حمایت از کسبوکار مجازی در حوزه صنعت سینما ضروری است
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۴۷۵۵
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: حمایت از کسبوکارهای مجازی در حوزه صنعت سینما ضروری است و شیوهنامه آن در دست تدوین است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش با اشاره به ضرورت پیوند فضای مجازی و کسب و کارهای سینمایی، اظهار کرد: در یک دهه اخیر بهدلیل بالا رفتن سرعت رشد اینترنت و پدید آمدن "سرویسهای برخط" و جدیتر شدن بحث فرامکانی و فرازمانی دادهها، شاهد حضور بیش از پیش خدمات آنلاین در فضای مجازی هستیم که کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او غفلت دستاندرکاران سینما از خدمات اینترنتی را باعث عقبافتادگی صنعت سینما دانست و گفت: از جایی که قلمروی فعالیتهای تخصصی حوزه سینما در پایگاههای اینترنتی فارسیزبان بسیار کمرنگ است، یا توسعه و گسترشیافتگی در آنها بهندرت اتفاق میافتد، به مرور، فقدان اطلاعات روشمند، اثربخشی آنها را از بین خواهد برد.
تابش با اشاره به نبود شناخت و هدفگذاری صحیح در عرصه سینما بهمنظور بهرهمندی در فضای مجازی، تاکید کرد: این نبود شناخت به مرور زمان باعث شده است تا منابع موجود رو به افول گذاشته و دسترسی مخاطبان و فعالان حوزه سینما به داراییهای ارزشمند این صنعت سختتر یا با دشواریهایی روبهرو شود.
وی با اشاره به تدوین طرح جامع سینما، گفت: بنیاد سینمای فارابی در دوره جدید فعالیتهای خود و با تاکید بر "گسترش نهضت تولید محتوا در کشور" بر آن شده است تا به منظور تحقق این راهبرد در سینمای کشور از ظرفیتهای موجود ملی در راستای حمایت از خدمات و تولیدات محتوایی بومی در فضای مجازی، ماموریت جدیدی را آغاز کند که نقش اصلی بنیاد در این عرصه «توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپا و حمایت از متخصصان این حوزه و صاحبان ایدههای خلاقانه» است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: تلاش این مجموعه، تسهیل روند ایجاد، فراهم آوردن شرایط رشد و توسعه فعالیتهای مرتبط با صنعت سینما در زیستبوم مجازی است.
وی شفافیت در صنعت سینما و استانداردسازی فعالیتها را با اهمیت دانست و ادامه داد: مجموعه این عوامل سبب خواهد شد تا شفافیت در محیط کسب و کارهای سینمایی، بازاری امن و پر رونق را پدیدار سازد و اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب استانداردها به سرمایهگذاری در تولید فیلم و زیرساختهای سینمایی و تسهیل در معرفی و فروش داخلی و خارجی محصولات سینمایی تشویق و ترغیب شوند.
تابش با اشاره به تدوین راهبردهای طرح حمایت از کسب و کارهای مجازی در سینما، گفت: راهبردهای اساسی در این مسیر، مشتمل بر بینشها و نگرشها، به چهار حوزه کلان "بینالملل"، "آموزش و پژوهش" ، "رسانه و تبلیغات" و "تجارت الکترونیک" تقسیم میشوند.
وی با اشاره به راهبرد اخذ سهم بیشتر از بازارهای جهانی بیان کرد: هدف اصلی در این حوزه تقویت و گسترش آثار سینمای ایران برای کشورهای منطقه و جهان خواهد بود.
تابش با ضروری دانستن تقویت حوزه آموزش و پژوهش در سینما، گفت: اهداف اصلی در این حوزه، توسعه و تعمیق پژوهشهای کاربردی و بین رشتهای در حوزه سینما و فضای مجازی و همچنین افزایش سهم محتوای تخصصی در حوزه سینما و ترویج آموزههای کاربردی در فرمتهای دیجیتال به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در عرصه فعالیتهای هنری و سینمایی است.
او حوزه رسانه و تبلیغات را در صنعت سینما بسیار با اهمیت دانست و اظهار کرد: اهداف اصلی در این حوزه، اطلاعرسانی فراگیر درباره فعالیتهای سینمایی با استفاده از ابزارهای نوین و ارتقای سواد رسانهای است.
تابش سینمای امروز را فاقد برنامهریزی بازار دانست و گفت: اهداف اصلی حوزه تجارت الکترونیک، رویکردهای بازارگردی، بازارگردانی، بازارسنجی و بازارشناسی در عرصه سینما ایران و جهان است.
وی با اشاره به ضرورت پیوند دائمی سینما با فناوری و دانش روز، افزود: نسبت سینما و فضای مجازی و ظرفیتهای موجود در این عرصه، مقولهای است که باید توجه ویژهای به آن داشت و در شرایط حاضر پیشرفت آن در گرو همدلی و مشارکت نهادهای متولی و فعالان عرصه سینماست.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۴۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نام بازیگر مرد مشهور فرانسوی در سیاهه متجاوزان سینما / صنعت سینما برای زنان جای امنتری میشود
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همهچیز از زمانی شروع شد که در اکتبر سال ۲۰۱۷ دو نشریه نیویورکتایمز و نیویورکر گزارش دادند که دهها زن مورد سوءاستفاده جنسی یکی از غولهای هالیوود یعنی هاروی واینستین قرار گرفتهاند. از آنجا بود که دومینوی رسوایی مردانی که از قدرت و شهرت و ثروتشان برای تعرض یا تجاوز به زنان و بعد خفه کردن صدای اعتراض آنها استفاده کرده بودند راه افتاد. زنانی که سالها به سکوت واداشته شده بودند یا هرچه فریاد زده بودند، صدایشان به گوش کسی نرسیده بود، از شجاعت همدیگر نیرو میگرفتند و پا پیش میگذاشتند و زخمهایی را که بر جسم و روحشان وارد آمده بود آشکار میکردند. بازیگران زن مشهوری، به رغم به خطر افتادن حرفهشان، به افشاگری علیه واینستین دست زدند. دیوار بلند ترس برای قربانیان فروخته ریخته بود و حالا ترس در چشمان متعرضان و متجاوزان دیده میشد. جنبش #من_هم (metoo#)، که پیشتر در سال ۲۰۰۶ در فضای مجازی برای اعتراض به فرهنگ تجاوز، تعرض و سوءاستفاده جنسی راه افتاده بود، بعد از رسوایی واینستین، نیرویی تازه گرفت و زنان بسیاری را از اقصی نقاط دنیا زیر چتر خود متحد کرد. از امریکا تا اروپا، فاصله اقیانوس اطلس به چشمبرهمزدنی طی شد و کابوس رسوایی به قاره سبز رسید. در چند سال گذشته، برخی از کسانی که در صنعت سینما به تعرض یا تجاوز متهم شده بودند در دادگاه متهم یا تبرئه شدند. برخی دیگر پیش از دادگاه با شاکی/ شاکیان پرونده مصالحه کردند. برخی حرفهشان به آخر رسید و برخی دیگر هرگز زیر بار اتهامات نرفتند و خودشان را از اینگونه انگها مبرا دانستند. هنوز خبرهایی از رسواییهای اخلاقی به صدر خبرها میآید، مثل دیروز که خبر بازداشت ژرار دوپاردیو، بازیگر مشهور فرانسوی، نشان داد که این جنبش تا زمانی که فضای صنعت سینما به جای امنی تبدیل نشود، قصد بازایستادن ندارد.
جنگهای فرانسوی
دوپاردیو ۷۵ ساله که یکی از بازیگران مشهور فرانسه است، در ایستگاه پلیسی در منطقه چهاردهم پاریس به اتهام تجاوز به دو زن، یکی در سال ۲۰۲۱ و دیگری در سال ۲۰۱۴، مورد بازجویی قرار گرفت. اینطور که ایسنا گزارش داده، دوپاردیو در سال ۲۰۲۰ به تجاوز جنسی به شارلوت آرنولد در سال ۲۰۱۸ متهم شد و در ادامه چندین زن دیگر علیه او افشاگری کردند و در نهایت به شهرت دوپاردیو ضربه خورد. در دسامبر گذشته نیز هلن داراس، هنرپیشه فرانسوی، نیز شکایتی را به پلیس ارائه کرد و مدعی شد که دوپاردیو در سال ۲۰۰۷ هنگام فیلمبرداری فیلم «دیسکو» به او تجاوز کرده است. فعالان فمینیست به شدت خواهان پیگیری این اتهامات بدون دخالت شهرت و قدرت دوپاردیو در روند افشای حقیقت هستند. از سوی دیگر، گروهی از هنرمندان از جمله کارلا برونی و شارلوت رمپلینگ از دوپاردیو در برابر این اتهامات دفاع کردند. در میان مدافعان دوپاردیو نام امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هم که چندی پیش دوپاردیو را بازیگر بزرگی خوانده بود که مایه افتخار فرانسه است، دیده میشود.
دو پرونده قدیمی
هر وقت حرف تجاوز و تعرض و سوءاستفاده جنسی به میان میآید، نامهای رومن پولانسکی، کارگردان لهستانی و وودی آلن، کارگردان و بازیگر امریکایی، مطرح میشود. پولانسکی سالها پیش با دختری نوجوان و زیر سن قانونی در خانه جک نیکلسون، بازیگر افسانهای، رابطه برقرار کرد و بعد از آن برای فرار از مجازات عملش از امریکا گریخت و سالهاست که از این کشور دور است و حتی در اروپا هم از پا گذاشتن به کشورهایی که احتمال میدهد او را به مقامات امریکایی تحویل دهند خودداری میکند. تجاوز به یک نوجوان چیزی نیست که رسانهها به راحتی فراموش کنند و پولانسکی این را به خوبی میداند.
داستان وودی آلن هم بسیار طولانی است. میا فارو، بازیگر «بچه رزمری» و شریک زندگی آلن، در دهه ۱۹۹۰ او را به ارتباط با فرزندخواندهشان متهم کرد. به درستی مشخص نیست که این اتهام چقدر صحت داشت یا چقدر ناروا بود، اما چیزی که مشخص است این است که آلن با دخترخواندهاش ازدواج کرد و در تمام این سالها که همیشه حرف اتهامات او به رسانهها کشیده، با تمام قدرتش زیر بار پذیرش آنها نرفته است. در این سالها بعضی بازیگران زن فیلمهای قبلی آلن مثل کیت وینسلت اعلام کردند که دیگر حاضر به همکاری با او نیستند. بعضی دیگر مثل ال فانینگ که در «یک روز بارانی در نیویورک» با آلن همکاری کرده، گفته این اتفاقات قبل از به دنیا آمدن او رخ داده و او نمیتواند به درستی در این باره قضاوت کند.
نامهای بزرگ، ترسهای بزرگ
نامهایی مثل کوین اسپیسی، داستین هافمن، سیلوستر استالون، استیون سیگال، ازرا میلر، تِنوچ هوئِرتا، جاناتان میجرز، کیسی افلک، جیمز فرانکو، بیل کازبی و لوئیز سی. کی. از جمله مشهورترین افرادی هستند که نامشان در سیاهه رسواییهای جنسی سالهای اخیر ثبت شده. #من_هم (metoo#) شاید جلوی متجاوزان را نگیرد، اما کسی که میخواهد از حدش عدول کند میداند دیگر مثل گذشته در امنیت به سر نمیبرد و باید بهای کاری را که میکند با از دست دادن کار و حرفه و خویشاوندان و اطرافیانش بدهد. زندگی یک متجاوز حالا دیگر بسیار شبیه فیلمی ترسناک است.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901988