Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير نيرو گفت: مطابق قانون برنامه ششم وزارت نيرو بايد به تعديل قيمت آب‌وبرق اقدام کند لذا تا پايان برنامه بايد به قيمت واقعي برسيم.
به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، حميد چيت‌چيان، وزير نيرو در گفتگوي ويژه خبري با اعلام اينکه خاموشي نظام‌مند و کمبود توليد برق نداريم، گفت: اين روزها 1300 مگاوات صادرات برق داريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه حدود 7.5 درصد افزايش مصرف برق، نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتيم، افزود: در طول چهار سال گذشته، حداقل 8 هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار شده است.
وزير نيرو گفت: عمده سرمايه‌گذاري‌ها در اين حوزه از طريق بخش خصوصي است.
چيت‌چيان با اظهار اينکه حدود 30 هزار ميليارد تومان به پيمانکاران بدهکار هستيم، گفت: مطابق قانون برنامه ششم وزارت نيرو بايد به تعديل قيمت آب و برق اقدام کند لذا تا پايان برنامه بايد به قيمت واقعي برسيم.
وي با ابراز اينکه تاکنون 2 ميليارد و 700 ميليون مترمکعب از برداشت اضافي آب جلوگيري شده است، گفت: حدود 60 درصد از ظرفيت سدها پر است. تقريباً 15 سال است که وارد مرحله خشکسالي شديم. در 10 سال گذشته هيچ‌گاه در هيچ سالي ميزان بارش‌هاي ما به ميزان متوسط نرسيده و حتي از آن کمتر بوده است. در اين دوره 34 سد را به بهره برداري رسانديم.
مشروح سخنان وزير نيرو به‌شرح زير است:
وزير نيرو در ابتداي اظهاراتش با بيان اينکه خاموشي نظام مند و کمبود توليد برق نداريم، گفت: اين روزها هزار و سيصد مگاوات صادرات برق داريم، لذا در کشور توليد برق به اندازه کافي وجود دارد.
وي در رابطه با ميزان رشد مصرف برق خانگي و صنعتي در کشور بيان داشت: به طور متوسط از ابتداي امسال حدود 7.5 درصد افزايش مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتيم، اما خوشبختانه مصرف برق صنعتي ما 11.3 درصد افزايش پيدا کرده که اين نشان دهنده آن است که چرخ صنعت به حرکت درآمده و لذا برق بيشتري را مصرف کرديم.
وزير نيرو در پاسخ به اين سوال که در صرفه جويي، بيشترين همکاري را مردم داشتند يا دواير دولتي و نهادهاي حاکميتي نيز بيان کرد: ميزان توان مصرفي کشور 55 هزار مگاوات است و ما توانستيم بيش از 3 هزار و 800 مگاوات مديريت مصرف داشته باشيم.
وي با اعلام اينکه در ابتدا صنايع، بعد کشاورزان و سپس عموم مردم در رابطه با مديريت مصرف برق با وزارت نيرو همکاري داشتند گفت: از ابتداي امسال شروع به بستن قرارداد با صنايع کرديم تا آن ها تعطيلات خود را در فصلي قرار دهند که اوج مصرف برق است تا ما نيز راحت تر بتوانيم پاسخگوي افزايش مصرف برق کشور باشيم.
چيت چيان ادامه داد: با کشاورزان متعددي در سراسر کشور قرار داد بستيم که اگر آن ها بين ساعت 12 ظهر تا 4 عصر، پمپ هاي آب خود را خاموش کنند در عوض مقدار برقي که آن ها در بيست ساعت بقيه شبانه روز استفاده مي کنند مجاني خواهد بود.
وزير نيرو تصريح کرد: اين حرف که دستگاه هاي دولتي کمتر به سمت صرفه جويي مي روند، شايد به جهتي درست باشد! چون مصرف کنندگان در اداره ها خود هزينه هاي مصرف را پرداخت نمي کنند، لذا طبيعي است که خيلي مراقب ميزان مصرف انرژي نباشند.
وي افزود: در عين حال در يک ماه اخير دولت مصوباتي داشت که بر اساس آن تمام ادرات موظف هستند، پس از اتمام ساعت کاري سيستم هاي سرمايش خود را خاموش کنند که خوشبختانه در اين زمينه همکاري هاي بسيار مناسبي صورت گرفت.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: اينکه کمبود توليد برق نداريم به معناي اين نيست که نيازمند سرمايه گذاري در توسعه توليد نيستيم، بلکه بايد سال به سال نيروگاه هاي جديدي را وارد مدار کنيم.
چيت چيان با اعلام اينکه در چهار سال گذشته حداقل حدود 8 هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار شده است و سالانه بايد تا 5 هزار مگاوات نيروگاه جديد نيز وارد مدار شود، اظهار داشت: در حال حاضر بيشترين محدوديت ما در بخش انتقال و فوق توزيع برق است که در اين شرايط، در جاهايي که مصرف برق به يکباره بالا مي رود موجب مي شود ظرفيت خطوط انتقال و فوق توزيع با افت ولتاژ مواجه شود و اين افت ولتاژ نير در برخي مناطق منجر به خاموشي مي شود.
در شبکه توزيع برق حدود 10.7 درصد تلفات برق داريم
وزير نيرو همچنين با اعلام اينکه هم اکنون در شبکه توزيع برق حدود 10.7 درصد و در شبکه انتقال حدود 3 درصد تلفات برق داريم گفت: رقم 10.7 درصد به سادگي به دست نيامده، بلکه در طي چهار سال گذشته فعاليت بسيار گسترده و متمرکز بر اين بحث صورت گرفته که توانستيم اين رقم را از15.2 درصد به 10.7 درصد برسانيم و توانستيم چهار و نيم واحد درصد، ميزان تلفات در شبکه را کاهش دهيم.
وي خاطر نشان کرد: در سال هاي اخير به دليل محدوديت در سرمايه گذاري، اگر کاهش تلفات و مديريت مصرف را نداشتيم با خاموشي هاي بسيار جدي مواجه مي شديم.
چيت چيان افزود: متوسط راندمان نيروگاه هاي کشور نيز تا يکي دو سال قبل 37 درصد بود که خوشبختانه اين رقم هم اکنون به 38 درصد رسيده و طي برنامه ششم توسعه نيز بايد به 42 درصد برسد.
وزير نيرو با بيان اينکه طبق پيش بيني‌هاي برنامه توسعه پنجم و آن چه که در برنامه ششم در حال اجرا است، هدف گذاري شدن سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفيت نيروگاهي کشور اضافه مي‌شود، گفت: در سال 89 حدود چهار هزار و اندي مگاوات نيروگاه جديد به مدار آمد، اما با توجه به عدم اجراي صحيح قانون هدفمندي يارانه ، امکان سرمايه گذاري تا جايي پايين آمد که در سال 94 توانستيم تنها 900 مگاوات به ظرفيت توليد برق کشور اضافه کنيم.
وي خاطر نشان کرد: خوشبختانه اين روند کاهشي رو به افزايش است و ما در سال 95 توانستيم حدود 2 هزار و 600 مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار کنيم و در کنار به مدار آوردن نيروگاه هاي جديد با روش‌هاي مهندسي که در کشور ابداع شد، امسال توانستيم از ظرفيت‌هاي توليد، برق بيشتري را توليد کنيم .
چيت چيان با تاکيد بر اينکه عمده سرمايه گذاري در اين بخش توسط بخش خصوصي صورت مي گيرد و ما نيز سعي کرديم از طريق صندوق توسعه ملي و سرمايه گذاري خارجي کاري کنيم که علي رغم محدوديت هاي مالي، منابع جديدي را خلق کنيم، گفت: هم اکنون حدود 30 هزار ميليارد تومان به پيمانکاران بدهکاريم، اما علي رغم تاخير در پرداخت ها سوخت و سازي وجود ندارد.
وزير نيرو در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينکه با افزايش نرخ رشد اقتصادي نيازمند اين هستيم که برق بيشتري توليد کنيم، اظهار داشت: پيش بيني‌هاي لازم در اين رابطه انجام شده به طوري که سعي داريم در سال هاي بعد 5 هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار کنيم. اما در کنار اين اقدام، هدف گذاري بسيار جدي ديگر کاهش مصرف برق و جلوگيري از مصارف غير معقول است.
چيت چيان با اشاره به هزينه هاي اضافي مندرج در رسيدهاي برق گفت: بخشي از اين هزينه ها بابت آبونمان است که بالغ بر 1000 تومان مي شود، بخشي ديگر که حدود 5 تومان به ازاي هر کيلووات ساعت مصرف برق است که به توسعه برق روستايي و توسعه انرژي هاي نو در کشور اختصاص مي يابد و بخش ديگر نيز مربوط به 9 درصد مليات بر ارزش افزوده مي شود که تقريبا براي همه کالاها لحاظ مي شود، نه فقط برق.
وزير نيرو با اشاره به وضعيت منابع اب زيرزميني کشور گفت: حدود 55 درصد از آب موردنياز کشور از منابع زيرزميني تأمين مي شود.
وي افزود: با کمال تأسف سالانه 5 ميليارد مترمکعب بيشتر از ميزان بارش هاي سالانه برداشت شده است.
وي تصريح کرد: از ابتداي دولت طرح تعادل بخشي به آب هاي زيرزميني تصويب شد که تاکنون باعث کاهش برداشت 2.7 ميلياردمترمکعبي از آب هاي زيرزميني شده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر حدود 60 درصد از ظرفيت سدها پر است و ما کاهش 6 ميليارد مترمکعبي ورودي آب به سدها نسبت به سال گذشته روبرو هستيم.
چيت چيان در ادامه با اشاره به تلفات آب در شبکه هاي آب گفت: در دنيا هيچ شبکه اي بدون پرتي آب وجود ندارد. اکنون کل تلفات شبکه آب کشور حدود 24 درصد است اما تنها 13 درصد از اين ميزان مربوط به تلفات است و بقيه ناشي از قديمي بودن کنتورها و... است.
وي اضافه کرد: براي کاهش هر يک درصد تلفات شبکه هاي آب، حدود 1200 ميليارد تومان پول نياز است که با توجه به قيمت بسيار پايين تعرفه هاي آب امکان بازسازي شبکه ها در زمان بسيار کم نيست.
وي تأکيد کرد: با اينحال ضمن بازسازي برخي شبکه ها، در برخي از نقاط شهري نيز زون بندي هايي انجام شده و سامانهاي فشارشکن نصب شده که باعث کاهش تلفات شبکه مي شود.
وزير نيرو با اشاره به سدهاي ساخته شده در اين دولت گفت: در اين دولت حدود 34 سد ساخته شد که قابليت آب استحصالي کشور را به ميزان 4 هزار و 450 ميليارد مترمکعب افزايش داد، اين در حالي است که از اول انقلاب تاکنون سالانه 774 ميليون مترمکعب به آب استحصالي کشور افزوده شده است.
وي افزود: تا قبل از اغاز بکار اين دولت 570 شهر کشور در تنش آبي بود اما هم اکنون اين شهرها به 307 شهر کاهش پيدا کرده است.
وي در پايان در مورد ميزان توسعه انرژي هاي تجديدپذير در دولت يازدهم گفت: در اين دولت توسعه انرژي هاي تجديدپذير 2.25 برابر شده است که 100 درصد توسط بخش خصوصي سرمايه گذاري شده است و اميدواريم تا پايان سال جاري حدود 590 مگاوات ديگر به ظرفيت کنوني کشور افزوده شود.
وي اضافه کرد: ظرفيت توليد بومي پنل هاي خورشيدي نيز در حال حاضر به حدود 210 مگاوات رسيده که اميدواريم تا پايان سال جاري به 500 مگاوات برسد.
چيت چيان در ادامه برنامه گفتگوي ويژه خبري افزود: سال گذشته افزايش 10 درصدي قيمت برق و آب را داشته ايم و هم اکنون درصدديم تا پيشنهاداتي براي افزايش 10 درصدي آنها مطرح کنيم.
وي گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه وزارت نيرو بايد نسبت به تعديل قيمت هاي آب و برق تا پايان اين برنامه و رساندن آن به قيمت واقعي اقدام کند.
چيت چيان افزود: اين در حاليست که قانون بودجه امسال طوري طراحي شده که افزايش قيمت نداشته باشيم.
وزير نيرو گفت: در حالي که هر کيلووات ساعت توليد و انتقال برق براي وزارت نيرو 120 تومان است قيمت فروش آن 66 تومان محاسبه مي شود.
وي افزود: وزارت نيرو به خاطر لحاظ نشدن اين اختلاف قيمت 30 هزار ميليارد تومان از دولت طلب دارد که مساوي بدهي هاي وزارتخانه است.
تسنيم
110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۵۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر کشور : رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود تا به‌سرعت فرآیند انسداد مرز‌ها را آغاز کنند

معاون امنیتی_انتظامی وزیر کشور جزئیات جدیدی از انسداد مرزها برای افزایش امنیت کشور و جلوگیری از قاچاق انسان و سلاح بیان کرد.   به گزارش فارس، سیدمجید میراحمدی درباره آخرین اقدامات درباره فنس‌کشی و ایجاد دیوار در مرزها گفت: یکی از اقدامات بسیار شایسته و تعیین کننده دولت آیت‌الله رئیسی تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری اساسی برای انسداد مرزهاست.   معاون امنیتی_انتظامی وزیر کشور افزود: در ابتدای کار ما یک جمع‌بندی را خدمت آیت‌الله رئیسی ارائه و شرایط و وضعیت مرزها را تبیین کردیم و خسارت‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی که عدم انسداد مرزها برای کشور دارد نیز برای رئیس جمهور تشریح شد.   میراحمدی با بیان اینکه سالیانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور یا از کشور خارج می‌شود فقط یک بخش از خسارت‌های اقتصادی درباره مرزها است، تصریح کرد: قاچاق مواد مخدر و ناامنی‌هایی که برای کشور وجود دارد همه از طریق یک سرمایه‌گذاری اساسی برای انسداد مرزها قابل حل است همان اقدامی که در دولت‌های قبلی از آن غفلت‌های اساسی شده بود.   وی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی به‌سرعت با این موضوع موافقت و دستور دادند تا ۳ میلیارد یورو ظرف پنج سال در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار داده شود و نیروهای مسلح به‌سرعت فرآیند انسداد مرز را آغاز کنند.   معاون امنیتی_انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه راهبری موضوع انسداد مرزها توسط سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌گیرد، تاکید کرد: این کار اکنون جزو اولویت‌های کاری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است و با هدایت و راهبری وی در حال پیگیری است.   وی افزود: در این راستا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همه ظرفیت‌های مهندسی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، فراجا و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) را به‌کار گرفته‌اند و یک تقسیم کار انجام شده که این نهادها اقدامات خوبی را برای انسداد مرز آغاز کردند.   میراحمدی گفت: یک اولویت‌بندی برای انسداد مرزها انجام شده و مسیرهایی که از طریق آن‌ها قاچاق انسان و قاچاق سلاح انجام می‌گیرند در اولویت بوده و در حال پیگیری است که بخشی از این اولویت‌ نیز، مرز افغانستان است.   معاون امنیتی_انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انسداد مرزها فقط به‌صورت دیوارکشی است یا به‌طریق دیگری انجام می‌شود، اظهار کرد: انسداد مرزها یک طرح جامع است که در چند لایه انجام می‌گیرد، هم به صورت فنس و هم به صورت دیوارکشی و هم سیستم‌های هوشمند کنترل مرزی.   وی در پایان افزود: اگر این طرح به‌طور کامل انجام شود آن‌گاه دستاوردهای راهبردی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی برای کشور حاصل می‌شود. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فرمانده مرزبانی کشور: اجرای طرح انسداد کامل مرزهای کشور تا ۳ سال آینده/تشدید قاچاق دام در کشور اقامت اتباع افغانستان در ایران با پرداخت 100میلیون تومان؟ / آنها این مبلغ را از کشورشان نمی آورند معاون وزیر کشور درباره طرح حجاب: با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد / یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح مخالفتی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند

دیگر خبرها

  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به حوزه رسانه در سال جاری
  • معاون وزیر کشور : رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود تا به‌سرعت فرآیند انسداد مرز‌ها را آغاز کنند
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • متلاشی شدن ۴۵۴ باند تبهکاری در ترکیه در ۱۰ ماه گذشته
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • یمنی‌ ها کشتی تجاری اسرائیل را هدف قرار دادند