Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@02:35:11 GMT

موسیقی سنتی عاشیقی باید ثبت ملی شود

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۶۶۹۷۸

موسیقی سنتی عاشیقی باید ثبت ملی شود

اهر - معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت موسیقی عاشیقی، بر ضرورت ثبت ملی شدن آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محرمی ظهر جمعه در دومین همایش شعر و موسیقی قره داغ که در نقطه صفر ارسباران برگزار شد، اظهار کرد: اگر امروز در نقطه صفر مرزی شاهد برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری با استقبال بی‌نظیر هستیم قطعاً پشتوانه‌ای همچون شهدای مدافع حرم و شهید محسن حججی دارد تا با فدای جان خود امنیت را برای ملت ایران به ارمغان آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه امنیت و اقتدار کنونی کشور را مدیون رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های شهدای دوران دفاع مقدس و مدافع حرم هستیم، افزود: مرز اول کشورمان در عراق و سوریه است درحالی‌که بی‌ثباتی و ناامنی در کشورهای همسایه حاکم بوده اگر مدافعان حرم نبودند قطعاً جمهوری اسلامی از آسیب‌های تروریست‌ها در امان نمی‌ماند.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اضافه کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان اهر در هر نقطه از منطقه ارسباران تمامی برنامه‌های فرهنگی را پوشش می‌دهند و از طرفی هم‌ظرفیت‌های فرهنگی و هنری منطقه را نیز معرفی می‌کنند نقش بی‌بدیلی در شناساندن منطقه قره داغ به گردشگران و مسافران دارند.

محرمی بابیان اینکه موسیقی سنتی و اصل عاشقی از میراث ملموس ماست، گفت: موسیقی عاشقی اینکه باید ثبت ملی شود و جزو میراث ملموس ما محسوب می‌شود قطعاً هم همین‌طور است و منطقه ارسباران خواستگاه اصلی موسیقی عاشقی و شعر و ادب است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در حوزه اقتصادی، گردشگری، سیاسی و سایر حوزه به ثبات پایدار برسیم نیاز به تقویت حوزه فرهنگ و هنر هستیم و لازم است تا داشته‌هایمان و ظرفیت‌ها را معرفی کنیم و همچنین پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر را به‌عنوان ستارگان درخشان این حوزه در منطقه ارسباران برای ملت ایران بیشتر معرفی کنیم.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه منطقه ارسباران در عرصه موسیقی عاشقی اساتیدی دارد که در کشور حرفی برای گفتن دارند، بیان داشت: آسیب‌های اجتماعی من‌جمله اعتیاد، تحکیم بنیان خانواده‌ها، طلاق و غیره از هیچ‌کسی قابل پنهان کردن نیست و هیچ حوزه‌ای به‌اندازه حوزه فرهنگی و هنر کم‌هزینه‌تر، تأثیرگذارتر در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیست.

محرمی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که اگر اثری قابل هنری به خود گیرد یک اثر ماندگار خواهد بود و این جمله مقام معظم رهبری برای متولیان فرهنگی کشور تأثیرگذار بود، هنرمندان و منطقه ارسباران به منویات مقام معظم رهبری جامع عمل پوشانده‌اند و امروز شاهد برگزاری رنگین‌کمان جشنواره‌های فرهنگی و هنری در منطقه ارسباران هستیم.

وی تأکید کرد: منطقه ارسباران به لحاظ داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل درزمینهٔ فرهنگ و هنر حرف اول را در استان می‌زند و در این منطقه با افتخار جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که شاید در سطح استان قادر به برگزاری آن‌ها نباشیم، این منطقه امسال با اجرای جشنواره‌های ملی همچون تئاتر کوتاه اهر و فیلم روستایی و عشایری کلیبر به کانون جشنواره‌های فرهنگی استان تبدیل می‌شود درحالی‌که این جشنواره‌ها پشتوانه مردمی دارد و وظیفه فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارتی است.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره استانی شعر طنز در شهرستان هریس در دستور کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار دارد، گفت: این جشنواره که سال آینده در شهرستان هریس برگزار می‌شود نیازمند حمایت و همراهی مسئولین، مردم و هنرمندان است.

محرمی در پایان خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید اعتقاد دارد که امور فرهنگی و هنری به متخصصان این عرصه واگذار شود بدون هیچ مشکلی در حال انجام است و متخصصان و کسانی که می‌توانند تأثیرگذار باشند از صفر تا صد امور فرهنگی و هنری را به آن‌ها واگذار کرده‌ایم آن‌ها نیز به‌خوبی از عهده این فعالیت‌ها برآمده‌اند اما نیازمند حمایت و همراهی هستند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۶۶۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری هفتمین جشنواره ملی اشکواره حسینی در مازندران

رئیس اجرایی هفتمین اشکواره فرهنگی هنری حسینی از برگزاری هفتمین جشنواره ملی فرهنگی هنری اشکواره حسینی و شروع به کار دبیرخانه این جشنواره در مازندران به میزبانی آمل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، حسین جوادی، صبح امروز_یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولین جلسه جشنواره ملی اشکواره حسینی با مدیران اجرایی و دبیران با محوریت شروع به کار هفتمین دوره اشکواره فرهنگی هنری حسینی برگزار شد، اظهار کرد: هم‌اکنون دبیرخانه این رویداد ملی فرهنگی هنری در آمل فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: هفتمین دوره این اشکواره در شش بخش رسانه، تئاتر خیابانی، عکس، شعر، و داستان کوتاه و بخش کودک و نوجوان برگزارمی شود.

رئیس اجرایی هفتمین اشکواره فرهنگی هنری حسینی ادامه داد: بخش نوجوان آن در چهار بخش سرود گروهی، قصه‌گویی و نقالی، شعرخوانی و خاطره‌گویی و روایت‌گری خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری برای اولین محوریت اشکواره علاوه بر نهضت عاشورا، شهدای راه قدس به آن اضافه شد، گفت: با تأکیدات رهبری در خصوص حماسه بزرگ قدس، تصمیم گرفتیم محوریت این اشکواره را در کنار قیام امام حسین (ع)، شهدای راه قدس نیز باشد تا از زبان هنر به این جریان پرداخته شود.

دبیر اجرایی هفتمین دوره اشکواره حسینی با ابراز رضایت از استقبال زیاد علاقمندان به این اشکواره در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این شش دوره اتفاقات خوبی افتاد و شاهد پربار شدن این اشکواره بودیم و این باعث می‌شود تلاش‌مان را بیش از پیش برای بهتر شدن انجام دهیم‌.

کد خبر 750809

دیگر خبرها

  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی
  • افتتاح نمایشگاه عکس وعده صادق در کوهدشت
  • جشنواره ملی اشکواره حسینی به دور هفتم رسید
  • برگزاری هفتمین جشنواره ملی اشکواره حسینی در مازندران
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت