Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- اولین مرکز تجاری و فروشگاه اختصاصی کالاهای ترکمنستان در افغانستان تحت عنوان خانه تجارتی افغان –ترکمن در شهر «مزار شریف» طی مراسم رسمی افتتاح شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، اولین مرکز تجاری و فروشگاه اختصاصی کالاهای ترکمنستان در افغانستان تحت عنوان خانه تجارتی افغان –ترکمن دیروز در شهر مزار شریف طی مراسم رسمی افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مراسم افتتاحیه خانه تجارتی افغان- ترکمن مقامات رسمی و محافل تجاری استان بلخ و نیز دیپلمات‌های خارجی و نمایندگان کنسولگری ترکمنستان در «مزار شریف» و هیات اعزامی ترکمنستان حضور داشتند.

در این مرکز تجاری در مزار شریف انواع مختلف کالاهای تولیدی ترکمنستان به خصوص مواد غذائی، انواع مختلف کنسرو، آب میوه، منسوجات، لباس، لوازم خانگی و غیره تولید کارخانجات ترکمن به صورت دائم عرضه می‌شود.

براساس این گزارش، هیات اعزامی ترکمنستان همچنین دیروز با «عطا محمد نور» والی ولایت بلخ نیز به صورت جداگانه دیدار و درباره چگونگی توسعه و گسترش همکاری‌ بین ترکمنستان و افغانستان به خصوص ولایت بلخ مذاکراتی را نیز انجام داده‌اند.

گفتنی است که طی چند سال گذشته، روابط ترکمنستان و افغانستان به عنوان 2 کشور همسایه که حدود 800 کیلومتر با یکدیگر مرز مشترک دارند، همواره از روابط رو به رشدی برخوردار بوده‌‌است.

همچنین در سفر اخیر «محمد اشرف غنی » رئیس جمهور افغانستان به عشق آباد 8 سند همکاری بین 2 کشور به امضا رسید و روسای جمهور ترکمنستان و افغانستان در آن مذاکرات توافق کردند که خانه تجاری در کلان شهرهای 2 کشور به صورت متقابل تاسیس شوند تا مراودات بین 2 کشور بیش از پیش گسترش یابد.

صادرات برق و فراورده‏‌های نفتی- گازی ترکمنستان به افغانستان، همکاری‏‌هایی در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ارتباطات، روابط فرهنگی و آموزشی و انسان دوستانه از مهمترین مقوله در تعاملات بین 2 کشور می‏‌باشد.

ترکمنستان وعده داده بود که میزان صادرات برق به افغانستان را تا 500 مگاوات افزایش دهد و این در حالی است که در حال حاضر افغانستان 30 مگاوات برق از ترکمنستان وارد می‌کند.

در کنار ارائه مستمر کمک‌های انسان دوستانه، طرح‌های زیربنایی همچون خط راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان، ساخت دالان حمل و نقل و ترانزیت کالا از دیگر طرح‌های بین‌‏المللی و منطقه‌‏ای هستند که عشق‌آباد و کابل فعالانه برای تحقق آنها تلاش می‏‌کنند.

اجرای خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند موسوم به طرح «تاپی» از دیگر طرح مهم منطقه‌ای است که عملیات اجرای آن در خاک ترکمنستان آغاز شده و عملیات مطالعاتی نیز درخاک افغانستان و پاکستان در دست اجرا است.

از سوی دیگر «قربانقلی بردی‌محمداف» و «اشرف غنی» رؤسای جمهور ترکمنستان و افغانستان در نوامبر ماه سال گذشته میلادی (2016) به طور رسمی یک خط آهن 88 کیلومتری تازه را که این جمهوری را به خاک افغانستان وصل می کند، افتتاح کردند.

این خط آهن از منطقه امام نظر در ترکمنستان آغاز شده و در مرحله اول ٣.٥ کیلومتر داخل افغانستان امتداد یافته است.
ساخت این خط آهن توسط کشور ترکمنستان انجام و قرار است که در آینده این خط آهن تا شهر «اندخوی» افغانستان امتداد یابد.

امتداد خط آهن ترکمنستان به داخل افغانستان بخشی از طرح احداث راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان است و با ساخته شدن این راه آهن افغانستان به یکی دیگر از شبکه‌های راه آهن بین‎المللی وصل ‎شد.

/انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۱۷۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟

رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تا یک دهه پیش ترکمنستان بازار بکری برای مرغ ایرانی بود زیرا این کشور مرغ تولید نمی‌کرد و کل تقاضای جمعیت شش میلیون نفری آن را صنعت مرغداری ایران تامین می‌کرد.

وی افزود: البته در آن زمان از فرانسه و ترکیه هم مرغ به ترکمنستان وارد می‌شد اما ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی گزینه مطلوب‌تری برای ترکمنستانی‌ها بود، با این حال ابلاغ بخش‌نامه‌های ناگهانی و پیش‌بینی نشده از سوی مسئولان ایرانی صادرات مرغ را از ایران به این کشور با توقف‌های گاه و بیگاه روبه‌رو می‌کرد و سبب می‌شد بازرگانان ایرانی نتوانند به تعهدات خود در بازار مصرف این کشور عمل کنند؛ این خطای ایران در صادرات با ترکمنستان آنها را به تکاپو انداخت تا خود تولید مرغ را آغاز کنند و امروز نه تنها خودکفا شده‌اند بلکه ظرفیت‌های صادراتی هم دارند.

بهرامی خاطرنشان کرد: دولت ترکمنستان حمایت ویژه‌ای از صنعت مرغداری دارد تا جایی که امروز قیمت مرغ در ترکمنستان برابر با ۴۰۰۰۰ تومان ایران است، بنابراین امکان ورود دوباره به این بازار وجود ندارد.  

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: اگر خطای مسئولان دولتی در تنظیم مقررات صادراتی نبود امروز بازار ترکمنستان را از دست نمی‌دادیم البته که منظور دولت خاصی نیست به طور کلی دولت‌ها سیاست ‌توقف صادرات را باید کنار بگذارند و برای تنظیم بازار داخل بر صادرات تعرفه تعیین کنند تا دروازه‌های صادراتی به کل به روی صادرکنندگان بسته نشود، برای صادرکنندگان حفظ بازار در اولویت است و حتی نسبت به کسب سود هم اهمیت بیشتری دارد.

وی یادآور شد: در خرداد ماه پیش رو رئیس جمهور برای بار دوم در طول ریاست جمهوری خود به ترکمنستان سفر می‌کند و این نشان‌دهنده اینست که رویکرد دولت بر توسعه روابط با همسایگان است، در پی همین رویکرد است که اکسپو۲۰۲۴ شکل گرفت و حدود ۱۵۰ نفر ترکمنستانی در این رویداد حضور پیدا کردند.  

بهرامی از محصولات صنایع فلزی، سلولوزی، معدنی، مواد غذایی، خدمات فنی مهندسی و مصالح ساختمانی به عنوان کالاهایی یاد کرد که صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری ایران به ترکمنستان را در حال حاضر تشکیل می‌دهند. 

به گفته او این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی جهش چشمگیری خواهد یافت. 

وی گفت: ایران مواد اولیه صنایع پتروشیمی و نساجی و مواد معدنی از ترکمنستان وارد می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان دو برابر شدن صادرات ایران به ترکمنستان را تا پایان سال جاری میلادی رد کرد و توضیح داد: صادرات نیاز به منابع دارد؛ در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد از ۶۰۰۰۰ تومان فراتر رفته دولت در حمایت از صادرکنندگان چه راهکاری اتخاذ کرده است؟ 

بهرامی بیان کرد: امروز بانک‌های توسعه‌ای کشور فعالیت خود را به دادن وام‌های ازدواج و فرزندآوری تغییر داده‌اند و یا به بنگاه‌داری روی آورده‌اند در حالی که این بانک‌ها با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی از جمله صادرات راه‌اندازی شده بودند. 

وی همچنین اظهار کرد: اکنون بیشتر صادرات کشور با اتکا بر درآمد داخلی خود شرکت‌ها انجام می‌شود و این شرکت‌ها با پذیرش ریسک‌های صادراتی این امر را پیش می‌برند. 

دیگر خبرها

  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد
  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره برداری افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان