Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور انجام پژوهش‌های کارآمد در حوزه علم و فناوری را برگ برنده‌ تحقق اقتصاد دانش‌بنیان دانست.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در مراسم پانزدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس، نیروی انسانی خلاق و کارآمد را مهم‌ترین لازمه برای گذار از اقتصادی مبتنی بر خام‌فروشی و منابع زیرزمینی به اقتصادی دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: بدل شدن توانمندی علمی و فناوری به اقتصاد، نیازمند ایجاد زیست‌بومی مساعد برای حفظ و به‌کارگیریظرفیت خارق‌العاده نیروی انسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس بنیاد ملی نخبگان، به هموار شدن مسیر حفظ و ماندگاری استعدادهای برتر و نخبگان جوان کشور، با تغییر رویکرد فکری و فرهنگی جامعه برای ایجاد محیط مساعد فعالیت آنان دانست و گفت: برای بهره‌مندی از توانمندی استعدادهای خلاق کشور، زیرساخت‌های فرهنگی به مراتب دارای اهمیت بالاتری نسبت به زیرساخت‌های فیزیکی و حمایت‌های مالی هستند و در نخستین و مهم‌ترین گام باید به سوی شکل دادن اقتصادی پیش برویم که خلاقیت و توانمندی نیروی انسانی، پایه و اساس این اقتصاد قرار بگیرد.

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور، مهم‌ترین نیاز برای شکوفایی استعداد ونوآوری ارزشمند جوانان تحصیل‌کرده را ایجاد فضای بروز خلاقیت و اعتماد به‌نفس عنوان کرد و افزود: نوآوری و خلاقیت جوان ایرانی اگر با جسارت، پشتکار و اعتماد به‌نفس آمیخته شود و فضای فرهنگی حمایت از این رویکرد وجود داشته باشد، می‌توان تحقق اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری را انتظار داشت.

تعابیر نادرست از پژوهش وجود دارد

ستاری با تأکید بر تغییر نگرش عمومی نسبت به پژوهش و ضرورت نقش‌آفرینی بخش خصوصی در این عرصه، گفت: تعابیر نادرست از پژوهش وجود دارد، باید بدانیم خروجی پژوهشی که با پول دولت پشتیبانی شود، برای مردم نبوده و نتیجه‌ای برای ورود به بازار برای رقابت ندارد؛ همانطور که دانشگاهی که با پول دولت اداره می‌شود، قطعا خروجی جز تعدادی افراد پشت‌ میزنشین بدون نوآوری و خلاقیت ندارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: وقتی برنده هستیم که بخش قابل توجهی از پژوهش ما توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی ادامه داد: معنای بخش خصوصی داشتن محصول در بازار، رقابت و ارزش افزوده بالاست. جوانان این عرصه، فرهنگی را به جامعه تزریق می‌کنند که سرمایه خود را از طریق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیری تامین می‌کنند.

ستاری افزود: جوانان موفق در سراسر دنیا شرایط مشابه دارند، بیشتر آنها بچه پولدار نبودند و از یک گاراژ به جایی رسیده‌اند که سرمایه میلیارد دلاری دارند.

جوانان ما به‌زودی صاحب بزرگ‌ترین شرکت‌های فناور دنیا خواهند شد

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: امروزه شاهد رشد شرکت‌های دنیای مجازی، زیست‌فناوری، نانوفناوری و غیره هستیم و قطعا جوانان ما به زودی و درآینده‌ای نزدیک صاحب بزرگترین شرکت‌های دنیا خواهند شد که این آینده کشور ما خواهد بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: تمام اتفاقات خوبی که در چهار سال گذشته رخ داده است، از جمله جهت‌گیری جدید اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاران، ورود مفاهیم جدید به کشور، استارتاپ‌ها، پارک‌های علم و فناوری، ارزش‌گذاری کارآفرینان بسیار قابل توجه است.

رئیس هیأت امنای صندوق پژوهشگران و فناوران کشور، با اشاره به این موضوع که استخدام در نهادهای دولتی دیگر یک ارزش محسوب نمی‌شود، گفت: جوانی که قصد خودکشی دارد باید به استخدام فکر کند، زیرا همه جای دنیا تفکر و فرهنگ کارآفرینی وجود دارد و جوانان درس می‌خوانند تا استخدام نشوند و کارآفرین و پایه اقتصاد و شرکت شوند. جوانان دنیا می‌خواهند ارزش افزوده بیشتری برای جامعه خود ایجاد کنند.

ستاری با اشاره به حمایت معاونت علمی‌وفناوری برای توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، گفت:این مسیر در دولت دوازدهم به طور جدی ادامه پیدا می‌کند و یکی از نشانه‌های آن حضور وزیر امور خارجه در این رویداد است.

قدرت ایران در حوزه علم و فناوری جهان اسلام چشمگیر است

معاون علمی رییس جمهوریبا بیان این‌که توانمندی ایران در حوزه فناوری‌های پیشرفته زمینه‌ساز تولید و عرضه محصولات و ارائه خدمات دانش‌بنیان در سطح بین‌المللی شده است، تصریح کرد: قدرت ایران در حوزه علم و فناوری جهان اسلام چشمگیر است و باید بتوانیم از این توانمندی برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان بهره ببریم.

وی سرمایه استعدادهای برتر برای شکل دادن کسب و کارهای موفق را نوآوری و خلاقیت این شرکت‌ها دانست و گفت: استارتاپها در آینده‌ای نزدیک می‌توانند ساختارهای سنتی پیشین را دست‌خوش تحول کنند و تمرکز دولت دوازدهم بر رشد و توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق است.

رییس بنیاد ملی نخبگان ابراز امیدواری کرد با تحقق زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی برای فعالیت کسب‌وکارهای نوآور، این شرکت‌ها با تکیه برخلاقیت استعدادهای برتربتوانند عدد قابل توجهی ارزش افزوده ایجاد کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، پانزدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک پردیس معاونت علمی روز گذشته با حضور جواد ظریف وزیر امور خارجه، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، صادق‌حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، مرتضی سرمدی دستیار ویژه وزیر امور خارجه، علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی، مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، سیدعلی اکرمی فر رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، حمیدرضا امیری نیا مدیرعامل شرکت برکت برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۴۵۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور امروز در رویداد گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری با عنوان «دیدار پایدار» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: مالکیت فکری در خلق ارزش و مزیت رقابتی نقش اساسی دارد.

وی گفت: اگر خواهان احداث بنای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هستیم، باید مالکیت فکری را به عنوان ستون اصلی این بنا در نظر بگیریم.

 وی در ادامه تصریح کرد: ارزش ذاتی اقتصاد دانش‌بنیان، در تبدیل علم و فناوری به دارایی‌های فکری نهفته است. این دارایی‌ها، که شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و ... می‌شوند، هویت و اعتبار یک شرکت دانش‌بنیان را شکل می‌دهند.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد ارزش بازار ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا ریشه در دارایی‌های نامشهود آنها دارد، خاطرنشان کرد: ما در ایران در حوزه مالکیت فکری با چالش‌های متعددی روبرو هستیم و باید با شتابی فزاینده برای رفع این موانع تلاش کنیم.

دهقانی از برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با کسب تجارب بین‌المللی در این زمینه، شاهد ارتقای جایگاه مالکیت فکری در کشور باشیم.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اهمیت ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: امیدواریم با عزم راسخ معاونت علمی و فناوری در این زمینه، شاهد استقرار یک نظام کارآمد برای ارزیابی و اعتباردهی این دارایی‌ها باشیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی