Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه زرند در باب فضیلت و اعمال روز عید غدیر و نماز مخصوص این روز به نکات بسیار گهرباری اشاره نمود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه زرند در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی صبح زرند ، در باب بزرگی عید غدیر و گرامیداشت آن و اعمال این روز به نکاتی بسیار گهربار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در تاریخ بشریت، دو روز بسیار ممتاز داریم که از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، یکی روز عید مبعث است که پیامبر اکرم (ص) به پیامبری مبعوث شد و دیگری، روز انتخاب جانشین پیامبر(ص) یعنی حضرت علی (ع) است که روز عید غدیر نام دارد.

وی افزود: در باب اهمیت روز عید غدیر همین بس که پیامبر اعظم (ص) در روز عید غدیر از همه خواستند که خطبه غدیر و امامت همه امامان را حاضرین به غایبین و هر نسل به نسل بعدی خود برسانند.

ابراهیمی روز عید غدیر را روز برادری دانست و گفت: از اعمال این روز خواندن عقد اخوت است به این صورت که برادران و خواهران ایمانی (مرد با مرد و زن بازن) دست در دست هم نهاده و با خواندن صیغه عقد اخوت، متعهد می‌شوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند، همدیگر را شفاعت کنند.

وی گفت: غدیر روز تبریک و تهنیت گفتن به یکدیگر است و پیامبر در این روز از مردم می خواستند که به ایشان و یکدیگر تبریک بگویند.

وی ادامه داد: روز عید غدیر روز شادی و تبسم نیز هست، امام رضا(ع) می فرمایند کسی که در روز عید غدیر به برادرش لبخند بزند خداوند در روز رستاخیز با رحمت به او نگاه می کند و هزار حاجت او را برآورده می کند و در بهشت او را جای می دهد.

امام جمعه زرند ابراز داشت: امام صادق (ع) در روایتی فرموده اند نظیف ترین لباس هایتان را در روز غدیر بپوشید و خود را با عطر خوشبو نمایید، بنابراین روز عید غدیر روز پوشیدن لباس نو و پاکیزه و روز عطر زدن نیز هست.

وی یادآور شد: همانطور که ما در عید نوروز به یکدیگر هدیه می دهیم باید در عید غدیر هم به همدیگر هدیه دهیم. امام رضا(ع) در این روز برای عده ای انگشتر و کفش هدیه می فرستادند.

وی تصریح کرد: عید غدیر روز حمد خداوند است و پیامبر سفارش کرده اند که در این روز ۱۰۰ مرتبه بگویید «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِوَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ »، چرا که در این روز طبق آیات قرآن، دین و نعمت بر ما کامل شد.

وی تاکید کرد: روز عید غدیر روز دید و بازدید و صله ارحام است گویی که این روز ، عید نوروزی برای همه عالم قرار داده شده است وامام رضا(ع) فرمودند کسی که در این روز (غدیر) مؤمنی را دیدار کند، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد می کند و قبرش را توسعه می دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت می کنند و او را به بهشت بشارت می دهند.

وی افزود: غدیر روز خیرات کردن و اطعام دادن است چرا که امام علی (ع) می فرمایندثواب یک درهم در این روز، صد هزار درهم است و امام رضا (ع) نیز فرمودند کسی که مومنی را در این روز اطعام کند گویا همه انبیاء و صدیقین را اطعام داده است.

ابراهیمی روز عید غدیر را روز عمل صالح، روز کمک به یکدیگر، روز گذشت و آشتی و روز گردهمایی و وحدت خواند و گفت: در این روز بزرگ، یکی از بهترین و کاملترین انسان ها یعنی حضرت علی (ع) محور وحدت شده است و خود امیرالمومنین(ع) هم می فرمایند در این روز دور هم جمع شوید تا خداوند الفت شما را بیشتر کند و به همدیگر احسان کنید تا خداوند صمیمت شما را افزون گرداند.

وی از دیگر اعمال روز غدیر به غسل کردن، خواندن دعای ندبه و روزه گرفتن اشاره کرد و ابراز کرد: امام صادق(ع) فرمودند روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است، یعنی اگر انسانی همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است.

وی ادامه داد: یکی از اعمال مستحبی که در روز عید غدیر بسیار سفارش شده است، خواندن دو رکعت نماز عید غدیر است که پیامبر(ص) هم آنرا در روز عید غدیر خواندند و طبق روایتی از امام صادق (ع) ،کسی که نماز عید غدیر را بخواند، ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را می برد و هر حاجتی از خدا درخواست کند چه دنیوی و چه اخروی، خداوند آن را برآورده می نماید.

وی در باب کیفیت نماز عید غدیر گفت: این نماز به اینصورت خوانده می شود که در هر رکعت بعد از حمد، ۱۰ سوره قل هو الله، ۱۰ آیت الکرسی (کامل) و ۱۰ سوره قدر خوانده می شود و بعد از اتمام نماز سر بر سجده گذاشته ۱۰۰ مرتبه می گوییم « شُکراً لله » و این نماز اذان و اقامه ندارد.

وی افزود: بعضی از فقها از جمله شیخ مفید نماز عید غدیر را به جماعت می خواندند و بعضی از فقها نیز با اینکه نماز مستحبی را نمی شود به جماعت خواند، اجازه داده اند تا این نماز به جماعت خوانده شود ، همچنین مستحب است قبل از نماز یک خطبه کوتاه در باب فضیلت های غدیر نقل کنند.

وی گفت: مستحب است نماز عید غدیر نیم ساعت قبل از نماز ظهر خوانده شود چرا که امام علی (ع) در همین زمان به امامت رسیدند و حتی سفارش شده است که اگر نتوانستید این نماز را در زمانش بخوانید قضای آنرا به جای آورید و طبق روایات کسی که این نماز را در روز عید غدیر بخواند مثل آنست که در آن روز (واقعه غدیر) حضور یافته و با پیامبر و حضرت علی بیعت بسته است و ثوابش مانند کسی است که زیر خیمه امام زمان حضور دارد.

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: غدیر متعلق به گذشته نیست بلکه غدیر تعلق به تمام تاریخ دارد و همگان باید به آن توجه داشته باشند.

وی یادآور شد: وظیفه مردم در روز عید غدیر اینست که این روز را گرامی بدارند و با یکدیگر با مهربانی و نشاط برخورد کنند و بهترین کارهایشان را از جمله ازدواج و ... در این روز انجام دهند و مراکز دولتی نیز اگر افتتاح یا کلنگ زنی دارند آنرا در این روز قرار دهند و مساجد حداقل سه روز جشن بگیرند.

وی تصریح نمود: بُعد سیاسی غدیر به شایسته سالاری اشاره دارد و همانطور که میدانیم جانشین امام زمان(عج) در زمان غیبت، ولی فقیه است، بنابراین ما موظفیم همانطور که ولایت امام را پذیرفته ایم ، ولایت فقیه را هم بپذیریم و از دشمنان غدیر و ولایت، برائت و بیزاری بجوییم.

امام جمعه زرند در ادامه به برنامه های روز عید غدیر در شهر زرند اشاره کرد و گفت: جشن بزرگ عید غدیر در مصلی پیامبر اعظم (ص) از ساعت ۹صبح روز شنبه ۱۸شهریور برگزار خواهد شد و این جشن برای چهارمین سال پیاپی است که به این گستردگی برگزار می شود.

وی ادامه داد: از جمله برنامه های این جشن، دعوت از سادات از جمله زن و مرد، برپایی کاروان های شادی توسط هیئت محله ها و حرکت به سمت مصلی، شعرخوانی توسط شاعران شهرستان زرند، مولودی خوانی و مرشد خوانی،اهدای جایزه به قید قرعه به کسانی که نامشان علی است، قرائت دو خطبه عقد زوج های جوان در مراسم، برپایی نماز جماعت ظهر و عصر و اطعام ناهار بیش از ۵هزار نفر می باشد.

وی اظهار کرد: کسانی که تمایل دارند به این جشن کمک مالی کنند و یا گوسفند عقیقه ای دارند می توانند به دفتر امام جمعه مراجعه کنند.

وی در پایان گفت: از دیگر برنامه های عید غدیر در زرند برگزاری مسابقه کتابخوانی غدیر از کتاب «خطبه غدیر چشمه‌ی جاوید» می باشد که همشهریان می توانند این کتاب را به همراه سوالات و پاسخنامه بصورت نیم بها از دفتر امام جمعه و یا در روز جشن از غرفه مربوطه دریافت کنند.

به امید روزی که همه مسلمانان بویژه مردم مسلمان ایران روز عید غدیر را بزرگترین عید خود قرار داده و این روز آنطور که بایسته و شایسته آن است، گرامی بدارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۵۷۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس

پویان نوروزی و محمد متین عباسی از شهرستان قیروکارزین، ماهان ظهرابی از شیراز و اسماعیل خرم‌دل از شهرستان جهرم، چهار بوکسور رده نونهالان استات فارس هستند که با نظر کمیته فنی به دومین مرحله از اردوی نونهالان کشور به میزبانی استان البرز دعوت شدند.

محمدرضا محمودی، رئیس هیأت بوکس استان فارس به عنوان سرپرست تیم ملی نونهالان و یاسر نوروزی از استان فارس نیز به‌عنوان مربی در این اردو حضور دارند.

مرحله دوم اردوی تیم ملی بوکس نونهالان از ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ۲۵ اردیبهشت ادامه دارد.

رقابت‌های آسیایی سال ۲۰۲۴ در رده نونهالان، شهریورماه سال جاری در در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار خواهد شد و تیم ملی نونهالان ایران یکی از تیم‌های شرکت کننده در این رقابت است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • درگذشت امام جماعت مسجدی در اندونزی هنگام نماز صبح+ فیلم
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از تریبون نماز جمعه /مشاوران شما بیت هایی بهتر از شاهنامه را می توانستند پیدا کنند
  • ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود
  • تفال به حافظ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به آب روشن می‌عارفی طهارت کرد..