Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بازي سازي در ايران، هنوز ابتداي راه است. هنوز آنقدرها از توسعه اولين بازي ايراني نگذشته و حالا روزانه شاهد رشد و گسترش هرچه بيشتر اين صنعت در خاک کشورمان هستيم. اما با وجود تمامي اين پيشرفت ها، سياست هاي چندان درستي در خصوص اين حوزه صورت نمي گيرد.
حمايت هاي دولتي براي بازي سازان اغلب محدود هستند و بودجه کمي براي توسعه يک بازي ويديويي در اختيار آن ها قرار مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تمامي اين ها مانع رشد توسعه دهندگان ايراني نشده و هر روز موفقيت هاي چشمگير آن ها در اين حوزه را شاهد هستيم.
البته رشد قابل ملاحظه صنعت بازي هاي ويديويي در چند سال اخير، بي ارتباط با حضور سرمايه گذاران و شتاب دهنده ها هم نيست. حالا بازي سازان ايراني چندين و چند حامي مختلف دارند که به کمک آنها مي توانند ايده هاي خود را به کدهاي قابل فهم تبديل کنند و توانايي شان را در قالب يک بازي ويديويي به نمايش بگذارند.
با اين حال، توسعه يک بازي ويديويي کاري پيچيده است. تنها قدرت مالي و توانايي کدنويسي نيست که مراحل توسعه را پيش مي برد؛ بلکه در اين راه نيازهايي وجود دارد که فعلاً توسعه دهندگان ايراني قادر به پاسخگويي به آنها نيستند.

نيازهايي مانند سرور، طراحي کانسپت، آموزش هاي الکترونيکي، تبليغات و مسائل مربوط به طراحي هنري بازي ها، مواردي هستند که بسياري از توسعه دهندگان بازي کشور، از پس برآورده کردنشان بر نمي آيند.
همين مسئله نيز کافيست تا شرکت ها و کسب و کارهاي مختلفي در خصوص اين موضوعات شکل بگيرند و با ارائه سرويس هاي گوناگون به رفع نيازهاي توسعه دهندگان ايراني بپردازند.
پس از برگزاري نمايشگاه TGC، فرصتي فراهم شد که با اين دسته از کسب و کارها بيشتر آشنا شويم و از نحوه فعاليت هايشان در حوزه بازي هاي ويديويي سوال کنيم. به پاي صحبت هاي شان نشستيم و از آن ها در مورد سرويس هايي که در اختيار بازي سازان قرار مي دهند سوال کرديم. در ادامه اين مطلب، مي توانيد با برخي سرويس دهندگان ايراني در حوزه بازي هاي ويديويي آشنا و از نحوه فعاليت آنها با خبر شويد.
آپادانا
«آپادانا به صورت کلي سرويسي است براي کساني که بازي مي سازند و مي توان به وسيله آن به يک سري امکانات آنلاين دسترسي پيدا کرد. سرويس هايي مانند لاگين، ليدربرد و امکانات همزمان ديگر که در بسياري از بازي ها استفاده مي شوند.» اين ها صحبت هاي رامين شيرزاد، مسئول بخش تجاري شرکت آپادانا است.
اما سرويس هايي که آپادانا ارائه مي دهد به همين چند مورد خلاصه نمي شود. به طور کلي اين شرکت پي فعاليت هايش را روي قابليت هاي اجتماعي تاثيرگذار در بازي ها بنا نهاده و سعي دارد در اين حوزه خدمات متفاوت و کارآمدي به بازي سازان ايراني ارائه دهد.
بر اساس اطلاعاتي که شيرزاد در اختيارمان قرار داد، توسعه دهندگان با استفاده از سرويس هاي آپادانا مي توانند به امکاناتي مانند سنجش اعتبار خريد، ذخيره ابري، Match Making و ارسال پيام ها به صورت همزمان دست پيدا کنند. تعداد سرويس هايي که آپادانا در حال حاضر ارائه مي دهد کم نيستند؛ اما جالب است بدانيد که اين ويترين پر زرق و برق، مدت زيادي نيست که در معرض ديد قرار داده شده.
کار ما از فروردين آغاز شد. با چند بازي به صورت آزمايشي شروع کرديم و در نهايت همزمان با برگزاري نمايشگاه TGC از اين فاز خارج شديم.
با اين حال، در همين بازه زماني کوتاه، آپادانا موفق به همکاري با توسعه دهندگان موفقي همچون «فن افزار» شده است.
در حال حاضر بازي بابا پز را داريم و با آقاي صالحي همکاري مي کنيم. همچنين بازي «کلاغ پر» شرکت فن افزار نيز از سرويس هاي ما استفاده مي کند. اخيراً هم يک بازي از شرکت «مدريک» منتشر شده که سرويس دهي آن بر عهده ما بوده است.
همچنين مشخص شد که آپادانا در زير ساخت هايش از Microsoft Orleans بهره گرفته است. فريم وورکي که نقشي اساسي در سرويس پردازش ابري Azure مايکروسافت ايفا کرده و پلتفرمي براي سرويس هاي ابري دو بازي هيلو 4 و هيلو 5 بوده است
به گفته آپادانا با استفاده از اين سرويس امکان توليد نرم افزارهاي سمت سرور بسيار قدرتمند مهيا مي شود و به واسطه آن، سرويس ها با ليتنسي بسيار پايين و قابليت مقياس پذيري بسيار بالا ارائه مي گردند.
آسمان صبح فردا
شرکت آسمان صبح فردا نيز با سرويس «ابرينگ» خود يکي ديگر از شرکت هايي است که در حوزه خدمات آنلاين، در کنار توسعه دهندگان بازي هاي ويديويي ظاهر شده است. نحوه فعاليت اين شرکت شباهت بسيار زيادي به آپادانا دارد. البته با اين تفاوت که نسبت به آپادانا تجربه بيشتري را به دوش مي کشد.
به منظور آشنايي بيشتر با آسمان صبح فردا، با اقاي غفاري، مدير اين مجموعه به گفتگو پرداختيم. وي شرکت خود را اين گونه توصيف مي کند:
مجموعه آسمان از سال 93 در حوزه تهيه محتوي و با همکاري اپراتورهاي رسمي کشور فعاليت خود را آغاز کرد؛ در واقع يکي از معدود شرکت هايي است که با هر سه اپراتور قرار داد دارد.
براي مدت ها، تمرکز اصلي شرکت روي توليد محتوي قرار گرفته بود. اما طي بررسي و بازاريابي بخش توسعه و تحقيقات شرکت، مشخص شد که در حوزه بازي نيز نيازهاي عمده اي وجود دارند که مي توان با سرويس دهي مناسب به آن ها پاسخ داد.
مجموعه روي اين سيستم به گونه اي سرمايه گذاري کرد که هم بتواند در اين حوزه سرويس ارائه دهد و هم در توليد محتواي مصرفي اپليکيشن هاي مبتني بر گجت فضاي مناسبي را فراهم آورد.
در کنار اين توضيحات، غفاري در مورد سرويس هاي قابل ارائه مجموعه نيز صحبت کرد.
ابرينگ يک سرويس دهنده MBaaS (يک پاسخ طبيعي به حرکت دنياي توسعه نرم افزار به سمت محاسبات ابري است) است. اگر اهل مسائل فني اين چنيني باشيد حتما مي دانيد که سرويس هاي تحت MBaaS حالا از محبوبيت زيادي برخودار هستند. به کمک اين موضوع نيز سيستم ابرينگ ما هم قدرت بيشتر و جذابيت عجيبي پيدا کرده است.
به لطف همين ويژگي مهم، ابرينگ قادر است به تمام فرآيند هاي بک اِند و تمامي ماژول هاي مرتبط با آن که نياز به معماري توپولوژي دارند، پاسخي مناسب دهد و از آن هاي پشتيباني کند.
اما به طور کلي ابرينگ سرويس هايي مانند مديريت و اطلاع رساني به کاربران، توليد ليدر برد، پنل مديريتي، دخيره اطلاعات در سرور و دسترسي به ليست دوستان را به بازي سازان ارائه مي دهد. خصوصاً يکي از ويژگي هاي برجسته ابرينگ، مالتي آنلاين بودن فعال آن است که امکان استفاده از آن را در مسابقات چند نفره به وجود مي آورد.
همچنين به واسطه سرور واحد اين سيستم، ابرينگ مي تواند به صورت هدفمند براي ارتباط گيري ميان کاربران سرويس هاي مختلف، امکاناتي را در اختيار توسعه دهندگان بگذارد. به عنوان مثال اگر قرار باشد پيشنهادي به کاربران داده شود، به وسيله اين سيستم ارائه اي هدفمند خواهد داشت.
به گفته غفاري در حال حاضر بسياري از بازي هاي موجود در کافه بازار، از سرويس ابرينگ استفاده مي کنند و تقريبا نام آسمان صبح فردا براي اغلب توسعه دهندگان ايراني آشناست.
آنو رسانه هنر
آنو رسانه هنر در اصل يک استوديوي بازي سازي است. در صورتي که اخبار بازي هاي ويديويي خصوصا آثار ايراني دنبال کرده باشيد، حتما با اين استوديو آشنا هستيد. به خصوص پس از خبر عرضه «خاله قزي»، جديدترين ساخته اين استوديو روي پلتفرم شرکت سوني، آنو رسانه هنر شهرت و اعتبار بيشتري به دست آورده است.
با اين حال اين شرکت در کنار بازي سازي، فعاليت هايي هم در خصوص سرويس دهي به بازي سازان ايراني در پيش گرفته که در نوع خود هم جالب است و هم متفاوت. شايد آنها متفاوت ترين سرويس دهنده اي بودند که ديجياتو به سراغ شان رفت.
اين شرکت سرور يا سرويس هاي مرتبط با امور پشتيباني و خدماتي را ارائه نمي دهد. بلکه کالاي پيشنهادي آن براي بازي سازان ايراني، مربوط به بخش هاي هنري بازي هاي ويديويي مي شود. در اين راستا به پاي صحبت هاي مصطفي کيوانيان، مسئول آنو رسانه هنر نشستيم و از فعاليت هاي اين مجموعه پرسيديم.
در کاشان از سال 87 شروع به کار کرديم. اما براي توسعه کسب و کارمان پس از مدتي به پايتخت آمديم و در تهران دفتر گرفتيم. ابتدا فعاليت هايمان به سرويس دهي به بازي سازان ديگر محدود مي شد و اغلب آرت، کاراکتر و تصاوير پس زمينه براي شان طراحي مي کرديم.
اما کم کم به سمت بازي سازي کشيده شديم و کليد اولين کار خود را زديم. حالا مجموعه نسبت به آن زمان رشد پيدا کرده و تعداد افراد مشغول در دفتر تهران به 20 نفر رسيده.
با اين حال، هنوز در کنار بازي سازي، فعاليت سرويس دهي خود را ادامه مي دهيم. به نوعي هر چيزي که به بخش هنري بازي ها مربوط بشود در زير شاخه سرويس هاي ما قرار مي گيرد. از کانسپت گرفته تا طراحي کاراکترهاي دو بعدي و سه بعدي. به تمامي اين ها، طراحي انيميشن، رابط کاربري و منو ها را نيز اضافه کنيد.
اما در ميان صحبت هاي کيوانيان به يک موضوع جالب نيز برخورديم. به گفته او، سفارشات آنو رسانه هنر، تنها به ايران محدود نمي شود. بلکه تاکنون اين مجموعه روي چندين پروژه خارجي نيز فعاليت داشته که اغلب آن ها منتشر شده اند.
شايد وجود چنين مجموعه اي در ميان سرويس دهنده ها از اهميت زيادي برخوردار باشد. بسياري از توسعه دهندگان ايده هايي خلاقانه در پشت آثارشان دارند. اما به دليل ضعف بخش هنري، نمي توانند حس عميق و درک بالاي خود از ساخت يک بازي ويديويي را به ديگران منتقل کنند.
با اين حال به لطف حضور چنين مجموعه هايي مي شود بازي هاي ايراني را کمي از ديد بصري و هنري ارتقا بخشيد و بر کيفيت آن ها افزود. به جز خاله قزي که اين روزها حسابي سر و صدا به پا کرده، آنو رسانه هنر بازي «قتل در کوچه هاي تهران» را نيز در کارنامه هنري خود دارد.
ايرانسل
ايرانسل شناخته شده ترين سرويس دهنده اين ليست است. اوپراتوري که پس از گذشت سال هاي اخير، قدرت زيادي در حوزه هاي مختلف به دست آورده و تقريبا در هر حوزه اي، ايده و نوآوري هاي خاص خودش را دارد.
نکته جالب آنجاست که ايرانسل در کنار تمامي فعاليت هاي مخابراتي اش، از صنعت بازي هاي ويديويي ايران نيز دور نمانده و با نگاهي جالب به آن، سعي دارد به شکلي متفاوت، باري از دوش توسعه دهندگان بردارد.
در جريان برگزاري مراسم اختتاميه نمايشگاه TGC، معاون بازاريابي شرکت ايرانسل نيز مجال صحبت پيدا کرد و در ميان صحبت هايش کمي از چشم انداز ايرانسل براي تسهيل شرايط بازي سازان سخن گفت.
 ما در ايرانسل بهترين زمينه را براي توسعه‌ دهندگان بازي هاي ويديويي به وجود آورده ايم. ايرانسل در حال حاضر با کيفيت ترين خدمات را در اختيار بازي‌ ها و اپليکيشن‌ هاي ايراني قرار مي دهد. ما خدمات زيادي از جمله VOD، تلويزيون اينترنتي و آموزش الکترونيکي را براي توسعه‌ دهندگان بازي هاي ويديويي فراهم آورده ايم. همچنين ما سرورهاي زيادي در خارج و داخل ايران داريم که توسعه‌ دهندگان بازي در ايران مي‌ توانند از آنها استفاده کنند.
اگر بازي‌ سازان ايراني نمي‌ خواهند در ايران سرورهاي خود را ميزباني کنند، مي‌ توانند به کمک ما در آمريکا يا ديگر کشورهاي جهان سرورهاي خود را داشته باشند. ما تصميم داريم در آينده نزديک سطح خدمات خود را تا 3 برابر افزايش دهيم تا بازي‌ سازان ايراني بتوانند از خدمات بيشتري بهره‌ مند شوند.
بکتوري
بکتوري به طور ساده يک سرويس ابري است که به واسطه آن مي توان تمامي مراحل مربوط به پياده سازي سرويس برنامه ها روي سرور را دور زد و روند اين فرآيند را با سرعت بيشتري پيش برد.
با اين حال نوع سرويسي که بکتوري ارائه مي دهد دليل حضور نامش در اين مقاله را توضيح نمي دهد. هم آپادانا و هم آسمان صبح فردا، هر دو دقيقا همان فعاليتي را در پيش گرفته اند که بکتوري در حال انجام آن است.
اما نکته حائز اهميت در مورد بکتوري، کيفيت سرويس هايش هست که آن را خاص و قابل اطمينان مي کند. حتي در ميان اسامي موجود در اين ليست، بکتوري از شهرت بيشتري برخوردار است و شايد تنها سرويسي باشد که مي توانيد با يک سرچ ساده در گوگل، لينک وبسايت اش را پيدا کنيد.
در رابطه با بکتوري به گفتگو با جواد عابدي پرداختيم و در اين ميان او از راه طولاني شرکت براي رسيدن به چنين جايگاهي برايمان گفت.
بکتوري رسما سال گذشته فعاليت هايش را شروع کرد و کاربران مشغول استفاده از آن شدند. در اين يک سال و چند ماه از تمامي چالش هاي پيش رو درس گرفتيم و مشکلات را برطرف کرديم. حالا کيت هاي توسعه نرم افزار براي پلتفرم هاي مختلف کامل شده اند و مستندات مورد نياز شرکت کم کم در اين مدت شگل گرفتند. پس از پيمودن اين راه طولاني حالا در حدود 1500 توسعه دهنده از سرويس بکتوري استفاده مي کنند.
با اين حال، خدمات سرويس ابري بکتوري به ماژول هايي مانند مديريت کاربران، ديتابيس، رايانش، مديريت فايل و پوش نوتيفيکيشن نيز مربوط مي شود. علاوه بر اين به لطف اين سرويس ابري، توسعه دهندگان مي توانند به فاکتورهايي مانند Match Making و ليدر برد نيز دسترسي پيدا کنند.
تپليغ
در ميان نام هاي اين ليست، تپليغ تنها سرويس دهنده اي است که روي امر تبليغات سرمايه گذاري کرده و سعي دارد از اين راه براي بازي سازان ايراني کسب درآمد کند. جالب است بدانيد که تپليغ وابسته به شرکت بزرگ مدريک است؛ ناشري که اگر اهل اجراي بازي هاي موبايلي باشيد، حتما خيلي خوب با آن آشنايي داريد.
به لطف مصاحبه اي که با شهرام پيروزه، مدير فروش و روابط عمومي شرکت مدريک، داشتيم، فرصت آن فراهم شد تا با اين مجموعه بيشتر آشنا شويم و در مورد ويژگي هاي اين سرويس سوال هايي بپرسيم.
تپليغ يک سرويس تبليغاتي هوشمند است. به طوري که تبليغات را به صورت ويديويي و فول ايميج در بازي ها و اپ ها نمايش مي دهد. به طور کلي فعاليت هاي تپليغ سه رسالت کلي دارد. اولين رسالت آن، پول سازي براي توسعه دهندگان است. اگر آمار درآمد بازي ها را نگاه کرده باشيد حتما مي دانيد که خريدهاي درون برنامه اي چندان براي توسعه دهندگان سود آورد نيستند.
تقريبا تنها دو درصد کاربران از اين سيستم ها استفاده مي کنند که سود ناچيزي براي بازي سازان به همراه دارد. اما بر خلاف اين موضوع، 20 درصد کاربران حاضر هستند براي ادامه دادن به بازي خود، ويديوي تبليغاتي ببينند.
رسالت دوم تپليغ، به جذب کاربر براي بازي ها مربوط مي شود. وقتي که يک بازي توسعه مي يابد، اولويت بازي سازان جلب نظر تعداد کاربران بيشتر است. در واقع سرمايه اصلي توسعه دهندگان اثري نيست که توليد کرده اند، بلکه تعداد کاربراني است که به دست آورده اند.
بنابراين به عنوان رسالت دوم تپليغ، به دنبال آن هستيم کاربري را براي بازي به دست آوريم که به نفع بازي ساز باشد و برايش درآمد بيشتر به همراه آورد. اما سومين رسالت تپليغ در امر آموزش خلاصه مي شود.
در اصل زماني که آموزش اتفاق بيفتد، هم کاربران و هم توسعه دهندگان طريقه کسب درآمد را ياد مي گيرد و اين کمک مي کند تا بازاري بزرگ تر و پويا تر داشته باشيم.
نام اين بخش را تپليغ آکادمي گذاشتيم. هدفمان هم از آن، توليد محتواي ويديويي به واسطه اشخاص باتجربه صنعت و آموزش آکادميک اين موضوع است. در نهايت نيز مي خواهيم بفهميم طريقه يادگيري صحيح اين مراحل چگونه است و توسعه دهندگان چطور مي توانند از آن استفاده کنند.
بر اساس گفته هاي پيروزه، حالا تپليغ 49 درصد از سهم کل بازار تبليغات موبايل را به خود اختصاص داده است. با اين حال او اشاره کرد که تنها اين سه رسالت مهم نيستند که تپليغ را به سرويسي موفق تبديل کرده اند، بلکه به عقيده او، اين شفافيت و صداقت تپليغ است که توسعه دهندگان را به سمت خود مي کشاند.
بازي هاي پر فروش بسياري در کافه بازار وجود دارند که از سرويس تپليغ براي جذب کاربر و درآمد بيشتر کمک مي گيرند. يکي از بهترين نمونه ها نيز شايد خروس جنگي باشد. در اين رابطه، محمد اميني، مدير بازي خروس جنگي نيز به تمجيد از سرويس هاي تپليغ پرداخته و امتياز بهبود عملکرد بازي خود را به آن نسبت داده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۶۹۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان

در نخستین ساعات برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو در راستای مذاکرات سرمایه‌گذاری صورت گرفته با اعلام موافقت مدیر‌عامل شرکت هلیکوپتر ایران مقرر شد بزودی دو فروند بالگرد هوایی به استان همدان اضافه شود. - اخبار استانها -

به گزارش تسنیم از همدان به نقل از روابط‌ عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان، در راستای مذاکرات دو سویه بین معاون اقتصادی استاندار همدان و مدیر‌عامل شرکت هلیکوپتر ایران مقرر شد دو فروند بالگرد به منظور آموزش خلبانی و تقویت خدمات رسانی امداد بیمارستانی به استان همدان اضافه شود.

گفتنی است در حال حاضر یک فروند بالگرد هوا نیوز در بیمارستان استان همدان به منظور انجام خدمات درمانی فعال است.

استان همدان از لحاظ سرعت پاسخگویی به حوادث و سوانح از شاخص‌های خوبی برخوردار است، ولی برای افزایش کمی و کیفی خدمات امدادونجات افزوده شدن این دو فروند می‌تواند به نوسازی ناوگان هوایی امدادی و آموزشی استان کمک شایانی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • سقوط تلخ تیم نام آشنا به سری بی ایتالیا
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا
  • سعید احمدی پویا سرپرست معاونت نظارت شرکت شاپرک شد
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است