استاد حوزه علمیه: عیدی دادن در عید غدیر ضروری است/ تعطیلات بیشتر شود
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۳۰۰۳۰
استاد حوزه علمیه عیدی دادن در عید غدیر را ضروری دانست و گفت: آزادسازی زندانیها در روز عید غدیر یکی از کارهایی است که باید در این روز انجام دهیم.
به گزارش فارس؛ حجتالاسلاموالمسلمین حبیبالله فرحزاد امشب در نشست خبری احیای ایام غدیر با اشاره به اینکه فضای مجازی در جامعه کنونی قویترین پیامرسان است، اظهار داشت: کشور ما در برخی موضوعات مانند عاشورا، اربعین عرفه و غیره بهخوبی گام برمیدارد اما همه علما و مراجع میفرمایند موضوع غدیر از همه ایام و مناسبتها مهمتر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بابیان اینکه غدیر مدیریت جهانی بعد از انبیاء است، افزود: موضوع غدیر مظلوم واقعشده است و در این رابطه باید رسانهها نقش مهمی دارند از این رو باید تلاش کنند تا بتوانند آن را بهخوبی احیا کنند.
استاد حوزه علمیه همه شیعیان را مدیون غدیر دانست و عنوان کرد: باید خطبههای غدیر را احیا کنیم، پیامبر اکرم(ص) آیات و روایات بسیار زیادی را در رابطه با امیر المومنین(ع) استشهاد کردند که باید به آنان توجه ویژهای شود.
وی تصریح کرد: در عید غدیر خداوند دو برابر ماه رمضان از آتش جهنم آزاد میکند و گناهان را میبخشد و همچنین امام صادق (ع) میفرماید غدیر از شب قدر هم مهمتر است، بنابراین این باید اهمیت زیادی برای غدیر قائل شد.
فرحزاد عیدی دادن در عید غدیر را ضروری دانست و ابراز کرد: آزادسازی زندانیها در روز عید غدیر یکی از کارهایی است که باید در این روز انجام دهیم.
وی کاروان شادی را از جمله برنامههایی که تاکنون در آن کوتاهی شده است، دانست و خاطرنشان کرد: اگر در روز قدس در خانه بنشینیم شعار دهیم قطعاً هیچ اثیری نخواهد داشت و اکنون هم همینطور است اگر در روز عید غدیر در خانه بنشینیم و شادی کنیم تأثیری نخواهد داشت بنابراین باید در کاروان شادی حضور پیدا کنیم تا امیر المومنین(ع) و غدیر از محجوریت بیرون بیاید.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: کاروان شادی با حضور آیتالله مکارم شیرازی عصر عید غدیر از حرم مطهر حضرت معصومه آغاز و به سمت مسجد مقدس جمکران ادامه خواهد داشت.
وی عنوان کرد: با اشاره به اینکه تعطیلات یکروزه برای غدیر کم است، عنوان کرد: مسئولان باید در مجلس لایحهای تصویب کنند که تعطیلات غدیر دو الی سه روز باشد.
فرحزاد با اشاره به اینکه باید دهه غدیر بهصورت رسمی وارد تقویم شود، تصریح کرد: پیشنهاد میکنم در رابطه با ورود دهه غدیر به صفحه رسمی تاریخنامهای تنظیم شود که مراجع و علما هم آن را امضا کنند و به دست شورای انقلاب فرهنگی بدهند تا آن را تصویب کنند.
وی نقش طلاب در غدیر را مهم دانست و ابراز کرد: طلاب باید در ترویج و تبلیغ غدیر تلاش کنند و در این رابطه نهادهایی مانند سازمان تبلیغات و اوقاف باید در این ایام اعزام مبلغ داشته باشند.
استاد حوزه علمیه بابیان اینکه توصیه میشود مبلغان در این جلسات مطالعات دقیق و تحقیق داشته باشند، ادامه داد: کتاب غدیر شناسی در این زمینه میتواند کتاب خوبی برای جوانان باشد.
فرحزاد خاطرنشان کرد: برای ترویج غدیر از سوی آیتالله اعرافی نیز پیشنهادشده است که یک مرکز شیعه شناسی و موزه در قم راهاندازی شود که جرقه این کار زدهشده که در آن هر آنچه مربوط به غدیر است وجود خواهد داشت.
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۰۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
مراسم بزرگداشت شیخ صدوق، امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در آستان شیخ صدوق شهرری برگزار شد.
آیتالله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزههای علمیه کشور، در این مراسم سخنرانی کرد و ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) گفت: یاد و نام و خاطرههای شیخ صندوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صندوق بیان میکنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.
وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: وی در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که بنده به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صندوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
آغوش باز ایرانیان برای اسلاممدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتوگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
وی در ادامه با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود. طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد.
لزوم تبدیل بقعه شیخ صندوق به مرکز فقهیحجتالاسلام والمسلمین نصرتالله رستمی؛ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری، در ابتدای این مراسم گفت: امروز سالروز شهادت امام صادق(ع) است که در تقویم با روز بزرگداشت مقام شامخ شیخ صندوق مصادف شده است لذا لازم است ابتدا این روز را تسلیت عرض کنم. به اذعان اهالی ولایتمدار و شهید پرور شهرستان ری، در چند سال اخیر این بقعه مبارکه تبدیل به نهادی فرهنگی شده است. این اتفاق با زحمات همکارانم و پرسنل زحمتکش این بقعه انجام شده است.
وی افزود: در سالیان اخیر برخی بزرگان درباره استفاده از این بقعه به عنوان یک مرکز فقهی صحبتهایی مطرح کرده و قولهایی هم دادهاند اما هنوز این وعدهها محقق نشده است لذا عاجزانه از محضر آیت الله اعرافی، درخواست دارم ترتیبی اتخاذ بفرمایند که ما در سال تحصیلی جدید بتوانیم شاهد باشیم که این مکان تبدیل به مرکزی فقهی و تفسیری شده است. یقینا نیت رئیس سازمان اوقاف هم همین است و به ما امر کردند این موضوع را پیگیری کنیم.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)