کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند | برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند!
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی
  • مکان بازی پیکان - استقلال تغییر می‌کند!
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • اعتراض باشگاه استقلال به برنامه سازمان لیگ
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
  • "عمره مفرده" چه اعمالی دارد؟
  • عمره مفرده چه اعمالی دارد؟