Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@21:21:39 GMT

بانک مرکزی: تخلفات سود را گزارش دهید!

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۰۴۳۴۶

در حالی از امروز بانک‌ها مکلف به اجرای بخشنامه بانک مرکزی در رابطه با رعایت سودهای مصوب شورای پول و اعتبار شدند که این بانک ضمن تاکید به الزام شبکه بانکی به رعایت بخشنامه از مردم خواسته تا در صورت مشاهده تخلفات آن را گزارش کند. آفتاب‌‌نیوز : امروز در یازدهم شهریورماه بانک‌ها ملزم به اجرای بخشنامه‌ای شدند که بر اساس آن باید سود سپرده مدت‌دار حداکثر ۱۵ و کوتاه‌مدت تا حداکثر ۱۰ درصد پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این البته مصوبه‌ای جدید و یا کاهش نرخ سود بانکی نیست چرا که در تیرماه سال گذشته بر اساس توافق بانک‌ها و تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده برای حساب‌های مدت‌دار ۱۵ و کوتاه‌مدت تا ۱۰ درصد کاهش یافته بود ولی در این عمدتا انحراف بانک‌ها از اجرای این دستورالعمل دیده شد.
بر اساس بخشنامه‌ای که اخیرا بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده و از امروز شنبه لازم‌الاجراست، بانک‌ها موظف شده‌اند که به طور یکپارچه سودهای مختلفی که به سپرده پرداخت می‌کردند را بر اساس مصوبه قبلی و در قالب سودهای علی‌الحساب پرداخت کنند.
در شرایطی اولین روز اجرای بخشنامه در حال سپری شدن است که حتی با وجود اینکه اعلام شده بود شرایط رعایت مصوبه سود ایجاد و موانع اجرای آن برطرف شده اما مشاهده شد که در برخی مواقع هر چند به طور محدود هستند بانک‌هایی که همچنان سودهای بالا را به حساب‌های مدت‌دار پرداخت می‌کنند.این در حالی است که بانک مرکزی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در اطلاعیه‌ای به بانک‌ها تاکید کرده که باید بخشنامه سود بانکی را به طور دقیق اجرا کند.
البته سیاستگذار پولی از مردم نیز خواسته که اگر تخلفی در بانک‌ها و موسسات اعتباری در اجرای بخشنامه مربوطه مشاهده کردند با شماره ۲۹۹۵۴۸۵۵-۰۲۱ تماس گرفته و تخلف را به بانک مرکزی اعلام کنند.
به گزارش ایسنا،البته باید یادآور شد که بخشنامه نرخ سود مربوط به پرداخت حداکثری سود تا ۱۵ درصد و یا کاهش نرخ سود در صدندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین عدم واریز و برداشت از حساب‌های مدت دار بوده و از سوی دیگر بانک‌ها نباید حساب‌های جدید را با نرخ سود بالاتر باز کنند که تخلف از همه این موارد می‌تواند منجر به پرداخت سودهای بیش از ۱۵ درصد بینجامد که این می‌تواند برای یک سپرده‌گذار خوشایند باشد تا اینکه تخلف محسوب شده و آن را گزارش کند. هرچند که اعلام چنین مواردی می‌تواند در مجموع رعایت الزامات بانک مرکزی برای کاهش سود بانکی انجامیده و در نهایت یکپارچگی بانک‌ها در این شرایط منجر به اصلاح برخی ایرادات در ساختار نظام بانکی و هم‌سان سازی سود با شرایط اقتصادی شود.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۰۴۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کل بانک مرکزی به عربستان رفت

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران امروز به دلیل حضور در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی راهی عربستان شد.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: محمدرضا فرزین رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

دیگر خبرها

  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس کل بانک مرکزی به عربستان رفت
  • فرزین به عربستان رفت | دلیل سفر چه بود؟
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند