Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس سازمان محيط زيست با بيان اينکه هيچ اطلاعاتي در حوزه حيات وحش ندارد، گفت: بنده در حوزه مديريتي فعاليت خواهم کرد، البته هيچگونه توان پاسخگويي علمي مسائل زيست محيطي را تا پنج درصد هم ندارم. به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران پويا؛ عيسي کلانتري امروز در نشست خبري با اصحاب رسانه درباره محصولات تراريخته و برنامه‌هاي سازمان محيط زيست اظهار کرد: مسائلي نظير تراريخته‌ها، حفظ گونه‌هاي گياهي و جانوري و پسماندها فرعي هستند و اولويت ما مسئله آب محسوب مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه 70 درصد تلاش خود را براي حل مسئله آب خواهد گذاشت، تاکيد کرد: اهتمام به مسئله آب بايد به طور جدي انجام گيرد و به عنوان مثال مسئله حفظ يوز را نمي‌توان با مسئله آب يکي کرد، هر چند که حفظ اين گونه‌ها يا ساير گونه‌هاي گياهي نيز اهميت زيادي دارد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح کرد: به طور مثال آب را نبايد قرباني حفظ يوز و گونه‌هاي گياهي و زيستي کنيم هر چند حفظ آنها نيز از اهميت بالايي برخوردار است؛ مسئله تراريخته نيز در مقابل آب بسيار اندک و جزئي است و بايد مسائل را از يکديگر جدا کنيم.
کلانتري افزود: مسائل زيست محيطي در هر منطقه از کشور با نقطه ديگر متفاوت است و اولويت‌هاي آن نيز به طور واضح بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي با بيان اينکه توسعه متوازن و پايدار بايد مورد توجه محيط زيست واقع شود، گفت: سياست سازمان محيط زيست نيز بر توسعه پايدار خواهد بود و به مسائلي همچون فرهنگسازي در حوزه محيط زيست و مشارکت عمومي توجه خواهيم داشت.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به اين پرسش که آيا سازمان محيط زيست مجوز توليد انبوه محصولات تراريخته و ارزيابي مخاطرات آن را صادر کرده است يا خير اظهار کرد: نمي‌خواهيم وارد موضوع تراريخته شويم چرا که از کارشناسان اين حوزه در اين نشست دعوت شده و آنها پاسخ لازم را ارائه خواهند کرد.
کلانتري تصريح کرد: درباره تراريخته‌ها وزارت بهداشت و درمان از چهار سال قبل با توجه به توانمنديهاي دانشگاه پزشکي يزد ماموريتي را براي ارزيابي مخاطرات برنج تراريخته صادر کرد.
نظر کارشناسي سلامت برنج تراريخته هفته گذشته اعلام شد
وي افزود: پس از نزديک چهار سال بررسي، دانشگاه پزشکي يزد چهارشنبه هفته گذشته از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي نظر سلامت برنج تراريخته را اعلام کرد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست درباره اين پرسش که چرا نظر سلامت برنج تراريخته پس از نزديک به چهار سال و در زمان حضور شما در راس سازمان محيط زيست صادر شده است، اظهار کرد: بهتر است اين مطلب در مورد اعلام نظر سلامت برنج تراريخته از وزارت بهداشت بپرسيد.
کلانتري نسبت به انتقادات اصحاب رسانه درباره محصولات تراريخته، سلامت برنج تراريخته، واکنش‌هاي موافقان تراريخته، توهين‌هاي موافقان تراريخته به کارشناسان محيط زيست و... گفت: متخصصين تاکنون در اين باره پاسخ‌هاي لازم را ارائه کردند و بهتر است در مورد زمان اعلام ارزيابي سلامت برنج تراريخته نيز از وزير بهداشت سوال پرسيده شود.
وي تصريح کرد: مسئله محيط زيست کشور آنقدر بزرگ است که تراريخته بخشي از آن محسوب مي‌شود، راديو و تلويزيون نيز در اين باره دنبال جنجال سازي و خبرسازي کرده بودند.
فردي که سمتي در سازمان محيط زيست ندارد
وي در باره اينکه بهزاد قره‌ياضي که به عنوان نماينده سازمان محيط زيست در برنامه تلويزيوني شبکه خبر حاضر شده بود چه سمتي در سازمان محيط زيست دارد، اظهار کرد: آقاي قره‌ياضي سمتي در سازمان محيط زيست ندارد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست درباره چرايي حضور قره‌ياضي در مناظره تراريخته آري يا خير، گفت: وي به اين علت در مناظره شرکت کرد که جزو صاحبنظران اين حوزه بوده و از طرفي توليد کننده برنج تراريخته است.
کلانتري تصريح کرد: سابقاً سازمان محيط زيست نماينده‌هاي متخصص در حوزه تراريخته نداشته است و به همين علت که اين فرد صاحب نظر بوده در برنامه حضور يافته است.
وي درباره برنامه‌هاي سازمان متبوعش درباره مديريت آلودگي کلانشهرها اظهار کرد: خوشبختانه با انتخاب شهردار جديد تهران هماهنگي‌هاي بيشتري در اين زمينه با محيط زيتست صورت مي‌گيرد.
کلانشهرها کشش اين همه آلوده کننده را ندارند
رئيس سازمان محيط زيست، آلودگي هوا را مشکل کلانشهرهاي کشور دانست و گفت: کلانشهرها کشش اين همه آلوده کننده را ندارند و علت برخي از مشکلات به صنعت خودرو، حضور ماشين‌هاي سنگين در طول شبانه‌روز، وارونگي هوا و مشکلات ناشي از آن در فصل زمستان برمي‌گردد.
کلانتري با بيان اينکه سازمان محيط زيست توان علمي براي حل مشکلات نظير آلودگي هوا را ندارد، توضيح داد: ما به اندازه کافي متخصص در سازمان محيط زيست نداريم که به همين منظور قرار است بخشي از وظايف حاکميت خود را به دانشگاه‌هاي کشور واگذار کنيم.
وي افزود: يعني دانشگاه‌هاي معتبر کشور ناظرهايي را بر خودروسازهاييها و پالايشگاه‌هاي توليد سوخت مي‌گذارند و به فعاليت آنها نظارت مي‌کنند.
رئيس سازمان محيط زيست تصريح کرد: بيش از نيمي از مشکلات آلودگي هواي کلانشهرهايي مانند تهران به سبب تردد کاميونهاي سنگين در طول شبانه‌روز است.بنابر اين نبايد کاميونهايي با سن بالا وارد کلانشهرها شوند.
کلانتري عنوان کرد: يکي ديگر از آلودگي هواي تهران مربوط به نيروگاه شهيد رجايي است چرا که اين نيروگاه در طول زمستان به جاي گاز از مازوت استفاده مي‌کند و به همين سبب 20 درصد بر آلودگي هواي تهران اضافه خواهد شد.
وي افزود: درباره آلودگي نيروگاه شهيد رجايي صحبت‌هاي با وزير نفت انجام گرفته است که وي نيز قول داده تا امسال گاز شهيد رجايي در فصل زمستان قطع نشود و به همين منظور يکي از علت آلودگي هوا کاسته خواهد شد.
رئيس سازمان محيط زيست درباره خودروسازي‌ها و مشکلات زيست محيطي آنها اظهار کرد: در اين مورد چيزي نمي‌توانيم بگوييم چرا که اطلاعات نسبت به ميزان آلودگي خودروسازي‌ها ندارم.
کلانتري افزود: بايد براي بحث نظارت در صنعت خودروسازي از نيروي انساني توانمند و علمي کمک بگيريم و برنامه‌هايي براي اين منظور خواهيم داشت.
وي خاطرنشان کرد: سازمان نيروي انساني و علمي لازم را ندارد به عنوان نمونه سه سال قبل نامه‌اي درباره انتقال آب حوزه شماره يک به حوزه شماره دو درياچه اروميه نوشتم اما جوابي از سوي سازمان محيط زيست داده نشد.
رئيس سازمان محيط زيست با اشاره به ارزيابي‌هاي سازمان محيط زيست در پروژه‌هاي مختلف گفت:‌طبق مصوبه دولت اگر سازمان محيط زيست جواب لازم را به دستگاه درخواست کننده ندهد آن دستگاه اجرايي مي‌تواند پس از سه ماه از بي‌جواب ماندن فعاليت خود را آغاز کند.
90 درصد مشکلات استانها سازماني است
کلانتري با بيان اينکه يکي از مشکلات مديران استانها با سازمان و مرکز است، گفت: مشکلات مديران استاني را به طور کامل شنيده‌ايم و اختيارات لازم را به آنها براي انجام فعاليت‌هاي زيست محيطي صادر کرده‌ايم.
وي افزود: مديران استاني بايد نسبت به مسائل پيراموني خود اشراف کامل داشته باشند و از ارسال درخواست بيهوده به سازمان پرهيز کنند و به صورت کارشناسي برنامه‌ها را مدنظر قرار دهند.
رئيس سازمان محيط زيست به مشکلات جاده پارک گلستان اشاره کرد و گفت: بنده به خانم ابتکار پيشنهاد داده بودم که اگر مشکل پارک ملي گلستان جاده است بهتر است در زمان حضور حيوانات از زيرگذر و روگذر و يا فنس‌کشي استفاده کنيم؛ البته از دوستان محيط زيست خواستم که به اين موضوع توجه کنند که البته آنها نظرات خود را در اين باره داشتند.
کلانتري با بيان اينکه سازمان محيط زيست در ارزيابي‌ها و برنامه‌هاي خود با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف بايد پاسخ لازم را ارائه دهد، تصريح کرد: ما نمي‌توانيم دستگاه‌هاي اجرايي را بي پاسخ بگذاريم چرا که مي‌خواهيم محيط زيست با مجلس، دولت و مردم آشتي دهيم.
وي با بيان اينکه محيط زيست بايد در ارزيابي و پاسخ درخواست‌ها سرعت عمل داشته باشد، گفت: زماني که مي‌تواند درخواستي اصلاح شود بايد اصلاحات مدنظر قرار گيرد، ما نمي‌توانيم جلوي توسعه کشور را بگيريم بنابراين بايد همه در اين مورد دست به دست هم دهند و سازمان را ياري کنند.
آب مسئله اصلي کشور است
رئيس سازمان محيط زيست با بيان اينکه آب مسئله اصلي کشور محسوب مي‌شود اظهار کرد: اگر آب نداشته باشيم حيات وحش، حيات سبز و محيط زيست به خطر مي‌افتد بنابراين بنده نيز 70 درصد وقت خود را بر روي مسئله حل آب خواهم گذاشت چون مي‌دانيم اگر رسيدگي به آب صورت نگيرد کشور دچار مشکلات بسيار زيادي خواهد شد.
کلانتري تصريح کرد: طبق قانون بين‌المللي نمي‌توانيم بيش از چهل درصد از آبهاي تجديدپذير خود را استفاده کنيم اما ما نزديک به صددرصد اين آبهاي تجديدپذير را مصرف کرده‌ايم و بايد فشارهاي لازم و فرهنگسازي درباره مصرف آب انجام بگيرد.
با سدسازي در شمال کشور موافق هستم
وي درباره اين پرسش که آيا موافق سدسازي هستيد يا خير، اظهار کرد: سدسازي در يک منطقه مناسب و در يک منطقه نامناسب است ؛ به عنوان نمونه سدسازي در اروميه نامناسب بوده و جلوي آن را گرفته‌ايم اما با سدسازي در شمال کشور موافق هستم.
رئيس سازمان محيط زيست افزود: به عنوان نمونه براي حفظ جنگلهاي هيرکاني و گسترش آن که تا حدود زيادي از بين رفته است نيز برنامه‌هايي را ارائه کرده‌ايم و مي‌توانيم با گسترش جنگلهاي هيرکاني مشکلات مناطق شمالي را کاهش دهيم و از بحرانهاي اين منطقه بکاهيم.
نظر کلانتري درباره شکار
کلانتري درباره موضوع شکار نيز اظهار کرد: شکار حساب شده بايد باشد و اگر به صورت حساب شده‌اي صورت نگيرد گله از بين مي‌رود؛ اگر شکار اتفاق نيفتد نرها و ماده‌‌ها برابر مي‌شوند و گله‌ها دچار مشکلاتي خواهند شد، البته اگر شکار کل پير نيز انجام نگيرد جوانها نمي‌توانند جفت‌گيري کنند و در آن صورت نيز شاهد آسيب‌هايي خواهيم بود.
وي درباره اين پرسش که تاکنون شما فقط از مسئله آب سخن گفته‌ايد و حتي يک بار از حيات وحش و محيط طبيعي يا حفظ يوزپلنگ صحبتي نکرده‌ايد، گفت: هر کس که در محيط زيست فعاليت کرده باشد حفظ مسئله آب را اولويت مي‌داند و بدين مهم توجه خواهد کرد.
من متخصص حيات وحش نيستم
رئيس سازمان محيط زيست در واکنش به انتقاد اصحاب رسانه نسبت به مواضع‌اش درباره حيات وحش گونه‌هاي جانوري و حيات طبيعي گفت: من متخصص حيات وحش نيستم و خود را در اين حوزه صاحب نظر نمي‌دانم اما تصميم دارم از آقاي دکتر نمکي که در حال حاضر در سازمان برنامه و بودجه فعاليت مي‌کنم در محيط زيست طبيعي بهره بگيرم چرا که وي را يکي از صاحبنظران اين حوزه مي‌دانم و بهتر است تا دو ماه ديگر که زمان حضور وي خواهد بود صبر کنيم.
کلانتري درباره اين پرسش که گفته مي‌شود آقاي دکتر نمکي که قرار است در راس معاونت محيط طبيعي مشغول به فعاليت شود جزو شکارچيان بوده اظهار کرد: ايشان شکارچي بوده است اما در حال حاضر اينگونه نيست و يکي از کارشناسان خبره در اين حوزه محسوب مي‌شود؛ وي در سالهاي گذشته مشاور حيات وحش بوده و در اين حوزه فعاليت کامل داشته است.
کلانتري تاکيد کرد: قرار است در سازمان محيط زيست هر تخصصي به فرد متخصص و آگاه آن حوزه سپرده شود و از افراد صاحب نظر در حوزه‌هاي مختلف استفاده خواهيم کرد.
وي تصريح کرد: بنده نيز تاکنون حتي يک گنجشک هم شکار نکرده‌ايم و از حيات وحش هم سر در نمي‌آورم اما از افراد متخصص بهره خواهم برد.
رئيس سازمان محيط زيست اظهار کرد: بيش از 70 درصد ظرفيت دانشگاه‌هاي کشور خالي است و مي‌توانيم از افراد متخصص و کارآمد در حوزه محيط زيست استفاده کنيم؛ بنده خودم کاره‌اي نيستم اما تخصص‌هاي لازم بايد حضور داشته باشند تا در راستاي محيط زيست و توسعه پايدار فعاليت کنند.
کلانتري تصريح کرد: به مديران استاني تاکيد کرده‌ايم که از دانشگاه‌هاي استانها براي حفظ محيط زيست استفاده کنند و اين به معناي خريد خدمات محسوب مي‌شود.
وي با بيان اينکه رسانه‌ها مي‌توانند نگاهي سختگيرانه نسبت به محيط زيست داشته باشند گفت: رسانه‌ها نظرات و برنامه‌هاي زيست محيطي خود را ارائه کنند که به طور حتم از آنها استفاده خواهيم کرد و آن را جزئي از راه خود قرار مي‌دهيم.
موظف به نشان دادن راه هستيم
رئيس سازمان محيط زيست با بيان اينکه بايد با وزارتخانه‌ها و سازمانها در ارزيابي‌هاي زيست محيطي تعامل داشته باشيم، گفت: محيط زيست نبايد به گونه‌اي رفتار کند که مانعي براي وزارتخانه‌ها محسوب شود بلکه بايد تعامل و همراهي لازم را داشته باشد و به همين سبب ما موظف به نشان دادن راه هستيم.
کلانتري افزود: راه بايد به گونه‌اي نشان داده شود که هم توسعه اتفاق بيفتد و هم حداقل خسارتهاي زيست محيطي ايجاد شود.
بودجه محيط زيست ضعيف است
کلانتري با بيان اينکه بودجه محيط زيست کل کشور ضعيف است، تصريح کرد: يکي از علت ضعف در سازمان محيط زيست به سبب بودجه اين سازمان است و به عنوان نمونه بودجه آن از دو منطقه آزاد کشور نيز کمتر است بنابر اين بايد به موضوع بودجه توجه ويژه‌اي صورت گيرد.
وي با بيان اينکه تمامي حرف‌هاي ما بايد به صورت علمي باشد گفت: بنده در حوزه مديريتي فعاليت خواهم کرد و البته هيچگونه توان پاسخگويي علمي مسائل زيست محيطي را تا 5 درصد نيز ندارم.
عملکرد چيت‌چيان در وزارت نيرو بسيار مناسب بود
رئيس سازمان محيط زيست با اشاره به عملکرد بسيار مناسب چيت‌چيان در وزارت نيروي دولت يازدهم گفت: هيچ کدام از افراد فهم چيت‌چيان را در وزارت نيرو نداشتند و ما ضرر کرديم که وي وزير نمايند.
کلانتري عنوان کرد: آقاي چيت‌چيان حق‌آبه تالابها و درياچه‌هايي مانند اروميه، گاوخوني، کارون و... را به طور کامل اختصاص داد و اميدواريم در اينده نيز به اين مهم توجه شود.
وي درباره وضعيت تالابها و برنامه‌ آنها توضيح داد: حق‌آبه تالابها با سيلاب تعيين مي‌شود و هيچگاه آبهاي جرياني ارديبهشت‌ماه به تالابها نمي‌رسد؛ متاسفانه سدهايي که احداث شده باعث مهار سيلابها و نامناسب شدن وضعيت تالاب‌ها شده است.
شناسايي 28 کانون گرد و غبار در داخل و خارج کشور
رئيس سازمان محيط زيست کشور درباره موضوع گردوغبار در بخشهاي مختلف کشور اعم از استان خوزستان گفت: 28 کانون گرد و غبار در عراق و ايران شناسايي شده که 4 کانون آن د رايران و 24 کانون در عراق و حتي سوريه قرار دارند.
کلانتري افزود: متاسفانه چهار کانوني که در ايران وجود دارند معادل 24 کانون کشور عراق و سوريه به توليد گرد و غبار مي‌پردازند و بخش عمده‌اي آن ناشي از خشکي تالاب‌ها، اراضي شخم خورده و کشت نشده و مناطق رمي‌مانچاي نفتي است که برنامه‌هاي مناسبي براي آن در نظر داريم.
وي با اشاره به کانون گرد و غبار کشور عراق گفت: بخش‌هاي عمده کانون گرد وغبار در اختيار گروه تروريستي داعش بود و اکنون با سرکوب شدن اين گروه تروريستي قولهايي از سوي مقامات عراقي براي بهبود اين کانونها داده شده است.
رئيس سازمان محيط زيست افزود: قرار است مراکز آموزش و تحقيقات مرتبط با گرد و غبار و ريزگردها نيز در نجف تاسيس شود که آموزشهاي لازم براي کنترل ريزگردها و گردو غبار منتقل خواهد شد.
کلانتري با بيان اينکه دادن حق‌آبه زيست محيطي مي‌تواند باعث بهبود وضعيت تالابها و کاهش گرد و غبار شود، گفت: بايد حق‌آبه زيست محيطي مدنظر رعايت شود و احتمالا بهبود اين وضعيت سه سال به طول مي‌انجامد.
شرايط درياچه اروميه بستگي به ميزان بودجه آن دارد
وي درباره اين پرسش که گفته مي‌شود حال درياچه اروميه نامناسب است و چه برنامه‌اي براي آن خواهيد داشت گفت: وضعيت درياچه اروميه بستگي به ميزان بودجه و تخصيص آن دارد.
رئيس سازمان محيط زيست افزود: راه حل مشکلات درياچه اورميه مشخص شده و نسخه‌هاي آن نوشته شده اما اگر منابع داده شود درياچه در حد اکولوژيک احيا خواهد شد که بايد توجه لازم در بودجه آن صورت پذيرد.
کلانتري تصريح کرد: مسئله احياي درياچه اروميه به گونه‌اي است که تثبيت صورت گرفته اما هر چه پول کمتر ارائه شود ديرتر شاهد بهبود وضعيت خواهيم بود.
وي با بيان اينکه خطر احياي درياچه اروميه از بين رفته است گفت: تثبيت صورت گرفته اما در احيا اتفاق جديدي رخ نداده چرا که منابع مالي به طور کامل ارائه نشده است.
رئيس سازمان محيط زيست کشور با بيان اينکه در صورت عدم احياي درياچه اروميه گرد و غبار نمکي پديد مي‌آمد گفت: گرد و غبار نمکي يکي از مشکلات درياچه اورميه بوده که تا 70 درصد مهار شده و عملکرد مناسبي را در حوزه تثبيت وضعيت اين درياچه شاهد هستيم.
کمک خارجي‌ها به درياچه اروميه در حد نمايش
کلانتري درباره کمک برخي کشورها و شرکت‌ها همانند ژاپني‌ها به درياچه اروميه اظهار کرد: کمک ژاپني‌ها تاکنون دو ميليون دلار بوده است در حالي که هزينه احياي درياچه اروميه 20 هزار ميليارد تومان است بنابر اين کمک خارجي‌ها در حد شو و آموزش است و پول واقعي را بايد دولت ارائه کند.
وي تاکيد کرد: مشکلات درياچه اروميه بر سر جاي خود باقي است اما از خطر خشکيدگي کامل گذشته‌ايم. و اگر منابع مالي نيز به اندازه داده شود درياچه احيا خواهد شد والا احيايي صورت نمي‌گيرد.
رئيس سازمان محيط زيست تصريح کرد: هزينه احياي درياچه اروميه 20 هزار ميليارد تومان است اما تاکنون 2500 ميليارد تومان کمک هزينه شده است که اميدواريم بودجه‌هاي مطرح شده به موقع ارائه شود.
اظهار نظر مشاور کلانتري درباره برنج تراريخته
همچنين نيره خوش خلق سيما - مشاور رئيس سازمان محيط زيست در حوزه بيوتکنولوژي نيز در اين نشست ضمن توضيح درباره محصولات تراريخته درباره برنج تراريخته اظهار کرد: وجبي برنج تراريخته در کشور توليد نمي‌شود، ما حتي گياه تراريخته نيز در کشور نداريم.
وي تصريح کرد: البته مجوز توليد پنبه تراريخته از کميته تراريخته وزارت جهاد کشاورزي صادر شده که در حال بررسي ريسک آن هستيم؛ اگر وزارت بهداشت براي توليد پنبه تراريخته مجوز ندهد کميته تراريخته وزارت جهاد کشاورزي هم مجوزهاي لازم را صادر نمي‌کند پس در نتيجه ما بايد به توافق علمي کامل برسيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۲۵۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله

 به گزارش تابناک، اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در میانکاله و شبه‌جزیره آشوراده از ۲۵سال گذشته مطرح شد، اما اجرای این طرح بار‌ها با مخالفت کارشناسان و حامیان محیط‌زیست به تعویق افتاد. در سال ۱۳۹۷دولت وقت این طرح را آغاز کرد، اما کش و قوس میان حامیان محیط‌زیست و مدیران اجرایی استان باز هم سبب توقف این طرح شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان و بازدید از منطقه، رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تأکید کرد و بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری دستگاه‌های مربوطه ازجمله استانداری گلستان برگزار و قرار شد اجرای هرگونه طرح گردشگری در این ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود.

مردادماه سال گذشته، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت‌گردی که با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد، موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیار‌های محیط‌زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیس‌جمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت. سفر رئیس قوه قضاییه استان گلستان هم دستور ویژه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را برای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی مسائل و مشکلات استان ازجمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده» را در پی داشت و طرح گردشگری آشوراده ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست‌محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی هم تعیین تکلیف شد.

ماجرا از چه قرار است؟
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در این باره گفت: «اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشت که با ممانعت محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جلوگیری و قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.»

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: «یک اثر تاریخی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط‌بانان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند. دستگاه دولتی برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد. با توجه به اینکه مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.»

او ادامه داد: «برخلاف برخی مباحث مطرح شده، وقوع درگیری بین محیط‌بانان و کارکنان میراث فرهنگی به هیچ عنوان رخ نداده است بلکه بحث جزئی بین طرفین به‌وجود آمده بود که درنهایت آقای تقی‌پور، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل رفت و بعد از نیم ساعت حضور در پاسگاه، موضوع با صحبت حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط‌زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند. تأکید می‌کنم که بحث شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.»

آذرماه سال گذشته نیز انتشار تصاویر درگیری لفظی محمدجوادساروی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده خبر ساز شده بود که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم