Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارحوزهکلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس جدیدترین پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا بدنیا آمدن فرزند جدید و افزوده شدن مسئولیت ها، نگرانی و استرس مربوط با نگهداری از نوزاد می‌تواند سبب افسردگی درپدران شود.

کارشناسان با اندازه گیری میزان هورمون تستوسترون 2 گروه داوطلب که گروه یک دارای فرزند جدید و گروه دوم بدون فرزند بودند دریافتند سطح این هورمون در افرادی که تازه پدرشده اند کمتر از میزان طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افسردگی پس از زایمان یک پدیده شایع بین مادران است که به دلایل مختلفی از جمله دگرگونی‌های هورمونی، بی خوابی و کم خوابی، تفاوت وزن، نگهداری ازنوزاد و استرس به وجود می‌آید و به طور معمول پس از مدتی برطرف می‌شود، اما دربرخی مادران ادامه پیدا می‌کند که باید روند‌های درمانی را طی کنند.

پژوهش‌های جدید نشان داده است که دگرگونی هورمونی در بدن پدران نیز پس از به دنیا آمدن نوزاد رخ می‌دهد و از هر 10 پدریکی دچار افسردگی می‌شود.

هورمون تستوسترون از دسته هورمون‌های اندروژن است که مسئول توسعه و نگهداری از ویژگی‌های ثانویه مردان است و وجود این هورمون باعث افزایش میزان توده عضلانی، بم شدن صدا، رویش ریش و نیز قوای زناشویی درمردان می‌شود و پژوهش‌های پیشین نشان داده است که حتی درحیوانات نر نیز پس از تولد فرزندان افت هورمون تستوسترون وجود دارد و یک پدیده طبیعی است.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با بررسی بر روی میزان هورمون تستوسترون بیش از ۶۰۰ مرد فیلیپینی ازدواج کرده و صاحب فرزند درمدت ۵ سال بدست آورده اند.

پدرانی که مدت زمان بیشتری را صرف مراقبت از فرزند خود می‌کنند بیشتر با افت هورمون تستوسترون مواجه شده اند و کارشناسان اعتقاد دارند نگرانی و مراقبت از نوزاد باعث سرکوب تولید این هورمون می‌شود.


کارشناسان دلایل مختلفی را برای این افت تولید هورمون نام می‌برند از جمله خواب ناکافی، رژیم غذایی متفاوت پدرومادر پس از به دنیا آمدن کودک، وقت کمتر پدربرای انجام ورزش و استراحت و نیز کاهش احساسات عاطفی بین پدرو مادر که می‌تواند سبب کاهش تستوسترون شود.

محققان برای درمان این حالت به برخی ازپدران مکمل درمانی تستوسترون تجویز کرده و مشاهده کرده اند که علامت و نشانه‌های افسردگی درآن‌ها از بین رفته است.

افسردگی پس از زایمان می‌تواند بر کل خانواده اثر منفی بگذارد و سبب آسیب دیدن روابط عاطفی و مراقبت کامل از فرزند شود به همین دلیل کارشناسان به پدرو مادر‌ها توصیه می‌کنند درصورت احساس افسردگی و بی انگیزگی پس از تولد فرزند خود با متخصص مشاوره انجام دهند.

از جمله دیگر راه‌های برطرف کردن احساس افسردگی درپدرها، تنظیم ساعت خواب و استراحت، مصرف مواد غذایی سالم و دارای ارزش ویتامینی و پروتئینی، داشتن تفریح و سرگرمی و به ویژه ورزش کردن است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

این هورمون‌ها پدران را افسرده می‌کنند

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۱۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی کرمی فوق تخصص مهندسی ژنتیک در خصوص تأثیرات میکروپلاستیک‌ها در سلامتی انسان، بیان کرد: متأسفانه نتایج تحقیقات بیانگر وجود میکروپلاستیک‌ها در تمام بافت بدن انسان‌ها از جمله خون، کبد، کلیه، ادرار، دستگاه گوارش و از همه دردناک‌تر در جنین است و علاوه بر تأثیر در اختلالات هورمونی وارد یک عرصه بسیار خطرناکی همچون تغییر جنسیت، نازایی و تغییر هورمون‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین میکروپلاستیک‌ها در بروز سرطان‌ها، سندروم‌های متابولیک و اختلال در حوزه میکروبیوم معده اثرگذارند که تأثیرات جبران ناپذیری بر دستگاه گوارش و اختلال در تمام نواحی بدن دارند.

کرمی گفت: به واسطه استفاده گسترده کشاورزان از پلاستیک این میکروپلاستیک‌ها به چرخه غذایی وارد شده و باید اقدامات مؤثری در این خصوص صورت گیرد که در صورت عدم به‌کارگیری اقدامات لازم نسل آینده با بحران‌های همچون نازایی و انواع سرطان‌ها رو به رو خواهند شد.

وی با اشاره به ظرفیت صدا و سیما در راستای اطلاع رسانی گسترده، بیان کرد: رسانه‌ها به عنوان مرجع فرهنگ سازی و اشاعه خبر توانایی اطلاع رسانی برای تمامی اقشار به خصوص کشاورزان و همگام سازی مردم را جهت کاهش یا حذف پلاستیک را دارند.

کرمی با اشاره به اقدام مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و چند نهاد دولتی و اقتصادی دیگر در خصوص کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تصریح کرد: این حرکت خوب و تأثیرگذار است اما باید ادامه دار باشد و به لحاظ قانونی دارای پشتوانه باشد تا بتوان به هدف کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی نزدیک تر شد.

کد خبر 6094500

دیگر خبرها

  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • کودکان را از آغوش محروم نکنید/ رابطه بغل کردن با سلامت جسم و روان
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • زنان در چه سنی دیگر توانایی باروری نخواهند داشت؟
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس