Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@06:40:41 GMT

فضای مجازی در حال حاضر نابسامان است

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۳۸۲۰۰

آخرین مهلت ارسال آثار برای دهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال ۱۵ آبان‌ ماه و همچنین آغاز نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال ۲۰ آبان‌ ماه در مصلای تهران خواهد بود.

به گزارش ایسنا، نشست خبری دهمین جشنواره و یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال امروز (سه‌شنبه، ۱۴ شهریورماه) با حضور سیدمرتضی موسویان ـ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در این مرکز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای نشست موسویان با اشاره به لزوم ساماندهی محتوا در فضای مجازی، اظهار کرد: دغدغه تمام کسانی که در این نشست شرکت می‌کنند و دارای مسئولیت هستند فضای نابسامانی است که در حال حاضر در فضای مجازی وجود دارد. مصوبه شورای فضای مجازی مبنی بر تلاش همه دستگاه‌ها برای ایجاد فضای سالم، مفید و ایمن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مرکز ما با برنامه‌ای مدون در حال پیگیری است.

او ادامه داد: اساسی‌ترین عاملی که می‌تواند به این برنامه کمک کند فرهنگ‌سازی و کمک مردم است. بر اساس پژوهشی که در مرکز ملی فضای مجازی کلید خورد و جلساتی که ما در این یک سال و نیم با مسوولان داشتیم، چاره کار برای فضای مجازی سالم برشمرده شد و قرار شد یک پژوهش بزرگی انجام شود اما ما در این مدت فرصت را غنیمت شمردیم و آنچه که در آن جلسات آغاز کردیم را کلید زدیم. ما با مطالعه مقررات محتوا در کشورهای دیگر فهمیدیم که نشان‌دار کردن محتوا در فضای مجازی راه‌حلی برای ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن است.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان راه حلی برای ایجاد فضای مجازی سالم، گفت: حاکمیت مادی و معنوی افراد در فضای مجازی، شرط افزایش تولید در این فضاست. همچنین قانون‌گذاری و جرم‌انگاری تخلفات در فضای مجازی نیاز به معرفی هنجارها و ناهنجارها از طرف دولت دارد. در فضای مجازی مسوولیت محتوا بر خلاف نشریات مکتوب بر عهده تولیدکننده محتواست. همچنین برای مدیریت محتوا در فضای مجازی نیاز به قوانین متقن مانند کشورهای توسعه یافته است. محور آخری که می‌توان گفت این است که فرد دارنده محتوا علاوه بر حمایت از سوی وزارت ارشاد به واسطه حاکمیتی که بر محتوا دارد مسوولیت پاسخگویی به مردم را داراست.

او افزود: این مواردی که در بالا گفتم زیربنای اعطای شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوا (شامد) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. شامد به صورت انحصاری به همه بسترهای حاوی محتوا داده می‌شود. در واقع این شامد به دلیل اینکه اطمینان خاطری از حاکمیت فرد بر محتوا ایجاد کند، داده می‌شود و پشتوانه حقوقی دارد.

موسویان در ادامه با توضیح طرح شامد بیان کرد:‌ هر کس که زودتر محتوا را ثبت کند، مالک آن می‌شود و فرد بعدی که اقدام به ثبت می‌کند موفق نخواهد شد؛ بنابراین این روش لیبلینگ (برچسب‌زنی) اعتبار یک محتوا را برای مخاطب مشخص خواهد کرد.

او گفت:‌ به سایت‌ها لوگوی هوشمند داده می‌شود. تفاوت لوگوی هوشمند و غیرهوشمند این است که لوگوی هوشمند از طریق سرور وزارت ارشاد خوانده می‌شود و به محض تخلف امکان حذف آن برای ما وجود دارد. در واقع ما در وب‌سایت و وبلاگ‌ها با لوگو روبرو هستیم. کسانی که دارای شامد باشند، لوگوی نقره‌ای دارند و بعد از اینکه کار تخصصی انجام دهند و مجوز لازم را از سازمان ذی‌ربط بگیرند، لوگوی طلایی به آن‌ها اهدا خواهد شد.

او با اشاره به اجرای طرح شامد در کانال‌های تلگرامی بیان کرد: کانال‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دارای کد شامد هستند، زمانی که روی کد آن‌ها در بخش پروفایل کلیک می‌شود، مشخصات فرد صاحب کانال برای مردم مشخص خواهد شد. در واقع این اقدام برای اعتبارسنجی کانال است.

موسویان با اشاره به جرایمی که در تلگرام اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: زمانی که ۴۶ درصد از جرایم اینترنتی، در تلگرام رخ می‌دهد نیاز است که مردم به کانال‌هایی که دارای شامد نیستند، توجه کنند. برخی کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی هستند که شامد دارند اما در پروفایل‌شان این کد شامد را نگذاشته‌اند در نتیجه می‌توان گفت که این کانال‌ها نیز بدون شامد تلقی می‌شوند و در واقع بی‌هویت هستند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال درباره طرح شامد نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای بیان کرد: نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای که دارای هولوگرام هستند شامد دارند. در حال حاضر بیش ۱۰۰ هزار اپ (نرم‌افزار) در دسته‌بندی قرار دارند که امکان نشان‌دار شدن آن‌ها وجود دارد که این اتفاق توسط اپ‌استورها ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: اگر نرم‌افزارها، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و ... نشان‌دار شوند مردم با فضای مجازی ایمن، مفید و سالم برخورد خواهند کرد.

موسویان با اشاره به صیانت از طریق شامد گفت: ما از طریق شامد به سه روش از شبکه‌هیا اجتماعی صیانت می‌کنیم. ابتدا توسط مردم طرحی به نام فرهنگ رونمایی خواهد شد که حدود یک ماه دیگر این طرح اجرایی می‌شود. همچنین ما زیرساختی با کمک هوش مصنوعی ایجاد خواهیم کرد که واژه‌هایی که ناهنجاری دارند را در شبکه‌های اجتماعی مشخص می‌کند. در سومین مرحله ممیزین خبره‌ای را ایجاد می‌کنیم که با توجه به گزارشات مردمی و هوش مصنوعی در صورت دیدن تخلف شامد را از محتوا می‌گیرند.

او با اشاره به سایت‌ها، ‌وبلاگ‌ها، نرم‌افزارها و کانال‌هایی که شامد دارند، اظهار کرد:‌ ۱۴۳ هزار کانال، ۴۹ هزار و ۵۰۰ سایت و وبلاگ و ۵۳ هزار نرم‌افزار، در حال حاضر دارای شامد هستند و ما امیدواریم که تا پایان شهریور ماه فرآیند اعطای شامد به نرم‌افزارهای موبایل را هم آغاز کنیم. اگر این طرح آغاز شود، بیش از سه ماه طول نخواهد کشید که تمام نرم‌افزارها موبایلی نیز دارای نشان می‌شوند.

موسویان در ادامه با اشاره به ۱۶ بند قانونی هنجاری و ناهنجاری که در این راستا ایجاد کرده‌اند، بیان کرد: این ۱۶‌بندی که به صورت قانون درآمده است را باید مردم بدانند و اجرای آن باعث می‌شود که فضایی سالم‌، مفید و ایمن در شبکه‌های اجتماعی بوجود بیاید. در این ۱۶ بند حقوق همه اقشار دیده شده و همچنین با مضمون و مصداق حقوق آن‌ها تعیین شده است.

او ادامه داد: ما از حمید ضیایی‌پرور کمک گرفتیم که یک معاونت فرهنگ‌سازی ایجاد کنیم. ما همچنین از اصحاب رسانه می‌خواهیم که در این راستا به ما کمک کنند زیرا این کار ما ارتباطی به هیچ جناح خاصی ندارد بلکه ما می‌خواهیم مردم با آسایش بیشتری در فضای مجازی حضور داشته باشند. راه برگشتی از این که در فضای مجازی زندگی کنیم وجود ندارد؛ بنابراین ناهنجاری‌هایی که در این فضا دیده می‌شود، باید رفع شود که اولین قدم آن نشاندار شدن محتوا در این فضاست.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه هویت جعلی در فضای مجازی وجود دارد، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین تاکیداتی که در کشورهای دیگر وجود دارد این است که هویت جعلی در فضای مجازی نباشد. ما به دنبال این هستیم که کانال‌هایی را که تبلیغ می‌کنند در صورتی که دارای شامد نیستند جلویشان را بگیریم. به دلیل اینکه قانون با فردی که دارای مجوز نیست و تبلیغ می‌کند برخورد خواهد کرد اما کسانی که طرح شامد را دارند تبلیغ برای آن‌ها آزاد است.

او ادامه داد: مشکل ما اجرای قانون در کشور است. این موضوع را سال‌هاست که داریم اما اجرای این مواردی که گفتیم را پیگیری خواهیم کرد. در واقع شعار ما در دهمین جشنواره و یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن است.

موسویان درباره دهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال بیان کرد: دهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در بخش‌های اصلی و جنبی برگزار خواهد شد و ما اهداف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، رسانه‌ای و پژوهشی داریم. مهمترین بخش جنبی این جشنواره شبکه‌های اجتماعی است که به صورت ویژه آن را برگزار خواهیم کرد. شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، طنز و سرگرمی، هنری، زبان و ادبیات، معارف، انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع مقدس، خبر و اطلاع‌رسانی، کسب و کار، سلامتی و بهداشت، علمی و فناوری، بازی و سرگرمی، کودک و نوجوان و... در این جشنواره برگزار خواهد شد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به چگونگی شرکت در این جشنواره گفت: یکی از ضروریات جشنواره این است که همه کسانی که شرکت خواهند کرد باید طرح شامد را رعایت کنند.

او در ادامه با اشاره به دیگر موضوعات جشنواره گفت: رسانه‌های برخط، هوشمند و تلفن همراه، بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال از مواردی هستند که شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را در رابطه با این موضوعات ارسال کنند. ما همچنین بخش علمی و پژوهشی داریم که استادان و دانشجویان می‌توانند مقالاتی را ارائه دهند حتی اصحاب رسانه نیز می‌توانند تجارب خود را در راستای یکی از موضوعات جشنواره بنویسند و ارسال کنند.

موسویان با بیان اینکه ما همایش سواد رسانه‌ای را نیز برگزار خواهیم کرد، بیان کرد: همایش سواد رسانه‌ای هم در سال جاری خواهیم داشت که دکتر بشیر، استاد ارتباطات دبیر علمی همایش است و حسن خجسته به عنوان دبیر اجرایی خواهد بود.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به بخش جنبی رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: ما بخش جنبی علوی را در جشنواره رسانه‌های دیجیتال داریم که به مناسبت هفته امامت و ولایت است و این جشنواره برای ادبیات و فرهنگ علوی با موضوع ولایت و امامت خواهد بود.

موسویان با اشاره به بخش‌های دیگر جشنواره اظهار کرد: بخشی از جشنواره به صورت دوسالانه برگزار می‌شود که کاریکاتور رسانه‌های دیجیتال است و همچنین بخش دیگری به نام فرهنگ رضوی داریم. جشنواره دیگری نیز به نام مهر محرم در سال گذشته برگزار شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در آن ۶۰۰ فیلم کوتاه و ۴۰۰ هزار عکس ارسال شد و از تعدادی از عکس‌های برتر این جشنواره نیز رونمایی شد. بخش دیگری که در این جشنواره وجود دارد بین‌الملل است که محتوای آن درباره خانواده، فرهنگ و تمدن، حفاظت از محیط زیست، سبک زندگی و بیداری اسلامی خواهد بود. این بخش با همکاری موسسه فرهنگی اکو و موسسه فرهنگ و ارتباطات برگزار خواهد شد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال درباره آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌های دیجیتال گفت: آخرین مهلت ارسال آثال ۱۵ آبان ۹۶ است.

موسویان با اعلام برگزاری اختتامیه جشنواره در آذر ماه امسال، به جوایز هم اشاره‌ای کرد و گفت: به کسی که بتواند نشان عالی سرآمد را کسب کند، ۳۰ سکه طلا، کسی که نشان سلامت را دریافت کند ۱۰ سکه طلا و فردی که لوح تقدیر بگیرد، یک سکه طلا اهدا خواهد شد.

او در ادامه به یازدهمین نمایشگاه جشنواره رسانه‌های دیجیتال اشاره کرد و گفت:‌ ما در سال جاری استانداردهای نمایشگاه را رعایت خواهیم کرد که می‌توان گفت این استانداردها هیچ‌گاه در نمایشگاه‌های داخل کشور رعایت نمی‌شود. ما قبل از برگزاری نمایشگاه، کتاب آن را به منظور آشنایی افراد با مباحث منتشر خواهیم کرد. همچنین ما برای حضور در نمایشگاه حق ورودی قائل هستیم به این معنی که پولی دریافت خواهد شد. همچنین ۱۶۰ کارگاه‌ تخصصی برگزار خواهیم کرد که از موسسات متخصص بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد و برای اینکه بتوانیم برای حضور در این کارگاه‌ها نظم ایجاد کنیم، مبلغ کمی را دریافت خواهیم کرد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال ۲۰ تا ۲۶ آبان‌ ماه ۹۶ در مصلی برگزار خواهد شد، گفت: ما ۲۵ هزار متر مربع برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی ما این است که حدود ۵۰۰ شرکت یا موسسه در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. همچنین تورهای مردمی با اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ شده است که اتوبوس‌هایی را برای حمل و نقل مردم در نظر بگیرند. تور دانش‌آموزی بخش دیگری است که برای ۵۰۰۰ دانش‌آموز در نظر گرفته شده است.

او افزود: با استارت‌آپ‌ها (شرکت‌های نوپا)یی مانند اسنپ و ... برای حمل و نقل هماهنگ کرده‌ایم و قرار است که با آوردن مردم به نمایشگاه تخفیف ویژه‌ای نیز به آن‌ها دهند. ما برای بخش محصولات برحامل خودمان نیز ۴۰ درصد بن تخفیف در نظر گرفته‌ایم اما زمانی افراد می‌توانند از این بن استفاده کنند که به صورت ثبت‌نامی به نمایشگاه بیایند. ما برای هر روز نیز به قید قرعه جوایزی را در نظر گرفته‌ایم و بیش از ۲۰ مسابقه برای مشارکت مردم و فرهنگ‌سازی برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست، از پوستر دهمین جشنواره و یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۸۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات

 
به گزارش تابناک، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا با اعلام خبر آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی اظهار داشت: همزمان با آغاز سال نو و در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ‌کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجراست.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه و تحلیل و رصدهای صورت‌گرفته در فضای مجازی، بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ‌گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و غیره به درخواست‌کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی، از کاربران خواست ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی، در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

 منبع: فارس

دیگر خبرها

  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد