وقتی فقر بهتر از ثروت میشود
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۲۰۰۷۹
فقیر صابر، زیرا فقیر صابر در امتحان دائمی است و باید با آن کنار بیاید. البته غنی شاکر هم در امتحان است. امتحان یک غنی کمتر از امتحان یک فقیر نیست. مرحوم مجلسی می فرماید که قطعا فقیری که بر فقرش صبر میکند اجرش بیشتر است البته این مراتبی دارد.
سرویس سبک زندگی فردا: این فکر غلط است. خداوند میفرماید: نه ثروت نشانهی کرامت است و نه فقر نشانهی دوری از خدا.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فقر اختیاری مدحی نداردفقر به چهار قسم تقسیم میشود: یکی فقر اختیاری که انسان بر اثر تنبلی بدست می آورد و این مدحی ندارد. از ائمه علیهم السلام داریم: خدایا من از فقر به تو پناه می برم.در دین اسلام به فقر سفارش نشده است تا انسان ها به دنبال کار و تلاش بروند. از طرفی شاید این سؤال ایجاد شود که مگر دنیا و دنیا طلبی و تلاش برای دنیا خواهی مورد تأیید اسلام میباشد؟عرض می کنیم که در روایات تلاش در دنیا مذمت نشده است بلکه در چهار چیز مذمت شده است: یکی حب دنیا؛ در قرآن حب دنیا را مذمت میکند، در روایت داریم: حب دنیا، راس همه خطاهاست، دیگری دنیایی که انسان را سرگرم کند و از یاد آخرت غافل کند، در سوره منافقون آیه ۶۳ داریم: مال و اولاد شما را از یاد خدا باز ندارد و در سوره نور آیه ۳۷ نیز داریم: تجارت، آنها را از یاد خدا غافل نمیکند. در سوره اعلی در آیه ۶۱ نیز، اینکه انسان دنیا را مقدم بر آخرت بداند مذمت شده است، دیگری وابستگی و دیگری دلبستگی به دنیا است. در خطبهی ۲۰۴ نهج البلاغه داریم که حضرت میفرمودند: دلبستگی به دنیا را کم کنید.
سوء تدبیر فقر میآوردفقر دیگر، فقر بر اثر سوء تدبیر و برنامه ریزیهای غلط است که این فقر هم بدست انسان بوجود میآید. امام علی (علیه السلام) میفرماید: سامان زندگی به برنامه ریزی است. افرادی هستند که درآمد کمی دارند ولی با برنامه ریزی زندگی خوبی دارند ولی عدهای درآمد زیادی دارند ولی بخاطر سوء تدبیر در زندگی گرفتار میشود.
فقری که پاداش داردنوع دیگری از فقر وجود دارد بدین صورت که انسان تلاش و کوشش را انجام می دهد ولی باز فقیر است که به این فقر مصلحتی یا امتحانی میگویند.
وقتی پاداش همه کارهای خیر به فقیر داده میشودفقرا از این ناراحت هستند که نمیتوانند کارهای خیر بکنند، امام صادق (علیه السلام) میفرماید: بندهی مومن فقیری میگوید که اگر من وسعت مال داشتم خیلی از کارهای خیر را انجام میدادم، وقتی خدا میداند که این فقیر راست میگوید، همان پاداشها را به او میدهد، همانا خدا کریم است و نیز در روایت دیگری داریم که نیت مومن از عملش بالاتر است.
فقیر(غیراختیاری) صابر پاداش بیشتری دارد یا غنی شاکر؟فقیر صابر، زیرا فقیر صابر در امتحان دائمی است و باید با آن کنار بیاید. البته غنی شاکر هم در امتحان است. امتحان یک غنی کمتر از امتحان یک فقیر نیست. مرحوم مجلسی می فرماید که قطعا فقیری که بر فقرش صبر میکند اجرش بیشتر است البته این مراتبی دارد. حالا غنی شاکر که مالش را از راه حلال بدست آورده است و آن را را در راه خدا و خیر خرج می کند، نمیتوان گفت که پاداش این فرد از فقیری که صبر کرده کمتر است.
تو فقیر نیستیفردی نزد امام صادق (علیه السلام) آمد و گفت که من فقیر هستم و اصرار می کرد ولی امام قبول نکرد و فرمود که تو فقیر نیستی. امام سوال کرد که آیا حاضری صد دینار بگیری و از ما برائت کنی؟ او گفت که نه هرگز حاضر نیستم که از شما جدا بشوم. امام فرمود: کسی که این سرمایه را دارد چرا میگوید که فقیر است.
در مقابل این صبر، صبور و راضی باشیداگر شما تلاش کردید و زندگی نچرخید، این مصلحت شماست. یکی از اصحاب پیامبر به پیامبر گفت که برای من دعا کن که غنی بشوم. پیامبر گفت که این زندگی فقیرانه برای تو بهتر است ولی او اصرار کرد و پیامبر برای او دعا کرد و زندگی او خوب و غنی شد. دامهای او زیاد شد و او از مدینه بیرون رفت. این فرد قبلا هر روز به مسجد می آمد ولی کم کم به مسجد نیامد. وقتی پیامبر(ص) میخواست زکات را از او بگیرد، او مخالفت کرد و گفت که این جزیه است و منکر زکات شد و در مورد مذمت او آیه نازل شد.
دعا با مصلحت منافاتی ندارددعا کردن برای رهایی از فقر منافاتی با مصلحت ما ندارد و ما میتوانیم دعا کنیم که خدایا آنچه به مصلحت و خیر ما است، به ما عطا کن. فردی به امام صادق (علیه السلام) فرمود: من فقر را بهتر از غنا و بیماری را بهتر از سلامت میدانم. امام فرمود: ما این طور نیستیم و هر چه خدا به ما بدهد به آن راضی هستی . پس صبر بر فقر و تلاش برای غنی شدن ،منافاتی با مصلحت و رضا ندارد.
تفکرات غلط را رها کنیمچه گناهی کرده ای که دست به هر کاری می زنی، بد میآوری؟ این فکر غلط است. خداوند میفرماید: نه ثروت نشانهی کرامت است و نه فقر نشانهی دوری از خدا. در این مورد باورهای غلطی وجود دارد. هر بیماری و مصیبت نشانهی عقوبت و کیفر نیست، ممکن است که بعضی از مصیبتها امتحان الهی باشد. ولی انسان میتواند خودش را محاسبه کند ولی دیگران نباید این کار را بکنند و دنبال علت باشند.
آبرو داری کنیددر شرایطی که فقر به سراغمان میآید، اظهار فقر نکنیم. خدا در سورهی بقره آیه ۲۷۳ میفرماید: اصحاب پیامبر(ص) دچار فقیر تحمیلی شدند ولی نباید اظهار فقر کنند و باید آبروداری کنند. در نهج البلاغه داریم: آبروداری و خویشتن داری زینت فقیر است.
خانمی که عذاب قبر نداردتوجه داشته باشیم که پاداشی که گفته شده منوط به صبری است که در برابر فقر اتفاق میافتد. آبرومند زندگی کردن، با سیلی صورت را سرخ کردن و عزت نفس داشتن پاداش دارد. بیشترین سهم برای کنار آمدن با فقر را، خانمها دارند. روایت داریم: زنی که با فقر شوهرش کنار بیاید، گرفتار عذاب قبر نمیشوند و در قیامت با حضرت فاطمه (سلام الله علیها) محشور میشود.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۰۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانشآموز عشایر/ حوزههای امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
سرپرست آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجوز برگزاری امتحان نهایی متوسطه در سه آموزشگاه استان اخذ شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، علی رحیم امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۴ درصد جمعیت دانشآموزان کهگیلویه و بویراحمد یعنی ۳۷۱۱ دانشآموز را، دانشآموزان عشایری تشکیل میدهند.
وی افزود: مناطق عشایری گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و عشایر استانهای بوشهر، فارس، چهارمحالوبختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.
رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۵۳۰ نفر نیروی آموزشی و اداری کار آموزش ۳۷۱۱ دانشآموز عشایر را در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برعهده دارند.
وی تصریح کرد: با پیگیریهای صورت گرفته امتحانات نهایی پایه متوسطه سال جاری برای نخستینبار در مدارس عشایری دخترانه سرآبتاوه، شهید اندرخورپوله و سیدالشهدای چهارتخته برگزار میشود.
رحیمی خاطرنشان کرد: پیش از این امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع متوسطه در مدارس امام «محمد باقر موشمی، امام هادی برد پهن، نخبگان گنجهای و امام علی پهون» برگزار میشد.
وی افزود: دانشآموزان پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم کهگیلویه و بویراحمد در صورت اخذ نشدن این مجوز باید کیلومترها راه سختگذر را با خودرو یا موتور سیکلت برای شرکت در این آزمون میپیمودند.
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲۰ دانشآموز در چهار حوزه امتحانی مذکور، افزون بر خطرات جادهای هزینههای زیادی را برای طی مسیرهای سخت گذر میپرداختند.
وی تصریح کرد: آزمون نهایی پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم برای دانشآموزان استان در هفت حوزه برگزار میشود.
رحیمی خاطرنشان کرد: دانشآموزان مقطع ابتدایی عشایر بهصورت ثابت، نیمهثابت و سیار زیر پوشش آموزشهای تحصیلی این اداره کل قرار گرفتهاند.
کد خبر 750721