Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخشنامه بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی از روز گذشته اجرایی شده است. بنا بر این بخشنامه، سود سپرده های بانکی 15 درصد تعیین شده است و بانک های دولتی و غیر دولتی، حق افزایش این نرخ را نخواهند داشت.

به گزارش «تابناک»؛ پس از حدود یک سال که بر دستور شورای پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی کشور غبار بی توجهی رخنه کرده بود، یکباره بانک مرکزی به یاد این مصوبه افتاد و تصمیم به اجرای آن گرفت، تا شاید پدال ترمز رقابت بانک ها برای جمع آوری نقدینگی مردم قدری فشرده تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نرخ های جدید بازار مسکن را تحت تأثیر قرار داده است

بر پایه گفته رئیس کل بانک مرکزی، این بانک بخشنامه هشت بندی را با هدف انتظام بخشی به نرخ های سود سپرده ها در بازار به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است؛ هر چند این موضوع با استقبال بانک ها روبه رو شده، با ابلاغ این بخشنامه، رنگ از رخسار بازار رهن و اجاره پریده است.

بسیاری از مستأجران نگران افزایش نرخ کرایه خانه هستند و انجام این را در فصل نقل و انتقالات خطرناک می دانند؛ موضوعی که بسیاری از فعالان بازار املاک نیز بر آن صحه گذاشته اند و اذعان دارند که از زمان اعلام این موضوع، میزان واگذاری مسکن رهنی به شدت کاهش داشته و بسیاری از مالکان به جای دریافت مبلغ رهن، اجاره خانه را بالا برده اند.

با این حال، مسئولان بانک مرکزی به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارند و اعتقاد دارند که کاهش نرخ سود سپرده، تأثیری بر نرخ کرایه خانه نخواهد داشت، به گونه ای که سیف به صراحت در این مورد گفته است: این کار هیچ بازاری را تحت تأثیر قرار نخواهد داد، چون این نرخ سال گذشته تصویب شده و تأثیری بر نرخ های امسال ندارد.

سرمایه بانک ها روانه بازارهای دیگر می شود

موضوع دیگری که در این بین مطرح است، اینکه نرخ سپرده های گران بانک ها نسبت به سپرده های ارزان ،حدود 90 به 10 اعلام شده است که حکایت از این دارد، مردم بیشتر با انگیزه سود بالا سپرده های خود را نزد بانک ها نگهداری می کنند. حال در این میان، این نگرانی وجود دارد که با کاهش نرخ سود سپرده ها، امکان دارد باعث خروج سپرده و حرکت آن به سوی بازارهای دیگر شود.

اما دبیر کل بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در این باره خوشبین است و بر این باور دارد که این اتفاق نخواهد افتاد، چون بنا به گفته وی، بانک مرکزی این موضوع را به شدت کنترل خواهد کرد و اجازه این کار را به افراد نخواهد داد؛ هرچند مسئولان این موضوع را کتمان می کنند، صف های طولانی مردم در بانک ها برای تجدید مهلت سپرده های خود و تمدید آن برای یک سال آینده برای استفاده از نرخ تسهیلات با قانون قبلی، حکایت دیگری است که قابل توجه است.

با این حال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جز افزایش نرخ کرایه اماکن مسکونی و سرازیر شدن سرمایه ها به طرف بازارهای دیگر دغدغه های دیگری هم دارند و انجام این کا را در این موقع از سال مناسب ارزیابی نمی کنند.

مشکلات دولت در اجرای این مصوبه

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، در خصوص این موضوع گفته است: با توجه به آغاز اجرایی شدن مصوبه بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده بانکی، گویا انجام این مهم به رغم تأخیر دو ساله از مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار، نیازمند الزامات اساسی و مهمی است که در صورت عدم رعایت این الزامات، فرآیند اجرایی شدن مصوبه با چالش جدی روبه رو می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از چالش‌های مصوبه اجرای کاهش نرخ سود بانکی در رابطه با مدیریت، نرخ تأمین مالی بازار بدهی ایجاد شده توسط دولت است. در حال حاضر بازار بدهی به دلیل نیازهای تأمین مالی دولت فاقد مدیریت منسجم جهت همراهی نرخ تأمین مالی با مصوبات شورای پول و اعتبار است؛ به عبارت دیگر، مهمترین عامل بر هم زننده موضوع کاهش نرخ سود، نرخ تأمین مالی بازار بدهی است.

پورابراهیمی داورانی در ادامه گفت وگوی خود افزود: یکی از چالش‌های دیگر برای اجرای مصوبه کاهش نرخ سود بانکی، مربوط به نرخ تأمین مالی بازار بین بانکی است که هرچند ظاهرا این بازار توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود، خلأ‌های جدی در خصوص الزام کاهش نرخ بین بانکی متناسب با مصوبه کاهش نرخ سود وجود دارد.

مؤسسات با روش‌های خاصی موجبات عدم اجرایی شدن مصوبه را فراهم خواهند کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: وجود مؤسسات غیرمجاز در بازار پول، سومین چالش در این حوزه است؛ به رغم اقدامات اخیر بانک مرکزی در خصوص ساماندهی مؤسسات غیرمجاز، به نظر می‌رسد همچنان مؤسسات مذکور می‌توانند با روش‌های خاصی در خصوص جذب منابع مالی اقدام و موجبات عدم اجرایی شدن مصوبه را فراهم کنند.

وی ضمن تأکید بر لزوم کاهش سود سپرده بانکی متناسب با نرخ تورم افزود: نظارت جامع و مؤثر از سوی بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری جهت اجرای مصوبه مذکور، لازمه رسیدن به هدف کاهش نرخ سود بانکی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس و کمیسیون اقتصادی، آماده هرگونه همکاری با دولت برای اجرایی شدن مصوبه کاهش نرخ سود بانکی است.
برچسب ها: موسسات اعتباری غیرمجاز ، سپرده بانکی ، سرمایه گذاری ، بانک مرکزی ، مسکن ، بازار مسکن ، کرایه خانه

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۳۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت

امتداد - شرایط کنونی و اقدامات بانک مرکزی حاکی از آن است که همچنان باید امید زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار و آرامش بازار ارز داشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روز‌های آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

این فعال اقتصادی به اقدامات و تدابیر ویژه بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون با مدیریت منطقی و اصولی بانک مرکزی شاهد بودیم که موج‌های متعدد هیجانی در بازار ارز بعد از مدت کوتاهی فروکش کرده و بازار به ثبات و آرامش رسیده است. در واقع اگر اجازه دهند بانک مرکزی برنامه‌ها و اهداف خود را با استقلال و اختیارات کافی تدون و اجرایی کند، شک نکنید قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد بود. در نتیجه باید فرصت دهند بانک مرکزی کار خود را انجام داده و هیچ سازمان و نهاد و ارگان دیگری در کارش دخالت نکند.

احتشام با تاکید بر تداوم ثبات و آرامش بازار ارز و تاثیر مثبت آن بر روند تولید و تجارت کشور گفت: بی‌تردید مردم و تمامی فعالان تجاری و اقتصادی کشور به دنبال ثبات و پیش‌بینی پذیر شدن بازار هستند و تنها گروهی که خواهان اختلال در بازار است، دلالان و سودجویانی هستند که از این شرایط سود می‌برند. در نتیجه امیدوارم شرایط کنونی همچنان تداوم یابد تا قیمت ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا به نطقه ثبات و نرخ متعادل خود برسد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی
  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • چه فاکتورهایی بر تعیین قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند؟
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟